Bästa märket?

#1 - 30 juli 2005 15:49
Vilka märken inom akvarium är bäst? Juwel har jag bara hört gott om. Hur är t.ex. Zooline?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 juli 2005 15:56
Vad är bäst - håller tätt? I så fall är nog alla bäst.
Skillnaderna är främst estetiska och där har vi ju alla olika smak. T.ex. så tycker jag att helglasakvarier limmade med svart silikon är oerhört mycket snyggare än ramakvarier med silverfärgad aluminum och därför tycker jag att dom är "bättre". En annan tycker tvärtom och då tycker dom att dom är "bättre". Bägge har vi ju rätt utifrån våran egen smak.
Så min rekommendation är att besöka lite olika affärer och sedan välja det du tycker är snyggast satt i relation till priset.
#3 - 30 juli 2005 17:07
Det finns bara en i branchen som ger 10 års garanti på sina akvarier och det spelar stor roll för mig!
#4 - 30 juli 2005 17:11
hur är det kvalitetsmässigt gällande dom olika märkena ?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 juli 2005 17:25
[QUOTE=Torstensson]Det finns bara en i branchen som ger 10 års garanti på sina akvarier och det spelar stor roll för mig![/QUOTE]
Hade det funnits något fabrikat som hade 10 års garanti mot repor på glaset så hade det varit kanon:D
I övrigt är det naturligtvis bra med 10 års garanti men jag hade nog inte varit beredd att betala extra mycket för ett akvarium som har det.

hur är det kvalitetsmässigt gällande dom olika märkena ?

Som jag skrev ovan så tycker jag att kvalitetskillnaden när det gäller hållbarhet är minimal -alla håller långt mer än 10 år. Däremot så skiljer det estetiskt rätt mycket men där är ju smaken lite olika.
Sedan kan det också vara rätt stor skillnad på ramperna men det är ju inte själva akvariet.
De bästa (framförallt stabilaste) ramperna tycker jag Bioplast och MP (dvs nuvarande Eheim) har - Bioplast tror jag inte går att få tag på längre (företaget har kursat).
#6 - 30 juli 2005 17:31
Absolut högst byggkvalité bland de serietillverkade karen har nog RENA iallafall. Det är en fröjd för ögat att se högglanspolerade kanter på glaset. Att sedan bänkarna är toksnyggt fanérade gör det hela ännu trevligare.
#7 - 30 juli 2005 17:31
Smaken är som baken. Jag tycker aluramskar är ursnyggt
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 juli 2005 17:36
[QUOTE=oveb]Absolut högst byggkvalité bland de serietillverkade karen har nog RENA iallafall. Det är en fröjd för ögat att se högglanspolerade kanter på glaset. Att sedan bänkarna är toksnyggt fanérade gör det hela ännu trevligare.[/QUOTE]
Det är något jag har missat (tror inte deras akvarier säljs av någon här i Götet). Så dom får jag kolla in.
Tänker i alla fall vidarebefodra din synpunkt till deras försäljningschef (Christophe) som jag känner - då blir han glad:D
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 juli 2005 17:39
[QUOTE=Jimk]Smaken är som baken. Jag tycker aluramskar är ur snyggt[/QUOTE]
Ja tänk vad tråkigt om alla hade samma smak - då skulle vi alla ha samma akvarie i samma storlek, samma inredning, samma fiskar och växter - usch vad tråkigt:p
Själv tycker jag att alukar med svart ram är OK - men inte de silver och guld och vad det nu finns.
Oavsett vilket akvarietyp man väljer så är det ju också trots allt innehållet i akvariet som är det viktigaste.
#10 - 1 augusti 2005 18:50
Så det är rent av så kanske att de dåliga märkena har "dött ut" ? När det gäller Rena så ringde jag om det till en av de störrsta butikerna här i Västagötaland (nämner inga namn). Och när jag snackade med ägaren om rena sa han att han aldrig skulle ta in dem. Skit verka det som även om han inte sa det rakt ut. Vi prata om dem och Juwel.
#11 - 1 augusti 2005 19:49
[QUOTE=TastY]Skit verka det som även om han inte sa det rakt ut.
[/QUOTE]

Lita aldrig någonsin på en säljare, han talar alltid i egen sak !

