bästa sätt att ta bort sin fisk?

#1 - 28 juni 2006 15:01
hej jag har en slöjstjärt som är sjuk.. han simmar inte alls och och flyter bara omkring och andas tungt.. hur ska man ta bort den på bästa sätt?

obs! jag vill inte ha några frågor om varför den är sjuk o så.. det är inte min fisk eller ens mitt akvarium vill bara veta hur man avlivar den på bästa sätt..
#2 - 28 juni 2006 15:07
Jag brukar använda giljotinering. [xx(] Inte för att det är speciellt trevligt för mig men det går snabbt och smärtfritt för fisken vilket är det viktigaste tycker jag. Använder en vass kniv bara och ser till att ryggraden går av. Sen blir det reningsverket nästa... :(
#3 - 28 juni 2006 23:28
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=779

själv kör jag sax på mindre fiskar.
#4 - 2 juli 2006 17:32
Jag har skaffat större fiskar (discus, scalare) hur avlivar man dessa egentligen? Jag ska inte avliva men tänk om de blir sjuka...
Småfiskar lägger jag i en plastpåse och slår hårt i golvet eller dyligt, det är hemskt så jag drar mig för att göra det...
#5 - 2 juli 2006 19:34
De ä bar å Bju. På med träskorna å stampa.
#6 - 2 juli 2006 19:41
hej

jag lägger den döde fisken i en påse och slår ihjäl dom.
#7 - 2 juli 2006 19:46
[quote=macke_fisk]hej

jag lägger den döde fisken i en påse och slår ihjäl dom.[/quote]
varför slå ihjäl en död fisk:p ;) :D
mvh janne
#8 - 2 juli 2006 19:49
ja du...jag klarar inte av att hugga huvet av den eller klippa den i nacken, så istället slår jag i hjäl den istället.....e det fel eller??
#9 - 2 juli 2006 19:55
[quote=macke_fisk]e det fel eller??[/quote]

snarare LITE svårt att avliva en "död" fisk ;)
men funktionsmässigt funkar det och går rätt snabbt.

jag lägger den döde fisken i en påse och slår ihjäl dom.
#10 - 2 juli 2006 20:20
Har läst i någon tidning att släppa dom i kokande vatten är en snabb död, då dom inte ska hinna känna något.. Hjärnan ska tydligen inte kunna ta imot den mängden signaler och då blir det så att dom inte känner nån smärta... Men men man läser så mycket skit ibland.. ;)
#11 - 2 juli 2006 20:29
[quote=Raven]snarare LITE svårt att avliva en "död" fisk ;)
men funktionsmässigt funkar det och går rätt snabbt.[/quote]

haha oj förlåt mig :P. såg vad jag hade gjort fel haha ojoj, jag är helt borta ikväll:P

MVH Macke_fisk
#12 - 12 juli 2006 20:07
Avliva på bästa sättet

Tjena

Bästa sättet tror jag är att stopp den i en påse och lägg den i frysen
och stäng då det blir mörkt somnar dom direkt och känner sen ej något.

[quote=frozenhart]hej jag har en slöjstjärt som är sjuk.. han simmar inte alls och och flyter bara omkring och andas tungt.. hur ska man ta bort den på bästa sätt?

obs! jag vill inte ha några frågor om varför den är sjuk o så.. det är inte min fisk eller ens mitt akvarium vill bara veta hur man avlivar den på bästa sätt..[/quote]
#13 - 12 juli 2006 20:18
[quote=sittingbull]Bästa sättet tror jag är att stopp den i en påse och lägg den i frysen
och stäng då det blir mörkt somnar dom direkt och känner sen ej något.[/quote]

vilket strider mot av eu uppsatta regler.

Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna. Jag har även lagt in lite egna kommentarer.

1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

En anekdotisk text tagen från forumet på www.ciklid.se:

"[SIZE=2][COLOR=#191970]En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."[/COLOR][/SIZE]

Annons