Bästa sättet att fästa en bakgrundsaffisch?

#1 - 29 maj 2006 07:31
Hur har ni andra där ute gjort för att få affischen att sitta så tätt mot bakrutan som möjligt?
#2 - 29 maj 2006 08:58
hört att vissa använder olja

PÅ UTSIDAN SKA DEN SITTA!!!

fins folk som har geggat ner sitt vatten o satt planchen på insidan
#3 - 29 maj 2006 08:59
haha... Mayday läste det i offtopic tråden idag.. kille som besökte zoobutiken med jämna mellan rum.. dom dom höll bara ett par veckor.. =)..
#4 - 29 maj 2006 09:38
Jag klipper den så den är lite, lite mindre än bakrutan och tejpar den tight mot rutan. Men man får inte droppa ner vatten mellan, då blir det riktigt fult.
#5 - 29 maj 2006 16:13
Mitt akvarie har en aluminiumram och på den sätter jag dubbelhäftande tejp. Sitter hur bra som helst...
#6 - 29 maj 2006 16:37
såg på hornbach att det fanns någon sorts lim som man kan använda för just det ändamålet. Kommer ej ihåg priset. dessutom fungerar nog tejpbitar i hörnen lika bra.
#7 - 29 maj 2006 23:43
Läste tidigare itråden om matolja.. jag har inte provat det men minns dom gånger man lagt solfilm till bilen några droppar diskmedel i vatten och sedan placera filmen på rutorna.. kanske går med akvarium bakgrunder.. bara man inte får diskmedel i vattnet..
#8 - 30 maj 2006 00:43
[quote=Hynt]kanske går med akvarium bakgrunder.. bara man inte får diskmedel i vattnet..[/quote]

går går ju men kan få problem med ojämnheter i utseended edter vad jag läst.

olja ska funka bra men vissa oljor börjar dock härskna.
#9 - 30 maj 2006 01:40
finns bara ett sätt att ta reda på det, kan testa när jag byter bakgrund nästa gång.. nuvarande är lite trasig =)

eller gör man som någon här på forumet färdiga tavlor på MDF eller likande som lätt lyfters ner bakom tanken.. =) smart..
#10 - 30 maj 2006 03:12
haha...hur svårt kan de va o sätta upp en bakgrund?hhaha
#11 - 30 maj 2006 06:02
[quote=mrkjellman]haha...hur svårt kan de va o sätta upp en bakgrund?hhaha[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åja, nu ska du inte va så kaxig!! ;) Större akvarier kan va ett rent helsicke att få bakgrunden snygg på!! Dessutom skall den sitta snyggt, länge!! JBL har ett lim som heter Fixol som är helt suveränt bra till att fästa bakgrundsaffischer.[/COLOR][/FONT]
#12 - 30 maj 2006 08:38
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]JBL har ett lim som heter Fixol som är helt suveränt bra till att fästa bakgrundsaffischer.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Det låter intressant. Ska man limma en rand runt kanten eller stryka ut det på hela? Går det att ta bort bakgrunden när man ångrar sig?
#13 - 30 maj 2006 08:42
[quote=mrkjellman]haha...hur svårt kan de va o sätta upp en bakgrund?hhaha[/quote]

Det är inte svårt att sätta upp en bakgrund men däremot att sätta upp den snyggt är inte fullt lika lätt.

Har man desutom redan akvariumet på plats och kanske 10 cm till väggen är det defenitivt inte lätt.

Jag provade för övrigt en ny variant med vanligt omslagspapper, jag hittade ett mörktblått ganska blankt papper i en garderob som jag knölade ihop och vecklade ut några gånger.

Sedan tejpade jag bara fast det på sidorna och längst upp, det blev faktiskt ganska snyggt när vissa partier av papperet ligger tajt mot rutan och vissa har lite luft emellan, det gav ett fint djup och betydligt snyggare än en platt bild. Jag ska försöka hitta ett mattsvart papper och prova med det, jag skulle tro att det blir bra.
#14 - 30 maj 2006 10:07
Det där har jag provat med sånt där brunt omslagspapper som man köper på 25- rulle. Det blir jättesnyggt för att vara så billigt. Mitt papper var lite mörkbrunt och blankt, jag ska leta efter matt papper i stället, tror det blir snyggare.
Sen kan man ta en svart sopsäck, klippa upp och knöla ner bakom. Det funkar också.
#15 - 30 maj 2006 10:29
Det går säkert bra med sopsäckar också, jag tror jag ska prova med svart papp som man andvänder när man bygger hus, den ligger på rullar som är 1,25m breda och ca 1mm tjock, jag tror den kallas vindpapp, man kan nog tigga till sig en bit av någon som bygger eller så kanske den säljs på metervara på byggvaruhusen.
#16 - 30 maj 2006 10:48
[quote=Sonja]Det där har jag provat med sånt där brunt omslagspapper som man köper på 25- rulle. Det blir jättesnyggt för att vara så billigt. Mitt papper var lite mörkbrunt och blankt, jag ska leta efter matt papper i stället, tror det blir snyggare.
Sen kan man ta en svart sopsäck, klippa upp och knöla ner bakom. Det funkar också.[/quote]

Blir ennu snyggare om du målar pappret med mycket utspädd vattenfärg. Har gjort det själv till ett av mina akvarium och använde Grå, svart, grönt och brun färg för att efterlikna bergvägg, blir skitsnyggt :)
#17 - 30 maj 2006 14:10
[quote=Sonja]Det låter intressant. Ska man limma en rand runt kanten eller stryka ut det på hela? Går det att ta bort bakgrunden när man ångrar sig?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man droppar några få droppar på rutan och lägger sedan på bakgrunden. Sedan drar man med en skrapa på baksidan så limmet fördelas jämnt över bakgrunden. När man skall ta bort bakgrunden är det ganska smidigt att bara dra loss. Det kan bli lite klabbigt på själva glaset när man gjort det men det går bort med fönsterputs och en vit Scotch-Brite.[/COLOR][/FONT]
#18 - 30 maj 2006 22:22
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man droppar några få droppar på rutan och lägger sedan på bakgrunden. Sedan drar man med en skrapa på baksidan så limmet fördelas jämnt över bakgrunden. När man skall ta bort bakgrunden är det ganska smidigt att bara dra loss. Det kan bli lite klabbigt på själva glaset när man gjort det men det går bort med fönsterputs och en vit Scotch-Brite.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Det där låter intressant när det gäller såna bakgrunder. Jag brukar bara tejpa i övre hörnen, och alltid rinner det ner några vattendroppar förr eller senare. Det blir så fuuult.
Fast snart har växterna tagit överhand och så syns inte bakgrunden med eller utan droppar :D
#19 - 30 maj 2006 22:25
den bakgrund jag har föreställer sten, tycker att dom flesta bakgrunder med växter osv.. e rätt tråkiga och allt för vanliga.. lite lust att göra en egen man ställer bakom :) men man ska ju orka också =)
#20 - 30 maj 2006 22:51
[quote=Sonja]och alltid rinner det ner några vattendroppar förr eller senare. Det blir så fuuult. [/quote]

provat att tejpa hela ovansidan med silvervävstejp ?
#21 - 30 maj 2006 23:01
jag tror nog på det där Hynt sa, att man sågar till en MDF eller massonit skiva som man limmar, tjepar eller nått sånt så planshen sitter fast och sätter den bakom akvariumet
#22 - 30 maj 2006 23:01
[QUOTE=Raven]provat att tejpa hela ovansidan med silvervävstejp ?[/QUOTE]

tack! gaffa rockar...

Annons