Bästa grönsaker att mata fiskarna med?

#1 - 1 juni 2006 15:38
Tjo.
Vad brukar era fiskar tycka om för grönsaker som ni matar de med?
Tror att det är i överlag så att många matar sina fiskar med gröna ärtor.
Gröna ärtor är nog bland de bästa också att mata sina fiskar med skulle jag tro.

Gröna ärtor innehåller per 100gram ungefär.
62kcal
5.4g protein
0.4g fett
40mg c-vit.

Sockerärtor är dock inte lika bra mat som gröna ärtor är.

Vet att en del brukar mata även med blomkål, dock värkar det inte vara lika populärt som gröna ärtor för fiskarna.
Blomkål är väldigt bra då det innehåller höga c-vitamin värden per 100gram men detta värde kan minska då man sväller dom.

Blomkål/100gram ~
98kcal
2.0g protein
0.2g fett
73mg c-vit.

Många brukar även lägga ner en gurkbit åt fiskarna.
Gurka är väl inte direkt det bästa näringsrika födan då den innehåller av 100gram, ~95.9gram vatten.

Gurka/100gram ~
12kcal
0.8g protein
<0.1g fett
9mg c-vit.

Nu är det inte så att jag har mätt dessa näringsvärden utan det har livsmedelvärket gjort.
Värdena skiljer sig åt lite som sakt från gruka till gurka tex.
#2 - 1 juni 2006 15:46
Vi matar våra malar med brusselkål och squash. Det är dom galna i.
#3 - 1 juni 2006 15:49
Jag körde med vanlig gurka också det var dom helt tokiga i,malar som var lite skygga kom tilloch med fram :)
#4 - 1 juni 2006 15:53
ärtor förstår ja mig inte på riktigt,, även om man kokar dom är dom ju lite hårda. fiskarna kan väl inte direkt ta ett bett av en ärta? eller mosar ni dom
#5 - 1 juni 2006 15:59
[quote=Thomas&Anna]Vi matar våra malar med brusselkål och squash. Det är dom galna i.[/quote]

Brysselkål är bra då det innehåller högt c-vitamins värde.

Brysselkål/100 gram~
36 kcal
3.4g protein
0.3g fett
85mg c-vit

Squash/100 gram~
15 kcal
1.2g protein
<0.1g fett
9mg c-vit
#6 - 1 juni 2006 16:00
Nä men det är bara malarna som käkar på dom och dom gnager på dom.
#7 - 1 juni 2006 16:01
[quote=andreassofus]ärtor förstår ja mig inte på riktigt,, även om man kokar dom är dom ju lite hårda. fiskarna kan väl inte direkt ta ett bett av en ärta? eller mosar ni dom[/quote]

Jag brukar köra dom i micron och sedan tar jag bort "skalet" på ärtorna.
Sedan är de bara mata för resten sköter dom ;)
#8 - 1 juni 2006 16:05
[quote=santa]Nä men det är bara malarna som käkar på dom och dom gnager på dom.[/quote]

Om det är ärtorna du syftar på så brukar i alla fall alla mina fiskar äta på dom.
#9 - 1 juni 2006 16:13
Ja visst är dom där och nopprar på mina också.
Testa med krabbsticks dom är skitbilliga och sen bara tuggar/hackar du sönder dom i bitar det är dom också tokiga i...
#10 - 1 juni 2006 16:15
ok. tack.. fårtesta de då.. har nån grönsaksblandning i frysen.. knaske ja kan testa lite olika grönsaker o se va dom tycker om :)
#11 - 1 juni 2006 16:17
Ja man kan använda mycket olika grönsaker och div som lever i vatten :)
Räkor går ju också bra.
#12 - 1 juni 2006 16:21
räkor har ja funderat på, ska man ta räkor med skal eller går de med inlagda? eller är dom inlagda för salta kanske?
#13 - 1 juni 2006 16:44
Majs skulle man kunna testa...
#14 - 1 juni 2006 16:51
[QUOTE=lunar]Majs skulle man kunna testa...[/QUOTE]Jag brukar ge mina räkor majs. Mycket populärt. Även mina siamesiska algätare gillar det. Man får ta bort skalet, precis som på ärter.
Bilagor:
#15 - 23 augusti 2006 16:53
Var hittar du all denna information? Dvs. protein-halt osv..
#16 - 23 augusti 2006 19:06
[quote=santa]Ja visst är dom där och nopprar på mina också.
Testa med krabbsticks dom är skitbilliga och sen bara tuggar/hackar du sönder dom i bitar det är dom också tokiga i...[/quote]
det måste jag prova till mina firrar [:-79]
#17 - 23 augusti 2006 19:47
Har hört att man kan mata med morot... ska testa det i mitt nystartade få se om det blir poppis! annars brukar jag ge mina Ampulliariasnäckor zucini och gurka och det gillar dom! sak även testa morot till dom:)

