Jag vet de som rekommenderar att man skall silikona om ett akvarium var tionde år. Jag har läst om andra som påstår sig aldrig ha silikonat om på 25 år, och akvariet är fortfarande tätt.
Det finns de som råkat ut för fabriksnya akvarier som läckt, det finns de som aldrig råkat ut för en läcka, och så finns det de som har råkat ut för det efter ett antal år.
Hur länge ditt akvarium håller är det ingen som vet. Men vi kan vara rätt så säkra på att i ett oändligt tidsperspektiv så kommer det att börja läcka någon gång. Därför är det upp till varje akvarieägare att försöka hålla sina akvarier i så bra skick som möjligt. Jag tycker inte att ett fabriksgjort akvarium som är 8 år gammalt behöver silikonas om, så länge det ser fräscht ut och silikonet fortfarande är mjukt och spänstigt. Men om ytterligare 8 år skulle jag nog inte chansa så mycket längre, utan vid lämpligt tillfälla göra om det.
För att du skall sova mycket tryggare på natten, se till att du har en hemförsäkring som täcker akvarieskador. Vill oturen grina dig i ansiktet så gör den det.
Swetrot