bebisspråk

#1 - 23 januari 2006 22:05
En vädjan till er som skriver på pluttinuttsvenska, typ platysar,guppisar, kardinalisar, pluttebebisar, sugisar (sugmalar), och till och med att kalla en doppvärmare för "doppis" ?! . snälla låt bli !! om jag letar efter info och hjälp om t.ex mina nyckelhålsciklider, så söker jag ju inte på "nycklisar" utan just på nyckelhålsciklider så klart !! att det låter lite fånigt och fjantigt kan jag väl stå ut med, men tyvärr kanske jag missar era inlägg som ju kan vara både sakliga och värdefulla !
hälsningar Börge
#2 - 23 januari 2006 22:33
instämmer helt.. låter bara löjligt
#3 - 23 januari 2006 22:47
Så Lunarstorm vann till sist[V]
#4 - 23 januari 2006 22:50
[quote=little_gerhard]Så Lunarstorm vann till sist[V][/quote]

vann?
#5 - 24 januari 2006 00:22
skulle va skönt o slippa språkbögarna också :P

so om han stava fel .... fattar du inte vad han menar ....
#6 - 24 januari 2006 00:37
Om man nu vill skriva;
1 platy eller 5 platys eller 5 platysar kvittar väl? Har man mer än 1 platy så heter det väl platys? 1 guppy flera guppys? Eller är jag helt ute och cyklar? Då funkar ju inte sökningen ändå.

Tycker folk ska få skriva på sitt vis. Och har man fått ett eller flera svar så kanske den skriver på "riktig" svenska. Och hittar man inte ändå så kan man ju alltid starta en egen tråd.
#7 - 24 januari 2006 00:43
oavsett om man skriver Platysar eller Guppisar

så hittas dom av sökfunktionen då dom inehåller "guppy" samt "platy"

rikta din iritation till din avsaknad av förmåga att söka på rätt saker
#8 - 24 januari 2006 03:25
[quote=Marie J] Tycker folk ska få skriva på sitt vis. Och har man fått ett eller flera svar så kanske den skriver på "riktig" svenska. Och hittar man inte ändå så kan man ju alltid starta en egen tråd.[/quote]

instämmer, alla böjer vi ju ord olika.
#9 - 24 januari 2006 04:38
inte behöver ni väl bli griniga för att man har en åsikt om en sak ? min ton var väl inte särskilt irriterad ? et var i alla fall inte min avsikt! och bara för att jag vill få så mycket glädje av zoopet som möjligt, kan man väl få yttrycka det utan att för den skull vara en språkbög? för om ni tror det handlar om nån slags besserwisser mentalitet från min sida, så har ni helt missuppfattat syftet med med mitt inlägg, och du Mayday, inte innehåller väl "guppisar" ordet "guppy" som du skrev ? ha nu en fin dag så hörs vi säkert igen !
hälsn Börge
#10 - 24 januari 2006 05:14
[QUOTE=luke the drifter]inte behöver ni väl bli griniga för att man har en åsikt om en sak ? min ton var väl inte särskilt irriterad ? et var i alla fall inte min avsikt! och bara för att jag vill få så mycket glädje av zoopet som möjligt, kan man väl få yttrycka det utan att för den skull vara en språkbög? för om ni tror det handlar om nån slags besserwisser mentalitet från min sida, så har ni helt missuppfattat syftet med med mitt inlägg, och du Mayday, inte innehåller väl "guppisar" ordet "guppy" som du skrev ? ha nu en fin dag så hörs vi säkert igen !
hälsn Börge[/QUOTE]

Inte en enda punkt och stor bokstav.
JAg vill inte heller gnälla. Men just som du skriver har iallfall jag jädrans svårt att läsa, Men det gick :D

Men det var inte det tråden handlade om. Så nu får jag väl skit jag också. ;)
#11 - 24 januari 2006 05:50
;D Det är väll inte mycket svårare att skriva sugisar i sökmotorn då....
#12 - 24 januari 2006 07:38
Vad gäller ord som "doppis" och "nycklis" osv. så har ju det ofta att göra med att man förkortar ord som man skriver ofta. Dom blir som ett "smekord". Man gör dom lite sötare för att visa att man tycker om det som ordet syftar på. Typ "multis", som låter mycket trevligare än Lamprologus multifasciatus. Vi har påffar och troffar och dubbar och jullar osv. Kar istället för akvarium. Vb istället för vattenbyte.

Inom ett visst fält/forum/tråd så skriver man bara om tex. Tropheus duboisi, och då är det ju inte konstigt om man istället kallar dessa för dubbar.