/Hans
#18 - 24 augusti 2006 05:11
Morot måste man väl koka isf?
HazelCR
#19 - 24 augusti 2006 05:14
[QUOTE=andreassofus]ärtor förstår ja mig inte på riktigt,, även om man kokar dom är dom ju lite hårda. fiskarna kan väl inte direkt ta ett bett av en ärta? eller mosar ni dom[/QUOTE]

Micra en kort stund och skala. Arbetssamt? Ja, men små ancistrusar liksom stora och malawisar gillar skalade ärtor. Men de gillar förståss annat grönt också.
#20 - 28 augusti 2006 14:34
Jag har upptäckt att det är en nackdel att mata med blomkål.
Tjejen klagade på mig att jag fes även fast jag inte gjorde det så jag var tvungen att ta reda på vad det var som luktade så äckligt och dagen därpå så kände jag att det luktade dåligt ifrån vattenytan men denna lukt försvann nästa dag. [;)]
Med andra ord så var det blomkålen som avgav sig denna otrevliga lukt.
#21 - 28 augusti 2006 15:08
[quote=lunar]Jag har upptäckt att det är en nackdel att mata med blomkål.
Tjejen klagade på mig att jag fes även fast jag inte gjorde det så jag var tvungen att ta reda på vad det var som luktade så äckligt och dagen därpå så kände jag att det luktade dåligt ifrån vattenytan men denna lukt försvann nästa dag. [;)]
Med andra ord så var det blomkålen som avgav sig denna otrevliga lukt.[/quote]

[:-38] [:-92] Kul grej!!..

Jag brukar ge förvälld zuchini och gröna ärtor. Jag tar bara ut ärtorna ur frysen och rullar dom i händerna så skalet lossnar och sen dirket ner i plurret.
Dom måste inte kokas innan, dom sjunker ändå. Hos mig är det ancistrus, siamesiska algätare och glasräkor som kan äta ärtor. Dom andra har inte verktygen (munnen) för sånt svårätet...
#22 - 28 augusti 2006 15:16
vad menas med förvälld??

/Hans
#23 - 28 augusti 2006 15:19
[quote=battalionP]vad menas med förvälld??

/Hans[/quote]

typ snabbt kokad..
Stoppa i en eller två skivor Zuchini i lite vatten i ett hållbart glas och kör det snabbt i micron i typ 1-2 minuter. Då sjunker den av sig själv utan att man behöver använda nåt sänke. :D
#24 - 28 augusti 2006 17:53
jaså var detså enkelt;) jag kokar mina så dom sjunker...

/Hans
#25 - 28 augusti 2006 19:36
Både mina serpatetror och praktbotior älskar gröna ärtor. jag tar den bara direkt ur frysen och tinar på en tallrik tills de är inte frysta längre
#26 - 5 september 2006 15:09
Jag brukar ge min slöjstjjärt kokade, skalade och finfördelade ärtor en gång i veckan. Gör det för att hålla tarmarna igång ordentligt på den. Skitbra =)
#27 - 10 september 2006 18:53
Näringsvärdena e inte sanna direkt dom som livsmedelsverket har är dubbla mot verkligheten det pga att grönsaker e så drivna o växer för fort så saknar näring.

Nått jag kan tipsa er om är att ångkoka ärter. Dom förlorar inte lika mycke näring samt dom blir så mjuka så även yngel kan mummsa på dom.

mina palleter äskar ärter .. mosar till dom mellan fingrarna efter ja skalat dom
#28 - 10 september 2006 19:11
Har just testat hundgodis :) dom som är av lever och säljs i lösvikt.Ger mina malar det o det älskar dom,får inte vara dom med fett i.
Bryter dom i småbitar och ger dom.
#29 - 24 september 2006 09:21
mayday skrev:
Näringsvärdena e inte sanna direkt dom som livsmedelsverket har är dubbla mot verkligheten det pga att grönsaker e så drivna o växer för fort så saknar näring.

[SIZE=4]Och HUR vet du det???? Livsmedelsverket har ju gjort labbtester så varför ifrågasätta dem????:D[/SIZE]

Nått jag kan tipsa er om är att ångkoka ärter. Dom förlorar inte lika mycke näring samt dom blir så mjuka så även yngel kan mummsa på dom.

[SIZE=4]Varför koka dem alls i så fall? De frysta är väl dessutom förvällda från början?:confused:[/SIZE]

mina palleter äskar ärter .. mosar till dom mellan fingrarna efter ja skalat dom

Fler tips på grönsaker:
*Spenat (kan innehålla ämnen som KAN vara skadliga, typ nitrat/nitrit, har glömt vilket)
*Mangold-bättre än spenat.
*frusen sallad, sjunker och är lättäten av t.ex malar.
#30 - 24 september 2006 09:23
santa skrev:
Har just testat hundgodis :) dom som är av lever och säljs i lösvikt.Ger mina malar det o det älskar dom,får inte vara dom med fett i.

