Bästa algätarna

#1 - 12 maj 2007 16:25
Jag ska starta upp ett 540 liters akvarium där jag skall ha Malawiciklider.
Akvariet skall placeras i en vägg med insyn från båda hållen. Vad jag förstått så finns en stor risk för alger i början.
Vet inte exakt vilka ciklider som kommer hamna i akvariet, men det kommer bara vara av den minsta sorten.

Vilken malsort (antar jag) bör jag välja?
Och hur många?

/M
#2 - 12 maj 2007 16:27
i ett sådant stort kar så kan du ha en plecostumus eller en gibbiceps...de blir alledes perfekta för ditt akvarium
#3 - 12 maj 2007 16:32
Hur många tror du man skulle behöva?
Finns det en risk att cikliderna ger sig på malarna?
Har förstått att de kan vara små elaka rackare...:)
#4 - 12 maj 2007 16:34
Broderbrem skrev:
Hur många tror du man skulle behöva?

Finns det en risk att cikliderna ger sig på malarna?

Har förstått att de kan vara små elaka rackare...:)

båda malarna kan bli riktigt stora....uppmot 50 cm....de kan ju bli attackerade och skadas rejält....men de är tåliga malar.....men innan du bestämmer något...kolla vad de andra zoopeterna har och säga
#5 - 12 maj 2007 17:48
Det funkar med gibbiceps, plescos, ancistrus, alltihop. Malarna är huvudsakligen nattaktiva, och ligger och latar sig under dagarna i något gömställe.
Malarna är dessutom så skilda från cikliderna i kroppsform och så vidare, så att cikliderna knappast ger sig på dom. Dessutom har malarna ett bra skydd i form av pansarplattor. :)
Har själv ancistrus, pleco och baryancitryus i mitt malawi-akvarium. Plus siamesisk algätare. Aldrig några problem. :)
#6 - 13 maj 2007 01:18
annars kan du testa med zebra snäckor. Dom är väldigt effektiva
#7 - 14 maj 2007 19:10
Jag tycker en kombination av siamesisk algätare och ancitrus funkar bra.

mvh
#8 - 15 maj 2007 05:07
Hur många ancistrus och siamesiska algätare kan ni rekomendera till 540 l?
#9 - 15 maj 2007 10:23
Oj, ingen av fiskarna blir ju stora så jag skulle nog kört ett litet stim med siameser på kanske 4-10 stycken, och ett par ancistrusar.
Men du behöver ju inte köpa alla på samma gång, du kan ju fylla på efterhand som det behövs. Det är ju också viktigt att det finns alger att äta för alla.

mvh
#10 - 15 maj 2007 12:26
Du kan hå ungefär 6 - 7 ancistrus

Annars rekommendarar jag Leverett´s Botia
#11 - 15 maj 2007 12:33
Du kan hå ungefär 6 - 7 ancistrus

Annars rekommendarar jag Leverett´s Botia

Ancistrus ær ganska revirhævdande så jag tror 6-7 ær før många. Men det kanska ær mig som har fel..?
#12 - 15 maj 2007 17:38
Med andra ord är det bra med lite alger.
Trodde aldrig att man skulle behöva tänka på det... :D

/Magnus

Annons