Barn och akvarium
Ett barn, som lärt sig läsa, kan mycket väl ha förutsättningar att sköta djur och snabbt skaffa sig kunskaper (barns hjärnor är ju mer absorberande än våra;)) och snabbt överglänsa föräldrarnas kunskaper. Om ett barn är motiverad att skaffa sig massa kunskaper långt INNAN själva djuren köps så tror jag det kan bli väldigt lyckat. Ex. Fiskar, be barnet kolla upp hur man startar ett akvarium på rätt sätt och hur man sen underhåller det, vilka fiskar som är intressanta och skulle passa i eventuellt akvarium samt var de kommer ifrån, hur de vill ha sin miljö, vad de ska utfofodras med osv. Är barnet inte inresserad av att forska kring det här så är det troligen ingen bra idé att skaffa ett, utan kanske mer en fix idé!:)
Jag är ju helt övertygad om att gränserna är ganska mycket mer luddiga än att dra strecket vid läskunnighet.
Då är det dödsdömt att påstå att det skulle finnas kunskap i regioner där andelen analfabeter är hög. Kunskap går ju att härleda till tider då skriftspråken var frånvarande. Människan skulle helt enkelt ha dött ut innan den uppstod.
För att fundera i banor som dessa så måste begreppet kunskap först tydliggöras. Kunskap i form av beprövad erfarenhet är bra. Dock måste det finnas en förmåga att förstå vad som är beprövad erfarenhet, är du med?
Exempel, jag kan läsa Mein Kampf men jag måste förstå att det som står däri är farligt och att det rimmar dåligt med den demokratiska värdegrund som bör finnas i ett samhälle.
Skötsel omfattar även en empatisk förmåga. Du kan läsa att djurplågeri är fel men innebär det verkligen att du förstår det? Jag är tveksam faktiskt. Allt ska vägas mot egna erfarenheter.
Fisken blir sjuk om du gör fel, du vet väl att det är jobbigt att vara sjuk? Det gör ont på djuret, minns du när du slog dig, det var ju inte roligt? Är du med på tänket? Har man en gång haft magsjuka så är det ju ganska lätt att förstå vidden av sjukdomen, att läsa om det blir inte samma sak.
Jag träffar tonåringar i skolan varje dag, de kan läsa allihop, mer eller mindre. Att ens hoppas på att en del av dem ens kan vårda sig själva genom att läsa vore att be om för mycket. Att de skall kunna vårda något annat är en rent utopisk tanke. Det skulle ha kommit tidigare. Gärna med bröstmjölken.
Man kunde faktiskt läsa i Tyskland 1920..