Bästa botten till Corydoras

#1 - 7 maj 2008 16:03
Jag har fint rundkornigt grus i mitt akvarium, men jag är lite bekymrad för mina corydoras julii.
De har inte uppvisat några skador, men häromdan råkade jag få hem en som gått med vassare grus i affären och fått sin mun skadad! Nu har det röda försvunnit, men den saknar en lite av "munflärparna".

Vad är bästa bottensubstrat till corydoras?
Kan deras skäggtömmar nötas även på grus utan vassa kanter?
Även om man har sand kan den ju vara vass, eller så kan de frätas sönder har jag hört.

Jag funderar nu på å byta bottensubstrat för deras skull, men till vad?
#2 - 7 maj 2008 16:17
Finkornig grus/sand utan vassa kanter. Vet inte hur finkornig din grus är men om du tittar noga när de bökar kan du se om de kan sila grusen genom gälarna. Det ska vara så smått att de kan göra det.
#3 - 7 maj 2008 16:19
Jag hade mina Corysar först på engelsk sjösten 3-5 mm först utan att de fick skador på skäggtömmarna. Men sedan böt jag till Rådasand, som inte heller är vass, men så finkornig att det blev syrebrist i den, och den blev svartaktig några millimeter ner.
Malarna gillade den till att börja med, men slutade rätt snart att gräva och böka i den.
Nu går de återigen på engelsk sjösten och är pigga och glada och far runt på botten.Kan inte se några skador på skäggtömmarna alls.
Så jag tror att det finns en hel del sanning i detta med frätskador i ett tätt substrat.

Troligen så växer den skadade skäggtömmen ut igen, vänta och se hur den beter sig. Verkar den alldeles för ledsen och apatisk om en månad eller två får du väl "åtgärda" den.
#4 - 7 maj 2008 17:00
Tack tack för snabba svar.

Nej de kan tyvärr inte sila den.
Jag funderar på vilken kornstorlek som vore lämplig.
Är sugen på å köra sand, men vill inte ha problem med att det blir för kompakt. Någon storlek som är att föredra för corydoras, men som inte är för finkornig?

Jag tycker det är svårt att hitta finare bottensubstrat, och när jag väl gör det är det svårt att se om det skulle ha vassa kanter eller ej (eftersom det ju är så finkornigt).

Skulle någon sand från biltema funka till corydoras? Har hört att det är många som gillar blästersanden därifrån.

Angående den skadade fisken, så ni tror att den kan växa ut? Det vore ju toppen. Annars är den pigg och äter. Den var en av de modigaste när jag fick hem de tre nya från butiken för några dagar sedan.
#5 - 7 maj 2008 17:31
Vi kör med rådasand 0.8-1.2mm till våra Pandor och det funkar bra. Har inte märkt något negativt än så länge iaf :)
#6 - 8 maj 2008 15:55
Jag hade 0.3 mm Rådasand, det var kanske därför det blev för kompakt.
Ett bra sätt att testa sanden är att stoppa ner tummen i sanden och gnida sanden mot nageln med pekfingret. Är den för vass så ser man repor på nageln. Dessutom brukar det kännas i den tunnare huden ovanpå fingret.
#7 - 11 maj 2008 10:07
Rådasand? Vad är det?
#8 - 11 maj 2008 10:22
Jag kör Lommasand, väldigt finkornig.. Har funkat bra hittills, (ca. 2 månader)
corysen silar genom gälarna och har inga skador på tömmarna.
#9 - 11 maj 2008 12:45
Jag har en fin, väldigt ljus sand, ljust beige. Jag minns tyvärr inte vad den heter, men den är snäppet grövre än t.ex fågelsand, vad jag kan se, och mina metallpansarmalar gillar den, och simmar runt och silar :)
#10 - 11 maj 2008 15:04
Ja de vill ju ha sand så de kan sila och "beta" ordentligt. Någon som har ett bra köpställe i Göteborg?
#11 - 11 maj 2008 15:48
annatzk skrev:
Ja de vill ju ha sand så de kan sila och "beta" ordentligt. Någon som har ett bra köpställe i Göteborg?

Närmsta strand!
#12 - 12 maj 2008 16:06
Haha, men om man helst vill gå till en affär o betala en massa pengar då?

Annons