Behöver hjälp med fjärilsciklider!

#1 - 12 maj 2010 11:10
Hejsan!

jag har ett relativt nystartat akvarium som varit igång i ca 3 månader, det är inte så tätt planterat så det är ganska öppet i en stor del av akvariet och har växter på sidorna och intill bakrunden. har några mangrove rötter. det finns ganska lite gömställen, men de kan gömma sig om de så vill.

alla vattenvärden är bra som nitrit 0.3, ph 7.0, kh 4. byter 20-25% varje vecka och göder växter med PMDD och använder vattenberedningmedel.

just nu har jag 4 scalarer, 3 mosaikgurami, ett gäng dvärggurami, silverhaj, rödfenad haj och några L-malar.

Nu till problemet:

jag köpte 4 st fjärilsciklider för ca 3,5 vecka sedan, varav 3 har dött för några dagar sedan av någon konstig anledning. de hade fina färger, de åt bra den första veckan men sen har deras färger försvunnit och blivit ganska matt över kroppen, de håller ihop sina fenor, de andas ganska häftigt och gälarna står ut ganska mycket när de andas och de åt ytterst lite när jag matade fiskarna. Är det frågan om nån slags stress? blir de stressade över att det inte finns tillräckligt med gömställen? blir de stressade av de större fiskarna?

jag själv tycker inte de borde ha blivit någon sjukdom efter 3 veckor i akvariet, och alla andra fiskar mår hur bra som helst.

jag har ringt till 3-4 djuraffärer och frågat men de hade sina funderingar men kunde inte ge något direkt svar.

så därför vänder jag mig till er som är mer erfarna över dessa fiskar!

vore mycket tacksam över hjälp då jag hemskt gärna vill ha dessa fiskar :)

Mvh
Andreas Eriksson
#2 - 12 maj 2010 11:37
Fjärilsciklider är ganska känsliga och blir lätt stressade, min egen efarenhet
#3 - 13 maj 2010 08:12
joelvuo skrev:
Fjärilsciklider är ganska känsliga och blir lätt stressade, min egen efarenhet

Men du har ingen aning om vad det kan vara? om du har minsta lilla aning.
#4 - 13 maj 2010 08:38
a.eriksson skrev:
Men du har ingen aning om vad det kan vara? om du har minsta lilla aning.

En fråga bara vad har du för sand/grus i karet
jag har varit me dom liknande 6st dog efter ca 3v då hade jag svart blestersand troligen berodde det på sanden nu har jag bytt och allt funkar hur bra som helst..
#5 - 13 maj 2010 10:42
gonzo44 skrev:
En fråga bara vad har du för sand/grus i karet

jag har varit me dom liknande 6st dog efter ca 3v då hade jag svart blestersand troligen berodde det på sanden nu har jag bytt och allt funkar hur bra som helst..

Jag tror det är 3-5 mm rådagrus blandat med engelsk sjösten i samma storlek. Är det finkornig sand som gäller för dessa?
#6 - 13 maj 2010 10:57
Nej det spelar nog ingen roll,
det är den svarta Rådan som inte är bra
#7 - 13 maj 2010 11:09
gonzo44 skrev:
Nej det spelar nog ingen roll,

det är den svarta Rådan som inte är bra

Okej, vad tusan ska det då vara för fel?

Just nu går fjärilarna i ett 110 liters räkakvarium, de verkar mycket lugnare med andningen osv, men har lite konstig färg på några av de och de flesta håller ihop sina fenor. det är 2 st som slåss ibland. vill helst inte ha dom i det mindre akvariet då troligtvis en massa småräkor kommer gå åt. Det är tänkt att all fisk ska gå i det stora.

ska jag försöka låta dom gå i 110an så länge, och jag försöker få lite mer tätare växtlighet i det större? de kanske känner sig tryggare då på nå vis, eller vad tror ni?
#8 - 13 maj 2010 11:16
Nitrit värdet ska vara noll. Skulle gissa att det är detta som spökar för dig. Sök på nitrit här i forumet så kan du hitta mer info. Alternativt kassa fjärilar från början.
#9 - 13 maj 2010 11:29
Broddan skrev:
Nitrit värdet ska vara noll. Skulle gissa att det är detta som spökar för dig. Sök på nitrit här i forumet så kan du hitta mer info. Alternativt kassa fjärilar från början.

Jag är nog inne lite på vad Broddan säger om nitriten den kan sticka iväg lite, efter ca 2-3 veckor
#10 - 13 maj 2010 11:40
Broddan skrev:

jag har kikat runt lite i forumet om nitrit och så, och har kommit fram till att det inte ska vara någon nitrit alls. alltså noll?

just nu ligger det på ca 0.3, men det är väl inte direkt skadligt för fiskar?

eller kanske skadligt på känsliga fiskar som fjärilsciklider?

om jag nu ska få ner nitriten så är det lite oftare vattenbyten samt ha i nitrivec? och måste man ha i sånt hela tiden för att ha en bra nivå på nitriten, eller sköter det sig självt?
#11 - 13 maj 2010 12:29
Som sagt finns det massor av trådar åsikter om detta med att bli av med nitrit. Nitrivec ska vara bra säger folk. Kör på det och små vattenbyten ganska tätt ett tag nu. Antagligen har du gjort det klassiska missen med att hiva i för många fiskar för tätt. Inga fler fiskar förens det varit stabilt ett tag.

