Bara för att det går :D

#1 - 31 augusti 2008 22:20
Ville bara meddela att jag postar från en Pentium 333MHz med Windows98, någon som sitter med något äldre? :D (Om det råkar vara någon som sitter med typ en 233:a så går jag ner i källaren och hämtar min 166:a, måste ju vara värst ju.)
Den går faktiskt riktigt bra, men så är den ju bestyckad med hela 256MB Ram-minne ;)
Guest
#2 - 31 augusti 2008 22:43
256MB! :eek:

Minns min första 386:a. Hade 16MB i den på dubbla pinnar, och det var mycket då!:D
#3 - 31 augusti 2008 22:58
Gillade C64 med spelen på kasettband..!
#4 - 1 september 2008 00:32
Bara för sakens skull startade jag upp en fin liten 8086 som inte varit igång sedan -91, ska se om jag kan installera 3.11 på den och logga in i morgon..
#5 - 1 september 2008 13:22
Gaffel skrev:
Bara för sakens skull startade jag upp en fin liten 8086 som inte varit igång sedan -91, ska se om jag kan installera 3.11 på den och logga in i morgon..

Ja, jag gissar att jag få se mig besegrad i tävlingen "Äldsta Windowsburken som surfar Zoopet".
Jag hade ju faktiskt fult fungerande 2, 3, och 486:or (486:an gick som webserver så sent som för ett par tre fyra år sedan)

[quote=Anettejt]256MB! :eek:

Minns min första 386:a. Hade 16MB i den på dubbla pinnar, och det var mycket då!:D [/quote]
Ja, 256MB är mycket på även på en PII 333:a
Min "Bruksdator" som faktiskt bara är en 1.2GHz Laptop har BARA 128MB. Och iom att det ligger WIN-XP på den så är faktiskt 333'an piggare :D

Om någon undrar så är anledningen till dessa gamlaklenoders igångsättande lite ändrade familjeförhållanden. Av någon anledning ägde visst inte den som använder/kunde mest om datorer, något som var nyare än så. ;)

Någon som på rak arm vet om den senaste BIOS'en för INTEL AL440LX stödjer mer än 8GB hårdisk? kör version P09 av BIOS nu men finns upp till P14. Framgår dock inte om stöd för "stora" diskar finns, viklet nog betyder att det inte gör det
#6 - 1 september 2008 16:26
Gamla burkar ska inte underskattas, hade en 386'a som tuggade som webserver ett tag. Men självklart så ska man ju köra Debian på gamla fina burkar, inte besudla dom med Winblows.

Hum, AL440LX - det är SDRAM med P2-slot ju. Har för mig att den pallar diskar upp till 32Gb... ja du kan ju slänga in större men den kommer ju bra se 32Gb ändå.

//C
#7 - 1 september 2008 19:19
Jo, linux är en sak, här snackar vi windows ;)
Jag körde linux ett tag men höll aldrig på så mycket att jag lärde mig, så det har blivit windows sen dess. I dagens läge är det säkert mycket lättare med en juste dist.

Ja visst är det SDRAM och PII slot, men version p09 av BIOS klarar iaf bara 8GB, men jag får gå ner i källaren någon dag och leta reda på en gammal floppy så jag kan testa version p14.
Annars så går det ju faktiskt att köra ett Disk Manager program, tror jag har för det flesta tillverkare av diskar ligger på floppy redan :D
#8 - 1 september 2008 19:43
Windows 95 is the shiet. :D
#9 - 1 september 2008 20:59
Har fortfarande kvar min 1:a dator som jag köpte.
Det är en pentium 90 mhz med 8Mb ramminne, den var stor på den tiden och skulle ha installerats som en server i sälenfjällen, om jag inte minns fel så sitter det dubbla hdd i den, en på 200Mb och en på 100Mb :) win-95 installerat
testade den för ett år sedan och den fungerade klockrent =)
#10 - 1 september 2008 21:51
I said brown...
#11 - 2 september 2008 22:01
Min första "upphottade" med 166MHz ram funkar kanon som router idag med BIagent.
C64 mmmm med tillhörande azimuth skruvande hehe, gillade nog Amiga bättre med med original extern diskettstation så man kunde kopiera "on the fly"
#12 - 3 september 2008 00:26
Apropå gamla datorer utan windows, så har jag kvar min allra första en Sinclair ZX81.
Det var verkliga stenåldern.
#13 - 3 september 2008 06:49
heeke skrev:
Ja visst är det SDRAM och PII slot, men version p09 av BIOS klarar iaf bara 8GB, men jag får gå ner i källaren någon dag och leta reda på en gammal floppy så jag kan testa version p14.

Annars så går det ju faktiskt att köra ett Disk Manager program, tror jag har för det flesta tillverkare av diskar ligger på floppy redan :D

Du kan ju rota upp ett gammalt IDE-kontrollerkort om du vill :) Brukar finns i loppislådor för en tia typ.

//C
#14 - 3 september 2008 18:32
Själv hittade jag på en loppmarknad för något år sedan orginal Windows 3.11 samt Ms-dos 6.22 på diskett. Helt inplastat. Aldrig öppnat för fem kronor :)
admin
Christian Alfredsson
#15 - 3 september 2008 18:58
Amiga forever! När jag får ny plats på kontoret ska min 1200 upp. Tror inte jag fixar att kunna surfa med den. Men jag kan spela moddar medans jag surfar på Zoopet.

Är ni inte lite sugna på en nya Asus EEEpc? På med windows...
#16 - 12 september 2008 07:22
Det känns ju liiiite väl att dra igång 1200:an bara för moddarna.
MOD/Trackers mjukvara finns ju till Mac också (för visst kör du Mac?)
#17 - 12 september 2008 09:46
Jag kommer ihåg min första dator, en Mac Plus. Det här var innan Windows fanns tror jag. Den saknade hårddisk så man laddade först in operativsystemet, sedan programmet man skulle använda. Jag har för mig att i början fick ordbehandlingsprogrammet och alla dokument plats på en diskett. Min första externa hårddisk var på 40 MB och kostade en månadslön. Mina vänner hånade mig för denna extrema lyx; ”du kommer inte att kunna fylla den under din livstid”. Nu överväger jag att uppgradera mitt internminne från 6 GB till det dubbla ... På den gamla hårddisken skulle det inte rymmas fler än tre bilder från min kamera.

Annons