"Baby" kan man enkelt byta ut mot den svenska motsvarigheten "bebis" eller "spädbarn", så slipper man bekymra sig om den saken.
Vore fantastiskt om vi alla kunde gå över till de latinska namnen på fiskar och växter. Frågan är bara hur länge det skulle hålla? Själv så är det inte många latinska namn jag kan på rak arm. Det är väl de som man återkommande använder.
Nu tycks diskussionen vara över, men jag passar ändå på att instämma. Dock är det önsketänkande, vilket i min mening är synd, då de latinska namnen klingar bättre än deras svenska representanter (i synnerhet ifall dessa i sin tur har blivit "förenklade" till former som redan här har påpekats).
För tillfället har jag fullt upp med att plugga latinska namn på växter, kan inte påstå att det är så jättelätt att hålla allt i minnet. Speciellt inte när det kommer till stavningen.
Vad är det för växtgrupper du studerar?
Jag har aldrig studerat latin annat än i självstudier, men jag har märkt att när det kommer till artnamn, så tycks ens inlärningskapacitet öka gradvis i och med att man lär sig att känna igen enstaka ord som förekommer i många namn, osv. Men för att minnas dem måste man nog "exponeras" för dem väldigt ofta; sedan förvaltar långtidsminnet dem, förhoppningsvis.
Goddag förresten; detta blev tydligen mitt första inlägg.