Bryter dom i småbitar och ger dom.

Protein(och ev. fett) från varmblodiga djur ger på sikt skador hos akvariefisk, jag tycker att du skall undvika hundgodiset i förtsättningen....:D
#31 - 24 september 2006 18:17
Testade ärtor för första gången igår till mina fiskar. Först släppte jag ner en halv ärta utan skal, men ingen brydde sig. Sen finfördelade jag dem och då åt både guppyn, kampfiskarna, kilfläcksrasbororna och till viss mån även guldbarberna med glatt humör. Även min siamesiska algätare blev alldeles till sig och skyddade sin ärta från inkräktare. ;)

Matade dem även med några ärtor i morse, och kamfiskarna blev helt till sig, de som annars brukar vara petiga. I eftermiddags när jag kollade till fiskarna verkade den ena kampfiskhonan vara helt uppsvullen i buken, och låg mest på botten och flämtade. Alla tänkbara sjukdomar gick genom mitt huvud och sen slog det mig. Ärtorna! Tror ni att de kunde skapat gaser hos henne eftersom hon åt så friskt? Jag menar bönor och sånt ger ju gaser hos människor... Lite långssökt kanske, men efter en timme såg hon ut att må alldeles utmärkt igen och magen var normal.

I vilket fall, finfördelade ärtor funkar bäst här. :)
#32 - 24 september 2006 19:47
Många grönsaker uppskattas.
Banan är rätt populärt hos många fiskar, men de växtätande fiskar jag haft har gillat brysselkål, squash, och skalade&mosade gröna ärtor bäst.
Äpple, citrusfrukter och vitkål däremot, det har inga av mina fiskar gillat.

Sallad äter de, men jag tror inte det innehåller nästan nån näring alls.
#33 - 26 september 2006 16:14
tummen skrev:
Protein(och ev. fett) från varmblodiga djur ger på sikt skador hos akvariefisk, jag tycker att du skall undvika hundgodiset i förtsättningen....:D

Jag tänkte också att det kanske inte är så jätte bra att ge hundgodis då det även kanske innehåller konstgjorda ämnen [B)].

[QUOTE=Azur]Många grönsaker uppskattas.
Banan är rätt populärt hos många fiskar, men de växtätande fiskar jag haft har gillat brysselkål, squash, och skalade&mosade gröna ärtor bäst.
Äpple, citrusfrukter och vitkål däremot, det har inga av mina fiskar gillat.

Sallad äter de, men jag tror inte det innehåller nästan nån näring alls.[/QUOTE]

Ska testa att sätta i banan och se om firrarna tycker om det för det har jag aldrig matat dom med :D.
#34 - 26 september 2006 16:32
Banan & Salladskål

Banan/100 gram~
97 kcal
1.0g protein
0.5g fett
9mg c-vit
8µ.g a-vit

Salladskål/100 gram~
17 kcal
1.3g protein
<0.1g fett
39mg c-vit
3µ.g a-vit

Om man tycker att sina fiskar har brist på A-vitamin (Hur man nu upptäcker det) så innehåller morot exremt mycket ~1300µ.g/100g och sedan grönkål ~900µ.g/100g

Någon som testat att ge morot till sina fiskar??
#35 - 27 september 2006 18:51
Jag testade att ge morot till mina ancistrusar men dom ville inte ha... Det var dock andra dagen efter att dom hade kommit så dom kanske inte fattade att det var mat;)

Brukar ge dom ärtor nu, men dom verkar inte kunna äta dom,,, dom slänger sig på dom så fort dom dimper ner på botten men varkar inte kunna tugga så varje dag får jag plocka upp alla ärtor igen. Ja, jag mosar dom innan... Slänger dock i dom hela, (utan skal). Bör jag dela dom i mindre bitar??

/Hans
#36 - 27 september 2006 19:31
battalionP skrev:
Jag testade att ge morot till mina ancistrusar men dom ville inte ha... Det var dock andra dagen efter att dom hade kommit så dom kanske inte fattade att det var mat;)

Brukar ge dom ärtor nu, men dom verkar inte kunna äta dom,,, dom slänger sig på dom så fort dom dimper ner på botten men varkar inte kunna tugga så varje dag får jag plocka upp alla ärtor igen. Ja, jag mosar dom innan... Slänger dock i dom hela, (utan skal). Bör jag dela dom i mindre bitar??

