Bära akvarium?

#1 - 16 februari 2009 17:02
Karet jag ska hämta väger ca 230 kg och blir jobbigt att bära...
Min fråga är om det går att bära det med botten uppåt, eller blir det mycket påfrestning på något? Lär ju få bättre grepp om man bär det uppochner... Det är ett alu-kar.
#2 - 16 februari 2009 17:06
Ska det bäras i trappor?
Nu pratar jag lite av egen erfarenhet.
På 2 personer går det lätt om man kan bära det på ställningen, men det gäller bara om man inte ska gå i trappor. Har även tagit akvarie på högkant på säckakärra med träskivor som stöd mot akvariet, i trappor.
#3 - 16 februari 2009 17:08
rekomenderar sugproppar starkt!
sådana kraftiga med handtag
#5 - 16 februari 2009 17:44
Det ska bäras i trappor. Kan man lita på såna sugproppar?
#6 - 16 februari 2009 17:54
lillfrasse skrev:

Den tråden handlade ju ett 720, såna bär man utan problem på två man...
Frågan är om jag kan vända på det för att få bättre grepp?
Och klarar såna sugisar 230 kg (är 4 man, så ca 60 kg/sug...)
Ska kolla glasmästaren i morgon om jag kan låna några...
#7 - 16 februari 2009 17:59
Har sett på byggen när dom monterar fönster som väger ca 200kg
Där används sådana
#8 - 16 februari 2009 18:19
babydoc skrev:
Har sett på byggen när dom monterar fönster som väger ca 200kg

Där används sådana

Ska höra med glasmästaren, dom är ändå experter....
(Menar inte att nån här inte vet vad dom pratar om) :)
#9 - 16 februari 2009 18:19
Jag har flyttat ett 980-liters med hjälp av ett kraftigt rullbord och spännband att lyfta akvariet med. Gick ganska smidigt faktiskt. Vi gick däremot inte i några trappor...
#10 - 16 februari 2009 18:33
Ska tre trappor upp...
#11 - 16 februari 2009 21:00
Med några till trådar om att orka bära akvarium så får ju folk som råkar ramla in på sidan för sig att akvarister är ena ynkliga svaga veklingar. Vem vill skämmas om det kommer fram vad man är och jobbigt att spänna upp sig innan man ska slinka in på akvarieaffärer dessutom
#12 - 16 februari 2009 21:16
Det ska bäras i trappor. Kan man lita på såna sugproppar?

jag har jobbat med sånna sugproppar och det kan hända att glaset glider så jag vill avråda dig från dom, se till att va 4 man istället i trappan, har själv kånkat på liknande vikt på 2 man i skogen och mister man balansen lite så tappar man lätt hela skiten ska man sen in i en trappa blir belastningen på den som står längst ner riktigt stor.
#13 - 16 februari 2009 21:43
Fuzzop skrev:
jag har jobbat med sånna sugproppar och det kan hända att glaset glider så jag vill avråda dig från dom, se till att va 4 man istället i trappan, har själv kånkat på liknande vikt på 2 man i skogen och mister man balansen lite så tappar man lätt hela skiten ska man sen in i en trappa blir belastningen på den som står längst ner riktigt stor.

Det är det jag är rädd för att det ska hända... Blir nog att bära det som riktiga män:) Men jag går faktiskt helst längst ner, slipper böja på min dåliga rygg då som man måste göra om man går först...
#14 - 17 februari 2009 04:56
eriahl skrev:
Med några till trådar om att orka bära akvarium så får ju folk som råkar ramla in på sidan för sig att akvarister är ena ynkliga svaga veklingar. Vem vill skämmas om det kommer fram vad man är och jobbigt att spänna upp sig innan man ska slinka in på akvarieaffärer dessutom

Haha jag tänkte precis samma sak :p tur att man har lyft skrot i många år :d
#15 - 17 februari 2009 06:32
Men ingen har kommenterat min idé om att vända på karet?
#16 - 17 februari 2009 07:02
Hur stort är karet eftersom det väger 230 kg?
Bär det på 4 man plus att ni använder bra sugklockor att hjälpa till att hålla med, de glider inte om ni använder/sätter fast dem på rätt sätt:).
#17 - 17 februari 2009 16:32
Men ingen har kommenterat min idé om att vända på karet?

