Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

#1 - 25 juli 2012 21:43
Hoppas det här hamnar hyfsat rätt nu annars får nån gärna flytta tråden, men here we go...

Till hösten flyttar vi in i vårt nya hus och jag kan äntligen starta upp mitt 220l igen efter tre år utan akvarium. Yay!! :D

Akvariet är ett Åleds med bottenfilter (lite kontroversiellt, jag vet, men är inte direkt sugen på att ändra det eftersom det funkat så bra för mig tidigare), doppvärmare och heltäckande 4-rörs lysramp. Det kommer att stå i en stor hall och ska främst tjäna som ett dekorativt blickfång (villkoret för att jag ska få ha det framme och slippa gömma det i källaren)...

Senast det var igång var det Sydamerikatema med mycket växter & rötter, Scalarer, tetror, pansarmalar, dvärgciklider och några malar. Det var jättefint och i princip självgående med stabila vattenvärden.
Nu är jag sugen på att prova nåt nytt, men vet inte riktigt vad..

Har sett ett jättesnyggt kar med regnbågsfiskar på Akvarielagret i Bromma som jag blev rätt sugen på
Min man däremot är grymt sugen på nåt ganska stramt utan växtlighet med färgglada afrikanska ciklider (lite korallrevskänsla liksom), men frågan är Malawi eller Tanganyika?
Och sen finns det ju discus... *drömmer mig bort*
Eller bara ett gigantiskt stim med nån rolig tetra för en häftig masseffekt! :)

Finns ju så mycket man skulle vilja ha!

Så, alla idéfulla zoopetmänniskor, vad hade ni gjort av ett tomt ostartat 220 liters?

/Cinapuff
#2 - 25 juli 2012 21:51
Asientema..
#3 - 26 juli 2012 09:34
Saltvatten.
Då kan du ha ett riktigt korallrev... Fast då måste du köpa massa saker som kostar pengar vilket kanske inte är så aktuellt.

Asien tema med badis badis och lite barber är ju helt klar intressant sedan ett gäng dvärgbotier också :)
#4 - 26 juli 2012 11:36
Biltemasand. En bunke "gråsten". Seaviewbakgrund. Två redcap orandas.
#5 - 15 augusti 2012 10:33
Tack för alla förslag! Just nu (efter senaste veckans runtsurfande här på zoopet, kan säkert ändra sig innan jag startar upp karet...) lutar det åt ett stim med tigerbarber (15-20st), ett par blåciklider, alternativt röd juvelciklid (eller skulle det fungera med ett par av varje? *hoppas*), nåt stim "bottenfiskar"; pansarmalar eller botior beroende på vad som skulle funka bäst samt nån algätande mal.
Inredningsmässigt mycket stenar & rötter (gärna på höjden liksom) för gömställen, anubias på rötterna och vallisneria i botten..
Vad tror ni om detta?
#6 - 15 augusti 2012 10:38
nu är jag som många med mig härinne ganska "allergisk" mot att man blandar
från olika världsdelar.

är ganska övertygad om att i längden så vinner karet och därmed du på att det är ett genomgående tema från en världsdel.

.
#7 - 15 augusti 2012 11:30
Jo, jag är medveten om detta... Har kört renodlat Amazonas tidigare i många år (tom växterna var korrekta!), men nu är jag mer ute efter ett "intressant sällskapskar", även om det kanske inte är riktigt vad man menar med sällskapskar i dagligt tal...
Å andra sidan, bara för att man håller sig inom en värdsdel är ju inte det någon garanti för att fiskarna passar ihop. En värdsdel är ju en ganska stor yta och klimatet rätt skiftande. Och hur många kar med afrikanska ciklider eller asiater har inte nån sydamerikansk mal i sig? Eller siamesiska algätare i en SA-tank?

Men visst, jag är inte den som är den! :)
Kom gärna med alternativa förslag på någon av fiskarna ovan! Jag är ute efter nån större fisk, gärna ett eller två par av nån intressant ciklid, någon sorts stimfisk som uppehåller sig i mitten av karet och klarar av att leva med dessa samt ett annat gäng som håller sig på bottnen. Kravet från maken är att fiskarna är "snygga" (för att jagska få sätta upp akvariet där jag vill!).
#8 - 15 augusti 2012 11:49
som blickfång i en hall så ser jag två olika sorters kar framför mig.

antingen ett malawikar med massor av färgglada fiskar.

eller ett SA-kar med sjukt mycket tetror, säg kanske 100 neon/kardinaler.