/Hans

Konstigt, mina ancistrusar äter då ärtor? Prova skalad majs annars, det gillar alla mina fiskar och räkor! :)
#37 - 28 september 2006 16:39
Jo dom verkar gilla det MYCKET men ger upp när dom inte kan äta.. detta är bara vad jag tror, men varje dag får jag plocka upp alla hela(?) ärtor igen.. Brukade lägga i 4 halvor men har gått ner till 2 nu..
Hur mycket är lagom till 2 ancistrus 5-6 cm och en L-134 ca 5 cm?

Vet inte om dom får i sig nåt men jag tycker inte att det syns något på halvorna man plockar upp så...

Jo jag har köpt lite majs, tänkte testa det idag;) Samma sak som med ärtor? Tina och skala och i vattnet?

/Hans
#38 - 3 oktober 2006 09:13
Mosa ärt - halvorna LITE LÄTT mellan fingrarna innan du släpper ner dem.
Då går det lättare för malarna att mumsa.
#39 - 3 oktober 2006 16:14
Måste slå ett slag för broccoli! :D

Jag tar fryst broccoli som jag låter ligga några minuter i kokhett vatten. Vissa sjunker sedan av sig själv, i bland måste jag sticka en sked igenom. Detta uppsakattar ampullariorna naturligtvis men även mina mollysar. De blir alldeles galna och börjar nästan slåss om vem som ska vara framme och nafsa (de verkar inte fatta att det finns plats för fler samtidigt [:o]) Det ser jättekul ut när de liksom "står på kö" eller simmar runt och "smyger" på den som käkar för att snabbt kasta sej fram när det blir ledigt. Ancistrusarna däremot bryr sej inte nämnvärt. De är nöjda med att suga lite på skeden... :D

Efter två dagar är det bara lite broccolistjälk kvar och fiskarna är tjocka om magen! Ampullariorna uppvisar även ett konstigt beteende som de aldrig gör annars, bara när de serveras broccoli. När de har ätit en stund så gräver de ner sej lite i sanden och ligger stilla en lång stund! :confused:
#40 - 3 oktober 2006 17:29
Måste ha kräsna malar;) Dom äter ratar ärtorna helt... Majs dock ÄLSKAR dom!!

Måste bara berätta en lite rolig sak:)
Slänge ner ett majskorn igår, innan det hann nå ner till botten kom min bolivianhane och smaskade i sig HELA kornet!! trodde han skylle kvävas men han tuggade i sig hela kornet på ett par minuter... Såg måttligt roligt ut!

/Hans
#41 - 3 oktober 2006 17:47
ojojoj, stackars bolivianhane.... Var med om en liknande sak häromdagen - en grön ärta som en regnbågstetra kastade sig över så fort den kom i vattnet. Konstigt att de kan få till det!
#42 - 3 oktober 2006 19:31
Aubergin är väldigt populärt i mitt akvarium. Förs när den fortfarande är lite "hård" så går min ancistrus på den och käkar så mycket den orkar... och när den legat i vattnet några timmar och blivit mjukare så går även mina andra fiskar på den :)
#43 - 3 oktober 2006 20:35
Jag hade i banan igår och det var ingen som var och åt på den vad jag kunde se men det var någon som hade ätit lite utav den i alla fall, kanske på natten?
Dock så skulle jag inte rekommendera banan eftersom vattnet blev helt disigt och jag var helt enkelt tvungen att byta vatten.

Det är många som ger olika saker till sina fiskar och det var ett par som kom till mig idag som inte ens viste att man kunde ge grönsaker till sina fiskar. Hehe :)
#44 - 3 oktober 2006 23:03
Måste bara få fråga : Blir det inte jäkla grisigt i vattnet med all denna mat ? som ärtot, majs, broccoli mm ?
Banan kan jag iNTE tänka mig är nån höjdare att sätta ner i ett akvarium =/
#45 - 4 oktober 2006 02:46
Får väl nämna mina grönsaker också som jag har goda erfarenheter av. Andra har också pratat om dem.

Squash, denna köper jag färsk o fryser i bitar och matar ancistrusyngel med, den flyter så man får ordna ngt så den stannar på bottnen.

Broccoli, detta köper jag fryst i mataffären. Tar fram en broccoli i taget, tinar den och skalar av ett par blad som sjunker.. detta matar jag också ancistrus med och deras yngel.

Men jag låter inte grönsakerna ligga i för länge utan tar bort resterna då det annars grumsar ner vattnet, men detta fungerar alldeles utmärkt även som ett mycket tidigt foder till ancistrus yngel.

Hälsn Robban

edit : som påpekades, jag var ute o cyklade... menar ju inte broccoli utan brysselkål... var lite virrig där... sry för det
#46 - 4 oktober 2006 10:44
En liten fundering om grönsakssoppan - finns det någon grönsak som är direkt olämplig att ge, kanske för att den innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna eller alldeles för höga koncentrationer av något speciellt. Nu har jag väl inte direkt tänkt lägga i spenat eller bönor, men hur är det egentligen?
#47 - 4 oktober 2006 13:39
Måste bara få fråga : Blir det inte jäkla grisigt i vattnet med all denna mat ? som ärtot, majs, broccoli mm ?