För övrigt är väl "platysarna" och "guppysarna" alldeles förträffliga former av bestämd form plural. Dom använder jag själv, "trots" att jag har en fil.kand. i lingvistik och nordiska språk... ;)
HazelCR
#13 - 24 januari 2006 07:50
[QUOTE=dinajel]Vad gäller ord som "doppis" och "nycklis" osv. så har ju det ofta att göra med att man förkortar ord som man skriver ofta. Dom blir som ett "smekord". Man gör dom lite sötare för att visa att man tycker om det som ordet syftar på. Typ "multis", som låter mycket trevligare än Lamprologus multifasciatus. Vi har påffar och troffar och dubbar och jullar osv. Kar istället för akvarium. Vb istället för vattenbyte.

Inom ett visst fält/forum/tråd så skriver man bara om tex. Tropheus duboisi, och då är det ju inte konstigt om man istället kallar dessa för dubbar.

För övrigt är väl "platysarna" och "guppysarna" alldeles förträffliga former av bestämd form plural. Dom använder jag själv, "trots" att jag har en fil.kand. i lingvistik och nordiska språk... ;)[/QUOTE]

På ciklid.se forum påpekas det då och då om att trådskaparen bör använda även det latinska namnet för tydlighetens skull, så att missförstånd undvikes.
Ibland bör även det latinska namnet nämnas, då nya arter dras med i diskussionen.
Det är nog kloka uppmaningar, men arbetssamt att leva upp till. Hursomhelst skulle det göra trådarna sökvänligare och missförstånd skulle undvikas till viss del.
#14 - 24 januari 2006 07:54
[quote=HazelCR]På ciklid.se forum påpekas det då och då om att trådskaparen bör använda även det latinska namnet för tydlighetens skull, så att missförstånd undvikes.[/quote]
Jo, jag vet. Det håller jag helt med om. Men bara man är tydlig i början med vilken fisk man avser så kan man ju förkorta sen.
#15 - 24 januari 2006 11:03
ja det köper jag dinajel ! en bra idé att vara tydlig i trådens början, sen kan man ju förkorta om man vill.
jag vet Bosse, avsaknaden av punkter och komman gör det också svårläst, men som sagt jag var inte ute efter att framstå som duktig, eller präktig.
Visst pratar jag också fjantigt t.ex. med mina katter, så det var inte snutteriet i sig som jag störde mej lite på, utan risken att missa nåt bra tips från er duktiga och erfarna akvarister
hälsn. Börge
#16 - 24 januari 2006 11:08
Men om du vill Börge, att vi ska vara tydligare i vårat skrivspråk och skriva med det riktiga namnet åtminstone en gång, så kanske du kan börja med att vara tydlig i din skrift med stora bokstäver, mellanrum mm så det blir lättare för oss att läsa om du har någon bra information att ge oss.

En tanke bara om att ta och ge.....
#17 - 24 januari 2006 11:49
[QUOTE=dinajel]Men bara man är tydlig i början med vilken fisk man avser så kan man ju förkorta sen.[/QUOTE]

Det här tycker jag är ett bra förslag. Det är bra om det är lätt att söka, men det är även trevligt att kunna använda ett avslappnat och personligt språk :)
#18 - 24 januari 2006 12:07
Absolut Marie J. Jag slarvar mycket med det (som min fru alltid påpekar) dock brukar jag kunna skärpa mig, som du ser. Nu verkar det ju i alla fall som att alla förstår vad jag menade, och att det egentligen inte var menat som "gnäll". En fortsatt trevlig dag på er! Hälsn. Börge
#19 - 24 januari 2006 12:09
Bra att du tar kritiken på ett positivt sätt!

Ha en bra dag!
#20 - 24 januari 2006 15:20
Dom inläggen som innehåller bäbbsar, slamätare, sötis, doppis, nycklis å etc etc har ju sällan något läsvärde ändå.. Så sök på de riktigta namnen så får man ju de svar man oftast söker..
#21 - 24 januari 2006 17:05
[QUOTE=sacha]Dom inläggen som innehåller bäbbsar, slamätare, sötis, doppis, nycklis å etc etc har ju sällan något läsvärde ändå.. Så sök på de riktigta namnen så får man ju de svar man oftast söker..[/QUOTE]

Jasså? Så om jag skriver oto istället for otocinclus, eller som Marie J. redan påpekat, skriver platies (i pluralisform) istället för platy så innebär det automatiskt att inlägget inte innehåller något av värde, tycker du?

