callisto79 skrev:Jag klipper huvudet av dem..
Elisabeth Hansen skrev:Varför göre det så svårt? jag har tänkt de oliga metoder igenom, den som for mig känns bäst är att jag tager hushållspaper, lägger fisken på det snabbt och tramper den ihjäl. tror inte att hjärnan kan klara att vara i funktion efter en sådan behanlling eller hur?
Whizzer skrev:Snabbt dopp i kokande vatten är tipset jag har fått
Bygert skrev:Jaha, det var väl klart att kokaknde vatten skulle komma också. Vad sägs det om det då? Tja, så här:
"Hyperthermia Fish when put into hot water
will press their opercula tightly to the body
and thus have a depot of oxygen which
prolongs their period of consciousness. Boiling
water will cause extreme pain. This
method should therefore not be employed to
kill fish of any kind."
WORKING PARTY REPORT
Recommendations for euthanasia of
experimental animals
Working Party:Mrs Bryony Close (Chair), Dr Keith Banister,
DrVera Baumans, Dr Eva-Maria Bernoth, Dr Niall Bromage,
Dr John Bunyan, Professor DrWolff Erhardt, Professor Paul Flecknell,
Dr Neville Gregory, Professor Dr Hansjoachim Hackbarth,
Professor DavidMorton &Mr CliffordWarwick
Min översättning:
"Övertemperatur När fisk sätts i hett vatten kommer de att pressa gällocken tätt mot kroppen och genom detta ha ett syreförråd som förlänger medvetandetiden. Kokande vatten kommer att orsaka extrem smärta. Denna metod skall därför inte användas för att avliva fisk av något slag."
Extrem smärta. Känns inte som nån bra metod eller? När det gäller avlivning så är det bra om det är lindrigt för operatören men det viktigaste är ändå att det är snabbt och smärtfritt för djuret. Det är det som måste prioriteras och då duger det helt enkelt inte med metoder som halshuggning och kokning som är utdömda av djurskyddskäl. Vi får stå ut med lite slaskigare alternativ om vi bryr oss det minsta om fisken.
Whizzer skrev:Huwa, det där lät ju inte så trevligt! Peppar peppar har jag inte behövt avliva några fiskar ännu, de har självdött av ålder (eller som mat)
pernilla78 skrev:här klipps de me..snabbt å effektivt
Kjell skrev i en tråd att det smärtfriaste sättet att avliva en fisk är att lägga den i en låda med vatten och ställa in den i frysen, då fisken är kallblodig somnar den in smärtfritt.
Jag blev själv förvånad när jag läste det.
Tvärtom skrev Kjell...
erikthur skrev:Tvärtom skrev Kjell...
kjell fohrman skrev:ni har rätt bägge 2. För flera år sedan så skrev jag så, men sedan dök det upp ny forskning i ämnet som visade atrt detta var en olämplig metod.
DaRe skrev:Finns en bra beskrivning här:
http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=57
Gobi112 skrev:Fjuu!. det var tur det, Kjell skulle aldrig skriva så , även om han nu skrev så.
Här är exakt vad han skrev : "
Hej,
Det smärtfriaste sättet att avliva fisk på är att lägga dom i en burk med vatten som man ställer in i frysen.
Eftersom fiskar är "kallblodiga" djur (till skillnad från människan) kommer de att sakta somna in utan att frysa.
Så frysen är det bästa.
Jag tycker inte heller att man skall ge bort eller sälja yngel som är av dålig kvalitet. Kanske borde du förnya din stam med fiskar från en annan stam (köp på ett annat ställe än förra gången) och på så sätt få in nytt blod och inaveln upphör.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Och här är länken till tråden : http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-35095.html
Rubberman skrev:Tja, verkar bli levande kräftor till årets kräftskiva då .......... koka går ju bort...
Jag ska uppdatera sidan.Bygert skrev:Det är INTE en bra beskrivning. Direktivet som nämns är 26 år gammalt och upphävt för längesen och har alltså ingenting med dagens regler att göra, det som rekommenderades då är förbjudet nu. Ny kunskap har lett till ändringar i både tänkande och regler.
