Bära litet akvarium

#1 - 8 juni 2011 22:20
Kanske en dum fråga, Men vågar man bära ett 54 liters akvarium med alla saker i karet som sand stenar, växter samt halva mängden vatten. Eller riskerar man att belasta glaset såpass mycket att det kan spricka då? Ska nämligen köpa ett nytt akvarium och behöver flytta runt lite för att ha plats och jag är tyvärr för slö för att fånga upp fiskarna och räkorna. Antar att det lär väga runt 30 20 kilo när man tappat ur en del vatten.

Vänliga hälsningar Micke
#2 - 8 juni 2011 22:29
Töm ut så du har en 7-8 cm vatten kvar och spara vattnet du tömmer ur så ska det inte vara några problem :)
#3 - 8 juni 2011 22:31
Har gjort så med ett par 100liters utan problem (fast mindre vatten), skulle råda att ta ut så mycket vatten du bara kan för även om du orkar bära det halvfullt så tenderar det att skvalpa en hel del, och har du några större stenar så plocka ur dom oxå så dom inte rullar och slår i glaset ;)
#4 - 9 juni 2011 11:11
I natt drömde jag att jag försökte just detta men glaset sprack och allt vatten vällde över min nybyggda dator så nu vet jag faktiskt inte om jag vågar, kan ju ha varit ett tecken :P
Tack för svaren iallafall :)
#5 - 9 juni 2011 11:34
Haha nä då är det nog lika bra att tömma ordentligt :P

Men är ju inte svårare än att tömma ut vattnet i spannar och i med fiskarna där. Ut med stora stenar, eventuella växter och rötter och sen låta sanden vara kvar o flytta det. Sanden påverkar inte trycket utan bara tyngden, men i ett 54 liters bör det inte röra sig om många kilon :)
#6 - 9 juni 2011 11:48
det är ingen fara. inte på ett sånt litet kar. jag har ett 54L jag med o det har jag burit halvfullt. inga problem. det är väl bar se till at du inte går över datorn :P
#7 - 9 juni 2011 12:10
Kan kan du nog..men som "tulle89" skrev, töm ner till ca 10cm , spara en hink med gamla vattnet och fyll på med nytt vatten efter flytten så blir det ungefär som ett 50% vattenbyte.

Annons