Bättre att inte byta vatten så ofta?

#1 - 31 mars 2008 12:27
Fiskarna trivs inget vidare hos mig.. ( ni kan läsa mer på nybörjarfrågorna) så nu ska jag starta om helt från början. Diskuterade lite med en släkting igår som haft akvariet tidigare..de bor på landet med säkerligen betydligt bättre vatten än vad jag har i stan. Hans teori var att jag kanske byter vattnet för ofta.. första året bytte jag 1 gång i veckan .. sen blev jag tillsagd i akvariebutiken att det räcker med varannan vecka så det har jag kört sista tiden. Min släkting bytte väldigt sällan.. typ varannan månad bara.. Och mycket mindre mängd än jag gjort.. byter ca 1/4- 1/3 del. Jag har nog läst nånstans att det var gamla teorier och att det ändå är bättre att byta oftare... men eftersom mina fiskar dött en efter en i mitt fina välskötta akvarium.. och fiskarna i det alg-gröna akvariet på jobbet där det byts vatten väldigt sällan verkar leva länge så kanske byta vatten mer sällan vara något man skulle prova som en ny taktik.. eller vad säger ni som är proffs? Tycker ju definitivt att fiskarna skulle trivas bättre med täta byten av nytt frächt vatten.. men om det nya vattnet innehåller massa klor och grejer kanske det ändå är bättre att vara mer återhållsam.. eller???
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 mars 2008 12:33
Hur ofta man skall byta vatten beror på mängder av faktorer som
Vilka fiskar har du i akvariet?
Hur många fiskar?
Hur stora är dom?
Hur stort är ditt akvarium?
Vad matar du med?
Hur mycket matar du?
Vilken filtrering har du?
Vilka mätvärden har du på kranvattnet?
Vilka växter har du i akvariet?
Hur många växter har du i akvariet?
Använder du växtgödning?
etc. etc.

Allt efter för utsättningarna ovan så kan man hamna ungefär mellan att byta - allt vatten varje dag och att nästintill aldrig behöva byta vatten.

Basic Zoopetartikel om akvarieskötsel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=240&Itemid=121
#3 - 31 mars 2008 13:26
Istället för att byta vatten oftare så kan du köpa vattenberedningsmedel och hälla i vid varje vattenbyte. Jag gör detta och det funkar suveränt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 mars 2008 13:33
Amaro skrev:
Istället för att byta vatten oftare så kan du köpa vattenberedningsmedel och hälla i vid varje vattenbyte. Jag gör detta och det funkar suveränt.

Nja, det tycker jag definitivt inte är samma sak. Visst fyller vattenberedningsmedel en funktion vid många tillfällen men det är mest ett skydd mot dåligt kranvatten, men att det skulle ersätta vattenbyten ställer jag inte upp på.

Det finns väl inget vattenberedningsmedel som t.ex. löser problemet med att man byter ut extremt surt vatten (som det ofta är om vattnet har låg buffringsförmåga och man hoppat över vattenbytena) mot väldigt alkaliskt vatten (som vårt kranvatten ofta är).
#5 - 31 mars 2008 13:48
Jag har alltid kört vattenberedningsmedel.. men det verkar ju inte få fisken att trivas bättre.. fast klart.. bättre än utan det säkert! Men det verkar inte som att kvaliteten på vattnet i kranen är någon man ska lägga så stor vikt vid då när det gäller hur mycket och ofta man byter... bara hur akvariet är beskaffat och hur mycket fisk och växter..

Synd... tänkte att jag kanske var nått på spåret i vad jag gör för fel.. hmmm..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 mars 2008 13:53
AquaGold skrev:
Men det verkar inte som att kvaliteten på vattnet i kranen är någon man ska lägga så stor vikt vid då när det gäller hur mycket och ofta man byter... bara hur akvariet är beskaffat och hur mycket fisk och växter..

Synd... tänkte att jag kanske var nått på spåret i vad jag gör för fel.. hmmm..

Jodå jag nämnde faktiskt kranvattnet ovan.