Redan din första mening är felaktig. "Plåga" är alltid ett undantag man söker tillstånd till. Det som gäller försöksdjur är helt enkelt det vi ska gå efter. Allt annat är trams. Jag föreslår att vi tar detta via mejl/telefon. Sedan har du läst fel angående strupskärning - fisken ska slås mer eller mindre ihjäl först. Gift har du också fel på. Gift är "svenska" för något som dödar och MS222, nejlikolja mm är godkänt. Orsaken till att lägga ut texten var att undvika misstolkningar och sedan bearbeta den. Skicka PM så skickar jag mejladressen/ telefonnummer.Bygert skrev:Jag ser inte riktigt poängen i att du hänger upp dig så mycket på vad som är tillåtet för försöksdjur. Det är ju faktiskt tillåtet att plåga försöksdjur så det finns annat som är väl så relevant att se till, t ex detta:
23 § Detta avsnitt, 2426 §§, gäller endast för odlad fisk, och endast i samband med annan avlivning än slakt.
24 § Vid bedövning och avlivning av odlad fisk ska hänsyn tas till odlingssystem, art, storlek och antal fiskar som ska avlivas. De metoder som används ska antingen
1. leda till omedelbar död, eller
2. snabbt leda till bedövning som varar tills döden inträder och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller
3. leda till död hos fisk som är bedövad eller sövd.
25 § Strupskärning får inte ske utan föregående bedövning.
26 § Kontroll av att fisken är död ska göras.
Allmänna råd till 8 kap. 24-26 §
Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört.
Koldioxid bör endast användas när stora mängder fisk snabbt måste avlivas av smittskydds- eller djurskyddsskäl.
Ser man då på detta jämfört med vad du lagt in så i alternativ ett så bortfaller det där med strupskärning, det är inte tillåtet utan bedövning. Alternativ två faller bort då det inte leder till omedelbar död. När det gäller alternativ tre så är avlivning med gift inte tillåten, däremot är bedövning och i vissa fall avlivning med bedövningsmedel ok. Godkända medel till det finns hos veterinär. Reglerna är sen snåriga men så långt jag kan förstå så är avlivning med nejlikolja inte tillåtet, medlet är inte godkänt för ändamålet, i vart fall inte i den form som man hittar allmänt.
I övrigt står det mycket vettigt i artikeln men det är alltså så att det enda egentligen djurskyddsmässigt acceptabla och någorlunda rimliga metod för fiskavlivning som fungerar för akvariefisk är slag i bakhuvudet.
Christer5 skrev:Hemska tanke,jag tänker på alla år man har fiskat makrill och brutit bak huvudet på fisken som då är död men verkar som ni säger att hjärnan fortfarande lever,är det sant ?
Ola Svensson skrev:Jag utgår från försöksdjur för det är det jag kan.
1. Ja och det är undantaget. Avlivning kan i vissa fall inte behöva undantag = inte kräva tillstånd. (Edit. detta gäller inte djurförsök, även avlivning kräver tillstånd) Vanlig avlivning t.ex. slakt har bisarrt mycket slappare regler. Orsaken att använda djurförsöksreglerna är att de är hårdast.
2. Jag förtydligade detta med strupskärning flera timmar innan du skrev ditt svar. Kanske har du problem med cockies?
3. Jag har inga som helst problem med att byta term från gift till bedövningsmedel.
Och en sista kommentar. Du verkar ha viss koll på detta. Jag på min sida diskuterar den här texten med experter på området. Detta är orsaken till 1) de är experter på lagstiftning och forskning i ämnet och2). Så visst har du rätt på ett sätt - jag utgår från lagstiftning och vetenskap och texten är inte nödvändigtvis "best of killing". Men det handlar också om att bli av med felaktiga avlivningssätt. Jag tycker också att texten ska funka med en 10-kilosgädda. Det är där strupskärningen efter slagt i skallen kommer in.
Igen, du är insatt, jag tycker vi kör det via mejl eller telefon så kan texten till slut bli det vi vill. Både ett verktyg att slå mot felaktigheter, en lista att använda. men framförallt ett angreppsätt mot djuren.
Christer5 skrev:Hemska tanke,jag tänker på alla år man har fiskat makrill och brutit bak huvudet på fisken som då är död men verkar som ni säger att hjärnan fortfarande lever,är det sant ?
DaRe skrev:Säg att jag har en hantel jag vill avliva. Det är långt ifrån lätt att knacka den i huvudet så den dör då känns det snabbare att lägga den på sidan ppt en skärbräda och ta en vass kniv och trycka igenom nacken så ryggraden skärs av.
