Jag undrar vilket som är det bästa nitrat-testet om man ska köpa ett. Vilket märke alltså, gärna med en länk så man ser hur förpackningen ser ut.
Det ska helst gå att köpa i någon Zoo-butik/Akvariebutik i Stockholm. Bor 400 meter från Solna Zoo i Solna, ska se vad som finns där...
Har aldrig mätt nitrat förut men skulle vilja göra det. Göder med PMDD en gång i veckan, har ett 110-litersakvarium med mestadels Anubias, samt två javaormbunkar, flytväxt vattenspikblad som växer mycket bra, och tre små växter till. Jag göder med 20 ml en gång i veckan, byter 30% vatten. Men jag tänker att om jag hade för mycket nitrat borde det bli mycket alger? Men kanske håller ancistrusen efter algerna.
De alger som syns väl är tofsalger (mörka) som väl kommer från den ojämna koldioxidtillförseln som kommer med vattenbytet. Och så har jag prickalger som ancistrusen inte lyckas gnaga bort, men de stör inte.
Men jag tycker fiskarna verkar lite missnöjda med vattnet. De är inte sjuka, äter bra, har ok färg, men jag tycker de är lite slöa och inte så pigga som de borde vara. Neontetrorna står mest nere bland växterna och simmar runt där, kanske är vattnet för strömt? Tycker ändå det verkar vara något med vattnet som inte är perfekt.
Aja, oavsett så vore det ju bra att mäta nitratvärdet. Kan mäta tre gånger under veckan, en gång när jag just haft i PMDD, och sen två gånger till med sista gången precis innan jag göder. Får väl posta här när jag mätt för jag vet inte vad som är för mycket.
Frågan är alltså: Vilket märke ska jag köpa?