Om det inte håller att bära upponer så skulle det inte hålla att fylla med vatten... men jag är oxå nyfiken på hur stort karet är? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 februari 2009 16:49
Limma det på plats;)
Det måste vara en extremt bred trappa för att man skall kunna bära ett så tungt akvarium 3 trappor upp (jag vet av egen erfarenhet eftersom jag varit med och flyttat flera så tunga akvarier).
Alternativt så hyr en lyftkran och ta in det genom fönstret.

Akvariet håller att bäras upp och ner.
#19 - 17 februari 2009 17:09
Lyfte upp ett vansinnigt tungt österrikiskt piano till 7 våningen tillsammans med 2 andra personer, en dag för snart 10 år sedan jag har svårt att förtränga då vi på samma dag hade två stycken pianoflyttar uppe i tjockhult.

Med släde, krok och stropp lyfter man annars in det mesta utan större mankemang och ett akvarium väger nästan ingenting.
#20 - 17 februari 2009 17:48
mitt är 350-400 liter, härdat glas = SVINTUNGT! Men jag och brorsan tog de lätt på två med botten neråt. Och vi bar även upp de för en större trapp för att få in de i lägeneheten.
#21 - 17 februari 2009 18:35
Karet jag ska hämta väger ca 230 kg och blir jobbigt att bära...

Min fråga är om det går att bära det med botten uppåt, eller blir det mycket påfrestning på något? Lär ju få bättre grepp om man bär det uppochner... Det är ett alu-kar.

230kg [:-9] glas väger ca:30 kg kvadraten, hur stor är "burken" ?
Bära upp och ner, inga problem.

Per/Haninge
Bilagor:
#22 - 17 februari 2009 18:37
Det är det jag är rädd för att det ska hända... Blir nog att bära det som riktiga män:) Men jag går faktiskt helst längst ner, slipper böja på min dåliga rygg då som man måste göra om man går först...

finns en lösning annars, hyr in en flyttfirma för jobbet, du betalar ju för max en timme så det blir inte så dyrt och dom flesta har väl försäkring så skulle dom lyckas skada karet så får du ett nytt istället utan extra kostnad, då spar du ryggen och kompisarnas ryggar och slipper riskera bli fattig ifall det blir tappat.
#23 - 17 februari 2009 23:06
Fuzzop skrev:
finns en lösning annars, hyr in en flyttfirma för jobbet, du betalar ju för max en timme så det blir inte så dyrt och dom flesta har väl försäkring så skulle dom lyckas skada karet så får du ett nytt istället utan extra kostnad, då spar du ryggen och kompisarnas ryggar och slipper riskera bli fattig ifall det blir tappat.

Det är ju en idé:)
För ni som har undrat hur stort det är så är svaret: 1125 liter. 250*75*60.
Hm, en lyftkran är väl att ta i...
Trappan är bred och svänger inte snävt så det ska inte vara några problem.
Hämtade karet idag. Bar ut det på 4 man, inga problem. Det står nu i ett garage för att sedan flyttas till nya lyan och till det har jag anlitat 4 stora grabbar, jag ska stå bredvid och skämmas;)
#24 - 17 februari 2009 23:09
Det är ju en idé:)

För ni som har undrat hur stort det är så är svaret: 1125 liter. 250*75*60.

Hm, en lyftkran är väl att ta i...

Trappan är bred och svänger inte snävt så det ska inte vara några problem.

Hämtade karet idag. Bar ut det på 4 man, inga problem. Det står nu i ett garage för att sedan flyttas till nya lyan och till det har jag anlitat 4 stora grabbar, jag ska stå bredvid och skämmas;)
Du ska ställa dig på översta våningen med en back öl i beredskap och baka pizza till gubbarna..
#25 - 17 februari 2009 23:52
230kg [:-9] glas väger ca:30 kg kvadraten, hur stor är "burken" ?

Bära upp och ner, inga problem.

Per/Haninge

Ju högre (i viss mån större)kar desto tjockare glas därmed ökad vikt/kvm så kurvan på vilkten ökar inte linjärt med storleken på karet:)
#26 - 18 februari 2009 00:22
Gaffel skrev:
Du ska ställa dig på översta våningen med en back öl i beredskap och baka pizza till gubbarna..

Det ska han minst sagt göra.

