Bästa benställningen?

#1 - 3 juli 2004 20:46
Jag har ett 200 liters kar i källaren men ingen benställning. Vad har jag det bäst på om jag bor på andra våningen och har parkettgolv i det rum som jag vill ha akvariet i? Det blir ju ganska mycket belastning på golvet.
#2 - 3 juli 2004 22:30
Om du tänker dig att akvariet väger 250 kg och du har ett bord med 4 ben så borde belastningen per ben bli 62,5 kg, inte så mycket egentligen. Det bästa är väl att ha något med en skiva som är lika stor(eller större) som botten på karet. Är det helglas så ska du ha frigolit eller liknande under.
#3 - 4 juli 2004 01:48
Om du fortfarande är osäker och rädd om parketten trots fc25 utmärkta beräkning, kan du ju alltid lägga en ishokeypuck under varje ben. Det ökar ju ytan som benets tyngd skall bäras upp av. Då blir trycket per yta i kg/cm2 heller inte så stor.

Så jag tror inte att ett stabilt bord med ett 200 liters kar på parkettgolv inte skall innebära några större problem. Se bara till att det står stabilt och vågrät. Och helglasakvarium på en skiva frigolit (minst 1,5-2 cm tjock, finns på byggvaruhus).
#4 - 4 juli 2004 07:17
Det där beror ju också på vad för sorts hus man bor i. I mitt nuvarande hus är golven hur stabila som helst, men i lite äldre hus får man tänka på att man ställer akvariet tvärs emot det håll golvstammarna (vad nu 17 det heter) går. Så att man inte råkar ställa det mitt emellan två... Gud vad jag är dålig på att förklara... hoppas det gick fram ändå vad jag menar.
#5 - 4 juli 2004 07:38
Golvbjälklaget menar du kanske..?
#6 - 4 juli 2004 07:44
Jo så heter det kanske. Är humanist - inte snickare... [:-42]
#7 - 4 juli 2004 07:48
Tack för svaren!
Huset är byggt 1909 och golven är ganska ömtåliga. Det var just det jag var rädd för, att det ska svikta. Hur är det med lekiablock? Är det något att tänka på? Men dom kanske gör märken i golvet? Oj, det känns som ett stort företag detta...
#8 - 4 juli 2004 09:06
Det största problemet med dåliga golv i gamla hus tycker jag är att vattnet skvalpar när man går omring i rummet. Här gäller det att "hoppa" omkring på golvet tills man hittar ett stabilt ställe (jag har tre riktigt svajiga zooner i mitt hus, jag har varit klantig, på den ena står en bokhylla och håller på att välta, på den andra hade jag mitt odlingsställ med 5x105L så det nästan välte, på den tredje står en TM-TT-pelare och centrifugerar).

Det skall mycket dåligt skick till för att golvet inte skall hålla för ett akvarium, såpass dåligt att man ändå måste byta bjälklag för sin egen säkerhet.
#9 - 4 juli 2004 09:36
jag skar till laminat golv och lade under akvarie fötterna. de jämnar ut vikten rikigt bra.

Annons