Bästa inställningarna vid fotografering?

#1 - 3 april 2013 19:46
Jag undrar vad ni använder för inställningar när ni fotar akvarier och fiskar. Har själv en systemkamera men har inte kommit underfund med vilka inställningar man bör ha för bästa resultat. Är tyvärr ganska dålig på att ändra inställningarna manuellt utan brukar oftast fota med de förprogramerade inställningarna.
#2 - 3 april 2013 20:16
Hej,

Det är ingen lätt fråga som går att svara på ett par rader.
Först måste du nog lära dig din kamera, läs instruktionsboken och labba lite. (Alternativt om du redan kan din kamera (framgår inte), gå från autoläget)
Sedan finns det jättebra hjälp att få med guider och informationssidor tex:
http://www.ciklider.se/artiklar/fh_ciklidfotografering.shtml
http://djurfoto.ifokus.se/articles/4d714839b9cb46222d05beb2-att-fotografera-fiskar

Att fotografera fiskar är ganska komplicerat. Du har så mycket så går i mot dig. Allt från smutsigt glas, till reflexer, till dåligt ljus till att fiskarna aldrig står till. Och tyvärr måste man både ha en del extra tillbehör (blixt som man kan lägga på täckglaset tex) och bra koll på sin kamera för att få ett bra resultat. Och tålamod! Tror att kanske 1 bild av 100 är bilder jag varit nöjd med. Resten är bara att kassera.

Men kamerorna har blivit bättre och bättre, och nu vet jag inte alls vilken systemare du har. Autoinställningen kanske duger gott för att bra resultat. Men nu ville du ju ha det bästa :)

Mvh

Stefan
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 april 2013 20:46
Jag fotar alltid manuellt och det är inte så himla krångligt - speciellt eftersom man ju i och med digitalkamerorna kan slösa med testfotandet.

Vilken kamera använder du
#4 - 3 april 2013 20:50
jag fotar alltid utan blixt för jag tycker aldrig det blir bra med blixt.

det finns tre saker du ska ha koll på

bländaren
slutartiden
ISO-talet.

ISO-talet:
detta bestämmer hur ljuskänslig bilden ska vara. desto högre iso- desto mer ljuskänslig. du bör ligga på mellan 400-800 i iso-tal. över det riskerar och tenderar bilden bli grusig

bländare:
det är som en iris som bestämmer hur mycket ljus som släpps in. det finns en siffra som heter F-värde. desto lägre F-värde-desto mer öppen är bländaren. ska man fota kar så är det bra att ha den så öppen som möjligt. ( iaf nu i början när du testar) dvs ställ den på ett så lågt värde som möjligt.

slutare:
detta är själva "klicket". det är den som öppnar o stänger så bilden hamnar på fotot så att säga. desto snabbare slutartid desto skarpare bild får du på nått som rör sig. ska man tex ta kort på nån som springer så ska man ha så snabb slutartid som möjligt. för att "frysa ögonblicket"
har du längre slutar tid blir saken som rör sig suddigare.
men desto kortare slutartid desto mindre ljus hinner in till "bilden". därför får man laborera lite med hur snabb slutar tid du ska ha.

det finns 4 bokstäver på inställingarna på kameran
M
A
S
P

M= manuel
med denna bestämmer du både slutartid och bländartal ( F-värde)

A=aperture
med denna så bestämmer du över F-värdet och slutar tiden är på automatiskt värde.

S=shutterspeed
med denna bestämmer du över slutartiden och F-värdet är automatisk

P= vet inte faktiskt :P ( men skit samma)

jag har alltid min på M

dvs då ställer jag F-värdet så lågt som möjligt för att släppa in så mycket ljus som möjligt
o sen leker jag med slutartiden med hjulet på kameran.
det finns en mätare som ser ut så här ungefär: + ---l--- - . försök hamna i mitten för bästa återgivning men det kan va kul att leka åt en eller andra hållet med. desto mer på +sidan så blir bilden överexponerad o vice verca.

det är som Stez säger. man får ta en jefla massa bilder o leka lite. 1 av 100 kanske blir bra.

det finns massa bra "lektioner" på youtube om det här. hur de olika sakerna funkar :)
#5 - 4 april 2013 05:56
hannesc skrev:

det finns 4 bokstäver på inställingarna på kameran

M

A

S

P

Ser att du har en Nikon...(?) Om frågeställaren har en Canon så heter dom M, Av, Tv & P... ;-)
#6 - 4 april 2013 07:11
ofan. trodde det var lika på alla :P

o ja jag har nikon :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 april 2013 07:19
petnym skrev:
Ser att du har en Nikon...(?) Om frågeställaren har en Canon så heter dom M, Av, Tv & P... ;-)

Helt rätt - just därför jag frågade limaan vilken kamera hon har.
#8 - 4 april 2013 07:26
ja jag skulle gjort det med men glömde, sen såg jag att du hade frågat.

men funktionen är väl samma? bara andra bokstäver? eller?
#9 - 4 april 2013 07:29
hannesc skrev:
jag fotar alltid utan blixt för jag tycker aldrig det blir bra med blixt.