Inga problem med broccoli. Någon liten knopp kanske flaxar iväg när mollysarna "betar" men det ser jag inte som något problem....
Jag tycker faktiskt det blir mer grisigt med flingfoder i så fall. De flyger ju runt i hela akvariet en stund...
#48 - 4 oktober 2006 13:39
Broccolin brydde sig inte en enda fisk om. Måste också ha jäkligt kräsna firrar;)
Ska testa med aubergine. Bananer har vi också hemma...
Måste köpa lite ärtor sen, de är ju billiga också :D
#49 - 4 oktober 2006 13:43
MaxRobban skrev:
Tar fram en broccoli i taget, tinar den och skalar av ett par blad som sjunker.

Eh, Robban, jag vill inte vara taskig men... det där låter inte som broccoli... :D
[ATTACH]3985[/ATTACH]
#50 - 4 oktober 2006 13:46
Fellan skrev:
Broccolin brydde sig inte en enda fisk om.

Hur länge lät du den ligga i? Mina mollysar tog ett dygn på sej innan de fattade att det var mat, sen var de helt galna i det!
#51 - 4 oktober 2006 14:39
Måste bara berätta att Bolivianen gjort det igen;)
får börja mata mer så malarna får något!!

Jag brukar slänga i zuchini på kvällen och ta upp det när jag kommer hem från jobbet vid 16.. Märker ingen skillnad på vattnet, förutom att ett och annat frö flyter runt..

/Hans
#52 - 4 oktober 2006 18:59
Hur länge lät du den ligga i? Mina mollysar tog ett dygn på sej innan de fattade att det var mat, sen var de helt galna i det!

Aha, jag den ligga typ ett halvt dygn. Det började lukta mysko ;)
Malarna tog omvägar runt den:p

MaxRobban: Jag tror du menar brysselkål :D
#53 - 4 oktober 2006 23:30
Jag tror inte att man bör låta grönsaker ligga i mer än 12-14 timmar, för de "skitar" ner vattnet upplevde vi.

Det finns mänder med olika foder, vissa skitar ner mer och vissa mindre.
Har själv upplevt att bottentabletter (ej algwafers) är bra att ge fiskar som kan tänka sig att äta ifrån bottnen, vi ger våra discus yngel detta och vet att många andra upplever att det fungerar bra.

//Calle
#54 - 5 oktober 2006 13:09
Eh, Robban, jag vill inte vara taskig men... det där låter inte som broccoli... :D

[ATTACH]3985[/ATTACH]

haha skrev jag broccoli innan, jag menar ju brysselkål... nu avslöjades jag hur kvick jag är i köket
#55 - 6 oktober 2006 18:54
ska prova med ärtor,,förra ägaren hade matat dom med kokt ägg ..hahahha
#56 - 17 oktober 2006 19:33
Något som räkor tycker om är vitlök.
#57 - 18 oktober 2006 13:58
Jag gav min fiskar ärtor i går för första gången. Alla åt för glatta livet och sedan strax efter hittar jag två av mina Corydorasmalar döda, inte kul alls.:( Inte vet jag om det berodde på ärtorna eller ngt annat, men malarna mådde då alldeles utmärkt bra innan dom fick ärtorna..
I fortsättningen får dom inte ngt sånt som är till för oss människor, mina fiskar får i fortsättningen äta sånt som är till för dom. Det finns så mycket fiskmat att välja på på zooaffärerna, både på hyllorna & i frysen så mina firrar får helt enkelt klara sig på det..

Hälsningar Anneth
#58 - 19 oktober 2006 10:51
Anneth skrev:
Jag gav min fiskar ärtor i går för första gången. Alla åt för glatta livet och sedan strax efter hittar jag två av mina Corydorasmalar döda, inte kul alls.:( Inte vet jag om det berodde på ärtorna eller ngt annat, men malarna mådde då alldeles utmärkt bra innan dom fick ärtorna..

I fortsättningen får dom inte ngt sånt som är till för oss människor, mina fiskar får i fortsättningen äta sånt som är till för dom. Det finns så mycket fiskmat att välja på på zooaffärerna, både på hyllorna & i frysen så mina firrar får helt enkelt klara sig på det..

Hälsningar Anneth

[B)] Bara att beklaga... Har aldrig hänt något sådant för mig och jag har inte läst om att det har hänt för någon annan så det låter ju välldigt märkligt, otur.
#59 - 19 oktober 2006 11:31
Ja det är trist att dom har dött, om det nu beror på ärtorna vet jag inte. Det kan ju också bero på att jag har varit tvungen att ha i lite Ektozonsalt i akvariet pga sjuka & hängiga Endlers guppyn, men det har varit så himla lite (½-1 tsk/100 liter) salt så det verkar konstigt om dom skulle ha dött av det.
Men det var precis efter att dom hade fått ärtorna som dom dog, innan dess mådde dom hur bra som helst så lite skumt är det ju.