Att han säger så betyder antagligen att han inte har dem i sin prislista eller att han helt enkelt tjänar mindre pengar på dem !

Kolla med Patrik på PWSS, han skulle börja ta in dem när jag hörde mig för om ett. Visst är Juwel fina för sitt pris men är definitivt division 2 jämfört med RENA.

Lite bilder, tyvärr så går det inte se detaljkvalitén på dessa bilder.

http://www.thegoldfishbowl.co.uk/rena_03_05/calvados120.jpg

http://www.thegoldfishbowl.co.uk/rena_03_05/calvados120pan.jpg
#12 - 1 augusti 2005 20:04
Jo brukar vara så ifs. Hade hoppas på att någon som äger dem kan berätta hur fina de är :) Hitta ett på http://www.theaquariumshop.co.uk Såg jävligt snyggt ut. Men verka mycket dyrare än juwel. Skiljde 150-200 euro på dem tror jag (Juwel vision 260 motsvarigheten). Har sjukt svårt att bestämma mig.
#13 - 1 augusti 2005 20:16
Kan också hålla med om att Rena är snygga kar.

Delar även Oveb:s åsikter om säljare. Tror också att det beror på eventuell vinst mer än deras kvalité.
#14 - 1 augusti 2005 20:17
Om du kollar vad som ingår så skiljer det faktiskt inte så mycket, i Juwelbaljorna sitter det ett innerfilter som visserligen fungerar bra men ser för jäkligt ut medans till RENA så ingår ett stort ytterfilter.

Rampen på Juwel är oftast inte tillräckligt för att få nån vidare fart på växterna medans på RENA så sitter det betydligt seriösare saker.

F-n nu låter ju jag som en säljare :) Fast det är för att jag så gärna skulle vilja ha deras 380 liters balja till mina diskusar...
#15 - 1 augusti 2005 21:04
Hej

Har ingen erfarenhet av renas kar.Men jag har en värmare som farsan köpte någon gång i forntiden (dvs 30+ år sen :) ).Kör den fortfarande funkar super.Håller akvarierna samma kvalitet så blir nästa ett sånt.
Fredrik
#16 - 2 augusti 2005 08:18
RENA:s kar är väl oerhört dyra?

Tyckte jag såg ett c:a 400L för runt 12,000:-
någonstans på nätet (nätbutik) för någon dag sedan.

Själv tycker jag om vi återgår till det estetiska inte om möbelakvarium eftersom möbeln "sticker ut" så pass mycket.

Helglas är snyggast :)
#17 - 2 augusti 2005 17:34
Helglas med lutande framruta slår det mesta.........
#18 - 6 augusti 2005 10:05
[QUOTE=Kjell Fohrman]
I övrigt är det naturligtvis bra med 10 års garanti men jag hade nog inte varit beredd att betala extra mycket för ett akvarium som har det.
[/QUOTE]
Jag kan bara hålla med Torstensson om att jag nog köper ett akvarium med 10års garanti än med ett som bara har 1 eller 2 år, för även OM de skulle hålla i 10år så har man den säkerheten lite mer än de där garantin gått ut efter 2år.
Dessutom e det den personliga servicen man vill ha med den kostar ju lite extra den med.
Sen vet jag inte vad där e för fel på deras ramper de är fina stilrena och fungerar som de skall de tänder ljuset och de släcker ljuset och de reflecterar och om det NU e så att man vill ha det där lilla extra till växterna ja sätt dit en en reflector då svårare än så e det inte vad skall en ramp göra mer än tändas och släckas och kunna generera ljuse det är väl dock lysröret/lampan som som skall göra det jobbet som kräver det där lite extra...
Och jag kan hålla med dig där Kjell att det kanske e lite dyrare och jag har inte råd att springa och köpa nytt kar varje år från Åled men OM jag skulle köpa kar så skulle jag göra det från Åled för det lilla extra det kostar det är det värt...
Ja om ngn nu sitter där *han har säker bara åleds grejer och har säker jätte rabatt osv* så nej det har jag inte men mitt finaste kar jag har kommer därifrån och man får kanske lite extra uppmärksamhet när man kommer dit men det är bara för mitt egna intresse och för att jag delar deras åsikter. inte alla kanske me de som får fisken att må bra och karen att se friska ut och deras kar e fräsha.
#19 - 7 augusti 2005 09:33
[QUOTE=Malplacerad]RENA:s kar är väl oerhört dyra?