Sedan om varför det gick fel förra gången är omöjligt att svar på - det är lite som att ringa till en doktor och säga - jag var sjuk förra veckan, vad var det för fel på mig;)
#7 - 31 mars 2008 14:26
Ja.. det förstår jag.. ha ha.. vill mest lära mig.. blir så frustrerad.. vid det här laget hade jag planerat att vara proffs på detta..det har ju ändå varit igång i två år.. men så bara dör alla fiskar hela tiden. Man blir ju tokig på detta ständiga felsökande.. och så tycker jag så synd om de små liven. Känner att jag nästan gett upp nu.. men har ju köpt en massa grejer och VILL ju ha fiskar.. och andra kan ju så då borde ju jag oxå kunna nån gång. Man får väl fortsätta pröva sig fram.. men klart svårt att se nått mönster i alla dessa faktorer [:(]
#8 - 1 april 2008 09:43
Att byta 30 % med kallt friskt kranvatten per vecka upptill varje månad och tillsätta ev gödning till det tillförda vattnet är i princip "failsafe"

vid 30 % eller mindre vid bytena är klorhalten (normalt) inget problem... så vattenberedningsmedel kan skippas.

Och ha växter och tillsätt ett kryddmått koksalt per 10 L bytt vatten för extra säkerhet för fiskarnas nitrittålighet (och almäntillstånd)

T

Har du kollat tempen på länge.....
#9 - 1 april 2008 09:50

Vilka fiskar har du i akvariet?

Hur många fiskar?

Hur stora är som?

Vad matar du med?

Hur mycket matar du?

Vilka växter har du i akvariet?

Hur många växter har du i akvariet?

Använder du växtgödning?

etc. etc.

Väntar med spänning på ovan ställda frågor..;)
#10 - 1 april 2008 10:00
Gaffel skrev:
Väntar med spänning på ovan ställda frågor..;)

Dessa frågor ställdes igår, hur kan du då vänta på dem ?:confused::D
#11 - 1 april 2008 10:10
Kanske för att AquaGold redan skrivit 2 inlägg efter att Kjell Fohrman ställde frågorna utan att besvara dom så ta en kaka Guy Palm..
#12 - 1 april 2008 12:49
Ååå.. Just nu finns det inte så mycket att svara på.. eftersom jag nästintill gett upp hoppet.. har inte försökt med några några nya fiskar nu på ett tag och tänkte låta de två återstående dö ut oxå och starta om alltihop.. men ok.. kan försöka svara på hur jag VILL att det ska vara... hur målet ser ut.

Vilka fiskar har du i akvariet? Hur många fiskar?
Ok.. detta är alltså drömfiskar än så länge ;-)
Två ancistusmalar, 10 st neontetror, 6 st eller nått.. svärdbärare eller platy.

Hur stora är som?
hmm.. normalstora ;-)

100 liter

Vad matar du med?
Nutrafins flingor

Hur mycket matar du?
Svårt att veta vad som är lagom.. men inte mer än att de äter upp och bråkar om de sista smulorna, nån maltablett i veckan till malarna.

Har ett innefilter.. vet inte på rak arm hur mycket vatten det klarar..

dH 2,5 -3 (mjukt)
pH 8,2-8,5

Vilka växter har du i akvariet?Hur många växter har du i akvariet?
En låg svärdplanta som brett ut sig ordentligt.. täcker nästan 1/4 del av botten + 1 hög svärdplanta.

Använder du växtgödning?
Nej

Temperaturen ligger runt 22-23 grader.. tror jag..
#13 - 1 april 2008 13:21
Hur vet du att det är relaterat till akvarievattnet?
har du kollat så det inte är någon sjukdom som håller på att smitta ner alla fiskarna du stoppar i?

Kan de vara något fel på ditt filter?
Har du gjort rent filtret för mycket? eller för lite?

Har du kanske något i akvariet som förgiftar fiskarna?
Nån dekoration som förgiftar vattnet eller nått annat?

Jag e dålig på hårdhet och mjukhet på vatten men mjukt vatten innebär ju större risk för PH svängningar - kan de vara så att de dött pga att PH-värdet har förändrats?

I Göteborg får vi ibland PH svängningar i April månad har jag hört, kan det vara något liknande?
#14 - 1 april 2008 14:32
AquaGold skrev:

pH 8,2-8,5

Det är alldeles för högt för dom flesta fiskar! Andvänder du ph minus elr liknande?
#15 - 2 april 2008 09:43
Näää.. jag har ingen aning om det är själva vattnet eller vad det är som är fel.. och varför inte fiskarna verkar trivas.. men vill försöka forska lite i det innan jag gör nya försök.

