behöver malar pumpar?

#1 - 9 juli 2008 18:39
min pitbull pleco mal dog dag... eller jag fann den död i eftermiddags. :( min fråga är då om jag kan ha dödat den? den var ju sjuk, hade röda märken på sig men dagen efter jag såg hans röda märken köpte jag nån grej som skulle göra vattnet bättre... sen dog han... typ dagen efter...

jag har ingen pump i mitt akvarium (har en kampfisk) men behöver malar pumpar? han den ha dött av brist på syre?
#2 - 9 juli 2008 18:44
Absolut.
Malar är ofta väldigt känsliga mot syrebrist och det är många gånger de som dör först om karet drabbas av syrebrist.
#3 - 9 juli 2008 18:45
Alla fiskar behöver pump. Även din kampfisk. Vattenkvalitén försämras betydligt utan pump och även om din Kampfisk överlever en stund utan pump är den inte ämnad att leva ett helt liv utan.
#4 - 9 juli 2008 18:50
Nina82 skrev:
Alla fiskar behöver pump. Även din kampfisk. Vattenkvalitén försämras betydligt utan pump och även om din Kampfisk överlever en stund utan pump är den inte ämnad att leva ett helt liv utan.

Hmm, är det säkert det? beror väl på hur bra man kan akvarium och så, vet iaf en person som är mycket kunnig som kör utan pump till så gott som alla sina burkar och har allt från endlers till öronål till malar. fast då har han annat som tar hand om burken så som snäckor och växter. de enda burkar han har som inte ser riktigt fina ut är där det bor fiskar som äter snäckor. och fiskarna mår då inte dåligt heller givetvis.
#5 - 9 juli 2008 18:56
Om man bara gör vatten byten ofta så kommer man långt utan pump.
Har själv en petbox med killi yngel som inte har någon pump funkar hur bra somhelst.
Ingen har död än ialla fall :P
#6 - 9 juli 2008 19:46
Det är kanske möjligt så som ni skriver men jag förstår inte riktigt meningen med att köra utan pump. Finns ju ingen direkt anledning mer än att man riskerar sina djurs hälsa.
#7 - 9 juli 2008 19:51
Jag tycker det är fascinerande om man kan få till så mycket som möjligt utan teknik, ljus självklart måste man ju tillföra då Sverige inte är världens bästa land att ha utomhusakvarium på och man vill ju få växter att trivas. Jag har själv pump och så men jag blir mer och mer intresserad av hur man får det att fungera utan, men självklart så tar jag inte bara och plockar bort pumpen utan om jag testar utan pump så tar jag reda på allt jag kan tänkas behöva veta för att få det att fungera utan att riskera fiskarnas säkerhet.
#8 - 9 juli 2008 19:52
vattenbyten är a och o för att klara sig utan pump i ett växtkar med få fiskar.. men håller med nina när att inga fiskar mår bra av att inte få tillgång till tilltäckligt med syre.. även om de inte dör.....
#9 - 9 juli 2008 20:02
Och där kommer växterna in :)
Som sagt, absolut inget att testa att bara ta bort pumpen, det är så mycket annat man måste tänka på utan pump som jag förstår, syresättning, rengöring (snäckor t.e.x) och sen verkar det ju inte fungera på alla fiskar heller.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av detta men har förstått att det är ett alternativ som kan fungera dock att man behöver mer kunskap och mer pyssel än för att få ett "pump-akvarium" att fungera.
#10 - 10 juli 2008 00:06
Jag tycker man ska ha pump. Det misstag som många nybörjare gör är att köra för små akvarium utan pump och kompensera mot olika problem med för stora vattenbyten vilket skadar fiskarna och vattenbalansen. Om man är uttråkad "veteran" kan man ju såklart försöka sig på ett helt naturligt akvarium utan pump då det inte är omöjligt att få det att funka men det är ju bara riskfyllt och kräver mycket tålamod och kunskap så varför ska man välja att köra utan?

De flesta malar gillar väl dessutom stark genomströmning i akvariet eller hur? Kör med pump! Hur stort är ditt akvarium SJonsson?
#11 - 10 juli 2008 10:29
Tinet: Jag har en på 45 liter... starkt genomströmning - vad är det?