.
#9 - 15 augusti 2012 11:58
Tanken på ett gigantiskt stim med tetror har funnits, men SA gick bort i makens värld. Han tyckte det såg för mycket ut som en mörk & murrig djungel sist (precis som jag ville ha det!)... Och Malawi verkar onekligen fina, men är det så värst intressanta egentligen? Känner mest att de ser nästan likadana ut allihop bortsett från färgen och det är lite tråkigt tycker jag.
Kollade vidare lite i zoopets artregister nu och det finns ju faktiskt en del afrikanska tetror som lever i ungefär samma region som den röda juvelcikliden (fantastiskt snygg fisk för övrigt!), t ex kongotetran.. Men vad skulle man i så fall kunna komplettera dessa två med? Tänker mig nåt bottenlevande..
#10 - 15 augusti 2012 12:07
malawi kan vara de mest intressanta fiskarna. står aldrig still utan det händer saker hela tiden. medans SA är ganska långsamt så är det fan rena rama liseberg med malawi. de är ju rätt aggro vilket resulterar i häftiga uppvisningar av flexande hannar som färgar ut o snurrar runt varann.
#11 - 15 augusti 2012 12:11
Det låter ju iofs lovande ang Malawi! :)
Men sen funderar jag lite på tigerbarberna ändå, de och ett gäng kuhliålar och/eller botior på bottnen och nån större solitär (men helst inte gurami!)..

Fördelen med att vara ute i god tid (karet ska startas upp tidigast i oktober, troligtvis blir det inte förrän i november) när man planerar nya projekt, man hinner spåna upp en hel del roliga teman! :)
#12 - 15 augusti 2012 12:15
man ska skynda långsamt o tänka igenom ordentligt. tålamod är akvaristens främsta egenskap
#13 - 15 augusti 2012 12:20
Och jag kanske ska tillägga att jag faktiskt även funderat på guldfisk eller nån lite sundare variant av slöjstjärt men jag är rädd att jag inte kommer kunna hålla vattnet svalt nog för dessa sommartid...
#14 - 15 augusti 2012 12:23
Men du, Hannesc, som verkar vara en Malawifantast, vad skulle jag kunna stoppa i mitt 220l som är färgglatt (tänker mest blått & gult när jag tänker Malawi, är det fel?) och intressant? Hur stora blir de?
Och funkar det med lite växter (anubias) & rötter i ett sånt kar eller är det bara stenar som gäller?
#15 - 15 augusti 2012 12:39
rötter ska du inte ha då de gör vattnet mjukt o sänker ph.
malawi vill ha hårt vatten o högre ph.

nästan alla malawi är herbivorer, dvs växtätare så ska man ha växter får de vara tåliga så som anubias, javarombunke o kanske jättevallis.

men sen är det svårt att plantera växter då de gräver en hel del, så man kan behvöva binda fast de vid stenar. bra då med javaormbunke eller anubias.
eller så kör man inga växter alls.

massa massa massa sten. i stora rösen. bara lägga ihop allt i en hög. inte bygga massa grottor då det ser för "man-made" ut o fiskarna bygger egna grottor ändå.

liggunderlag under sanden för att skydda bottenglaset mot ev rasande stenar

tja klassiker som rödszebra, golden o johanni funkar bra. hongi är fin med, finns i som lite rödare

kolla i artregisteret här över malawi o se vilka som passar i ditt kar.

i ditt kar bör du ha runt 20 fiskar.

här är en video på mitt malawi för ett tag sen. jäkla fisksoppa dock men du kanske kan få lite inredningstipos

" target="_blank">
#16 - 15 augusti 2012 15:17
Låter som du har bra smak:). Du skulle kunna ha tigerbarber med regnbågsfiskar och ett par röd juvelciklid? Låter som ett roligt kar med många aktiva firrar.