Är inte detta en grov och ganska nedlåtande generalisering?
#22 - 25 januari 2006 01:12
Jag håller fullständigt med batski i föregående inlägg.
HazelCR
#23 - 25 januari 2006 04:50
Egentligen är det ett delikat olösligt åtminstone tudelat problem.
Det är ju allmänt vedertaget att i avhandlingar, vetenskapliga uppsatser, skall det anges särskilda nyckelord, som är till för att underlätta sökning. Det vore väl i så fall bra med det latinska namnet också på zoopet, åtminstone i trådens begynnelse. Nu kan man ju tänka sig att de som anstränger sig att försöka skriva tydligt och anamma latinska termer också har mer "att komma med", men självklart är det inte.
Men å andra sidan är ett forum på nätet långt ifrån en akademisk uppsats, åtminstone de allra flesta uppvisar likhet med ungdomssajten Lunarstorm då och då....d.v.s. inte så noga med någonting, allrahelst språket. Det mest är OK.
Olika webforum är nog trots allt långt ifrån akademiska uppsatser, eller? :)
#24 - 25 januari 2006 05:07
Vore fantastiskt om vi alla kunde gå över till de latinska namnen på fiskar och växter. Frågan är bara hur länge det skulle hålla? Själv så är det inte många latinska namn jag kan på rak arm. :) Det är väl de som man återkommande använder.
HazelCR
#25 - 25 januari 2006 05:49
[QUOTE=Gimbo]Vore fantastiskt om vi alla kunde gå över till de latinska namnen på fiskar och växter. Frågan är bara hur länge det skulle hålla? Själv så är det inte många latinska namn jag kan på rak arm. :) Det är väl de som man återkommande använder.[/QUOTE]

man får hämta från zoopets artbeskrivningar.
#26 - 25 januari 2006 05:53
Precis. Gärna för mig. Det skulle nog ge mer träffar vid sökning.

Vet ju hur skönt det är när man söker på latinska namnen på sökmotorer. Tänk om man skulle behöva lära sig handelsnamnen på flera olika språk :)
#27 - 25 januari 2006 06:51
Håller med gimbo, fast samtidigt inte.
Visst vore det underbart att man snackade de latinska namnen istället för de svenska. Men i verkligheten skulle det nog bli svårare att hitta här.
Misstänker att riskerna för felstavning ökar rätt drastiskt ;)
#28 - 25 januari 2006 06:58
[quote=y0da]Men i verkligheten skulle det nog bli svårare att hitta här.
Misstänker att riskerna för felstavning ökar rätt drastiskt ;)[/quote]

samtidigt finns de nya och gamla latinska namn.
praktbotian har ju till exempel haft 2 innan den fick sitt nuvarande.
#29 - 25 januari 2006 10:12
[QUOTE=Raven]samtidigt finns de nya och gamla latinska namn.
praktbotian har ju till exempel haft 2 innan den fick sitt nuvarande.[/QUOTE]

Och så får vi inte glömma att forumet är till för alla. Det finns även en del ganska unga människor som är med och jag tycker det är underbart att de frågar och vill lära sig och dela med sig av sina erfarenheter. Och då kanske man inte kan ställa krav på att de ska kunna alla de latinska namnen.
#30 - 25 januari 2006 10:19
Så innan jag ska ställa en fråga om en viss fisk måste jag försöka ta reda på dess latinska namn...

"Vad är nu det latinska namnet på svärdbärare, scalare, guppy... :rolleyes:" Hm, nej jag bryr mig inte om att ställa frågorna..[:(]

Kommer det att funka för oss vanliga dödliga??? [:o]
#31 - 25 januari 2006 10:26
[quote=batski]Och så får vi inte glömma att forumet är till för alla. Det finns även en del ganska unga människor som är med och jag tycker det är underbart att de frågar och vill lära sig och dela med sig av sina erfarenheter. Och då kanske man inte kan ställa krav på att de ska kunna alla de latinska namnen.[/quote]

De ska formas med järnhand redan från början! ;)

Fast jag tycker inte att åldern spelar så stor roll här egentligen. Jag har väl bara hållt på med akvarium i ca ett halvår (bortsätt från flera år som litet yngel). Jag har läst latin så jag har väl lite med i bagaget, men jag måste säga att det är rätt klurigt i början ändå. I starten var det ju svårt att bara hålla koll de svenska namnen.
Ärligt talat tror jag inte det är så jättemånga som har koll på de latinska namnen till guppy, platy, kardinaltetra, neontetra, etc, etc.
För tillfället har jag fullt upp med att plugga latinska namn på växter, kan inte påstå att det är så jättelätt att hålla allt i minnet. Speciellt inte när det kommer till stavningen.
#32 - 25 januari 2006 10:28
[quote=Birgitta W]Kommer det att funka för oss vanliga dödliga??? [:o][/quote]

sålänge tråden finns i rätt sektion så spelar det ingen direkt större roll egentligen.

platy ioch guppy ska finnas under levandefödare till exempel, och de lilla gör mycket speciellt osm man kan välja vilka delar av zoopet som ska inkluderas i en sökning.
#33 - 25 januari 2006 10:30
[quote=Birgitta W]Så innan jag ska ställa en fråga om en viss fisk måste jag försöka ta reda på dess latinska namn...