Lycka till!
#12 - 13 maj 2010 12:45
Det har blivit så på sistone att jag haft i fiskar lite hit och dit. Men jag prövar väl att byta kanske 10% vatten 3-4 gånger i veckan, låter det rimligt?
ska man ha i lite nitrivec efter varje gång jag bytt vatten eller ska jag ha i mycket direkt?

Jag kan även berätta att för ca månad sedan så gjorde jag en allmän medicinering för att jag tyckte att alla fiskar andades otroligt häftigt och även en stor gibbi andades mycket, tillslut dog en ung golden nugget och då var jag tvungen att agera. efter medicineringen så blev det genast mycket lugnare i akvariet. Det krånglade ganska mycket då, samt att jag buffrade eftersom pH:t sjönk lite men nu ska det vara stabilt kring 7.0 när jag gör vattenbyte på 20% en gång i veckan.
#13 - 13 maj 2010 12:49
Och sen för att få ett stabilt nitrit utan att ha i nå nitrivec eller något så ska jag alltså sköta vattenbyte, bottenrensa osv för att slippa det?
#14 - 14 maj 2010 15:21
Nu har en fjäril till gott åt.

Jag kör med tetratest för att kolla nitriten. jag har läst igenom bruksanvisningen ordentligt. Jag har även frågat en chef på en akvariebutik som har 30 års erfarenhet av akvarium, jag får ett gult test= <0.3ml , alltså har jag mindre än 0.3, det kan vara 0, 1 och 2. och chefen för akvariebutiken sa att det var helt lugnt med nitriten då för fjärilscikliderna och han kunde heller inte svara på vad det är som orsakar dödsfall av dessa små liv.

Finns det någon annan mer fin dvärgciklid som är mycket tåligare än fjärilen?

behöver hjälp!
#15 - 15 maj 2010 17:08
Tja!
Jag hade ett par fjärilar för ett tag sen, verkade vara väldigt känsliga. Köpte istället en hane + hona Kakadua-ciklider, mycket fina och verkar vara betydligt tåligare. Rolig firre dessutom. Testa den :)
#16 - 15 maj 2010 20:36
RRR skrev:
Tja!

Jag hade ett par fjärilar för ett tag sen, verkade vara väldigt känsliga. Köpte istället en hane + hona Kakadua-ciklider, mycket fina och verkar vara betydligt tåligare. Rolig firre dessutom. Testa den :)

Jag har funderat ett tag, jag ska göra mig av med lite fiskar som "härjar" runt i akvariet, och de är dvärggurami, alla slåss och parar sig med varandra, så det blir aldrig ett lugn i akvariet som kanske fjärilsciklider vill ha, jag antar att de blir stressade på något vis och så mår dom dåligt och sen dör. jag funderar på att bara köra på scalar och någon dvärgciklid som huvudfisk.

Vattenkvalitén ska det inte vara några fel på. Något annat är det, jag tror jag måste skapa lugnet i akvariet.

vi får se vad det blir för ciklid, kakaduan är inte alls dum den heller :)

Övriga tips?

tacksam för svar!
#17 - 17 maj 2010 16:51
Jag behöver hjälp!
#18 - 17 maj 2010 18:43
Plantera en massa växter och se om det kan funka? Då kommer de ju undan varandra på ett annat sätt?
#19 - 17 maj 2010 19:24
Plantera en massa växter och se om det kan funka? Då kommer de ju undan varandra på ett annat sätt?

Okej. Jag slänger in en bild på akvariet så blir det enklare.

http://i965.photobucket.com/albums/ae135/ezo0n/IMG_4739.jpg
#20 - 19 maj 2010 17:55
Det borde väl finnas någon som har mer erfarenhet av fjärilar? :)
#21 - 21 maj 2010 22:53
Vill gärna få ett slut på den här tråden!

HEEELP ! :)
#22 - 22 maj 2010 08:17
Min erfarenhet är att fjärilar funkar bäst om man har ett par, detsamma gäller för dvärggurami.
Både fjärilar och dvärggurami är fiskar som lätt blir stressade och fjärilar drabbas lätt av en rad olika sjukdomar.
Förslag, dela upp fjärilarna och dvärgguramina så att du bara har ett par i varje akvarium.

Skapa gärna ett hyfsat stort område med tätt planterade stängelväxter, jag tycker att fjärilar brukar dras till såna områden och dom verkar bli lugna av att simma runt där.

Mvh UB
#23 - 22 maj 2010 16:35
Okej. Jag har funderat på det. Jag ska försöka göra mig av med alla dvärggurami, hur vet jag inte.

Ska försöka skapa lugnet iallafall, mer växter och rötter.

tack för hjälpen!

Annons