...

P= vet inte faktiskt :P ( men skit samma)

jag har alltid min på M

...

P är väl helautomatik, dvs kameran hittar på själv?
Blir ofta bra, men antagligen inte att rekommendera just för fiskfoto...
#10 - 4 april 2013 07:38
fragster skrev:
P är väl helautomatik, dvs kameran hittar på själv?

Blir ofta bra, men antagligen inte att rekommendera just för fiskfoto...

googlade. nästan helautomatisk

"Mode P (Programmed Auto)[COLOR=#4D4D4D][FONT=Verdana]The camera automatically adjusts aperture and shutter speed for optimal exposure, but the photographer can choose from different combinations of aperture and shutter speed that will produce the same exposure. This is known as flexible program."[/FONT][/COLOR]
#11 - 4 april 2013 16:09
Förlåt. Har den lite billigare kameran nämligen Olympus E-450. Att det blir en massa dåliga bilder innan man får någon bra är jag van vid när jag fotar en massa kattungar. De är väldigt sällan stilla och kan ha många olika uttryck. Vill ju att de ska se söta ut :)
#12 - 4 april 2013 17:11
limaan skrev:
Förlåt. Har den lite billigare kameran nämligen Olympus E-450. Att det blir en massa dåliga bilder innan man får någon bra är jag van vid när jag fotar en massa kattungar. De är väldigt sällan stilla och kan ha många olika uttryck. Vill ju att de ska se söta ut :)

olympus ligger mig varmt om hjärtat! Synd att de verkar (eller har de redan?) lagt 4/3 systemkamerorna.

Vad det gäller fiskfoto (och nästan all foto) så är objektivet viktigare än huset. Husen är så bra i dag, överlag. Det är objektivet som gör kvalitetskillnaden.
Sedan vad det gäller fiskfoto så har de flesta en extern blixt, som man antigen sätta på ställning, eller lägga på täcklocket. Fotar man rakt på med blixt så försvinner färgerna på fiskarna. Bättre att låta blixten vara av då och låta lysrören (och kanske en ficklampa) göra lysjobbet uppefrån.

Mvh
Stefan
#13 - 4 april 2013 17:23
limaan skrev:

Hejsan Linda!

Jag tycker inte, att du behöver vara så supernoga med bilderna du vill lägga upp. Det är kul med bilder i trådarna tycker jag i alla fall - sen om skärpan eller annan inställning inte är så där "precisinställd" spelar mindre roll, om det nu inte gäller fototävlingen förstås;).
Ibland fotar man vad som "händer just vid tillfället", å då får det bli som det blir.
Så bilder i din tråd ser jag fram emot:).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 april 2013 17:29
Stew skrev:
Fotar man rakt på med blixt så försvinner färgerna på fiskarna. Bättre att låta blixten vara av då och låta lysrören (och kanske en ficklampa) göra lysjobbet uppefrån.Mvh

Stefan

Nja jag håller inte riktigt med - visst bleks lite av färgerna om man har blixt framifrån men faktiskt inte så farligt tycker jag. I alla fall inte om man har jättehöga anspråk på att få proffskvalité på fotona - kolla t.ex. det senaste av mina foton som hamnade i artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1688
Av rent praktiska skäl (finns ofta ingen annan möjlighet på mässor etc. där jag fotar mest) så tar jag de flesta av mina foton med blixten på kameran.
Dock lite beroende av objektiv och fiskstorlek (om man hamnar med kameran långt från glaset) så blir det dock en del reflexer i rutan - så visst jag håller med. Det är bättre om man kan ha blixten ovanför akvariet än på kameran.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 april 2013 17:30
gullefjun skrev:
Hejsan Linda!

Jag tycker inte, att du behöver vara så supernoga med bilderna du vill lägga upp. Det är kul med bilder i trådarna tycker jag i alla fall - sen om skärpan eller annan inställning inte är så där "precisinställd" spelar mindre roll, om det nu inte gäller fototävlingen förstås;).

Ibland fotar man vad som "händer just vid tillfället", å då får det bli som det blir.

Så bilder i din tråd ser jag fram emot:).

//Inger

Kan bara till fullo instämma
#16 - 4 april 2013 17:38
Nja jag håller inte riktigt med - visst bleks lite av färgerna om man har blixt framifrån men faktiskt inte så farligt tycker jag. I alla fall inte om man har jättehöga anspråk på att få proffskvalité på fotona - kolla t.ex. det senaste av mina foton som hamnade i artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1688

Av rent praktiska skäl (finns ofta ingen annan möjlighet på mässor etc. där jag fotar mest) så tar jag de flesta av mina foton med blixten på kameran.

