bästa lysrörskombination?

#1 - 1 juli 2010 14:43
Jag försöker luska ut vad den bästa lysrörskombinationen för mig är.
Jag har ett juwel kar så jag har inte så mycket att välja imellan, men jag har lyckats hitta ett rör som går i: arcadia plant pro t5 rör med de här färgena det finns ingen kelvin information.
Då är frågan vad ska jag ha för rör nummer två? Just nu har jag juwels nature med arcadia på 4100 kelvin ser ut så här eller ska jag ha juwels day rör i kombination med arcadia på 9000 kelvin? ser ut så här

Eller ska jag helt enkelt ha två stycken arcadia plant pro rör?
Tacksam för hjälp så jag kan få den bästa belysningen som går till mina växter!:D
#2 - 1 juli 2010 18:26
Någon som har nån tanke?
#3 - 1 juli 2010 19:31
Åh, fler som har Arcadia till Juwel ser jag! Köpt på akvarielagret? :D
Om du inte vill köra på dubbla arcadia skulle jag chansa på ett Sera Brilliant Daylight från PWSS. De verkar bättre på allt gentemot Juwel på pappret och, tja, vad har man att förlora? Sämre lär de inte vara iaf.

Jag har inte testat så der skulle vara kul om någon kunde testa de rören också.
#4 - 1 juli 2010 19:36
Åh, fler som har Arcadia till Juwel ser jag! Köpt på akvarielagret? :D

Om du inte vill köra på dubbla arcadia skulle jag chansa på ett Sera Brilliant Daylight från PWSS. De verkar bättre på allt gentemot Juwel på pappret och, tja, vad har man att förlora? Sämre lär de inte vara iaf.

Det var ju tack vare dig som jag fick tipset om arcadia :)
Har sera juwellängder? Men vad tycker du är bäst? Dubbla arcadia eller kombination med sera då om det finns? Jag tänkte att växterna kanske skulle vilja ha ett mer kallvitare ljus också.
#5 - 1 juli 2010 19:47
Jovisst finns de längderna här: http://www.pwss.se/home.php?cat=1085
Sera Brilliant Daylight har ju bra teoretiska värden enligt defdacs tabell och kan säker vara bra som frontrör till Arcadian. Lite sugen på att testa själv men jag har ju just nu två pigga rör, så det skulle vara kul om du gjorde det. Seran bör kännas starkare i o m det vitare ljuset och då borde kontrasten ge ett större djup i karet.
Bilagor:
#6 - 1 juli 2010 19:53
Jovisst finns de längderna här: http://www.pwss.se/home.php?cat=1085

Sera Brilliant Daylight har ju bra teoretiska värden enligt defdacs tabell och kan säker vara bra som frontrör till Arcadian. Lite sugen på att testa själv men jag har ju just nu två pigga rör, så det skulle vara kul om du gjorde det. Seran bör kännas starkare i o m det vitare ljuset och då borde kontrasten ge ett större djup i karet.

Jo jag såg seras rör nu, ska nog testa som front rör till mitt arcadia:) Men vad tror du är bäst sera brilliant daylight eller sera blue sky? Jag tror att daylight kom före blue sky på listan. Hur växer det i ditt kar förresten?
#7 - 1 juli 2010 20:03
Det är...överväxt... :p
Jag är nöjd med Arcadiarören med den enda klagan på att de inte riktigt framhäver blått på fiskarna. Det borde Sera-rören råda bot på med sitt blåare spektra. Jag tror daylight blir bäst då Blue antagligen ger en för skarp skarv och kanske blir mer som en disco i karet.
#8 - 1 juli 2010 20:07
Då blir det en sera daylight då:)! tror du det kommer växa lika bra som med två arcadia rör? Jag tror nog att jag aldrig kommer förstå det här med lysrör :P
#9 - 1 juli 2010 20:14
Jag tror skillnaden kommer vara minimal mot två Arcadia. Växterna behöver dessutom båda rött och blått ljus och rören ger ju tillsammans en hel del av båda. Hur stor den effekten är kan vag inte säga utan överlåter det till experterna. ;)
#10 - 1 juli 2010 20:30
ok! Tack så mycket för hjälpen!!:)
#11 - 1 juli 2010 20:32
Lova att skriva hur det blev och skriv gärna i den gamla juwellysrörstråden så den utökas och lever kvar. :)
#12 - 1 juli 2010 20:48
Japp ska göra:) karet är bara lite över en vecka men visst har det börjat växa lite redan nu med ett arcadia rör och ett kasst juwelrör, får se nu när det kommer in ett lite bättre rör:) juwellysrörstråden är en kanonbra tråd med info för dem med juwel kar! Hade glömt bort att sera rören nämndes där
#13 - 31 juli 2010 23:04
Hur har det gått med rören? :)

Annons