Amaro skrev:Istället för att byta vatten oftare så kan du köpa vattenberedningsmedel och hälla i vid varje vattenbyte. Jag gör detta och det funkar suveränt.
AquaGold skrev:Men det verkar inte som att kvaliteten på vattnet i kranen är någon man ska lägga så stor vikt vid då när det gäller hur mycket och ofta man byter... bara hur akvariet är beskaffat och hur mycket fisk och växter..
Synd... tänkte att jag kanske var nått på spåret i vad jag gör för fel.. hmmm..
Kjell Fohrman skrev:
Vilka fiskar har du i akvariet?
Hur många fiskar?
Hur stora är som?
Hur stort är ditt akvarium?
Vad matar du med?
Hur mycket matar du?
Vilken filtrering har du?
Vilka mätvärden har du på kranvattnet?
Vilka växter har du i akvariet?
Hur många växter har du i akvariet?
Använder du växtgödning?
etc. etc.
AquaGold skrev:Näää.. jag har ingen aning om det är [COLOR=Red]själva vattnet[/COLOR] eller vad det är som är fel..
Aaa.. kan det vara pHt som är på gränsen till för högt? Det visste jag inte.
fiskarna blir utmärglade och kan få lite fransiga fenor innan de dör.
första året bytte jag 1 gång i veckan .. sen blev jag tillsagd i akvariebutiken att det räcker med varannan vecka så det har jag kört sista tiden.
AquaGold skrev:Har kollat tempen lite extra nu. Har nog faktiskt varit lite slarvig med att kolla den.. lite varmare än jag trodde var det.. 24 grader. Kanske lite FÖR varmt..? Kollade igår eftermiddag och tidigt imorse... tänkte ifall det var så att lysrampen värmde under dagen kanske och vattnet blir kallt under natten.. men nä.. fortfarande 24 grader. Om tempen funkar.. bäst och kolla det med lite närmare kom jag på nu..