Hälsningar Anneth
#60 - 20 oktober 2006 09:15
Kan de möjligtvis ha ÄTIT IHJÄL sig?
Hur många/mycket ärtor hade du i?

Jag har i endast en ärta i mitt 115-liters, och 1/2 i mitt 62-liters.
Mosade och finfördelade...

Bara en tanke....
#61 - 20 oktober 2006 10:07
Anneth skrev:
Ja det är trist att dom har dött, om det nu beror på ärtorna vet jag inte. Det kan ju också bero på att jag har varit tvungen att ha i lite Ektozonsalt i akvariet pga sjuka & hängiga Endlers guppyn, men det har varit så himla lite (½-1 tsk/100 liter) salt så det verkar konstigt om dom skulle ha dött av det.

Men det var precis efter att dom hade fått ärtorna som dom dog, innan dess mådde dom hur bra som helst så lite skumt är det ju.

Hälsningar Anneth

Malar kan vara riktigt känsliga för saltförändringar, framförallt sänkning.

Men du har tillsatt väldigt lite, många tillsätter 1dl/100liter och då är det värre.

Läs gärna på www.goc.se där finns mycket information.:D

//Calle
#62 - 20 oktober 2006 11:35
Healena skrev:
Kan de möjligtvis ha ÄTIT IHJÄL sig?

Hur många/mycket ärtor hade du i?

Jag har i endast en ärta i mitt 115-liters, och 1/2 i mitt 62-liters.

Mosade och finfördelade...

Bara en tanke....

Hmm ja jag var nog kanske lite väl generös med ärtorna, ja smulade ner några stycken. Jag tänkte att det är lika bra det med tanke på räkorna som slängde sig över och slukade ärtorna, och sedan har jag några fler malar, bla otocinclusar. Jag har nu bara en C. panda kvar av dom tre som jag hade, så risken finns ju att dom kanske åt ihjäl sig, usch vad hemskt om dom dog pga det.

Hälsningar Anneth
#63 - 20 oktober 2006 21:25
lunar skrev:
Tjo.

Gröna ärtor är nog bland de bästa också att mata sina fiskar med skulle jag tro.

Det beror på vilken fisk du pratar om....en del är ju karnivora ("köttätande" eller när det gäller fiskar oftast mera insekter...) och andra rena vegetarianer, och andra äter både och, inte lätt att ge generella svar sådär rakt upp och ner.:D ;)
#64 - 10 januari 2007 17:51
:O

dog de???

jag som tyckte mina kunde få nått gott efter svältkuren de gått på så de fick ärtor...

tog en timme för dem att fatta att det är mat och nu liknar de pirayor:D

ska jag kanske fiska upp de kvarvarande ärtorna?

hade i en ärta som var klämd och 4 som är halva...

verkar inte som om de får loss nåt direkt än då?

så just nu ser jag nog 6 halvor(3 ärtor) och en ärta i smådelar:D

mina corydoras verkar dock inte jätteintresserade?
däremot platyna...
#65 - 10 januari 2007 18:32
Hur göra med brysselkål och squash?

lunar skrev:
Brysselkål är bra då det innehåller högt c-vitamins värde.

Brysselkål/100 gram~

36 kcal

3.4g protein

0.3g fett

85mg c-vit

Squash/100 gram~

15 kcal

1.2g protein

<0.1g fett

9mg c-vit

:confused: Förväller ni dessa grönsker?
#66 - 11 januari 2007 04:05
ok, en gammal tråd, men den verkar ha vaknat till lite.
Piccola skrev:
En liten fundering om grönsakssoppan - finns det någon grönsak som är direkt olämplig att ge, kanske för att den innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna eller alldeles för höga koncentrationer av något speciellt.

För nåt år sedan hade jag en tanke att avocado borde vara bra att ge med tanke på den naturligt mjuka koncistensen som underlättar för fiskarna samt det höga näringsinnehållet(?). Jag sökte runt på nätet för att se om det var ok att ge fiskar. Hittade inget om det, men det stod att t.ex. fåglar kunde dö om man gav dem avocado, så den blev mat till mig istället. Någon som har erfarenhet av avocado till fiskar?
#68 - 11 januari 2007 09:04
Kan tipsa om att senaste practical fishkeeping har en artikel om fiksmat. det mest oväntade tipset var vitlök. Det är tydligen populaärt och dessutom bra för fiskens immunsystem.
#69 - 11 januari 2007 09:22
Ska man lägga ned vitlöken rå då eller förvälla den först?
#70 - 11 januari 2007 09:24
OBS! Har frågat om förvällning av grönsakerna men ingen ser ut att veta????
#71 - 11 januari 2007 11:49
Tackar för tipsen!! Mina praktbotier spelade "fotboll" hela kvällen ;) (tills ärtan försvann) men var riktigt kul o följa "spelet":D
#72 - 11 januari 2007 11:54
Malinitzi skrev:
OBS! Har frågat om förvällning av grönsakerna men ingen ser ut att veta????