"Vad är nu det latinska namnet på svärdbärare, scalare, guppy... :rolleyes:" Hm, nej jag bryr mig inte om att ställa frågorna..[:(]

Kommer det att funka för oss vanliga dödliga??? [:o][/quote]

zoopetfordummies.com kanske? ;)
Gissar på att 95% hoppar över dit i så fall, haha ;)
HazelCR
#34 - 25 januari 2006 10:30
[QUOTE=Birgitta W]Så innan jag ska ställa en fråga om en viss fisk måste jag försöka ta reda på dess latinska namn...

Kommer det att funka för oss vanliga dödliga??? [:o][/QUOTE]

Det är väl klart att det funkar med vanliga handelsnamn som har varit i omlopp en viss tid. :) Jag tycker också att det skall få vara så, zoopets forum är ju ett diskussionsforum för alla, som håller sig inom vissa av skaparnas regler.
Tyvärr är det så att en del nya påhittiga handelsnamn hittas på då och då. Vid dessa tillfällen blir det knepigt, förbaskat knepigt.
Vet man med sig, att man ställer en fråga om en lite ovanligare art, så är det bra med ett latinskt namn också.

/Gunnar
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 25 januari 2006 10:36
Förstår inte riktigt diskussionen - självklart är det bra om så många som möjligt använder de latinska namnen (åtminstone för lite ovanligare arter) - självklart är det bättre om man använder en vanlig stavning på handelsnamnen allt för att underlätta sökningera.

Å andra sidan så finns det mer än en halv miljon inlägg i forum,et så om en del träffar missas spelar det väl inte så stor roll.

Om nu någon får dåliga svar pga slarvig skrift så är det ju främst de själva som drabbas.

Så jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas.
#36 - 25 januari 2006 10:39
Flera Platy heter inte Platys på svenska, det är mycket krångligare än så!!
Fast jag säger så ändå, och jag bryr mej inte om ifall andra gör det.
#37 - 25 januari 2006 10:43
Fast det var väl egentligen en urspårning av tråden. Meningen med tråden var väl att få folk att skriva "guppy" istället för "guppisar" t.ex. Och där kan jag ju hålla med. Kan dock inte klaga för jag vet att jag själv ofta skriver doppis istället för doppvärmare ;)
#38 - 25 januari 2006 10:57
[quote=y0da] "guppy" istället för "guppisar" [/quote]

Mm. Men är det en så heter det "Guppy" och är det flera så heter det "Guppyer", så är det.
#39 - 25 januari 2006 11:05
Hmm, vet inte hur det böjs faktiskt?
En guppy, flera guppys?
Guppyer låter konstigt, men det kanske stämmer?
#40 - 25 januari 2006 11:14
Ja, det stämmer. Jag tycker också att det låter konstigt, så jag åkte och frågade min lärarinna. För att vara säker.

S-ändelsen kommer ifrån engelskan.
#41 - 25 januari 2006 11:27
Samma gäller tex. radio-er, baby-er, ponny-er, osv..
Och i bestämd form blir det då: radio-er-na osv..

Men jag kräver inte att alla ska skriva korrekt. Jag skriver också fel ibland.
Men eftersom det togs upp så..:p
#42 - 25 januari 2006 11:29
eller så säger man radioapparater... låter klokare
#43 - 25 januari 2006 16:24
Haha!! Precis!
#44 - 26 januari 2006 13:18
"Baby" kan man enkelt byta ut mot den svenska motsvarigheten "bebis" eller "spädbarn", så slipper man bekymra sig om den saken.

Vore fantastiskt om vi alla kunde gå över till de latinska namnen på fiskar och växter. Frågan är bara hur länge det skulle hålla? Själv så är det inte många latinska namn jag kan på rak arm. Det är väl de som man återkommande använder.

Nu tycks diskussionen vara över, men jag passar ändå på att instämma. Dock är det önsketänkande, vilket i min mening är synd, då de latinska namnen klingar bättre än deras svenska representanter (i synnerhet ifall dessa i sin tur har blivit "förenklade" till former som redan här har påpekats).

För tillfället har jag fullt upp med att plugga latinska namn på växter, kan inte påstå att det är så jättelätt att hålla allt i minnet. Speciellt inte när det kommer till stavningen.

Vad är det för växtgrupper du studerar?
Jag har aldrig studerat latin annat än i självstudier, men jag har märkt att när det kommer till artnamn, så tycks ens inlärningskapacitet öka gradvis i och med att man lär sig att känna igen enstaka ord som förekommer i många namn, osv. Men för att minnas dem måste man nog "exponeras" för dem väldigt ofta; sedan förvaltar långtidsminnet dem, förhoppningsvis.

Goddag förresten; detta blev tydligen mitt första inlägg.

Annons