vinbok skrev:Ja är det någon som har bra förslag på hur man tar sig an rötter i storleken 170*50? Alltå rötter du inte får ner i en gryta men bra gärna vill ha ner i akvariumet, här tänker jag mest på att man brukar koka rötter för att försäkra sig om att man inte får med något ovälkommet.
vinbok skrev:Bikarbonaten används den bara för att färga ur det? Hur mycket skall man blanda i ?
Ser att det nog får bli en barn pol mitt badkar var bar 140 långt och inte tillräckligt djupt heller. Men rejält med salt skulle ju kunna funka borde ju ta död på de flesta sötvatten relaterade parasiter och annat skit. Skulle det kunna funka att ångtvätta den, borde ju vara mer effektivt än att hälla kokande vatten på den.
Mats Bryzell skrev:I med grejerna i karet bara! Jag har aldrig någonsin kokat eller tvättat några rötter överhuvudtaget, och det har fungerat hur fint som helst i alla år!
:)
Kjell Fohrman skrev:Tycker ändå man skall vara ytterst försiktig med rötter man plockar i naturen.
Visst de akvarierötter man köper i zooaffären är alltid Ok, men knappast de man hittar i naturen. Genom årens lopp har jag råkat ut för några "smällar" med "hitterötter". Håller annsr helt med Petnum etc. att det där med att koka är en falsk trygghet.
Kjell Fohrman skrev:Tycker ändå man skall vara ytterst försiktig med rötter man plockar i naturen.
Visst de akvarierötter man köper i zooaffären är alltid Ok, men knappast de man hittar i naturen. Genom årens lopp har jag råkat ut för några "smällar" med "hitterötter". Håller annsr helt med Petnum etc. att det där med att koka är en falsk trygghet.
Mathias Nilsson skrev:Vad kan hända?
Kjell Fohrman skrev:Fiskarna dör.
Mathias Nilsson skrev:Ja, men av vad?
Om vi plockar bort barrträd från spekulationerna. Vad kan finnas i en rot som dödar fisken? Det måste ju finnas rena ämnen som är direkt skadliga i rötter/grenar, eller?
Det vore ju spännande att veta om en gren från äppelträd alltid fungerar eller om det finns förhållanden som påverkar? Vi ser ju att det fungerar på daglig basis, då vore det ju trevligt om vi kan fundera ut när det inte fungerar.
Om nu en varning utfärdas så bör vi ju få reda på vad vi varnas för, eller? :)
Mathias Nilsson skrev:Ja, men av vad?