Själv tycker jag om vi återgår till det estetiska inte om möbelakvarium eftersom möbeln "sticker ut" så pass mycket.

Helglas är snyggast :)[/QUOTE]

Ser man det strikt estetiskt så skulle jag aldrig ställa en åledsbalja i mitt vardagsrum. Jag gjorde en liten kostnadsundersökning på RENA's 380-liters.

Lagret 14700:-
Bromma Zoomarknad 13990:-
och PWSS 10900:-

Blir nog PWSS eller Lagret (om de råkar ha en trettiprocentsdag inom kort)

Drar man bort priset för de tillbehör som ingår så är det faktiskt inte så himla dyrt.
#20 - 7 augusti 2005 11:33
Är det någon som har erfarenhet av "Akvastabil EffectLine"? Tycker att de, speciellt tillsammans med rampen och möbeln, är ganska snygga... /peter
#21 - 7 augusti 2005 11:59
Akvastabil är åxå bra, min växtbalja är en sådan. Speciellt så är möbeln och rampen bättre än många andra. Man skall nog bara se till att köpa rampen med T5or om man gillar växter.

Bara de svenska priserna talar emot Akvastabil.
#22 - 9 augusti 2005 08:40
[QUOTE=oveb][QUOTE=Malplacerad]RENA:s kar är väl oerhört dyra?

Helglas är snyggast :)[/QUOTE]

Ser man det strikt estetiskt så skulle jag aldrig ställa en åledsbalja i mitt vardagsrum. Jag gjorde en liten kostnadsundersökning på RENA's 380-liters.

Lagret 14700:-
Bromma Zoomarknad 13990:-
och PWSS 10900:-

Blir nog PWSS eller Lagret (om de råkar ha en trettiprocentsdag inom kort)

Drar man bort priset för de tillbehör som ingår så är det faktiskt inte så himla dyrt.[/QUOTE]

Hade sneglat på RENA's 380-liters nere på Djurmagazinet i Tyresö Centrum.. Men så VIPS dök det upp en annons på Blocket.. 5000:- vid snabb affär. Utan filter och värmare. Har sedan tidigare ett Juwel RIO 240 som jag varit oerhört nöjd med.

Var och köpte filter och värmare igår på Akvarieleasing 1300-1400:- igår.. Så totalt gick mitt RENA 380 på c:a 6500:-

Skall inte klaga.. Det var inköpt i våras och sedan helgen står det på golvet hemma och väntar på att få vatten i sig :)
#23 - 9 augusti 2005 19:01
Grattis maxan... nu är jag liiiite avis...

ca halva priset är ett rimligt pris för begagnat felfritt kar ! Du kan inte dela med dig med lite högupplösta bilder ??
#24 - 10 augusti 2005 13:08
Satte igång det igår så nu har det varit i drift lite mer än 15 timmar.. http://www.ahston.se/gallery/rena380/204_0430

Bara lyft över allt från mitt gamla 240 liters kar så det ser inte så värst sexigt ut ännu :)
#25 - 10 augusti 2005 14:22
Ser ju minst sagt mycket fint ut maxan. Själv är jag svag för allt i svart :)
Finns RENAs möbelkar i svart?
#26 - 10 augusti 2005 20:31
Inte vad jag vet, körsbär, björk och bok tror jag mig ha sett, du får göra en djupdykning på www.rena.net.
#27 - 10 augusti 2005 21:13
Ang. det med försäljare så handlar det också om ifall dom får ta in grejjerna. Om dom blir nobbade av en leverantör står dom ju där och snackar skit, som återförsäljare av ett visst märke så är man ofta strikt om att det märket är bäst...

