Behöver er hjälp

#1 - 19 oktober 2007 20:55
Igen skulle man kunna säga ;)

Vi har hämtat kar nr 2 ikväll och pysslar och plockar förstås med det just nu.
Vi har 6 st betongblock, därefter har vi en tunn playwoodskiva och sedan ett liggunderlag som vi sedan ställer karet på. Är det uber eller har vi tänkt rätt?

Det känns helt rätt men jag behöver bara få det bekräftat av en expert :)
Maffia666
#2 - 19 oktober 2007 21:16
surinam skrev:
Igen skulle man kunna säga ;)

Vi har hämtat kar nr 2 ikväll och pysslar och plockar förstås med det just nu.

Vi har 6 st betongblock, därefter har vi en tunn playwoodskiva och sedan ett liggunderlag som vi sedan ställer karet på. Är det uber eller har vi tänkt rätt?

Det känns helt rätt men jag behöver bara få det bekräftat av en expert :)

Expert vill jag inte kalla mig ;). Skiva och underlaget helt okej, men jag tycker det ser ranligt ut med blocken stående så? En hård knuff så tror jag att det blir Dommino effekt och det är ju inte så kul med x antal liter på golvet;). Skaffa mer block och bygg med dom liggande.
MVH maffia666
#3 - 19 oktober 2007 21:25
Han vi köpte karet av hade det stående så, men han hade bara en kartongbit och tunn skumplast under. De är inte helt fyrkantiga utan är i måtten 19x15. Det känns stabilt. Men du tror att det inte funkar?
Maffia666
#4 - 20 oktober 2007 07:28
surinam skrev:
Han vi köpte karet av hade det stående så, men han hade bara en kartongbit och tunn skumplast under. De är inte helt fyrkantiga utan är i måtten 19x15. Det känns stabilt. Men du tror att det inte funkar?

Hej. Jodå det funkar säkert, men jag har små barn och vet hur dom brukar springa rätt in i karet för att skrämma fiskarna:p. Så det var min egen erfarenhet och jag hade aldrig vågat ha akvariet på det viset. Tyckte på bildet att det såg lite instabilt ut. Men tycker du att det känns stabilt så är det bara att köra på;). Lycka till med karet.
MVH maffia666
Ps Lägg gärna upp bilder när det är klart Ds
#5 - 20 oktober 2007 07:56
Jag skulle lagt lecablocken ner istället och staplat.
Sen hade jag absolut tagit en tjockare plywoodskiva som minskar punkttrycket på dina idag sex hörn och fördelar det jämnt runt hela botten.
#6 - 20 oktober 2007 08:33
Ja vi har ju med småbarn och jag vågar inte ha det så här. Vi åker och köper mer lecablock idag och staplar. Jag fick ett tips igår att klä in med playwood men jag tycker det är snyggare när man ser lecablocken än en ful playwoodskiva. Men hur sågar man i lecablock??
#7 - 20 oktober 2007 08:54
surinam skrev:
Ja vi har ju med småbarn och jag vågar inte ha det så här. Vi åker och köper mer lecablock idag och staplar. Jag fick ett tips igår att klä in med playwood men jag tycker det är snyggare när man ser lecablocken än en ful playwoodskiva. Men hur sågar man i lecablock??

Jag tror det finns speciella sågar till lecablock...men det kan nog gå med en lite sämre fogsvans
#8 - 20 oktober 2007 08:57
Vi ska just testa såga med fogsvans. Jag återkommer om en stund ;) Det svåra är ju att räkna ut hur många block det går åt.
#9 - 20 oktober 2007 09:09
Nä det går inte såga med fogsvans, det kommer ta flera dagar. Nu får vi komma på nåt helt annat att ställa akvariumet på. För nån kapsåg har vi ingen och vi har inte råd att köpa en heller.
#10 - 20 oktober 2007 09:10
Två eller tre block per stapel, i ditt fall blir det nio, med de block man kan köpa på Coop, iallafall.
Det kan också vara en bra idé att skydda parketten med liggunderlag eller plywood längst ner. Väg sedan i akvariet med ett vattenpass eller en av de snajasiga laser-mojängerna. Det gör inte så mycket om akvariet häller åt ett håll, men det får inte skjuva (dvs hälla åt två olika håll samtidigt). Då fins risken för spänningar i glaset, med efterföljande otrevligheter.
#11 - 20 oktober 2007 09:35
#12 - 20 oktober 2007 09:48
Ja vi ska testa stapla blocken som de är och sen skruva fast alltihop med en tjockare playwoodskiva, det borde fixera blocken tillräckligt tycker man.
Maffia666
#13 - 20 oktober 2007 10:10
surinam skrev:
Ja vi ska testa stapla blocken som de är och sen skruva fast alltihop med en tjockare playwoodskiva, det borde fixera blocken tillräckligt tycker man.

Som Jens A sa så lägg en skiva mot golvet oxå och skruva fast i blocken, ta skiva som karet ståt på nu och sätt på baksidan mot väggen i blocken, så minskar du på "dommino" effekten och har en snygg framsida endå med blocken som syns framåt.
#14 - 20 oktober 2007 10:13
men det kan inte bli nån dominoeffekt, därimot kan alltihop välja frammåt.
Maffia666
#15 - 20 oktober 2007 10:36
surinam skrev:
men det kan inte bli nån dominoeffekt, därimot kan alltihop välja frammåt.
Ja alldelse riktigt, men kort sidorna och framsidan vill du väl inte ha något för att kunna se blocken;). Och om det nu tippar framåt så får du hoppas att du står där och kan fånga det:D:D. Men det blir säkert bra man brukar komma på lösningar under tiden man håller på och bygger [:-17].
#16 - 20 oktober 2007 10:38
Ehhh?