Dock lite beroende av objektiv och fiskstorlek (om man hamnar med kameran långt från glaset) så blir det dock en del reflexer i rutan - så visst jag håller med. Det är bättre om man kan ha blixten ovanför akvariet än på kameran.

Jo, men att du tar bilder framifrån med blixt på mässor osv beror det ju som du säger på praktiska skäl. Om man har möjlighet till att ha en extern blixt så underlättar detta mycket, och man kan få helt andra färger i bilderna.
Nu har jag ingen aning om ts har en extern blixt eller ej. men att ha en, tillsammans med ett bra objektiv är de två saker som kan göra störst skillnad när man fotar fisk.
Vissa fiskar går bra att fota framifrån med blixt, andra inte. Har tex testat att fota neonregnbågar fråmifrån. De blir helt vita. Allt neon försvinner. Det syns bara om man fotar med ljus från annat håll, så de reflekteras rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 4 april 2013 17:56
Stew du får komma på nästa Västmöte för då skall vi ju prata lite om foto. Tyvärr blir det dock lite för långt för limaan att komma ner till Göteborg för ett fotomöte annars hade du så klart också varit välkommen
#18 - 4 april 2013 18:02
Stew du får komma på nästa Västmöte för då skall vi ju prata lite om foto. Tyvärr blir det dock lite för långt för limaan att komma ner till Göteborg för ett fotomöte annars hade du så klart också varit välkommen

Annars så är jag i jonsered var och varanann dag :)

Har fotat väldigt mycket. Rest runt i halva europa och fotat fågel. Ett stort intresse. Men nu när jag är sjuk så orkar jag inte längre. Men gud vad jag saknar det. Friheten att ligga ute i ett gömsle i skogen en hel dag och bara vara ett med naturen. Det är underbart. Foto handlar för så många om teknik, för mig handlar det om känslan av det man förevigar, om det är fågel, fisk eller blommor. Att se de vackra man har framför sig så intensivt som man gör när man fotar det. Aldrig annars inspekterar man något i dess detalj på samma sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 april 2013 18:16
Stew skrev:
Annars så är jag i jonsered var och varanann dag :)

Fast där hinner jag knappt aldrig vara;)

Idag var jag dock hemma - fast sedan dröjer det nära 2 veckor innan det blir en hel dag hemma igen. Håller med om att det är trevligt att komma ut i naturen - även om jag hellre promenerer än fotar när jag är ute - skönt också att solen tittar fram igen (tog för några dagar sedan en promenad i skogen uppe vid herrgården i Jonsered - men överskattade min förmåga och stöp som en klubbad säl (eller snarre valross i en isbacke).

Nåväl - nu skall vi kanske inte drömma oss iväg - fotografering var det som tråden skulle handla om ja[:o]
#20 - 4 april 2013 19:01
Tack alla snälla för era svar!! Jag får helt enkelt fortsätta testa mig fram :) Jag tycker ju det är väldigt kul att försöka få fina foton på våra djur. Lite mer förstår jag nu med slutare m.m. Gäller bara att ta fram instruktionboken för att veta vad som är vad på just min kamera (är bara så tråkigt med instruktionböcker).
#21 - 3 juni 2013 20:07
Måste revidera mitt svar lite.

Jag har fotat länge, och fotat fisk i c:a 10 år, men så har jag haft ett uppehåll nu i 2-3 år. Senast gången jag fotade så hade jag rejält bra grejer. Canon 1d mk3. 100 2/8. Extern blixt osv. Fick ok bilder.

Sålde allt för att jag behövde pengarna och har köpt mig en helt ok kompaktkamera.
Första bilden är tagen med denna.

Så kom svärfar med sin nya sony alpha a77 igår, med ett 16-50/2.8. OJ det har hänt en del på 3 år... Den hade massa roliga funktioner och vilka bilder den kunde ta. Hade inte förberett akvariet alls. Det var smutsigt, grumligt vatten, otvättad framruta. Och jag hade inte tid att ta många bilder. Men förut för 3-5 år sedan så fick jag kanske 1 bra bild av 100. Nu blev alla bilder bra, tekniskt, problemet var bara att fisken inte ville visa sin bästa sida. Körde inte med någon blixt, inga speciella inställningar. Bara auto rakt igenom.
Nu kostar svärfars kamera en hel del, en bra bit över 10.000:-, men utrustningen jag hade senast för att fota fisk gick på mycket mer än så.

Båda bilderna är tagna på samma fisk. Min olympus kompaktkamera klarar inte alls av att visa det röda / blåa på fisken. Det försvinner helt. Sonyn lyckas hyffsat. Fisken är mer färggrann i verkligeheten, men så är det väl alltid :) Fisken kommer från malawijanne i mölnlycke förresten. Helt underbara färger.

Så det har hänt en hel del, och har man en hyffsad kamera idag så verkar det fungera kalasbra!

Mvh

Stefan

Annons