bästa fodret?

#1 - 2 februari 2005 18:28
hej!! jag har ett 74l akvarium och ska hämta ett 375l akvarium imorron =).

jag vill ha ett foder som ger minna fiskar bra färger och som är bra för dom.
jag ska ha paletter, thomasi och scalare + guppy/tetror. nu har jag svarta , röda mygglarver samt egen "gammal" räkmix. skulle vara bra att få svar så jag kan ge minna fiskar det bästa =) vem vill inte göra det.
#2 - 3 februari 2005 16:34
ok eftersom ingen vill svara så omformaterar jag frågan. vilket foder tycker ni är bäst
#3 - 3 februari 2005 16:45
Ska du har scalare tillsammans med tetror? Kanske inte går så bra.
#4 - 3 februari 2005 16:49
ok eftersom ingen vill svara så omformaterar jag frågan. vilket foder tycker ni är bäst

Jag tycker absolut inte att du skall tro att ingen vill svara, för så är det inte. Ibland får man kanske räkna med att det inte droppar in svar direkt.

Enligt min egen åsikt så finns det inte ett foder som det bästa; ett enda allsmäktigt foder som täcker allt. Jag skulle vilja påstå att variation och kombination av olika sorters mat är det bästa. Det du möjligtvis skall tänka på är vilken sorts huvudföda dina fiskar behöver. Ger du dina fiskar bra foder och varierar med olika sorter så skulle jag vilja påstå att deras färger "hänger" med. Om denna tanke skulle vara felaktig så får du säkert reda på det av någon annan mer foderkunnig Zoopetare.
#5 - 3 februari 2005 18:47
[QUOTE=Maethor]Ska du har scalare tillsammans med tetror? Kanske inte går så bra.[/QUOTE] varfor inte ifs tetror är ett stort släkte om du menar piraya ell neon tetror men tetror är inte bara tetra
#6 - 4 februari 2005 07:48
ok men kan ni säga vilket foder eller vilka foder som ni tycker är bäst??
nämn några foder som jag kan använda

tack i förhand
#7 - 4 februari 2005 09:43
Detta tycker jag är bäst

Är ju ganska ny på detta men har hållit på drygt ett år ny. Började med att köpa div flingfoder mm men har sedan man har pratat med kunnigt folk gått över helt till frysfoder. Då jag provat lite olika frysfoder (köpta är inte så haj på att göra själv) fick jag prova Åleds frysfoder Detta var i särklass det bästa jag har provat. Den största fördelen med detta fodret tycker jag är att fiskarna har lätt att äta det och alla fiskar värkar gilla det. Det man skall tänka på bara är att man kan vara allergisk mot röda mygglarver. Men det är ingen allergi man utveklar av att använda fodret (detta enligt Åleds personal). Men detta är bara min uppfattning och som tidigare nämnt är jag bara en nybörjare
#8 - 4 februari 2005 16:02
Frågar du min Praktbotior e nog bästa fodret Rödamygg. Frågar du mina Tanganyika e det nog Artemia. Frågar du min sambo, ingen alls...

Jag föredrar att mata med lite olika, men mest Räkmix och Artemia. Fast ibland kan det bli både pellets, granulat och flingor av skiftande kvalité.

När det gäller frysfodret håller jag mig endast till Åleds.
#9 - 4 februari 2005 16:25
och jag får säga att jag rekomenderar Tetramin PRO som flingfoder...
#10 - 5 februari 2005 13:23
Jag ger flingfoder som huvudföda TeraMin, jag ger maltabletter, det tycker siamesiska algätare, praktbotia och malarna om. Jag ger också frysfoder ca 1 ggr vecka daphnier, räkmix och i dag har jag köpt 5 sorter i en förpackning. Jag har också köpt granulate menu (sera´s) till mina nyköpta silverhajar.
#11 - 5 februari 2005 13:23
Jag glömde att jag slänger ner några ärtor också ibland.

Annons