Botior? Har ett par st av denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928. Väldigt vacker botia och blir inte jättestor.
#17 - 15 augusti 2012 15:24
Eller kanske tiger är lite för aggro? Finns ju andra snygga barber med;)
#18 - 15 augusti 2012 20:04
Hannesc, läckert kar! Men funkar det att ha malawi med bottenfilter (är en Åleds-människa och det har faktiskt alltid funkat för mig) eller behöver de mer rening av vattnet? Och hur blir det med alger och sånt om man inte har några växter i vattnet? Blir det inte alg-kalas då liksom..?

Och Laasesku, min tanke var lite som så att varken juvelerna eller blåcikliden verkar vara snällast i världen, ska man ha en stimfisk ihop med dessa så måste den nästan ha lite stake. Eller åtminstone vara stor nog att inte bli mat och snabb nog att hinna undan; tigerbarb tänkte jag då! Och sen har jag hört att den blir snällare ju större stim den går i typ...

Många funderingar blir det, man vill ju liksom ha tänkt ut det ultimata fiskbeståndet och miljön när man startar upp!
#19 - 15 augusti 2012 22:29
Sv: Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

Cinapuff skrev:
Hannesc, läckert kar! Men funkar det att ha malawi med bottenfilter (är en Åleds-människa och det har faktiskt alltid funkat för mig) eller behöver de mer rening av vattnet? Och hur blir det med alger och sånt om man inte har några växter i vattnet? Blir det inte alg-kalas då liksom..?

Och Laasesku, min tanke var lite som så att varken juvelerna eller blåcikliden verkar vara snällast i världen, ska man ha en stimfisk ihop med dessa så måste den nästan ha lite stake. Eller åtminstone vara stor nog att inte bli mat och snabb nog att hinna undan; tigerbarb tänkte jag då! Och sen har jag hört att den blir snällare ju större stim den går i typ...

Många funderingar blir det, man vill ju liksom ha tänkt ut det ultimata fiskbeståndet och miljön när man startar upp!

Botten filter är väl inte toppen till malawi då de gräver en massa. Kör ett ytterfilter istället. Även om du gillar Botten filter så blir du nog inte besviken med ett ytterfilter.

Ne alger har jag aldrig haft problem med. Malawi går dessutom o knaprar i sig en del från stenar osv så de är herbivorer. Men de är inga alg ätare för det. Har man bara lite koll på vatten värden o har karet i balans blir det inga alg invasioner.
#20 - 16 augusti 2012 03:56
Hade själv Malawi i många år tidigare i ett 360 kar. Tror inte du kommer att bli missnöjd med dem om du vill ha fart och färg. det händer något i burken hela tiden. Det som gör att det inte fungerar med bottenfiltret är att när de gräver så gör det det ordentligt. Tror att när de växt till sig kan du t o m se bottenfiltret på vissa ställen. Eftersom de är så aktiva och äter en hel del så gör de av med en hel del också. Så ett riktigt effektivt filter behövs, annars blir det rejält med partiklar och grums i vattnet. Idén med bottenfiltret är ju att det är botten som är filtermaterialet.

Tycker också färgerna på MW är helt fantastiska. Ibland är det det närmaste ett saltvattenakvarium man kan komma med sötvatten ;) Ska bli spännande att se vad du väljer för tema/fisk :)
#21 - 16 augusti 2012 06:58
Ytterfilter säger ni alltså... Hur löser man det rent praktiskt? Har bara haft botten- och innerfilter tidigare.
Måste det inte stå nånstans utanför akvariet? Och hur stor plats tar det..? Är helt novis på detta...
#22 - 16 augusti 2012 07:56
ytterfiltret brukar man ställa under eller bredvid karet. det måste stå lägre en karet för det bygger på hävertprincipen.

det är att föredra då du får en mycket stor filtervolym och det är ju det man vill ha.

det går en slang från karet med ett insug.ner till filtret, där vattnet går igenom ett antal korgar med filtermaterial o sen pumpas det tillbaka igen via en annan slang till ett utblås i karet.