jag brukar lägga brysselkålen i kallt vatten och koka upp och sen stoppa ned i akvariet. (EDIT: När de svalnat!) Frysta ärtor sköljer jag bara i varmt kranvatten och klämmer bort skalet och squash skivar jag och sätter fast en sked på.
#73 - 11 januari 2007 20:34
Full fight!

lunar skrev:
Tjo.

Gröna ärtor innehåller per 100gram ungefär.

62kcal

5.4g protein

0.4g fett

40mg c-vit.

Sockerärtor är dock inte lika bra mat som gröna ärtor är.

Vet att en del brukar mata även med blomkål, dock värkar det inte vara lika populärt som gröna ärtor för fiskarna.

Blomkål är väldigt bra då det innehåller höga c-vitamin värden per 100gram men detta värde kan minska då man sväller dom.

Blomkål/100gram ~

98kcal

2.0g protein

0.2g fett

73mg c-vit.

Många brukar även lägga ner en gurkbit åt fiskarna.

Gurka är väl inte direkt det bästa näringsrika födan då den innehåller av 100gram, ~95.9gram vatten.

Gurka/100gram ~

12kcal

0.8g protein

<0.1g fett

9mg c-vit.

Nu är det inte så att jag har mätt dessa näringsvärden utan det har livsmedelvärket gjort.

Värdena skiljer sig åt lite som sakt från gruka till gurka tex.

:) Släppte ner några majskorn (utan skal) i akvariet (ej mitt akvarium). Där simmar BM, svärdfisk, dvärggurami?, Amanoräkor, dvärgklogroda och albinogroda.
Dvärgklogrodan slogs med livet som insats mot Black mollyn och svärdfisk, brottades även med albinogrodan och en Amanoräka tog en jättetugga majs och vinglade iväg med. Höll på att bli av med den av en svärdfisk men fajtades med långa sprön och vann kampen. Trodde aldrig att det kunde bli ett sånt liv i ett akvarium med så många olika arter. Men majsen var populära. Skulle naturligtvis ha filmat det. Nästa gång ska jag testa med gröna ärtor.
Någon som vet hur det är med spenat???[:o]
#74 - 11 januari 2007 22:58
Nu har jag testat med vitlök (kokade en klyfta ca en minut och delade den) och mina ancistrusar blev tokglada!
#75 - 12 januari 2007 22:56
ja har provat med ärtor, sallad o squash till mina fiskar men inget duger för dom... blir inte ens intreserade av det! :( försöker få mina nya otocinclusar att äta nått som ja kan se men inte ens algtablett vill dom ha! nån som har sånna o vet vad mer dom kan gilla för nått?
#76 - 12 januari 2007 23:06
konstigrej skrev:
ja har provat med ärtor, sallad o squash till mina fiskar men inget duger för dom... blir inte ens intreserade av det! :( försöker få mina nya otocinclusar att äta nått som ja kan se men inte ens algtablett vill dom ha! nån som har sånna o vet vad mer dom kan gilla för nått?

Mina ottosar äter av ALL mat jag ger, kommersiella foder (flingor och spirulinadiscs), frysta mygglarver i alla färger etc.:D dina kanske äter mer på natten?;)
#77 - 12 januari 2007 23:09
Diwa skrev:
:O

mina corydoras verkar dock inte jätteintresserade?

däremot platyna...

...kan bero på att de är (mestadels) "köttätare"/karnivora och äter insekter mm istället för grönfoder.....
#78 - 12 januari 2007 23:09
Mina ancistrusar tog lång tid på sig att uppskatta algtabletterna (eller lång och lång, det kanske var ett par dagar, men det kändes som lång tid...)

tror inte att de fattade att det var mat. (eller så var de chockade över sin nya miljö) men nu kommer de så fort man stoppar ner nån godbit till dem.

jag vet inte hur länge du har testat, men jag tycker du kan fortsätta att prova att ge algtabletter och andra grönsaker. förhoppningsvis börjar de äta snart.
#79 - 12 januari 2007 23:21
har en L 147 oxå men den e jätte förtjust i algtabletter o va de från första dan. lägger ja i en på dan så e mina gyppys på tabletterna me :) joo ja har bara haft dom i ett dygn så dom dom känner sig nog inte riktigt hemam änu, men förut idag så låg dom bara på varsitt blad o hängde så ja blev lite orolig men nu e dom pigga o glada igen. dom har alla tre grönsaker att välja på nu så vi får hoppas att dom äter nått av de inatt :)
#80 - 13 januari 2007 04:50
Kan tipsa om att senaste practical fishkeeping har en artikel om fiksmat. det mest oväntade tipset var vitlök. Det är tydligen populaärt och dessutom bra för fiskens immunsystem.

