Behöver ancistrus öppen bottenyta?

#1 - 30 september 2004 18:36
Hej!
Jag undrar om ancistrus (L-malar) behöver en öppen yta med grus i akvariet, eller om man kan plantera överallt? [:-127]

#2 - 30 september 2004 18:51
Ancistrusen är rätt så smidig, men lite öppna ytor vill de ha för att kunna hitta mat, och för att simma runt och sträcka ut lite. Men 70-80% kan du säkert plantera på om du har förutsättningar i karet för så mycket växter att överleva.
#3 - 30 september 2004 18:54
ok tack [:-7]
man vill ju inte att stackarn ska otrivas!

Kan man förresten ha bara en ancistrus (liten sort, ca 10 cm)? Hade fler förut, men de var så bråkiga mot varandra...
#4 - 30 september 2004 18:57
Hanar brukar kunna bråka med varandra, men honor är relativt fredliga. En hane och en hona som trivs brukar kunna ge yngel. Visst kan man ha dem ensamma också, men livet som ensam är inte så roligt.
#5 - 30 september 2004 19:24
jag har en hona har jag fått höra (hon har inget "skägg") [:-104]
Men på akvarieaffären säger de att man inte kan se skillnad. Hur vet man om man köper en hane då?
#6 - 30 september 2004 19:30
Vilken akvarieaffär? Många vanliga affärer där man inte är specialliserade på fiskar kan inte ett sk*t om fiskar. Ancistrus hanar har "skägg", men det kan komma senare i åldern
#7 - 30 september 2004 19:32
Jag tror inte de absolut behöver ha någon fri bottenyta. Jag har och har haft ancistrus i flera olika kar och enligt min erfarenhet är att det enda de använder botten till är för att leta efter rester som fiskarna högre upp bommar, t.ex. flingfoder som sjunkit till botten. I viloläge sitter de helst på rötter, men stenar, pumpar osv är också populärt.

#8 - 30 september 2004 19:45
kan man köpa vuxna ancistrus? Har bara sett små i affären, men då har jag inte heller varit i den bästa... ska utforska utbudet lite bättre när jag får tid & råd.
Passar inte två honor ihop? Om man råkar få fel...
#9 - 30 september 2004 19:46
Håller med den föregående talaren;P
Min gamla ancistrushane var nästan aldrig på bottnen, utan istället på stenar o. dylikt.

Mvh malawi´n
#10 - 30 september 2004 19:52
OK då klarar de sig om man har stora ytor på rötter t.e.x?
Tycker att det ser så fint ut med marktäckande gräsliknande växter, som en gräsmatta i vattnet! [^]
#11 - 1 oktober 2004 08:20
Jag vill också berätta att mina honor också bråkar lite....men det är inga större slagsmål utan de jagar bort varandra.

Annons