Aaa.. kan det vara pHt som är på gränsen till för högt? Det visste jag inte. Det ska jag definitivt ta med mig och fråga om i butiken sen.. konstigt att de inte sagt nått om det? Har test för pH och det ligger stadigt på 8. Har inte sett nån förändring. Använder inga andra medel eller tillsatser än vattenberedningsmedlet.

Förgiftning? Kan inte tänka mig vad det skulle kunna vara... Har stenar som följde med akvariet.. så de har ju funkat i flera år hos mina släktingar. Har plockat två stenar själv i skogen och lagt i. Det finns en rot till malen. Annars har jag inget konstigt i.. växter och filtret och värmaren och termometer.. Absolut inga andra fula plastgrejjor. Kanske några giftiga alger isåfall?

Sjukdom är ju det jag själv funderat mest på.. har haft lite problem med inlogg hit så har varit här under annat namn oxå - nybörjare06 eller nått.. och frågat men ingen har köpt den tanken riktigt.. inte akvariebutiken heller..
Men sjuka på nått sätt blir de ju iallafall.. sen om det beror på smitta eller dåliga förhållanden på nått sätt.. det vet jag inte. Frågan är vad det kan vara för smitta isåfall.. fiskarna blir utmärglade och kan få lite fransiga fenor innan de dör. De sorter jag provat är svärdbärare, neontetror, ancistrusmal och sorgmanteltetror. Samma symptom på alla. Sorgmanteltetrorna och malen verkar vara de enda som tål mitt akvarium under lite längre tid .. men enligt butiken ska det vara en tålig fisk oxå.

Filtret.. nä.. låter det vara .. har bara kramat ur det några gånger om året i hinken med det akvarievatten jag ska slänga. Men däremot så suger jag botten varje gång jag byter vatten.. fast å andra sidan är ju växten ganska stor och där kan jag inte suga.

Tack förresten för alla synpunkter!!!
#16 - 2 april 2008 09:54
AquaGold skrev:
Näää.. jag har ingen aning om det är [COLOR=Red]själva vattnet[/COLOR] eller vad det är som är fel..

Aaa.. kan det vara pHt som är på gränsen till för högt? Det visste jag inte.

:D :D :D

Ursäkta om jag skrattar men det låter attans roligt!!!! [:-88][:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 april 2008 10:05
De fiskar du har tål ett pH på 8.
Malroten är den ny eller gammal
#18 - 2 april 2008 10:49
Roten köpte jag ny ett tag efter uppstarten för nästan 2 år sen. Den hette.. . mopani.. eller nått liknande.. Läste sen att den var lite för hård för malen egentligen.. så det vet jag. La den i hinken i vatten några dar innan jag la i den i akvariet och där har den legat sen. Men den är väl ny i den bemärkelsen att den inte används tidigare i något akvarium.
#19 - 2 april 2008 11:45
Eftersom alla fiskar dör och uppvisar samma symptom sulle jag endå gissa på någon form av förgiftning.

Dedär stenarna du hittade utomhus och plockade in, gjorde du rent dom ordentligt? Skrubbade? Kokade?

Kan det vara sprängsten med kemikalier eller tungmetaller i?

fiskarna blir utmärglade och kan få lite fransiga fenor innan de dör.

Någon som tror det kan vara bakteriell fenröta eller något sådant?
#20 - 2 april 2008 12:04
Om fiskarna är sjuka tycker jag definitivt inte att du skall tro vilken temperatur det är i tanken de är ju känskligare i alla avseenden då... 22-23 gr +- 5 grader är säkert OK för de flesta friska fiskar men för sjuka kanske inte...
Byter du vatten 10-30 % varje vecka tror jag inte på förgiftning från ev stenar då tungmetaller från stenar tar ett tag för att anrikas i vattnet.
jag tror på sjukdom.... lycka till helt enkelt.

Jag har själv ingen termometer i mina akvarier men jag mäter ibland..

Gör det (och sen kan du förhoppningsvis utesluta temperaturen som orsak)
#21 - 2 april 2008 13:05
Vad menar du med att det "tar ett tag för tungmetaller att anrikas"?
Jag har ingen aning, men det är däremot uppenbart att akariet inte är ny-uppstartat.

första året bytte jag 1 gång i veckan .. sen blev jag tillsagd i akvariebutiken att det räcker med varannan vecka så det har jag kört sista tiden.

