Hejsan!
jag har ett relativt nystartat akvarium som varit igång i ca 3 månader, det är inte så tätt planterat så det är ganska öppet i en stor del av akvariet och har växter på sidorna och intill bakrunden. har några mangrove rötter. det finns ganska lite gömställen, men de kan gömma sig om de så vill.
alla vattenvärden är bra som nitrit 0.3, ph 7.0, kh 4. byter 20-25% varje vecka och göder växter med PMDD och använder vattenberedningmedel.
just nu har jag 4 scalarer, 3 mosaikgurami, ett gäng dvärggurami, silverhaj, rödfenad haj och några L-malar.
Nu till problemet:
jag köpte 4 st fjärilsciklider för ca 3,5 vecka sedan, varav 3 har dött för några dagar sedan av någon konstig anledning. de hade fina färger, de åt bra den första veckan men sen har deras färger försvunnit och blivit ganska matt över kroppen, de håller ihop sina fenor, de andas ganska häftigt och gälarna står ut ganska mycket när de andas och de åt ytterst lite när jag matade fiskarna. Är det frågan om nån slags stress? blir de stressade över att det inte finns tillräckligt med gömställen? blir de stressade av de större fiskarna?
jag själv tycker inte de borde ha blivit någon sjukdom efter 3 veckor i akvariet, och alla andra fiskar mår hur bra som helst.
jag har ringt till 3-4 djuraffärer och frågat men de hade sina funderingar men kunde inte ge något direkt svar.
så därför vänder jag mig till er som är mer erfarna över dessa fiskar!
vore mycket tacksam över hjälp då jag hemskt gärna vill ha dessa fiskar :)
Mvh
Andreas Eriksson