Bänkskivan sviktar.

#1 - 16 mars 2010 10:15
Jag har en akvariemöbel av märket Aquael 200 liter. Akvariemöbeln är cirka ett år gammal och nu har jag märkt att skivan som akvariet står på sviktar, det är en springa i mitten så att man ser igenom under akvariet och bänkskivan. Då jag bor på andra våningen i ett studenthus blir jag väldigt orolig, hade tom svårt att somna i natt. Akvariet är helglasat. Jag undrar ifall detta är vanligt? Ska man gå tillbaka med bänken till fiskaffären där man köpte möbeln?
Kan man förstärka möbeln genom att sätta in klossar under möbeln som "höjer" upp bänkskivan i mitten samt lägga en tjock frigolit på hela skivan? I så fall hur tjock frigolit. Bör man slänga bänken och skaffa en ny bänk eftersom det aldrig kommer vara 100% säkert? Det sista vill jag helst undvika.

Min fråga är helt enkelt, finns det något att göra?:)
#2 - 16 mars 2010 11:11
Fota en massa och gå till affären och undra.
#3 - 16 mars 2010 15:15
Jag hade inte behållit den bänken. Du kan ju lägga en tjockare skiva ovanpå och sen frigolit 10 mm räcker. Men bänken ska du reklamera tycker jag. Inte bra alls!
#4 - 16 mars 2010 15:26
Springa...? Som en spricka i trät alltså?

Om den har spruckit är det ju inte alls bra... reklammera till affären. Du kanske kan byta mot ngt utställningsexemplar.
#5 - 16 mars 2010 15:27
Jag gick till affären med foton och fick som svar att den kan svikta lite, men man kunde fixa det själv genom att bara stoppa under något som höjde upp mitten lite. Men det lät som att det inte alls spelade någon roll då de flesta akvarium som står på alu-ställningar också sviktar i mitten. Men det var viktigt att man inte höjde upp det för mycket i mitten för då brister det. Men det känns fortfarande väldigt osäkert.Vill inte ens fylla på med vatten nu för jag har svårt att tänka på annat då än att det kanske snart brister:P Men jag tycker det är en aning lustigt att det inte skulle göra särskilt mycket om den sviktar på mitten.
#6 - 16 mars 2010 15:29
Springa...? Som en spricka i trät alltså?

Om den har spruckit är det ju inte alls bra... reklammera till affären. Du kanske kan byta mot ngt utställningsexemplar.

Skivan är böjd så att det är en springa mellan skivan och akvariet.
Bilagor:
#7 - 16 mars 2010 15:31
perssona skrev:
Min fråga är helt enkelt, finns det något att göra?:)

Den ska INTE svikta!

Om du har kvittot kvar är det bara att gå till inköpsstället och reklamera bänken, du har tre års reklamationsrätt enligt svensk konsumentköplag http://www.konsumentverket.se/
#8 - 16 mars 2010 17:02
Ja vadå det "kan" vara så, dålig kvalite. Gå inte med på det.
#9 - 16 mars 2010 17:39
Har du någon bild?
Bilagor:
#10 - 16 mars 2010 18:31
Helglas ska INTe svikta som skrivet tidigare.. hua..

Töm omgående och reklamera för gudars.

Däremot är väl ram-kar tillåtna till viss skevning va?
#11 - 16 mars 2010 20:55
Du har ingen bild på hur mycket det sviktar?
#12 - 16 mars 2010 21:44
Jag har ingen bild på själva sviktandet, har bara bild på hur jag har förstärkt med papper under i mitten som de sa i affären. Jag var väldigt snabb med att tömma karet på vatten. Men som mest sviktade det med 2-3 mm i mitten.
En uppdatering är att jag ringde affären igen efter att läst vad ni skrev och vi kom fram till att dem i affären när de byggde karet har glömt sätta fast två stycken plastbitar som ska sitta under i mitten av möbeln. Han tyckte jag skulle ta bort plastbitarna i hörnen för att möbeln skulle få stöd i mitten. Jag vet att jag säkert har rätt att gå tillbaka med möbeln och karet och reklamera köpet, men med risk för att låta som ett offer så är jag student och saknar bil, samt att jag står kl 20 i elva med en spann där jag har fiskar som ska rymmas i ett 200 literskar:) Men jag ska göra som han sa med att ta bort plastbitarna och se om det blir bättre sedan avvakta till helgen då jag bestämmer mig för att kanske åka och låna en bil och reklamera köpet.
#13 - 16 mars 2010 22:52
Du har enligt konsumentköplagen (det är den som är aktuell för att det är två ojämna parter, ett företag och en konsument) § 16 st 3 pkt 3 "varan skall anses felaktig om; varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta" (tidigare handlar det om abstrakta fel osv). Här ser jag ett klockrent fall av konsumenträtt. Det är lite jobbigt för att säljaren kan hänvisa till culpa (vårdslöshet) i tex när du vågat in avkariet (om man nu gör det med helmöbelakvarium? :S). I övrigt så åligger det dig att inom 3 år från köp reklamera vara om de sker inom rimlig tid från ditt upptäckande (vilket det gjort).

