[quote=sittingbull]Bästa sättet tror jag är att stopp den i en påse och lägg den i frysen
och stäng då det blir mörkt somnar dom direkt och känner sen ej något.[/quote]
vilket strider mot av eu uppsatta regler.
Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna. Jag har även lagt in lite egna kommentarer.
1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.
En anekdotisk text tagen från forumet på
www.ciklid.se:
"[SIZE=2][COLOR=#191970]En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."[/COLOR][/SIZE]