Begangnat

#1 - 27 juli 2006 14:14
Hello..
Jag undrar om man kan köpa ett begangnat akvarium utan att behöva göra värsta renoveringen...
Har läst att man ska kolla silikonet så det inte e torrt..!
En annan sak också... exakt vilka saker är nödvändiga till ett akvarium så att fiskarna ska överleva och ha det bra???
#2 - 27 juli 2006 14:52
du behöver ju inte renovera om akvariet är i bra skick. men kolla silikonet så det inte är tort eller har släppt på nått ställe. det du behöver ha till akvariet är väl nått filter, lysramp, doppvärmare. det är väl det viktigaste. sen något akvariet kan stå på. sen behöver du ju självklart grus o de men det vet du väl redan ;9

//kim
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 juli 2006 15:02
Silikonet är väl torrt 24 timmar efter att det har limmats och man skall definitivit inte använda ett akvarium där silikonet inte har torkat;)
Däremot kan man ju titta lite extra noga om silkonet är hårt och oelastiskt samt definitivt om det släppt någonstans.
#4 - 27 juli 2006 16:34
För pumpen e väl till för att byta vatten va???
Aja... men hur ska man göra när de får yngel liksom kan man göra så att de inte får det???
#5 - 27 juli 2006 16:35
[quote=Kjell Fohrman]Silikonet är väl torrt 24 timmar efter att det har limmats och man skall definitivit inte använda ett akvarium där silikonet inte har torkat;)
Däremot kan man ju titta lite extra noga om silkonet är hårt och oelastiskt samt definitivt om det släppt någonstans.[/quote]

joo men du förstår väl kanske hur jag menade ;)

//kim
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 juli 2006 16:36
#7 - 27 juli 2006 16:38
Ja det gjorde jag neon_kimpan..!
#8 - 28 juli 2006 14:30
Jag fick ett begagnat - men fick köpa till lysramp, lysrör, filter ( den har man för att syresätta vattnet, filtrera bort skräp och för att husera nyttiga bakterier som behövs för kretsloppet..pump har jag ingen), doppvärmare, rötter m.m. Känns som man behöver 1000 prylar.. Det finns ju nya billiga akvarie - kit att köpa - och mitt begagnade har nog blivit MYCKET dyrare än ett sånt .. men å andra sidan hoppas jag att jag oxå fått tag i bättre grejer som håller ett tag :-) Kan verkligen oxå rekommendera att läsa igenom alla artiklar - de är super! På biblioteket hittade jag oxå bra böcker om hur man gör. Kan säga att hade jag vetat allt jag vet nu hade jag valt ett större akvarium.. kanske ett på 200 liter iallafall..

Jo - det ÄR jättekrångligt... men roligt! Roligare än vad jag trodde faktiskt!

Annons