Begagnat akvarium

#1 - 13 mars 2011 17:14
Har fått ett erbjudande om att få ett 200 l akvarium med pump och alla tillbehör. Som nybliven malawi akvarist så blir man riktigt sugen. Problemet är att akvariet har stått tomt i 5 år. Vad ska jag tänka på nu?? Kan silikonet ha torkat ut så att akvariet läcker när man fyller det med vatten? Har en liten tanke på att ställa in det iduschen och fylla det med vatten, skulle det då läcka så riskerar jag inte och förstöra parketten. Jo jag har en dusch till så det är lungt. Vad råder ni mej till och göra? Är det nåt och satsa på? Det är ju inga pengar man förlorar.
#2 - 13 mars 2011 17:21
om du har möjlighet så fråga om du kan få se det med vatten i om akvariet är igång.

annars om silliconet inte är hårt utan mjukt och elastiskt så är det nog ungen fara, men testa att fylla det i duschen först och låt det stå med vatten i i några dagar för säkerhets skull. :)

det är ju som du säger inte så kul att få hela rummet fullt med vatten ;)
#3 - 13 mars 2011 17:45
om du får det så är det bara att ta emot och va glad, känns silikonet inte mjukt så är det fortfarande lätt fixat, skulle det vara väldigt repigt så är ju tillbehören värda några kronor iaf ;)
#4 - 31 mars 2011 18:12
Då tiden inte har räckt till så har jag äntligen kunnat ta tag i mitt begagnade akvarium. Har precis fyllt det med vatten och ska kolla om det läcker. Hur länge bör det stå innan jag är 100% säker att det är tätt? Måste köpa en ny pump den som ingick var inte mycket och ha. Vad ger ni mej för råd och köpa för nån? Akvariet är på 200 l och det kommer vara malawisar i akvariet. Ska skaffa blästersand och sten ska jag hitta ute. Tacksam för alla tips

Annons