Begagnade akvarium, limma om?

#1 - 22 december 2008 19:23
Hallå, jag vet att det finns trådar om detta och att det kan vara lite så och så med svaren.

Har precis fått hem 2st akvarier i 8mm glas. c:a 70L.

Dom tömdes för 2 månader sen..och sen dess stått tomma.

Om jag fyller upp akvarierna och låter dom stå 2 dagar hur pass säker kan man vara att det inte börjar läcka i fogarna?

För att säkra utan att behöva göra rent alla bitar och plocka ihop det igen..

Skulle man möjligen kunna göra rent de befintliga silikon-fogar med lacknafta eller aceton och sen lägga på en ny större fog utanpå den gamla..

Kom gärna med lite tips..! Vill helst slippa gno med rakblad..
#2 - 22 december 2008 20:21
sitter nuvarande silikon bra och känns mjukt så duger det säkert, att lägga extra bred sträng känns inte som det gör nån jättestor nytta, att skära rent med rakblad tar inte många minuter om det verkar nödvändigt.
#3 - 22 december 2008 20:47
Att de stått tomma spelar ingen roll.

Känn på silikonet. Sitter det fast mot glaset eller kan du få in nageln mellan glas och silikon?
Sitter det ordentligt fast är akvariet OK. Har limmet börjat lossna så skär bort allt löst silikon, och lägg på en ny sträng ovanpå - man behöver sällan eller aldrig helt riva akvariet.
#4 - 22 december 2008 23:20
Ahh tack för det svaret Azur... det är släppt på små ställen men aldrig i själv hörnen där glasbitarna möts om jag säger så...

Fick för mig att nån sa att man aldrig skulle lägga silikon på silikon...men den idén förstod jag inte riktigt.
(tätar en hel del med diverse medel i jobbet)
#5 - 23 december 2008 12:39
Markus1984 skrev:

Fick för mig att nån sa att man aldrig skulle lägga silikon på silikon

Ja, det är en klassisk akvariemyt.
#6 - 23 december 2008 14:57
Du kan lägga på silikon på silikon.
Dock så blir det bara en förstärkning och aldrig lika hållbart som en helt fräsh omsilikonering.

Annons