Som rubriken lyder, vilken är den bästa nybörjar diskusen?
Har läst på nåt amekanskt forum att dom framavlade varianterna ska vara mer tåliga. Är det sant eller ska jag satsa på VF?
Micke_A skrev:Vad jag har förstått är de tåligaste de som är odlade i Europa, följda av VF, de Asienodlade är känsligare har jag för mig, för att de är odlade under andra förhållanden, med hjälp av kemikalier. Har fattat det så i alla fall. Se´n spelar det nog en stor roll om det är en hårt odlad linje, med mycket inavel.
wallström skrev:Som rubriken luder, vilken är den bästa nybörjar diskusen?
Har läst på nåt amekanskt forum att dom framavlade varianterna ska vara mer tåliga. Är det sant eller ska jag satsa på VF?
Ouscazz skrev:Då är det bättre att låta bli att ge råd, det uppstår en massa skit om man blandar sig i och ger råd till andra utan att ha torrt om fötterna!
Ouscazz skrev:Som sagt var, låt då skrivklådan stanna i fingrarna istället för att dumpa den här.
Rooster skrev:Hej jag först klargöra att jag är absolut ingen expert på discus men har åtminsone lite discus hemma.
Åsikterna vad gäller svenskodlade vs asienodlade skiljer sig en del åt. tex. vägrar vissa zoohandlare att köpa in asienodlade fiskar pga dåliga erfarenheter, medan andra inte ser det som ett problem.
Micke_A skrev:Ja, det är nog bäst att klargöra det...
Ok, om vissa handlare vägrar ta in Asienodlade hade jag kanske inte inte hört helt fel i alla fall (om jag inte minns helt fel var det just en zoohandlare jag hörde det av), även om det såklart kan finnas även Asienodlade som är tåligare (här i Europa) än vissa Europaodlade, kanske skulle ha sagt det i mitt första inlägg :rolleyes:
Rooster skrev:Hur som helst, "påhopp" eller kritisering av andras inlägg ger väl oftast inte så mkt... Alla bör ju respektera varandras åsikter/erfarenheter, vi vill ju inte att det blir som på vissa andra forum där det ofta kan bli en mkt hetsk debatt om frågor som inte ens alltid gäller rena fakta utan där man kanske bara har olika refarenheter om ämnet ifråga osv...