Ibland går det till riktigt löjlig överdrift. Dom kan till och med få ett 10 liters kar av deras märke att låta större än ett 5000 liters från något annat...

Kjell>> Om de tillverkade så bra grejjer, hur kom det sig att dom gick i konkurs? Låter konstigt :P

Köpte ett fint paket för 2500 med ett helt okej 160 kar med limmade kanter, lysrör och ramp, filter, doppvärmare, gödmedel, bakteriekultur, salt, håv och allt som behövdes, utom sand, vatten och fiskar. Dom gav 5 års garanti tror jag, kommer inte ihåg märket nu men ska gå ner och kolla.
#28 - 24 augusti 2005 19:20
Rena 480 säljes på blocket för 7000:- för den som är intresserad..

http://www.blocket.se/view/5869193.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 24 augusti 2005 19:54
Kjell>> Om de tillverkade så bra grejjer, hur kom det sig att dom gick i konkurs? Låter konstigt :P

Nu kan man tyvärr inte likställa kvalitet med försäljningsframgång. Den mest lukrativa delen av akvariemarknaden idag är krims krams som färgat grus, dykare, skeppsvrak etc. etc. men bara för att de företag som producerar detta går utomordentligt bra så kan man väl ändå inte påstå att de producerar kvalitetsprodukter till akvariehandeln, eller hur;)
#30 - 1 september 2005 14:48
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=oveb]Absolut högst byggkvalité bland de serietillverkade karen har nog RENA iallafall. Det är en fröjd för ögat att se högglanspolerade kanter på glaset. Att sedan bänkarna är toksnyggt fanérade gör det hela ännu trevligare.[/QUOTE]
Det är något jag har missat (tror inte deras akvarier säljs av någon här i Götet). Så dom får jag kolla in.
Tänker i alla fall vidarebefodra din synpunkt till deras försäljningschef (Christophe) som jag känner - då blir han glad:D[/QUOTE]

Indeed I'm glad to hear about your satisfaction! :cool:
Thank you

Best regards to all of you and successful fishkeeping

Christophe
#31 - 1 september 2005 16:20
[QUOTE=maxan]Rena 480 säljes på blocket för 7000:- för den som är intresserad..

http://www.blocket.se/view/5869193.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0[/QUOTE]

Perfekt, synd bara att frun skulle bli galen om jag sågade av armstödet på soffan :)

Annars låter det ju definitivt som "rätt" pris för ett begagnat om det inte är repat och så...
#32 - 4 september 2005 09:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Hade det funnits något fabrikat som hade 10 års garanti mot repor på glaset så hade det varit kanon:D
[/QUOTE]

Den snåla svensken har fått ett ansikte :D

Repor är ju självförvållat, men om silikonet släpper är det ju ett materialfel, och det är inte mycket att göra åt.

Men det skall mycket till för att ett nytt kar ska gå sönder, iaf de kar som är ihopsatta av seriösa tillverkare som tänker på kvalitet och inte bara på kvanitet, dvs spottar ut kar..
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 4 september 2005 10:20
[QUOTE=Patrik_växjö][QUOTE=Kjell Fohrman]
[/QUOTE]

Den snåla svensken har fått ett ansikte :D
[/QUOTE]

OK, då det köper jag.
Men då kan man väl säga att du är har gett den slösaktige svensken ett ansikte eftersom du är beredd att betala pengar för en fullkomligt onödig sak - man kan inte tro att du kommer från Småland;)

Men det skall mycket till för att ett nytt kar ska gå sönder, iaf de kar som är ihopsatta av seriösa tillverkare som tänker på kvalitet och inte bara på kvanitet, dvs spottar ut kar..

