bäst före på röda mygg?

#1 - 20 januari 2004 09:45
Tja!
Jag kan inte hitta ngn. bäst före stämpel på förpackningen till de röda mygglarverna.
Har ni någon aning om detta??
#2 - 20 januari 2004 10:38
Hej.
Finns inget bäst före fryst fiskmat,på röda mygg som du frågar om så är datum inte så noga för det innehåller ej något fett,har du okshjärtmix och liknande så skall du ej ha det för länge i frysen.
MVH Mats
#3 - 22 januari 2004 20:06
"mata aldrig med röda mygglarver, då det är mycket allergiframkallande, och kan ge olika allergier"
Min åsikt=/

Mvh Malawi´n
#4 - 26 januari 2004 17:40
allergi hos fiskarna?
Jag ger mina röda mygglarver.
Hur ofta ska man ge?
#5 - 26 januari 2004 17:42
Ne hos människorna!
Ja e överkänslig mot allt mellan himmel o jord men inte röda mygglarver
#6 - 26 januari 2004 17:47
ok.
hur ofta ska jag mata med röda mygg????
#7 - 26 januari 2004 17:48
Jag ger fiskarna röda mygglarver för att dom blir mycket "piggare" när man matar med röda mygglarver än om man matar med flingfoder. Jag verkar inte vara allergisk, fast jag vanligtvis är allergisk mot det mesta.
#8 - 26 januari 2004 17:48
ja matar mina geophagusar var/varannan dag
#9 - 26 januari 2004 18:17
Ursprungligen skickat av ToMTeMoR

Jag verkar inte vara allergisk, fast jag vanligtvis är allergisk mot det mesta.
Grejen med röda mygglarver är att man kan utveckla allergier, du behöver alltså inte vara allergisk sedan tidigare, röda mygglarverna kan trigga igång helt nya allergier.
Jag rekommenderar vita mygglarver istället då de är mindre allergiframkallande och är minst lika bra som foder, rödamygglarver använder jag bara i absoluta nödfall.

Mvh Fredrik Isaksson
#10 - 26 januari 2004 18:22
vad e billigaste alltenativet då??
#11 - 26 januari 2004 20:44
Jag kör med vita mygglarver. Samma pris, lika bra, mindre allergiframkallande. :)
#12 - 26 januari 2004 20:56
Har tidigare skrivit om hur det gick när jag matade med frysta röda mygglarver...ett rent h-vete med igensvullna ögon så att jag såg ut som ett mellanting mellan Scooter i mupparna, om någon kommer ihåg honom och en mört.
Ögon smällde helt igen och blev pionröda och det var banne mig ingen lek. Är inte allergisk mot någonting annat men här var det rena ridån. Akuten direkt och helt ärligt så blev jag förbaskad rädd.

Nej, väck med de röda och in med de vita. Vita mygg fungerar kanon.
Nu var ju inte det här något svar på din fråga (sorry) men ville bara göra er uppmärksamma om detta foders baksidor. Förvisso så står det här på Zoopet att man skall vara försiktig men ofta tänker man, idiotiskt nog, att det är väl inte så farligt och det ordnar sig och inte drabbas jag av det...men jag lovar - PANG! Det är inte någon betänketid heller utan går på en halvminut. Mixtrade på med en burk som innehöll mixat torrfoder i olika former. Burken var i fyra fack och jag ville blanda ihop dem i en stor burk. La ut allt på tallrik och rörde runt med en sked. Lite dammigt var det men jag skrapade ihop allt - med handen! Tog upp burken och började läsa. På tyska och det var lääänge sedan skoltyskan var i bruk...
"Rote...mügglarben..." PANG! Fruktansvärt ont i halsen, rinnande näsa och igensvullna ögon. Har jag sagt att jag skall vara med i en ny film? Dum och dummare 2.

Denna gång struntade jag i akuten och bet ihop. Det gick över på ett par timmar...

David B.
#13 - 26 januari 2004 21:00
Men äter dom lika apptitligt som röda mygglarver då??
Röda mygglarver har ja hört man ska ge fiskar som inte äter nåt ;)
#14 - 26 januari 2004 21:01
<font color="red">Jag använder enbart röda mygglarver från Belgien. Triggar jag mina Corydoras med, fungerar bäst.</font id="red">
#15 - 26 januari 2004 21:04
Har inte märkt någon skillnad de få gånger jag har bökat på med röda mygg mot de vita. Kör även med artemia och det är också partytime för fiskarna. Jag har citrontetror, rödmunstetror, 2 scalarer, 2 chokladciklider, pansarmalar, 4 långsträckta pansarmalar, 2 plecos och en gibbiceps i ett 358-liters kar.

David B.
#16 - 26 januari 2004 21:21
ja har börjat me röda mygglarver fö dom äter inge annat försökt me daphnier men nono det går inte i!?!?!?!?
#17 - 26 januari 2004 21:24
Kör du på med dina röda mygg, Cool.

Uppenbarligen så är du inte allergisk mot dem så då är det ju inga problem, annat än att fiskar trivs bäst med varierad mat på "bordet".

David B.
#18 - 26 januari 2004 22:31
När jag i mitten av 1960 talet hade ett akvarium så provade jag frystorkade röda mygglarver. Mina ögon svällde igen ögonblickligen.
Det behövdes bara att jag gick in till min zoohandlare som sålde och använde dessa så reagerade jag.
När jag började igen 2001 så köpte jag frysta i den tron att det möjligen var damm från det frystorkade som jag reagerade mot, men icke. Jag matade mina fiskar en gång så var mina ögon fullsändigt igensvullna.
Min slutsats är ANVÄND INTE RÖDA MYGGLARVER.
#19 - 25 januari 2007 20:12
känner man direkt?

har matat nu en stund med rödamygglarver, känner inget, men tror ni att man kan utveckla de allergier ni beskriver på en längre sikt eller skulle jag redan kännt av det?

MVH Martin
#20 - 25 januari 2007 21:18
Aberg skrev:
har matat nu en stund med rödamygglarver, känner inget, men tror ni att man kan utveckla de allergier ni beskriver på en längre sikt eller skulle jag redan kännt av det?

MVH Martin

Du kan utveckla det på längre sikt också. Det är rätt dumt att chansa. Får du en reaktion kan du bli allergisk mot andra saker också och då är det lätt att vara efterklok. Röda mygg är ju inte något man absolut måste använda. Det finns massor av andra vettigare foder.

Annons