Nina: Du har så rätt så en pump inhandlas så fort jag bara kan. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag lät min Nazgûl (malens namn) vara i ett akvarium utan pump. Dumma nybörjare! :(

ansjo: tror du att det kan varit så att min mal dog inte bara p.g.a. hans bakterieinflamation utan oxå p.g.a. av syrebrist?
#12 - 10 juli 2008 11:04
Genomströmning är att vattnet rör sig, genom att pumpen blåser ut vattnet snabbt och skapar en så kallad ström. :)
#13 - 10 juli 2008 11:28
beerzon: men då har jag sånt... tror jag. har ett innerfilter som får flytväxterna att "snurra" runt i akvariet. funkar det bara med sånt?
#14 - 10 juli 2008 12:09
beerzon skrev:
Genomströmning är att vattnet rör sig, genom att pumpen blåser ut vattnet snabbt och skapar en så kallad ström. :)

Genomströmmning är när vattnet passerar genom filtret och man blir av med föroreningar.
Malar vill ha hög genomströmmning, dvs vattnet ska filtreras ofta.
Man talar ofta om olika filters kapacitet och då är det hur mycket vatten som kan passera igenom det på en viss tid.

Om du har ett akvarium på 100 liter och ett filter som kan pumpa t. ex. 400 liter i timmen så har du en genomströmmning på 4 ggrr,dvs allt vatten går igenom filtret fyra gånger på en timme.

Det som är viktigt för fiskarnas välbefinnande är en hög genomströmmning, dvs att vattnet ska gå så många gånger som möjligt genom filtret på en timme.

Det är inte särskilt bra att ha pumpen i exemplet ovan i ett akvarium på 400 liter, eftersom vattnet då bara filtreras en gång i timmen.

Filtret ska sitta så att det blir vågor på vattenytan, då kommer största möjliga mängd syre ner i vattnet.
Då bildas en ström i vattnet, men det är inte den som kallas genomströmmning.
#15 - 10 juli 2008 12:09
SJonsson skrev:
Tinet: Jag har en på 45 liter... starkt genomströmning - vad är det?

Nina: Du har så rätt så en pump inhandlas så fort jag bara kan. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag lät min Nazgûl (malens namn) vara i ett akvarium utan pump. Dumma nybörjare! :(

ansjo: tror du att det kan varit så att min mal dog inte bara p.g.a. hans bakterieinflamation utan oxå p.g.a. av syrebrist?

Vad bra att du ska skaffa pump :). Men du kan inte ha en Pleco i 45L eftersom de kommer bli alldeles för stora. Har själv ett 45L som jag funderar på att ha två äppelsnäckor i men räkor funkar oxå. Vet dock inte om räkorna går ihop med Kampfisken dock.
Bilagor:
#16 - 10 juli 2008 12:22
Nina82: Jag fick reda på det lite sent... De på akvariumbutiken sa att det var helt okej när jag köpte malen och jag tänkte inte på att de vill göra allt för att sälja... Nåväl, det ska bli en pump och så ska jag leta efter malar som mår bra av att leva i 45 liters akvarium.

Kan du rekommendera några malar eller pump? :)
Bilagor:
#17 - 10 juli 2008 12:25
Mumin: jag har ett filter (Elite mini tror jag den heter) som enligt kartongen har en pumpeffekt på 100 l/h. Det räcker väl?
#18 - 10 juli 2008 12:36
Mumin skrev:
Genomströmmning är när vattnet passerar genom filtret och man blir av med föroreningar.

Malar vill ha hög genomströmmning, dvs vattnet ska filtreras ofta.

Man talar ofta om olika filters kapacitet och då är det hur mycket vatten som kan passera igenom det på en viss tid.

Om du har ett akvarium på 100 liter och ett filter som kan pumpa t. ex. 400 liter i timmen så har du en genomströmmning på 4 ggrr,dvs allt vatten går igenom filtret fyra gånger på en timme.

Det som är viktigt för fiskarnas välbefinnande är en hög genomströmmning, dvs att vattnet ska gå så många gånger som möjligt genom filtret på en timme.

Det är inte särskilt bra att ha pumpen i exemplet ovan i ett akvarium på 400 liter, eftersom vattnet då bara filtreras en gång i timmen.