SCB skrev:Fast frågan är ju hur mycket av hjärnaktiviteten som är "medveten" och inte bara brus från ett kortslutet nervsystem.
Har ett avskuret fiskhuvud förmågan att behandla några nervimpulser alls?
Nu är det ju lite svårt att få några svar från en fisk men finns det några rapporter om hur människor som har upplevt kraftig fysisk trauma med tillhörande överbelastning av nervsystemet reagerar och hur de minns händelsen efteråt?
DaRe skrev:För att inte tala om fisk som fångas i stor skala i nät. Plågeri ? Javisst!
Men lite rim och reson är väl bra.
Bygert skrev:När studier visar att hjärnan är igång i en halvtimme om hela huvudet skärs av vill jag inte tänka på hur länge den kan vara aktiv om bara ryggmärgen skadas så att blodförsörjningen fortfarande kan vara aktiv. Vi kanske skall undvika att kalla saker för djurplågeri men här veta det tusan om det inte är rätt term.
Bygert skrev:Jo men om man läser vad de som utvärderat avlivning säger så fördömer de halshuggning men är inte särskilt negativa till att bryta av nacken. När det gäller brytning så finns det inga direkta studier som jag sett men det kan ju verka ologiskt att det skulle vara ok om halshuggning inte är det. Tänker man en gång till så är det kanske inte så säkert, avslitning av ryggmärgen leder ju till en annan typ av trauma än att skära av den så det är tänkbart att bedövningseffekten är en annan. Jag vet helt enkelt inte, jag kan bara konstatera att det att skära och det att bryta bedömts olika.
Bygert skrev:Jo men om man läser vad de som utvärderat avlivning säger så fördömer de halshuggning men är inte särskilt negativa till att bryta av nacken.
guineapig skrev:Det mest "naturliga" sättet att avliva fisk borde vara att släppa ner den hos en större fisk som äter upp den mindre...
Jag betraktar det som 1) hårt slag i huvudet och förstörelse av hjärnan.bossep skrev:Gör jag fel?
Fisk under 1o gram. Släpps på golvet och trampas på med träsko klack. Hela fisken blir mos.
Fisk där över med ett rejält slag med hammare mot huvudet. Mindre gälrörelser och fenrörelser än om man kapar huvudet.
Hos karpfiskar sitter hjärtat nästan i huvudet. Det finns en (mycket otrevlig) youtubefilm där de äts en friterad karp (huvudet hålls ovanför frityroljan) som fortfarande gapar och har andningsrörelser.SCB skrev:Fast frågan är ju hur mycket av hjärnaktiviteten som är "medveten" och inte bara brus från ett kortslutet nervsystem.
Har ett avskuret fiskhuvud förmågan att behandla några nervimpulser alls?
Nu är det ju lite svårt att få några svar från en fisk men finns det några rapporter om hur människor som har upplevt kraftig fysisk trauma med tillhörande överbelastning av nervsystemet reagerar och hur de minns händelsen efteråt?
Det är också naturligt att låta den plågas till döds i sin sjukdom. Detta är det naturliga felslutet/ the naturalistic falacy. Naturligt är inte samma sak som bra. Detta är en mycket plågsam avlivningsmetod.guineapig skrev:Det mest "naturliga" sättet att avliva fisk borde vara att släppa ner den hos en större fisk som äter upp den mindre...
guineapig skrev:Det mest "naturliga" sättet att avliva fisk borde vara att släppa ner den hos en större fisk som äter upp den mindre...
Ola Svensson skrev:Det är också naturligt att låta den plågas till döds i sin sjukdom. Detta är det naturliga felslutet/ the naturalistic falacy. Naturligt är inte samma sak som bra. Detta är en mycket plågsam avlivningsmetod.
Det korta svaret är att den dör inte. Man kan hitta levande fisk men framförallt levande kräftor i magen på t.ex. abborre. Nu diskuterar jag detta endast utifrån hur det är tillåtet att avliva försöksdjur - fisk (slag i huvudet och förstöra hjärnan, klippa av huvudet på liten fisk och omedelbart förstöra hjärnan, överdosering med godkänt bedövningsmedel) och då uppfyller åtminstone inte abborren kriterierna.Bygert skrev:Det som är mer ovisst är hur man skall se på de djur som sväljer bytet helt och snabbt. Frågan är ju om bytet dör nog snabbt i magen för att det inte skall vara plågsamt.
