BARA Räker..

#1 - 11 augusti 2007 19:42
Hejsan, jag har tänkt köpa ett 19 liters akvarium och ha lite uppfödning. :D
Vilket vatten leker de bäst i salt eller söt? Vill gärna ha lite inrednings tips å sånt.. Vill gärna veta om någon privat person säljer nån räka.. MVH LINN ;)
#2 - 11 augusti 2007 20:04
Själv har vi ett 19liters akvarium. Invånare är Crystal Red, Crystal Black, Körsbärsräkor och röda posthorns. Akvariet är sötvatten, det tyder på att posthorns stortrivas i akvariet på tanken att de lägger massor med rom överallt. Räkorna är inte med rom än men jag har hört att de blir med rom efter några månader och vi började med akvariet för ca två veckor sedan.

Ett tips: http://www.ratemyfishtank.com/
Du kan få idéer till inredning och det finns väldigt mycket att välja på.

Ett tips till: Köp räkor privat om du vill ha billigt och fina räkor. Men det går att köpa genom akvariehandlare också men räkna med att de kan vara dyrare och inte lika fina.
#3 - 12 augusti 2007 10:56
Okej! Ja vet du någon som säljer de hära lite större färglösa räkerna privat? och de hära crystal black är jag väldigt intreserad av. Är lite så dära tråckig i färgerna! MEn ska ha blått grus vad tkr du om det?
#4 - 12 augusti 2007 13:05
Du kan kolla annonser här på zoopet och blocket.se.
Om det inte finns så kan du kolla akvariehandlare där du bor om
de har räkor hemma eller så kan de ta hem det. Kolla också vad
det kostar. Det bör inte kosta mer än 40kr per räka.

Det går bra att ha blått grus, vitt grus, rött grus, svarta grus
och själv har vi vitt grus med svarta stenar. Så här ser vårt
akvarium ut.
#5 - 12 augusti 2007 13:45
Man bör väl även ha en rot i akvariet villket jag har förstått ska vara bra för deras matsmältning samt sänker ph värdet lite, torkade boklöv är också bra.
Jag har rätt mycket javamossa där verkar räklingarna trivas ibörjan innan dom blir tillräckligt modiga att simma omkring.
#6 - 12 augusti 2007 17:40
Ja det stämmer, man ska ha rötter i akvariet och vi har en liten rot i akvariet som inte synas så bra i bilden.
#7 - 14 augusti 2007 08:04
LinnH skrev:
Okej! Ja vet du någon som säljer de hära lite större färglösa räkerna privat? och de hära crystal black är jag väldigt intreserad av. Är lite så dära tråckig i färgerna! MEn ska ha blått grus vad tkr du om det?

Du menar amano? De är nästan omöjliga att föröka eftersom de lever i sötvatten som vuxna men räkbäbisarna måste födas i bräckt vatten.

Annons