Du har enligt konsumentköplagen (det är den som är aktuell för att det är två ojämna parter, ett företag och en konsument) § 16 st 3 pkt 3 "varan skall anses felaktig om; varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta" (tidigare handlar det om abstrakta fel osv). Här ser jag ett klockrent fall av konsumenträtt. Det är lite jobbigt för att säljaren kan hänvisa till culpa (vårdslöshet) i tex när du vågat in avkariet (om man nu gör det med helmöbelakvarium? :S). I övrigt så åligger det dig att inom 3 år från köp reklamera vara om de sker inom rimlig tid från ditt upptäckande (vilket det gjort).
Du har även rätt att få ersättning för utgifter du haft som är direkt relaterade till akvariet, det kan handla om tex hyrande av bil eller bussåkande osv, även din tid har du rätt att få pengar för där tariffen ligger på 200 kr/h. (problemet med detta är att det är lite knöligt att få om inte säljaren accepterar lagtext, annars får man gå till tingsrätt och få det fastslaget).
Jag skulle gå in till säljaren, lägga fram argumenten och förklarar att han har en rätt att avhjälpa felet men att han ska stå för kostnader, säg att du anser att möbeln är felaktig och att du inte accepterar att den lagas med silvertejp. Ge honom spelrum att komma och hämta din möbel eller laga den på plats, jag skulle inte dra in att du lagt ned tid på detta och ersättningen för det, brukar bli generellt dålig stämning ;)
Det blev lite rörigt men fråga om jag ska specificera men läs på dig i konsumentlagen, går säkert att goggla fram eller ta dig till närmsta bibliotek och läs på om abstrakta fel (konkreta fel är lustigt nog kontraktsfel).
Det är § 16-32 i konsumentköplagen du bör titta lite extra i, det handlar om fel på varor, reklamationer och skadestånd. om inte annat får du väl besöka ett bibliotek, när gjorde du senast det? :)