Man bör dock undvika att ge vitlök till kyssgurami då deras naturliga beteende rubbas och riskerar att upphöra helt pga dålig andedräkt. Eh...

Intressant med vitlök! Känns som att det inte borde vara bra att äta en hel måltid bestående av enbart vitlök, men är det bra så är det bra. Det blir till att testa det. Stark mat ska ju vara bra för sitt eget system också. Kanske ska slänga i en piri-piri eller liknande. Eller inte.
#81 - 13 januari 2007 12:05
Vitlök används oftast i fodermixer så är lite tveksam på om det är bra för fiskarna att enbart ge vitlök till dom
#82 - 13 januari 2007 12:42
"Vitlök används oftast i fodermixer så är lite tveksam på om det är bra för fiskarna att enbart ge vitlök till dom"

hehe. det tänkte jag inte, men några ggr i månaden kanske.
#83 - 13 januari 2007 12:48
Men tror inte att det är farligt som så men tänkte på om det kanske kan bli för starkt/för mycket för deras magar?
#84 - 13 januari 2007 13:00
jag tror inte det, men du kanske har rätt?
men lite mindre bitar som kokas lätt (då blir de ju mildare i smaken)
är nog ingen fara.
#85 - 13 januari 2007 13:05
näe jag har ingen aning en tanke som slog mig bara
jo det är nog bra om man kokar dom innan skulle jag tro =)
#86 - 23 mars 2007 20:29
Malinitzi skrev:
:) Släppte ner några majskorn (utan skal) i akvariet (ej mitt akvarium). Där simmar BM, svärdfisk, dvärggurami?, Amanoräkor, dvärgklogroda och albinogroda.

Dvärgklogrodan slogs med livet som insats mot Black mollyn och svärdfisk, brottades även med albinogrodan och en Amanoräka tog en jättetugga majs och vinglade iväg med. Höll på att bli av med den av en svärdfisk men fajtades med långa sprön och vann kampen. Trodde aldrig att det kunde bli ett sånt liv i ett akvarium med så många olika arter. Men majsen var populära. Skulle naturligtvis ha filmat det. Nästa gång ska jag testa med gröna ärtor.

Någon som vet hur det är med spenat???[:o]

Hehe :) Mina fiskar brukar också bråka om grönsakerna man släpper ned.

[quote=annika&isak]
men lite mindre bitar som kokas lätt (då blir de ju mildare i smaken)
[/quote]

Har du frågat dom om det smakade bättre då de blev mildare i smaken? ;)

[quote=Glenn]
näe jag har ingen aning en tanke som slog mig bara
jo det är nog bra om man kokar dom innan skulle jag tro =)
[/quote]

Jag tror också som dig att de är nog inte bra att ge större mängder vitlök till fiskarna enbart... som vilket annat man inte ska övermata med då de blir fattiga med alla ämnen fiskarna behöver.
Vitlök har många kalorier och en hel del protein men är annars för övrigt ganska fattig på vitaminer.

Gav idag Squash åt mina fiskar och det blev riktigt populärt bland malarna och för engångs skull så lämnar mina ciklider ifred maten :p
#87 - 1 april 2007 18:45
mycket snack om malar, men skulle jag kunna mata tex mina sydamerikanska fiskar med samma saker, ärtor, banan mm?
#88 - 3 april 2007 09:42
mycket snack om malar, men skulle jag kunna mata tex mina sydamerikanska fiskar med samma saker, ärtor, banan mm?

Vilka sydamerikanska fiskar? Levandefödare kan nog gilla det, men stora ciklider är ju mestadels köttätare så jag tror inte det blir nå´n hit i längden, men de kommer säkerligen att ÄTA vissa av grönsakerna...tänk istället efter: vad äter de i naturen? Efterlikna sedan den kosten i mesta möjliga mån...jag förstår inte riktigt denna trådens överdrivna vilja att mata "alla" fiskar med grönsaker, och dessutom saker som fisken i naturen ALDRIG skulle komma åt....:( Risken är ju istället att era djur får bristsjukdomar av era experiment....
#89 - 20 november 2012 15:52
En ganska gammal men intressant tråd som jag livar upp lite. Fick många tips om grönsaker. Funderar dock på hur noga ni andra är med att det ska vara ekologiskt för att det inte ska vara besprutat? T ex mangold och vanlig gurka är ju besprutade om de inte är ekologiska.

Annons