behöver hjälp med frigolitbakgrund!!

#1 - 2 februari 2005 16:41
Hej!!
Håller på att göra en frigolitbakgrund!!
I samband med detta dök en fråga upp, måste man använda epotex akvarielack eller finns det möjlighet att välja någon annan, som är mer lätt tillgänglig samt prisvänlig? Hittade nyligen en artikel på hemsidan till Stockholms akvarieförening, http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm

Här används någon typ av golvlack. Finns det någon erfaren frigolitbyggare här som kan hjälpa?

mvh
martin
#2 - 2 februari 2005 16:43
[size=3][font=Century Gothic][color=black]Jag lackade min bakgrund med ljus båtlack till träbåtar ([/color][color=red]jotun oceana, ljus båtlack[/color][color=black]) funkar utmärkt. Har nu haft bakgrunden i karet i 4 år... :D Priset kommer jag inte ihåg men det var under hundringen för en liter. Jag lackade min backrund till mitt 310 liters akvarium 3 gånger ändå blev det över en 1/2 liter lack.[/color][color=black][/color][/font][/size]

[color=black][size=3][font=Century Gothic] [/font][/size][/color]
#3 - 2 februari 2005 16:47
Jag höll på att fundera över samma sak.. men jag ska nog inte lacka alls *min bakgrund är nästan helt över vattenytan, vattnet är lägre än 15 cm, runt tio skulle jag tro.* huxfix är nästa steg för mig..
#4 - 2 februari 2005 20:58
Ljus båtlack...ok, vars hittar man det? vanligt byggvarehus?
Visst är det typ klar lack?

;) Har just lagt det första lagret med husfix.

martin
#5 - 2 februari 2005 21:04
[QUOTE=martin05]Ljus båtlack...ok, vars hittar man det? vanligt byggvarehus?
[/QUOTE]

Färgbutiker är ett tips.:)
#6 - 4 februari 2005 20:44
Hej

Jag har hört folk som har fått problem när de använder lack som inte är avsedd för akvarium t ex båtlack eller golvlack. Problemen brukar vara att lacken vitnar. Du kan säkert hitta en lack som fungerar bra men risken är större att du misslyckas om du inte använder riktig akvarielack.

När jag hade gjort min bakgrund och målat den kände jag att jag inte ville chansa och betalade därför en hundring eller två extra för att få en lack som jag kan lita på.

Hoppas jag inte gjorde dig för osäker nu, men jag tycket detta bör nämnas...
#7 - 4 februari 2005 21:27
tack för svaret!!
väl.. känner mig lite osäker nu. :confused:
Kanske det inte är värt att chansa och istället köpa en bra lack, dvs. epotex akvarielack..

martin
#8 - 4 februari 2005 22:28
Så som jag förstått det när jag läser här på zoopet bland annat är att blandar man golvlacken som den SKA blandas så ska det inte vara några problem. Då ska inte dom vita prickarna uppstå.
#9 - 5 februari 2005 18:24
Det blir nog Epotex akvarielack för min del..

Till en annan fråga. Hur många lager med lack behövs? 2 varv?

Räcker en liter epotex akvarielack till min akvariebakgrund(375l), jag tänker att lacka hela bakgrunden, båda fram- och baksida.

mvh

martin
#10 - 5 februari 2005 19:27
Jag hade kört med minst 2 lager lack. Har själv inte gjort någon bakgrund (ännu) men jag vet hur mycket man kan missa när man målar andra saker på första "varvet". Läs på burken hur mycket det räcker till längden X bredden = cm2. Ta hllre flera tunna lager en få tjocka!

MVH
#11 - 5 februari 2005 21:02
Två tunna lager är det bästa. Var noga med att det inte blir för mycket färg någonstans då detta kan ge en vit, gräddliknande, finish på stället. Se också till att täcka varje millimeter...
#12 - 5 februari 2005 21:34
Epotex akvarielack vitnar också om man stryker på för mycket.. Jag har använt Nordjös Epolan 2-komponentslack till min.
#13 - 5 februari 2005 23:10
är det någon som vet..
Jag arbetar också på en stor bakgrund till mitt akvarium.. jag ska husfixa den, men jag Vill inte lacka.. det skulle se konstigt ut.. min vattennivå ligger på typ.. 5-7 cm... lack ser konstigt ut över vattnet.. jag har ingen mal som kan gnaga på bakgrunden... kan jag låta bli att lacka?
#14 - 5 februari 2005 23:46
Triana, i annat fall kan du lacka endast den delen som kommer vara under vattnet.
#15 - 6 februari 2005 09:29
hmm.. jo.. men jag vill helst inte lacka... jag kommer nog inte få tag på något ritkgit bra lack och den delen som kommer stå fuktig kommer vara nedtryckt i sand.. jag har mer sand än vatten i mitt akvarium... (kanske 30 liter vatten - 75 liter sand plus en massa stenar.) 400 liters ungefär egentligen...
#16 - 9 februari 2005 12:18
tack för alla svar!!
har en sista fundering :-), cikulationspumpen!!
tänkte jag skulle inskaffa en kraftig cirkulationspump, möjligens Sicce extrema, 2500 liter/tim.

Är den någon som har erfarenhet av denna pumpen? är den lämplig eller finns det evt. någon bättre pump?

mvh
martin

Annons