Jag tror att det blir vettigast om vi ser det som att föreningar och affärsinnehavare inte ska rekommendera att man skaffar levandefödare som producenter av levande foder.Kensa skrev:mycket intressant diskussion. har inte mycket att tillägga mer än att jag då enligt vissa tolkningar
är en lite halvkriminell person, eftersom jag med jämna mellanrum håvar upp guppy/molly/limia-yngel
och drattar ner dom till scalarerna.
ergo...jag ger levande mat med en direkt handling till en annan fisk....ergo...borde vara förbjudet.
nu kan jag tycka att det kanske inte kan jämföras med att ge en kanin till en varan som tuggar den
i halvtimmavis, men principen är ju samma, om jag har fattat diskussion rätt.
dock måste man ju fråga sig, i mitt scalarkar så går det oxå ett mindre gäng levandefödare, de kläcker ju
ut ett och annat yngel som mer eller mindre direkt hamnar i scalarernas magar.
Så långt är det inte jag som har gett scalarerna någon levandeföda, dvs ur den aspekten är jag inte
så kriminell.
Men om syftet med beståndet av levandefödare är att de just skall kläcka ur sig mat till scalarerna......
Är jag då lite småkriminell i min "indirekta" handling att ge förutsättning för en scalar att få levande foder ??
.
Kensa skrev:mycket intressant diskussion. har inte mycket att tillägga mer än att jag då enligt vissa tolkningar
är en lite halvkriminell person, eftersom jag med jämna mellanrum håvar upp guppy/molly/limia-yngel
och drattar ner dom till scalarerna.
ergo...jag ger levande mat med en direkt handling till en annan fisk....ergo...borde vara förbjudet.
nu kan jag tycka att det kanske inte kan jämföras med att ge en kanin till en varan som tuggar den
i halvtimmavis, men principen är ju samma, om jag har fattat diskussion rätt.
dock måste man ju fråga sig, i mitt scalarkar så går det oxå ett mindre gäng levandefödare, de kläcker ju
ut ett och annat yngel som mer eller mindre direkt hamnar i scalarernas magar.
Så långt är det inte jag som har gett scalarerna någon levandeföda, dvs ur den aspekten är jag inte
så kriminell.
Men om syftet med beståndet av levandefödare är att de just skall kläcka ur sig mat till scalarerna......
Är jag då lite småkriminell i min "indirekta" handling att ge förutsättning för en scalar att få levande foder ??
Jag har funderat på frågan ett tag. Det är inte lätt att slå en hantel i nacken. Överdos med ejlikolja är nog det bästa. För att din föreslagna metod skavara tillåtet på försöksdjur (fisk) ska du omedelbart efteråt lägga ytterligare ett snitt genom huvudet där hjärnan sitter och förstöra denna t.ex. med en ståltråd.DaRe skrev:Säg att jag har en hantel jag vill avliva. Det är långt ifrån lätt att knacka den i huvudet så den dör då känns det snabbare att lägga den på sidan ppt en skärbräda och ta en vass kniv och trycka igenom nacken så ryggraden skärs av.
Fan. Tack!Bygert skrev:Den där strupskärningen har visst avredigerat sig?
Ola Svensson skrev:Nu ligger en uppdaterad text här för den som behöver en permanent länk. Texten kommer att behöva uppdateras ganska snart i och med den nya djurskyddslagen. http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=57
Tack! Det blev lite fumligt formulerat. Jag ska fixa det. Det är kapningen av huvudet som inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten. Bättre att först krossa huvudet och sedan kapa huvudet än tvärt om. Jag ska uppdatera texten så att den blir begriplig.Tobbe R skrev:Och vad menas med följande:
[COLOR=#000000][FONT=Verdana]På små fiskar är det tillåtet att huvudet avlägsnas från kroppen varefter hjärnan förstörs enligt ovan, men NCS avråder från metoden då detta inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten.
Förvisso är där en utvikning efter om att det är viktigt att hjärnan förstörs men skrivningen ovan avråder från just detta.
Tobbe[/FONT][/COLOR]