Hur stort är akvariet?
Menar längd och djup?
Jag har sex lecablock presic som du surinam och har ett 150liters med platta och frigolit.
Plattan är väl ungefär 5cm tjock.
Ställde de yttersta kant blocken så att breda sidan var utåtkanterna och sen två block i mitten med tjocka delen framifrån.
Har katter och 8årig grabb och två tvillingar som håller i det ibland(tvillingarna ska precis lära sig gå) och bara själva tyngden av akvariet vattenfyllt räcker för att få den stabilitet man behöver.
Menar att du nog inte behöver köpa flera...utan att genom att använda vinklarna av lecablocken och tyngd från akvariet så blir det stabilt...
Den skiva jag har är betydligt större än vad akvariet är och hela konstruktionen klarar en spark från sidan på lecablocken och även att en vuxen sitter på skivan utan att rubba sig.
OBS. Lecablocken är tyvärr inte alltid jämna så ettförslag är att man fyller ut med tunn frigolit skiva och eventuellt skruvar ner en skruv genom plattan så att den även går ner låt säga ungefär 5cm i respektiveleca block.
#17 - 20 oktober 2007 10:41
Så här är det tänkt.
Typiskt nog får jag inte igång min egna dator idag :mad:
Klart det ska krångla lite mer liksom.

Men så här ser det ut just nu. Maken är och köper playwoodskivor och mer lecablock just nu.
Vi kommer ha en skiva på baksidan och en uppepå, som vi skruvar fast.
#18 - 20 oktober 2007 10:46
Det där blir nog bra!
#19 - 20 oktober 2007 10:47
Mitt akvarium är på 225L bredden är 1 m.
Ja han vi köpte det av hade det så som vi hade ställt det från början. Men sen började jag tveka...kanske kan jag ha det så iaf då och när det kommer i vatten så tyngs det ju ner ytterligare....Usch vad krångligt allt blev nu då.

firefox75 skrev:
Ehhh?

Hur stort är akvariet?

Menar längd och djup?

Jag har sex lecablock presic som du surinam och har ett 150liters med platta och frigolit.

Plattan är väl ungefär 5cm tjock.

Ställde de yttersta kant blocken så att breda sidan var utåtkanterna och sen två block i mitten med tjocka delen framifrån.

Har katter och 8årig grabb och två tvillingar som håller i det ibland(tvillingarna ska precis lära sig gå) och bara själva tyngden av akvariet vattenfyllt räcker för att få den stabilitet man behöver.

Menar att du nog inte behöver köpa flera...utan att genom att använda vinklarna av lecablocken och tyngd från akvariet så blir det stabilt...

Den skiva jag har är betydligt större än vad akvariet är och hela konstruktionen klarar en spark från sidan på lecablocken och även att en vuxen sitter på skivan utan att rubba sig.

OBS. Lecablocken är tyvärr inte alltid jämna så ettförslag är att man fyller ut med tunn frigolit skiva och eventuellt skruvar ner en skruv genom plattan så att den även går ner låt säga ungefär 5cm i respektiveleca block.
#20 - 20 oktober 2007 18:50
Så nu är allt på plats och karet är fyllt med grus, sand, sten och vatten :)
Vi la en spånskiva på golvet och sen placerade blocken liggandes på, sen en skiva över och till sist liggunderlaget och akvariumet. Jag har små Vättersten på frigoliten i akvariumet och sen rådsand och på större Vättersten. En liten växt har jag i för att gömma fluvalpumpen något. Det ser väldigt malawi ut och precis så där tomt som det ska göra ;)
#21 - 20 oktober 2007 18:56
Här kommer ett ganska dåligt foto med ;)

Som ni ser är det en kant längst fram (spånskivan), där är det täckt att det ska limmas på sten, eftersom vi har småbarn så åker limpistolen fram. Lite udda men kul tycker jag :D

(När ska man få råd att köpa en ny kamera tros....)
Maffia666
#22 - 20 oktober 2007 19:47
surinam skrev:

Som ni ser är det en kant längst fram (spånskivan), där är det täckt att det ska limmas på sten, eftersom vi har småbarn så åker limpistolen fram. Lite udda men kul tycker jag :D

Ser bra ut tycker jag:). Kul ide med stenar på skivan!;)
#23 - 20 oktober 2007 19:58
Tack! Ja det var nåt jag bara kom på om jag ska vara ärlig. Tänkte att det kunde se lite trevligt ut. Man får förstås lacka på dom med så deras färger etc kommer fram mer.
#24 - 20 oktober 2007 20:06
surinam skrev:

Jättesnyggt... Men kanske lite svårstädat... Jag hade mexitegel för länge sedan under ett kar... Lagda omlott så att det blev håligt.. Det var snyggt då men en aning omodern sten idag... Roligt med sådant lite annorlunda... :D
#25 - 21 oktober 2007 08:44
Tack, kul när ni gillar det man gör :D
Jag kommer in mellan blocken med dammsugarröret ;) Det är förstås redan testat :D

Nu ska man bara bestämma vilka fiskar som ska flytta in. Funderar på att flytta över mina chilumba och sen införskaffa fler av det släktet. Aulonocara korneliae är en av dom jag skulle vilja ha.
#26 - 21 oktober 2007 09:59
Måste ju förstås visa er ett litet bättre foto på nu ett kristallklart vatten med några få invånare :)

Bakgrunden är bara tillfällig, det är en blå tapet. Men den ska naturligtvist bytas ut inom kort.
#27 - 21 oktober 2007 12:31
snyggt!!! =)

Annons