Banan-Kultur !

#1 - 28 augusti 2004 17:31
Startade en banankultur för två dagar sen, för er som inte vet vad det är så har man en burk med vatten som man har stoppat ner ett bananskal ev. potatisskal med plasfolie över burken, med lufthål
...syftet med detta är att man ska odla infusior, små toffeldjur.

~Åter till frågan; ser man att det har kommit infusior eller kan man inte se dem.
+Efter 3 dagar ska man ju sila vattnet och ta silen i akvariumet, men vilken sil, dem flesta silarna har väll för stora hål, ska man ha en s.k artemiasil?
Tack på förhand!
#2 - 28 augusti 2004 17:59
Du ser dem som små små partiklar som rör sig med klar egen "styrsel" i vattnet till skillnad från annat smått som bara flyter med. Vad gäller silen överlåter jag till någon annan att svara. Kaffefilter kanske funkar?
#3 - 29 augusti 2004 06:44
Hmm, måste man ha plastfolie över och varför i så fall?
Kanske därför jag inte har sett några små prickar?
#4 - 29 augusti 2004 18:24
ok... tror man ska ha plastfolie i.o.m att hålla värmen samt få "tät luft"... fungerar som växthus skulle ja gissa ^^ Men jag ser inga partiklar... kanske ska ta upp lite i ett microskop? eller ta förstoringsglas?
#5 - 29 augusti 2004 18:59
I stort sett alla infusorier simmar rakt igenom en artemiasil.
Man skall använda ett väl <b>torkat</b> bananskal när man påbörjar infusionen (framgår inte riktigt av zoomis beskrivning).
Vattnet skall man helst ta från ett inkört akvarium.
I och för sej lär det finnas sporer i luften men det finns oftast redan levande infusorier i ett någorlunda inkört akvarium.
Aldrig fått det där att fungera tillfredställande.
Ibland får jag dock spontana infusorieutbrott om jag matar för mycket i ett akvarium och denna gång har jag lyckats ta en del vatten till vara som jag fortsätter mata med Liquifry no 1.
Protogen skall också vara ett sätt att starta en infusoriekultur - försökt en gång utan att lyckats...
#6 - 29 augusti 2004 20:52
k... går det inte med färskt bananskal?
#7 - 30 augusti 2004 07:47
Varför ska det vara torkat? Låter bara som det blir svårare för infusorierna att få sig något käk från ett sånt skal?
Ska man ha Eko-bananer så det inte är en massa läskiga bekämpningsmedel på?
Jag har redan studerat mitt vatten i microskop och ser inte ett enda djur..:(
Just det, man ska inte sila genom ett durkslag va? Fick lite lustig bananfärg i hela akvariet. :)
Får hoppas att man lär sig av misstagen.

MVH Andreas
#8 - 30 augusti 2004 13:57
Har slagit i banan-vattnet i akvariet.
Såg inget som rörde sig i vattnet innan, men nu har det blivit ett rikligt djurliv i burken. Antar att det är banan-kultur i hela akvariet nu? :)
Tyvärr har det även blivit en babyboom av de små djävlar som angrep ynglena när de skulle ur skalen.
Men om de klarar att föröka sig så borde det väl finnas mat till ynglena också i akvariet?

MVH Andreas

Hoppas du inte blir sur för att jag lagt in så många av mina problem på den här tråden Zoomi. Förlåt i så fall
#9 - 30 augusti 2004 14:07
nedå.. det gör inget, men hur länge väntade du innan du tog ner vattnet i akvariumet?
#10 - 30 augusti 2004 18:23
Började hälla ner vatten på tredje dagen, det sista hällde jag i idag (4:e dagen). Hällde ner det i små portioner, men har ingen aning om man ska göra så.
#11 - 30 augusti 2004 21:12
k... mitt har stått i 4 dagar nu ^^ kanske agera.. aja!
#12 - 31 augusti 2004 15:46
fungerar det att sila med militta-filter (sånt man har till kaffet) Eller är det för små hål så infusiornai nte kmr igenom eller vilken sil ska jag ha?
#13 - 31 augusti 2004 18:38
Hej Zoomi.
En intressant sida jag hittade om ämnet. Vet inte hur man lägger in länkar, men lägger in adressen här.
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8905&LOPNR=9

MVH Andreas

Det blev visst en länk?
#14 - 1 september 2004 06:30
Ursprungligen skickat av zoomi

fungerar det att sila med militta-filter (sånt man har till kaffet) Eller är det för små hål så infusiornai nte kmr igenom eller vilken sil ska jag ha?

Du skall inte sila bort djuren. Du skall bara sila bort allt annat skit i vattnet. Infusorierna skall vara kvar, det är dom du skall mata med. Med andra ord behöver du bara en vanlig tesil eller liknande.
MVH
Magnus
#15 - 2 september 2004 20:56
en finmaskig yngel-håv? (smä hål)
Men jag är konfunderad... Jag ser inga smådjur i min burk med banaskalet, men jag tog ett par matskedsmått och tog över i akvariumet, fiskarna reagerade lite annorlunda(tyckte jag) de simmade ganska snabbt i sammarikting sen plötsligt bytte de rikting så att det var nog små-djur men jag såg aldrig att dem gapade och tog någon?
Kan man se inufsiorna?
#16 - 3 september 2004 12:35
ingen som kan svara?
#17 - 3 september 2004 13:57
vad ska man ha det till??
#18 - 3 september 2004 17:31
Ja, jag tror man ser infusorierna, men de är jäkligt små. Ser små djur som simmar ryckigt i akvariet.
Ser att mina yngel simmar runt och äter.

När ska man gå över till annat foder t.ex. artemia?

#19 - 3 september 2004 17:34
Ursprungligen skickat av Antonius

vad ska man ha det till??

Infusorierna använder man för att utfodra yngel som är för små för att äta annan mat.

Annons