Ja är det fabrikationsfel (vilket dock händer sällan som du skriver) så inträffar ju felen så gott som alltid det första året.
#34 - 4 september 2005 11:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]

OK, då det köper jag.
Men då kan man väl säga att du är har gett den slösaktige svensken ett ansikte eftersom du är beredd att betala pengar för en fullkomligt onödig sak - man kan inte tro att du kommer från Småland;)[/QUOTE]

Jodå, visst e man smålänning, mitt i det f.d mörka småland. Nu ser vi iaf lite sol efter ett stormen Gudrun fällt skogen åt oss :P

Nåväl, onödig eller ej, men jag tycker att det känns bättre att köpa en sak, inte nödvändigtvis ett kar, där man blivit övertygad om sakens kvalitet osv. Sen får det ju givetvis inte gå upp i astronomiska priser såklart, men handlar det om 25-30% mer pengar för en sak så är det värt det. Att köpa serietillverkat som sedan går sönder eller inte uppfyller mitt krav på produkten betyder i många fall en låååång process av pappersvändning, bedömning, utredning etc, då serietillverkaren är ett stort företag som har en tanke; håva in pengar.

Köper man av en mindre tillverkare så får man en personlig kontakt som är värd rätt mycket, enligt mig.

No hard feeling.. :D
#35 - 4 september 2005 11:50
[QUOTE=Patrik_växjö]
Att köpa serietillverkat som sedan går sönder eller inte uppfyller mitt krav på produkten...[/QUOTE]

Vänta här nu, serietillverkning betyder nästan alltid högre kvalité än handbyggt. En robot är inte bakfull på mornarna eller har andra bekymmer. Den "råkar" inte sätta ett finger där glaset just tvättats osv osv.

Den står och gör exakt likadant varje dag.

Gör gärna en jämförelse med bilar, idag går bilar 20-30 tusen mil utan att krångla alltför mycket. När de "handbyggdes" så var man glad om de gick 10.
#36 - 4 september 2005 11:54
[QUOTE=oveb][QUOTE=Patrik_växjö]
Att köpa serietillverkat som sedan går sönder eller inte uppfyller mitt krav på produkten...[/QUOTE]

Vänta här nu, serietillverkning betyder nästan alltid högre kvalité än handbyggt. En robot är inte bakfull på mornarna eller har andra bekymmer. Den "råkar" inte sätta ett finger där glaset just tvättats osv osv.

Den står och gör exakt likadant varje dag.

Gör gärna en jämförelse med bilar, idag går bilar 20-30 tusen mil utan att krångla alltför mycket. När de "handbyggdes" så var man glad om de gick 10.[/QUOTE]

Och just för att robotar kanske gör jobbet så får du ingen respons om nått händer med din nya produkt.

Och det är inte robortarna man ska tacka för bättre bilar, det är väl utvecklingen, ingenjörerna som konstruerar bättre motorer etc... Robortarna sätter ju bara på skalet och de stora tunga bitarna.
#37 - 4 september 2005 12:05
Har du varit i en modern bilfabrik ??

Robotar gör liiiite mer än så.

I Uddevalla handtillverkades tidigare Volvos C70-serie. Nästan alla cabbar som tillverkades där och såldes i USA har Volvo fått köpa tillbaka för samma pris som kunden betalade för den ny. Gissa varför... de läckte som såll !
#38 - 4 september 2005 13:09
[QUOTE=oveb]Har du varit i en modern bilfabrik ??

Robotar gör liiiite mer än så.

I Uddevalla handtillverkades tidigare Volvos C70-serie. Nästan alla cabbar som tillverkades där och såldes i USA har Volvo fått köpa tillbaka för samma pris som kunden betalade för den ny. Gissa varför... de läckte som såll ![/QUOTE]

Jo visst, säkert..Och robotar hade helt utan männsklig hjälp gjort det mycket bättre?? Fast svenska bilar...nja...

Men jag skiter i hur en bil sätts ihop.

Om vi tar tillbaka tråden till dess början, akvarium"märken", så är det ju så att vissa tillverkare säljer det billigt utan ansvar, säger att de ger x antal år i garanti osv...

Och EN tillverkare ger 10 års garanti, bästa service, och ett stort förtroende för en lite större peng. Det är detta jag m,enar med mer värt pengarna..

Annons