Behöver hjälp om Guppy!

#1 - 30 juni 2006 19:44
Hej,

Jag hade 1 hane & 1 hona. :)

Skulle sedan köpa 1 hane & 3 honor ;) .

Jag fick av misstag 2 hanar & 2 honor [:o] .

Jag har nu 3 hanar & 3 honor :( .

Ena hanen blir utsatt för nafsangrepp och har fransig bakfena :( .

Vet att man ska ha fler honor än hanar.

Finns det en chans att nafsningarna upphör om jag köper fler honor, 1 eller 2 st? :confused: :confused: :confused:
#2 - 2 juli 2006 09:45
Vet inte, men har du bara guppy ?

Guppy brukar inte eller nästan aldrig vara agresiva mot varandra , iaf hanarna.

Det borde väll upphöra :) Dom har juh mer och göra om du köper fler honor ;)
#3 - 3 juli 2006 16:47
Jag har inte bara Guppy, Neontetror och Kopparbarbar också - men de är så snälla.

Hm...Det kanske har upphört, hans bakfena är hel igen...:)

Jag såg själv när den ena hanen nafsade på den andra...Men det kanske har ordnat upp sig nu, jag har sett att de har börjat leka nu! :D
:) Yngel :)
#4 - 3 juli 2006 18:14
Låter skönt det! Lycka till!
#5 - 3 juli 2006 18:21
Tack!

Tack [:-94] !
[:-145]
#6 - 6 juli 2006 11:30
Se gärna till att du alltid har minst 3 gånger så många honor som hanar, annars riskerar honorna att bli utslitna i längden- hanarna är ju rätt "heta på gröten"...

Har du vanliga guppys eller någon annan variant som t ex Endlers??? "Vanliga" guppyhanar är inte aggresiva alls medan Endlers kan vara lite tuffare (men det är fortfarande mycket lite...)

Vill du ha fler honor än hanar när du får yngel ska du se till att ha ett pH-värde över 7.
#7 - 6 juli 2006 12:39
[quote=goldennugget]Se gärna till att du alltid har minst 3 gånger så många honor som hanar, annars riskerar honorna att bli utslitna i längden- hanarna är ju rätt "heta på gröten"...[/quote]
Okej, då får det nog bli några fler honor.
[quote=goldennugget]Har du vanliga guppys eller någon annan variant som t ex Endlers???[/quote]
Jag har vanliga Guppys.
[quote=goldennugget]Vill du ha fler honor än hanar när du får yngel ska du se till att ha ett pH-värde över 7.[/quote]
Tack för tipset! :)
#8 - 6 juli 2006 12:45
Guppys ger sig inte på och biter varandra, jag skulle tippa på barberna eller neonerna. Mina kardinaltetror var fenbitare ett tag, gav sig på en guppyhanne, men nu går det bra igen.
Upphör bitandet så läks fenorna.

Anledningen till att man ska fler honor än hannar är, som det sas ovan, att honorna får det jobbigt med så många uppvaktande kavaljerer. Inte att hannarna slåss.

Jag har både slöj- och endlers guppy. Endlershannarna kan ibland jaga bort dom yngre hannarna, men de ger sig ALDRIG på dom och biter eller är ilskna.

Jag har 3 honor och 3 hannar av mina Endlers och det går jättebra! Hannarna är ju så vackra så därför vill jag ha lika många hannar som honor!!!
#9 - 7 juli 2006 08:24
Jaaa just nu så kom jag på, Mina nenontetror var på min förra guppy hane :P
#10 - 7 juli 2006 19:21
[quote=Birgitta W]Upphör bitandet så läks fenorna.[/quote]
Hanens fena har läkt nu.
[quote=Birgitta W]Jag har både slöj- och endlers guppy.[/quote]
Hur ser man skillnad på "vanliga" guppy och endlers guppy? :confused:

*Handlade fler Neontetror idag, sedan märkte jag 3 pyttesmå yngel i akvariet! :D
* Ser man någon skillnad på neontetra- och guppy yngel? Kan ju ha varit så att jag råkade få med mig ynglena vid neonköpet... :)
*Jag tror att i alla fall ena ynglet åt flingfoder- om det kan vara någon hjälp!?
#11 - 13 juli 2006 10:13
:

Guppy hanen som hade fransig bakfena började bete sig konstigt, nu är han död. :(

Först försvann han helt spårlöst - dagen efter hittade jag honom på bottnen med min Ancistrus hona över sig, vad kan detta leda det till? :confused: :confused: :confused:
#12 - 15 juli 2006 10:13
:

Så nu har jag 2 hanar och 3 honor och några yngel - som lyckligtvis blev honor! :D
De är för stora för att kunna ätas upp av andra fiskar nu. :p

Hur lång tid tar det innan guppyyngel blir fullvuxna?

Annons