Du har även rätt att få ersättning för utgifter du haft som är direkt relaterade till akvariet, det kan handla om tex hyrande av bil eller bussåkande osv, även din tid har du rätt att få pengar för där tariffen ligger på 200 kr/h. (problemet med detta är att det är lite knöligt att få om inte säljaren accepterar lagtext, annars får man gå till tingsrätt och få det fastslaget).

Jag skulle gå in till säljaren, lägga fram argumenten och förklarar att han har en rätt att avhjälpa felet men att han ska stå för kostnader, säg att du anser att möbeln är felaktig och att du inte accepterar att den lagas med silvertejp. Ge honom spelrum att komma och hämta din möbel eller laga den på plats, jag skulle inte dra in att du lagt ned tid på detta och ersättningen för det, brukar bli generellt dålig stämning ;)

Det blev lite rörigt men fråga om jag ska specificera men läs på dig i konsumentlagen, går säkert att goggla fram eller ta dig till närmsta bibliotek och läs på om abstrakta fel (konkreta fel är lustigt nog kontraktsfel).

Det är § 16-32 i konsumentköplagen du bör titta lite extra i, det handlar om fel på varor, reklamationer och skadestånd. om inte annat får du väl besöka ett bibliotek, när gjorde du senast det? :)
#14 - 16 mars 2010 22:57
(alla eventuella döda fiskar kan du natuligtvis få ersättning för enligt §30 st 1)
#15 - 17 mars 2010 00:58
En ny uppdatering:
Jag gjorde som han sa och tog bort plastbrickorna under, det såg bra ut till en början men när jag hade fyllt typ 70% ser jag att det är en glipa på baksidan(kan visa bild senare ska bara städa upp först). Det dog dock 5 fiskar bland annat en firefish(har kort). Denna gången fick jag verkligen panik eftersom denna gången stod det ju helt på fel sätt och det kändes som en evighet innan slangen hade tömt allt. Nu ligger det typ 12 fiskar i 3 hinkar och jag vet inte riktigt vad som händer. Oavsett om jag får tillbaka pengarna för fiskarna, känns det lite fel att låta dem dö. Jag tackar för alla svar känner mig iaf inte ensam i detta längre:P Jag ska skriva ut alla svar jag har fått här och visa för affären sedan verkligen läsa på konsumentköplagen. Tack Lellel2 kan ju nästan bara räcka över din text till affären:) Jag upplever inte att affären har varit "bråkig" ännu, så jag går dit med gott humör. Det värsta är att skolan blir lidande av detta, både igår och lär bli det i morgon också. Tur att vi studenter är nattugglor:P
#16 - 17 mars 2010 01:30
om du inte kan få upp baljan på en annan möbel eller bord så låt det stå igång på golvet, lugnt med innerfilter men pissjobbigt för många ytterfilter att jobba så men får du bara igång dom ska det inte vara några problem, se till att du har lite fart på ytvattnet och i med vattenberedningsmedel om du har nått kvar alt 2-3 ml askorbinsyra, ha även i 2 msk salt i vattnet utifall du skulle få nitritspik, låt akvariet vara mörkt så att fiskarna lugnar ner sig.
#17 - 17 mars 2010 22:04
Hur går det för dig? på https://lagen.nu/1990:932 kan du läsa på dig om dina rättigheter ;)

Kommer dom med något snack om Garanti eller så är det bara att förklara att KKL är indispositiv, dvs den går inte att förhandla bort. Garanti är något en säljare sätter UTÖVER reklamationsrätten, varit med om den alldeles för många gånger..

På ikea finns det backar du kan köpa för att ha akvariesaker i/nödakvarium att ha i duschen. Finns i alla möjliga olika storlekar och om du kastar i massa växter och fiskarna med ett innerfilter så brukar det gå ganska bra att ha även lite längre tider (dygnet), särskillt om man täcker över det med en handduk så det blir mörkt. Lite sent för dig nu kanske men ett tips för framtiden.
#18 - 17 mars 2010 23:07
Jag har fått tag på ett 40-50 liters akvarium där jag har mina fiskar och växter. Det ser lite trångt ut men alla fiskarna verkar må riktigt bra. Jag ringde affären i dag och frågade lite frågor, lite kul för jag försökte med det du sa Lellel2 om att de skulle komma och hämta bänken för att jag inte har någon bil men han nappade inte alls på det:) och det kändes som att vi skulle bara bli ovänner så jag fortsatte med gott humör och pratade vidare. Men jag tror pappa kan hjälpa mig i helgen att köra det till affären. Dem skulle kolla på det och antagligen skulle jag få en ny bänk, jag bad om annat märke:) Men vi får se, men ska försöka vara så trevlig som möjlig, tror jag kommer vinna mest på det i längden. Dock ska jag verkligen känna mig nöjd innan jag lämnar affären, känner jag mig minsta felbehandlad eller att det inte blir bra med färg etc på bänken ska jag ta fram konsumentlagen som argument och helt enkelt reklamera allting och få tillbaka mina pengar, dock vill jag ge dem en chans så att det känns bra för båda parterna.
Men det känns tryggt nu efter vad jag har läst och du har sagt lellel2 kan jag åka dit och känna att det är jag som har korten på handen.

Annons