Sen är det väl inte bara tungmetaller utan även kemikaler som kan följa med stenar, i allra högsta grad om det är sprängsten - eller?

Jag tycker också det låter som någon sjukdom som hänger med hela tiden men man skall inte uteslåta något förrens man helt och hållet kan utesluta det :)
#22 - 2 april 2008 13:29
Att så länge du bara har stenar av ev olämplig (och inte kross eller mjöl) sten löses inte ev metaller ut tillräckligt fort för att skapa problem...

Om en sten tex släpper ut 10 % av en farlig dos varje vecka tar det 10 veckor innan vattnet blir otjänligt....

Men om du byter ut 10 % varje vecka så behåller du bara ca 90 % av gifterna... fisken överlever..

exempel V= vecka

V1 10 % gift
V2 90 % av 10 % = 9% + 10 nya procent
V3 90 % av 19 % = 17 % + 10 nya procent
V4 90 % av 27 % = 24 % + 10 nya procent
V5 90 % av 34 % = 31 % + 10 nya procent
V6 90 % av 41 % = 37 % + 10 nya procent
V7 90 % av 47 % = 42 % + 10 nya procent
V10 90 % av 52 % = 47 % + 10 nya procent
V12 90 % av 57 % = 51 % + 10 nya procent
V13 90 % av 61 % = .....

VOändlig 90 % av 95 % = 85 % + 10 nya procent

Kort sagt... tungmetaller anrikas inte i vattnet till farliga nivåer med regelbundna vatten byten....även med "giftig" sten
#23 - 2 april 2008 13:43
Hmmm.. intressant
Men det innebär att det du tidigare sa, att det "tar ett tag", i praktiken betyder att det ALDRIG anrikas, om man inte helt och hållet slutar att byta vatten.

Och åter igen ställer jag frågan om inte kemikalier är vanligt förekommande i sprängsten
#24 - 3 april 2008 06:26
Har kollat tempen lite extra nu. Har nog faktiskt varit lite slarvig med att kolla den.. lite varmare än jag trodde var det.. 24 grader. Kanske lite FÖR varmt..? Kollade igår eftermiddag och tidigt imorse... tänkte ifall det var så att lysrampen värmde under dagen kanske och vattnet blir kallt under natten.. men nä.. fortfarande 24 grader. Om tempen funkar.. bäst och kolla det med lite närmare kom jag på nu..

Stenarna kan jag ju plocka bort för säkerhets skull ändå. Växterna är ju ganska stora så fiskarna kan ju gömma sig lite där.

Bakteriell fenröta.. såg på SVA att det kunde orsakas av olika bakterier... Hur blir man kvitt något sådant då ifall det är det?
#25 - 3 april 2008 06:29
Finns en sektion med info om olika sjukdommar och hur man undviker och botar dom här på Zoopet.

Den ligger under Artiklar >> Sjukdomar

Eller här: Olika Sjukdomar
#26 - 3 april 2008 08:36
AquaGold skrev:
Har kollat tempen lite extra nu. Har nog faktiskt varit lite slarvig med att kolla den.. lite varmare än jag trodde var det.. 24 grader. Kanske lite FÖR varmt..? Kollade igår eftermiddag och tidigt imorse... tänkte ifall det var så att lysrampen värmde under dagen kanske och vattnet blir kallt under natten.. men nä.. fortfarande 24 grader. Om tempen funkar.. bäst och kolla det med lite närmare kom jag på nu..

24 grader celsius har jag i mitt kar. Det är en bra temp, tror inte problemet ligger där.
#27 - 3 april 2008 10:40
Har läst den sidan massa med gånger.. men aldrig fattat vilken sjukdom det varit.. men ska definitivt prova med medicinen om det kommer tillbaka. Känns iof inte som att det löser grundproblemet - dåligt vatten.. Men tror ni ev smitta kan finnas kvar i gruset och i filtret och så eller dör smittan med fisken.. jag menar.. nu känns det som att jag lika gärna kan vänta med att skaffa nya till det är tomt i akvariet.. har bara två sorgmanteltetror kvar. Ska jag behandla grejorna oxå med medicin kanske i förebyggande syfte?

Annons