Behöver insperation!

#1 - 23 juni 2008 22:26
Har haft krångel med mitt Akvarium sen jag startade det i dec-07.
Men har nu gjort en hel omstart.

Men vad ska jag göra? Fiskar, växter m.m!
Vill inte ha nå vanligt som neontetror,svärdbärare m.m

Så jag vill ha kunskap och tips om roliga fiskar?

akvariet är på ca 100L

//Nattis
#2 - 23 juni 2008 22:37
vad sägs om att göra det till ett stort guppyharem?
#3 - 23 juni 2008 22:43

akvariet är på ca 100L

//Nattis

Så akvariet är inte igång alls?

Jag har en sort som heter Microrasbora kubotai som jag tycker är jättefina och rätt så ovanliga. Inte de allra vanligaste iaf. http://www.aquaportail.com/uploads/aquabdd/photos/poissons/eau_douce/microrasbora_kubotai.jpg
Lyser härligt gröna. Vill ha runt 25 grader, 6.5-7,5 i ph, stimmfisk (minst10), fredlig o livlig.

Sen är ju alltid guramis jättefina. Finns många olika. Finns också andra rasborer och tetor som är jättefina och mindre vanliga. Sök på artbeskrivningarna så hittar du säkert massor!
#4 - 23 juni 2008 22:45

akvariet är på ca 100L

//Nattis

Endlers!
#5 - 23 juni 2008 22:50
NIC skrev:
Endlers!

haha,, du o dina edlers hela tiden.. :D
#6 - 23 juni 2008 23:08
Igång är det sen i onsdags med lite enstaka växter och så.
Men de där med fiskar..
Gurami har jag i mitt lilla akvarium..
Funderar på ciklider, men det finns ju så många.
Sen vet jag ju inte vad jag har för utbud på zooaffärer här om kring. (Gävle)
#7 - 26 juni 2008 22:16
Igång är det sen i onsdags med lite enstaka växter och så.

Men de där med fiskar..

Gurami har jag i mitt lilla akvarium..

Funderar på ciklider, men det finns ju så många.

Sen vet jag ju inte vad jag har för utbud på zooaffärer här om kring. (Gävle)

Du vet att det är lag på bilder... ;)
#8 - 26 juni 2008 22:27
Finns det möjligheter att du kan ha räkor så kan jag varmt rekomendera sådana tillsammans med ett stim Rasbora av någon sort. Du kan läsa lite om denna kombination i Max.B:s räkkub-tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116552
#9 - 28 juni 2008 10:42
NIC skrev:
Du vet att det är lag på bilder... ;)

Nu suger jag tyvär på att knäppa kort på akvarium, nån som kan, kan ju gjärna berätta hur man gör för att få bra bilder. Har en Nikon D40!

Men några bilder har jag på: http://www.pixbox.se/usr_show_id23910_page0_order1.html

Har hittat några fina ciklider som jag blivit kär i, kommer inte riktigt ihåg vad dom heter men på zoo hette dom mandrarin/apelsin ciklid!

Nu har jag köpt 4 ballong molly som får bo i akvariet nån vecka för att se om det fungerar som det ska innan jag lägger ut pengar på "riktiga" fiskar :)
#10 - 28 juni 2008 17:16
Jag tycker det är solklart!!
Klart du ska starta ett växtakvarium, vem bryr sig om en massa tråkiga fiskar egentligen?
#11 - 29 juni 2008 21:03
Skiren skrev:
Jag tycker det är solklart!!

Klart du ska starta ett växtakvarium, vem bryr sig om en massa tråkiga fiskar egentligen?

Heh i såfall kan man likväl ha ett trädgårdsland varför lägga ner omak på att odlagrönsaker under vattnet.
Jag tycker Nathalie att det låter trevligt med guramis finns i ett otal varianter . Sen är alltid en pansarmals par ett trevlig inslag när de går o buffar på botten sedn sticker till ytan och snappar luft. Trevliga och fredliga fiskar pansarmalarna :D. Mollysarna är oxå trevliga fiskar äter alger från växterna och är roliga och mata med levande mygglarver som dom jagar runt efter.
Hur har du lyckats med att slå en flisa ur krukan på det sätet ???
#12 - 30 juni 2008 15:03
Heh i såfall kan man likväl ha ett trädgårdsland varför lägga ner omak på att odlagrönsaker under vattnet.

Haha kanske det.
Men jag tycker att akvarium med bristande växter tar udden av all sorts fisk hur fin den än må vara.
Man måste ha en helhet helt enkelt!
Fiskarna är det ju enligt mig inget speciellt jobb med mer än matning. Därför är det roligare att satsa på växterna då det finns hur mycket tid som helst att lägga på det om man vill.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 30 juni 2008 16:51
Jag låser tråden eftersom den bara minimalt handlar om det som skall tas upp i denna kategori.

Annons