Bästa reflektorer?

#1 - 22 mars 2009 22:39
Tjena,
Skulle vilja köpa reflektorer till mitt 200liters akvarium där har jag 2*30watt. Vad är det bästa märket som ger bästa effekten?

/Darek
#2 - 23 mars 2009 13:31
Jag kan missta mig, men någonstans härinne tror jag det var någon som skrev att måsvinge-reflektorer (Juwel) är att föredra framför de halvmånformade.
#3 - 23 mars 2009 13:40
Måsvinge finns nog bara för T5.
#4 - 23 mars 2009 14:53
Jag har måsvingar till T8. Kommer inte ihåg vad dom heter men det var inte Juwels. Kanske hette Arcadia?
#5 - 23 mars 2009 15:57
Är det inte de här man kallar för måsvinge? :o

http://www.pwss.se/product.php?productid=4552&cat=878&page=1
#6 - 23 mars 2009 16:46
lånar tråden lite, har en gammal ramp till ett mindre akvarium. det är vanliga lampor till den, grönmålat på insidan så ingevidare ljusreflektion. jag har tryckt i 2 st rejäla lågenergi lampor men hur kan jag förbättra? finns det någon form av reflekterande film som man kan fästa på insidan eller ska jag måla vitt istället? :P eller skulle jag kunna fästa den dära "måsvingen" som Jens A. länkar till på insidan? :D
#7 - 23 mars 2009 16:48
martinah86 skrev:
lånar tråden lite, har en gammal ramp till ett mindre akvarium. det är vanliga lampor till den, grönmålat på insidan så ingevidare ljusreflektion. jag har tryckt i 2 st rejäla lågenergi lampor men hur kan jag förbättra? finns det någon form av reflekterande film som man kan fästa på insidan eller ska jag måla vitt istället? :P eller skulle jag kunna fästa den dära "måsvingen" som Jens A. länkar till på insidan? :D

Inte mycket att förbättra... Släng den och skaffa lysrör istället. :D
#8 - 23 mars 2009 17:06
martinah86 skrev:

Klä insidan av den med blank ungsfolie.
#9 - 23 mars 2009 18:55
Matt vit färg reflekterar bättre än folie.
#10 - 23 mars 2009 18:59
Jens A. skrev:

De där ser onekligen ut som en måsvinge:)
#11 - 23 mars 2009 19:53
nej, någon måsvinge är det ej

Nej, den reflektor som det länkas till i denna tråd är ingen måsvinge.

BTW, varför är riktiga måsvingereflektorer så svåra att få tag i? Man behöver väl bara gymnasiematte/högstadiefysik för att räkna ut att det är den mest optimala reflektorn.

Det kan löna sig att sätta en reflektor även bakom en lågenergilampa men det är verkligen inte anpassat för detta ändamål. Man måste vara utrustad med lite händighet, en borrmaskin, lite skruv/popnitar för att få reflektorn att passa bakom lågenergilampan. Tänk också på att ha ett lagomt stort avstånd mellan reflektor lågenergilaMpa/lysrör.
#12 - 23 mars 2009 20:23
Trollsvans skrev:
Matt vit färg reflekterar bättre än folie.

Detta betvivlar jag starkt. Med folie som buktar konkavt/konvext kan man koncentrera/sprida ljuset väldigt bra.

Men har du en källhänvisning till det så läser jag mer än gärna.

mvh ljung
#13 - 23 mars 2009 20:29
Finns ett par diskussioner om det i diverse trådar.
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=115482&highlight=vit+f%E4rg+reflektor
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=113510&highlight=vit+f%E4rg+reflektor

Orsaken är att om du klär insidan av rampen med folie, så får du som en spegel, som reflekterar mycket ljus åt ett håll.
Matt vit färg sprider helt enkelt totalt sett mer ljus ner i akvariet.
#14 - 23 mars 2009 20:47
Nej, den reflektor som det länkas till i denna tråd är ingen måsvinge.

Vad är en måsvinge då? Hur ser den ut? Trodde att den såg ut som på bilden... Dem andra är ju bara en halvcirkel.
#15 - 23 mars 2009 20:56
Lysmask skrev:
Vad är en måsvinge då? Hur ser den ut? Trodde att den såg ut som på bilden... Dem andra är ju bara en halvcirkel.

Har aldrig sett en sådan men en måsvinge formade borde rimligen vara formad som övre halvan av ett "m" så att så lite ljus som möjligt reflekteras tillbaks mot röret.

Personligen skulle jag aldrig måla mina reflektorer vita, blir det kalkavlagringar är det bara att tvätta fram metallen igen.
#16 - 23 mars 2009 21:30
Alltså, det är inte reflektorerna som ska målas vita.
Reflektorer självklart det bästa.
Däremot är vit färg på insidan av rampen bättre än folie etc, om man inte har reflektor alls.

Måsvingereflektor ser mycket riktigt ut som ett m: http://tritonakvarium.se/product.asp?product=572
#17 - 23 mars 2009 22:46
Jens A. skrev:

Det var dom jag menade är det nått att ha? 100% mer ljus ska man tro det?
#18 - 24 mars 2009 09:39
petnym skrev:
Inte mycket att förbättra... Släng den och skaffa lysrör istället. :D

jag skulle mer än gärna göra det men akraviet är specialmåttat, den rampen jag har nu är udda 47cm (perfekt passform) och jag kan inte påstå att jag någonsin hittat en lysrörsramp som matchar de måtten ;) inte ens en ramp för vanliga lampor så tyvärr ;)
#19 - 24 mars 2009 11:55
Darre skrev:
Det var dom jag menade är det nått att ha? 100% mer ljus ska man tro det?

Njae. Visst ökar de ljuset, men inte dubblar de det.
#20 - 24 mars 2009 13:42
Jens A. skrev:
Njae. Visst ökar de ljuset, men inte dubblar de det.

Tänkte väl det. Schyst marknadsföring hehehehehe. En annan som kan leverera 100% eller bättre? :)
#21 - 24 mars 2009 20:16
t5 8w

Några stycken t5 8w från ikea med reflektorer. Sätt i det i din 47 cm ramp å du får ett bra ljus.
#22 - 24 mars 2009 20:36
häftigt! visst inte att det fanns så små på IKEA!
#23 - 24 mars 2009 21:01
fast...det kommer ju kräva en massa meckande och jag e inte så super tecknisk...vad behöver man för att bygga en lysrörsramp? heh:d:confused:[:I]

Annons