Begravd..

#1 - 10 juli 2008 18:58
Nu plockar jag snart fram saxen, kom hem idag efter att ha varit borta 4 timmar bara för att upptäcka att bägge dom två stora silarna till insugsrören var överskottade.

Ok, ingen skada skedd i nuläget eftersom det verkar vara bra drag i bägge pumparna men ändå, fiskjävlar till att skotta..

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/begravd.jpg
#2 - 10 juli 2008 19:09
Ett tips är att korta insuget lite. Detta löser problemet men ger kanske en något försämrad filtering.
#3 - 10 juli 2008 19:52
Nu vill jag ha ett bra sug så mulm och exkrementer hamnar inne i filtren så insugen förblir nere vid botten, men tror du inte den ene gojan attackerade min hand när jag var nere och rotade, den vägrade ge sig och snappade till och med tag i skinnet på baksidan av underarmen en gång
#4 - 10 juli 2008 19:53
Hahaha, var det det här karet du fick gratis? ;)
#5 - 10 juli 2008 20:05
Jepp, och efter att ha dubblat både ljusmängden (tidigare 0,26W/l nu 0,5W/l) samt filter och genomströmmningskapaciteten har man ju inbillat sig att man funnit orsaken till varför den tidigare ägaren tröttnade, men man får la omvärdera det hela nu, tidigare ägaren vågade väl helt enkelt inte stoppa ner fingrarna i akvariet. ;)
#6 - 10 juli 2008 22:05
Hahaha, det blev som ett minibottenfilter ju;).
#7 - 11 juli 2008 01:34
Jotack, ska backspola mitt 1250/1018 i morgon och se hur mycket sand det ligger i botten, ganska bra space upp till alla filtertärningar så det är säkert lugnt, ev värre då med 2028 filtret med sin tetiga vattendragning, fiskusling..
#8 - 11 juli 2008 08:20
Shit.. har snackar ni ett helt annat språk O__o
#9 - 11 juli 2008 11:24
Kjell, det här handlar faktiskt mer om odrägligt beteende hos papegojor som leker(vet att du inte tycker om gojorna)än om akvarietillbehör!

Och ja, dom jävlarna har arbetat hela natten med att skotta över insugsrören, lite som sabotaget i hitta nemo, visste dessutom inte att gojorna faktiskt kan bitas men samma antagonist som i går nöp mig faktiskt på baksidan armen så det gjorde ont i dag..
#10 - 11 juli 2008 11:27
Kjell, det här handlar faktiskt mer om odrägligt beteende hos papegojor som leker(vet att du inte tycker om gojorna)än om akvarietillbehör!

Och ja, dom jävlarna har arbetat hela natten med att skotta över insugsrören, lite som sabotaget i hitta nemo, visste dessutom inte att gojorna faktiskt kan bitas men samma antagonist som i går nöp mig faktiskt på baksidan armen så det gjorde ont i dag..
#11 - 11 juli 2008 11:40
Är inte papegoj en korsning av labiatus eller cintrinellum o någe mera?

Bara funderade på hur mina cintrinellum jag hade förvandlade hela akvariet till ett månlandskap över en natt.
Hjälpte inte ens att jag bytte till sjösten för damm, de flyttade runt dem som bulldozers.

Cintrinellum och labiatus samt panamensis och nanodopsis är ju ena riktig grävmaskiner.
#12 - 18 juli 2008 22:38
Herrejösses, dom går ju att tämja, så fort dom börjat spotta grus och sten över insugssilarna har jag dragit på mig en knallgul långskaftad diskhanske och krafsat rent, till slut räckte det med att jag viftade med diskhandsken framför akvariet för att dom skulle dra sig bort från det hörnet och i samband med att dom drog sig bort knäckte jag en algwafer och gav gojorna varsin liten bit, käppen och moroten.. ;)
#13 - 6 augusti 2008 09:09
Säg den ro som varar, kom ju hem från semestern i fredags kväll bara för att upptäcka att dom små grisarna återigen täckt silarna till insugsrören, mitt hemmabygge tuffade på med oförminskad kraft fast en hastig okulär besiktning bekräftade att botten på filterkanistern innehöll ett par dl fingrus, 2028 däremot stod nästintill still, öppnade och upptäcker att det på ovansidan av finfiltret ligger tjockt med fingrus samt att själva filtret är igensatt med fingrus, impellern verkar oskadd så det blir till att skicka finfiltret långt ocj köra med PPI10 även där.

Rätt nöjd med beslutet att köra dubbla ytterfilter.
#14 - 6 augusti 2008 11:48
Shit happens Gaffel,peppar peppar ta i trä,ännu så länge får mitt insug vara i fred för gojorna.
Men dom verkar ha fattat tycke för andra sidan av akvariet.

Annons