Jag har inte hittat något riktigt nytänkande inom akvarie hobbyn, men jag kan ha missat något då jag inte har haft akvariefiskar de senast åren.
Tror snarare att det är så att man inte funderar på de nymodigheter som dyker upp men att det hela tiden kommer nya innovationer.
Gå 20-25 år tillbaka - då körde vi alla med läckande ytterfilter som fylldes med filtervadd.
Sedan kom bottenfiltren som en innovation.
Idag använder ingen (nästan i alla fall) bottebfilter längre eftersom det idag finns orehört mycket effektivare filtermaterial som biobollar, filtermattor, zeolit etc. etc.
Idag kan man köra ett ytterfilter (som inte längre räcker) i åratal utan att de behöver rengöras. Filtren har utvceklats från att vara mekaniska till att bli biologiska viklket är en oerhörd utveckling.
Ta en annan svensk innovation. För 10 år sedan introducerades Back to Nature bakgrunderna - före dess var det väldigt ovanligt med naturtrogna bakgrunder i ett akvarium.
Idag tillverkar flera producenter denna typ av bakgrunder och väldigt många akvarier säljs idag med sådana.
Gå 10 år tillbaka då var 90% av alla akvarier som såldes i Sverige aluminiumkar. Idag har utvecklingen helt vänt och idag är det möbelkar som gäller och aluminiumkaren står kanske nu bara för 10%.
Så nog sker det en utveckling - men att betrakta detta som vetenskaplig forskning är nog som sagt att ta i.