Är det inte bättre att ha tyngdpunkten nedtill. Blir väl iaf lite vingligare med botten upp.
#27 - 18 februari 2009 00:43
bar ett juwel kar ut till ett släp.och in till min lägenhet en trappa upp igår inte så kul blå märken på benen och en jävla träningsvärk.trdde verkligen inte att det va tungt som detva eller är .men in komm det .ni kommer få läsa om det nya projektet snart
#28 - 18 februari 2009 02:08
Hade dom inte varit så otympliga så hade det bara varit halva jobbet, bar upp ett 160 liters åleds från källarförådet tre trappor upp och det börjar fan ge sig till känna att man passerat 40, mat är gott men varför gav man kondisen permis? [:o]
#29 - 18 februari 2009 04:56
Gaffel skrev:
Hade dom inte varit så otympliga så hade det bara varit halva jobbet, bar upp ett 160 liters åleds från källarförådet tre trappor upp och det börjar fan ge sig till känna att man passerat 40, mat är gott men varför gav man kondisen permis? [:o]

Där håller jag med... jag har flyttat stora kar på 2 man men när jag var själv hemma och skulle flytta mitt 220 kar från ställningen o ställa det i sängen en stund (jag höll på att bygga bakgrund så få inte för er något perverst nu :d ) så blev det ett jätteprojekt [:o] kondis vad är det? hehe
#30 - 18 februari 2009 07:54
Gaffel skrev:

Har redan en låda öl till varje kille och pizzan ligger i samma kåk:)
Killarna väger i snitt ca 100 kg så det blir nog 2 pizzor per kille, blir en dyr kväll;)
Men det får det vara värt, det blir dyrare att tappa karet...............
#31 - 18 februari 2009 08:20
Det var inga stora pågar du lejt..
#32 - 18 februari 2009 11:09
Bra med lite lagom kagge vid ev paus att ställa på för att vila armarna.
#33 - 18 februari 2009 11:12
Gaffel skrev:
Det var inga stora pågar du lejt..

Nu pratar vi 100 kg muskler:)
Och dom ska ju komma in genom dörren åxå;)
#34 - 18 februari 2009 13:30
eriahl skrev:
Det ska han minst sagt göra.

Är det inte bättre att ha tyngdpunkten nedtill. Blir väl iaf lite vingligare med botten upp.

Sant, men man får mycket bättre grepp om man kan hålla runt ramen, på med handskar bara:)
#35 - 18 februari 2009 13:57
Nu pratar vi 100 kg muskler:)

Och dom ska ju komma in genom dörren åxå;)
Glöm inte att ha på dig högklackat! ;)
#36 - 18 februari 2009 15:35
Ja men risk för vingligt på väg ner för trappan med botten upp först finns iaf. Tänker på all öl som ska bjussas på...
#37 - 18 februari 2009 15:36
eriahl skrev:
Ja men risk för vingligt på väg ner för trappan med botten upp först finns iaf. Tänker på all öl som ska bjussas på...
Ingen bira innan flytten är klar! :d
#38 - 18 februari 2009 16:16
eriahl skrev:

På väg upp för trappan:)
Ölen står där uppe och väntar ;)
#39 - 18 februari 2009 16:19
Gaffel skrev:
Glöm inte att ha på dig högklackat! ;)

Jag tar på mig högklackat och festklänningen, men jag tror inte att dom blir mer sugna på att bära ändå;)
Och jag ska givetvis hjälpa till åxå, blir svårt i högklackat...:)
#40 - 22 februari 2009 17:02
ohh nu börjar jag bli lite orolig. Ska iväg på tisdagen och hämta mitt 600kar och har inte tänkt på vad ett sådant väger! :S Så hoppas nu faen att min älskling går in genom dörren och att det inte väger för mkt mvh jimmy
#41 - 22 februari 2009 17:04
Kimmy skrev:
ohh nu börjar jag bli lite orolig. Ska iväg på tisdagen och hämta mitt 600kar och har inte tänkt på vad ett sådant väger! :S Så hoppas nu faen att min älskling går in genom dörren och att det inte väger för mkt mvh jimmy

Det behöver du inte vara, om inte karet har väldigt konstiga mått:).
#42 - 22 februari 2009 17:19
I värsta fall kan bottnen trilla av hände för min morbror
#43 - 22 februari 2009 19:31
Fösen skrev:
I värsta fall kan bottnen trilla av hände för min morbror

Det förstår jag inte hur det skulle gå till... Dom flesta kar är väl limmade PÅ botten. Och detta är ett alu-kar...

Annons