Karet jag ska hämta väger ca 230 kg och blir jobbigt att bära...
Min fråga är om det går att bära det med botten uppåt, eller blir det mycket påfrestning på något? Lär ju få bättre grepp om man bär det uppochner... Det är ett alu-kar.
lillfrasse skrev:
babydoc skrev:Har sett på byggen när dom monterar fönster som väger ca 200kg
Där används sådana
Jerry_ciklid skrev:Det ska bäras i trappor. Kan man lita på såna sugproppar?
Fuzzop skrev:jag har jobbat med sånna sugproppar och det kan hända att glaset glider så jag vill avråda dig från dom, se till att va 4 man istället i trappan, har själv kånkat på liknande vikt på 2 man i skogen och mister man balansen lite så tappar man lätt hela skiten ska man sen in i en trappa blir belastningen på den som står längst ner riktigt stor.
eriahl skrev:Med några till trådar om att orka bära akvarium så får ju folk som råkar ramla in på sidan för sig att akvarister är ena ynkliga svaga veklingar. Vem vill skämmas om det kommer fram vad man är och jobbigt att spänna upp sig innan man ska slinka in på akvarieaffärer dessutom
Jerry_ciklid skrev:Men ingen har kommenterat min idé om att vända på karet?
Jerry_ciklid skrev:Karet jag ska hämta väger ca 230 kg och blir jobbigt att bära...
Min fråga är om det går att bära det med botten uppåt, eller blir det mycket påfrestning på något? Lär ju få bättre grepp om man bär det uppochner... Det är ett alu-kar.
Jerry_ciklid skrev:Det är det jag är rädd för att det ska hända... Blir nog att bära det som riktiga män:) Men jag går faktiskt helst längst ner, slipper böja på min dåliga rygg då som man måste göra om man går först...
Fuzzop skrev:finns en lösning annars, hyr in en flyttfirma för jobbet, du betalar ju för max en timme så det blir inte så dyrt och dom flesta har väl försäkring så skulle dom lyckas skada karet så får du ett nytt istället utan extra kostnad, då spar du ryggen och kompisarnas ryggar och slipper riskera bli fattig ifall det blir tappat.
Du ska ställa dig på översta våningen med en back öl i beredskap och baka pizza till gubbarna..Jerry_ciklid skrev:Det är ju en idé:)
För ni som har undrat hur stort det är så är svaret: 1125 liter. 250*75*60.
Hm, en lyftkran är väl att ta i...
Trappan är bred och svänger inte snävt så det ska inte vara några problem.
Hämtade karet idag. Bar ut det på 4 man, inga problem. Det står nu i ett garage för att sedan flyttas till nya lyan och till det har jag anlitat 4 stora grabbar, jag ska stå bredvid och skämmas;)
Per/Haninge skrev:230kg [:-9] glas väger ca:30 kg kvadraten, hur stor är "burken" ?
Bära upp och ner, inga problem.
Per/Haninge
Gaffel skrev:Hade dom inte varit så otympliga så hade det bara varit halva jobbet, bar upp ett 160 liters åleds från källarförådet tre trappor upp och det börjar fan ge sig till känna att man passerat 40, mat är gott men varför gav man kondisen permis? [:o]
Gaffel skrev:Du ska ställa dig på översta våningen med en back öl i beredskap och baka pizza till gubbarna..
Gaffel skrev:Det var inga stora pågar du lejt..
eriahl skrev:Det ska han minst sagt göra.
Är det inte bättre att ha tyngdpunkten nedtill. Blir väl iaf lite vingligare med botten upp.
Glöm inte att ha på dig högklackat! ;)Jerry_ciklid skrev:Nu pratar vi 100 kg muskler:)
Och dom ska ju komma in genom dörren åxå;)
eriahl skrev:Ja men risk för vingligt på väg ner för trappan med botten upp först finns iaf. Tänker på all öl som ska bjussas på...
Gaffel skrev:Glöm inte att ha på dig högklackat! ;)
Kimmy skrev:ohh nu börjar jag bli lite orolig. Ska iväg på tisdagen och hämta mitt 600kar och har inte tänkt på vad ett sådant väger! :S Så hoppas nu faen att min älskling går in genom dörren och att det inte väger för mkt mvh jimmy
Fösen skrev:I värsta fall kan bottnen trilla av hände för min morbror