ytterfilter är väldigt vanligt. det använder de flesta till kar över 100L.
jag kör enbart med ytterfilter hemma till mina kar. *(fast det senaste projektet kommer ha moduler istället för ytterfilter)

en bild på hur det kan se ut. (lånad bild så bry dig inte om texten så mycket. mest bara visa hur det funkar.)
#23 - 16 augusti 2012 07:58
Du kan ju även ha ett kraftfullt innerfilter om det är svårt med plats utanför. Hade själv ett innerfilter till mitt Malawikar då som var på 360L. Gick utmärkt. Det var ett från Tunze.
#24 - 16 augusti 2012 08:05
innerfilter:

plus:
+är i karet så ingen risk för läcka
+billigare

minus:
-tar plats i karet där man kan ha annat
-inte så snyggt att ha ett stort klumpigt filter i karet
-väldigt liten filtervolym (vilket innebär risk för kassa vattenvärden)
-rengöra ofta
-mer eller mindre enbart mekanisk rening då filterbehållaren är så liten att man inte kan använda olika medium

ytterfilter

plus:
+tar ingen plats i karet
+mycket mycket större filtervolym ( vilket är bra för vattnet)
+kanske behvös rengöras 2 ggr om året
+kan använda olika filtermedium i för mekanisk och biologisk rening

minus:
-tar plats bredvid karet om man inte kan ställa det under
-finns ju en liten risk att det skulle börja läcka ( men de är tillverkade så bra nu att man behöver göra handhavande fel föratt det ska inträffa)
-dyrare
#25 - 16 augusti 2012 09:18
Tack för utförliga förklaringar! Vet dock inte riktigt hur jag ska få med mannen på den här idén...
Låter förresten inte ett ytterfilter mer än inner och botten dito?

Placeringen *borde* inte vara några problem, det är ett ramakvarie på aluminiumställning med täckskivor och glashyllor undertill (öppet baktill så man kan dra ut slangar och sladdar dit)..
#26 - 16 augusti 2012 09:23
ne snarare mindre skulle jag säga. inner filter har ju en tendens till att vibrera mot glaset ibland.

ytterfilter låter en del första gången man sätter igång dom. men det är för att det är massa luft i filtermateriallet som måste ut. brukar ta en dag eller två.

bra märken är
eheim ( dyrt men bra)
fluval
tetratec
#27 - 16 augusti 2012 11:18
Och hur stort skulle jag isf behöva till mitt 220l? (Ja, jag är lat, enklare att fråga & få svar än att leta reda på infon själv! ;) )
#28 - 16 augusti 2012 11:36
#29 - 16 augusti 2012 13:29
Supergulligt av dig att länka till modellerna! :) Finns ju en del att välja på då..
Nu ska jag bara ta den här diskussionen med mannen vid lämpligt tillfälle. Tror tyvärr inte han är särskilt sugen på att ha vatten utanför akvariet så det gäller att välja rätt tillfälle att ta upp det! ;)
#30 - 16 augusti 2012 13:32
Cinapuff skrev:
Supergulligt av dig att länka till modellerna! :) Finns ju en del att välja på då..

Nu ska jag bara ta den här diskussionen med mannen vid lämpligt tillfälle. Tror tyvärr inte han är särskilt sugen på att ha vatten utanför akvariet så det gäller att välja rätt tillfälle att ta upp det! ;)

byteshandel.....

du får din mojäng utan att klaga

så får han köpa ett nytt verkytyg eller vad det nu är han vill ha som du innan har satt stopp för

alternativt, köp utan att tala om, och när den kommer så är det försent.

då får han ju välja, stanna kvar eller flytta, och väljer han att flytta så älskar han nog inte dig tillräckligt.....

.
#31 - 16 augusti 2012 13:38
ken har alltid lösningar på eventuella problem. dock ibland en smula drastiska

det är förmodligen troligare att ditt kar börjar läcka än att ytterfiltret gör det så du kan vara lugn.
#32 - 16 augusti 2012 13:44
Just nu tuffar det 6 st ytterfilter här hemma.

alla köpta i kina för skitsumma pengar

alla skrek att de kommer att läcka

ingen har läckt ännu.....äldsta är nu 5 år....tuffat hela tiden.

enda nackdelen....j-t ont om reservdelar.......

.
#33 - 16 augusti 2012 20:19
Det låter ju iofs betryggande ang läckagerisken! Och om jag gömmer det på hyllan under akvariet bakom täckskivorna är ju risken minimal att han ens kommer att märka det.. :D

Annons