Filtret ska sitta så att det blir vågor på vattenytan, då kommer största möjliga mängd syre ner i vattnet.

Då bildas en ström i vattnet, men det är inte den som kallas genomströmmning.

Jaså, då lärde man sig nått nytt. Tackar :)
#19 - 10 juli 2008 12:39
Det räcker, men knappt. Man vill helst ha en cirkulation på 3-4ggr akvariets storlek, i ditt fall blir det 135-180l/h. Sätter du i mycket växter och får dem att trivas ökar syresättnings"förmågan" och man klarar sig bättre.

Tänk på att ett filter slammar igen efter en tid och därmed förlorar i effekt. För att man inte ska behöva göra rent filtret stup i kvarten, vilket gör att den goda bakteriefloran blir påverkad, vill man ha en så stor filterkapacitet som bara möjligt utan att få en storm i akvariet. Om man har en "för" kraftig pump och du får sån ström i vattnet att fiskaran får det jobbigt att simma kan man minska draget med strilrör eller spridningsmunstycken. Hur dessa ser ut beror på vilken pump man har, men ett tips är att det är rätt enkelt att tillverka egna om man inte vill betala 100-tals kronor för ett plaströr med hål i...

Hur stark ström dina fiskar vill ha beror på arten, kampfiskar t ex kommer ursprungligen från stilla vatten eller gölar med minimal ström som nästan kunde torka ut, därav deras "extra" lungfunktion att använda i syrefattiga nödfall, labyrintorganet. Detta innebär dock INTE att man som akvarieägare kan bortse från/spara in på syresättning, alltså gäller 3-4 ggr vattenomlopp även för dem, man får försöka sprida ut kraften i vattnet genom strilrör istället.

Bara för att en fisk klarar sig (knappt) i låga syrehalter behöver inte det betyda att de trivs i det. Labyrintorganet utvecklades sannolikt för att det var en fördel att kunna andas i ytan när gölarna torkade ihop, de som inte hade det dog helt sonika ut.
#20 - 10 juli 2008 15:48
SJonsson skrev:
Nina82: Jag fick reda på det lite sent... De på akvariumbutiken sa att det var helt okej när jag köpte malen och jag tänkte inte på att de vill göra allt för att sälja... Nåväl, det ska bli en pump och så ska jag leta efter malar som mår bra av att leva i 45 liters akvarium.

Kan du rekommendera några malar eller pump? :)

Finns inte så många malar som trivs i 45L så därför rekomenderar jag snäckor eller räkor. Vet dock inte om räkor lämpar sig så bra till kampfisk eftersom de kan ta fenorna. Men både snäckor och räkor äter alger.
#21 - 10 juli 2008 18:09
Det är lite i minsta laget, men om du har mycket växter och inte överbefolkar akvariet så kan det funka bra i alla fall. Dessutom får du mata sparsamt, så sätter inte filtret igen så fort.
Det är svårt att veta hur mycket lite mat är, men ett bra tips om du använder flingfoder är att smula sönder det fint, och använda ett litet mått, så blir det lättare att se mängden. Ett kryddmått är stort i sammanhanget, men man kan ju ta ett kvarts mått eller så. Lätt också för dig om någon annan ska mata.

Märker du att det inte räcker så får du önska ett filter i födelsedagspresent eller så.

Det är svårt med malar i ett så litet kar, men vill du ha en algätare kan du pöva en som heter otocinclus.

En pleco blir jättestor, jag har en som är nästan 40 centimeter, och den ska få komma ner i 1000 liters akvarium snart.
Den följde med ett 165 liter som jag fick, och redan det var på tok för litet, för då var den drygt 30 centimeter. Nu har den ätit upp sig och är i fin form, så nu måste den ha större.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 10 juli 2008 18:29
Mobster skrev:
Jag tycker det är fascinerande om man kan få till så mycket som möjligt utan teknik.

Jodå men då behövs det kunskap om både biologi och om olika fiskarter samt om hur man håller ett akvarium i bra biologisk balans.

T.ex. om man nu pratar om malar i familjen Loricaridae så finns det en del arter som lever i låglandet i relativt stillastående vatten och dessa kan ta in atmosfärisk luft och andas via tarmkanalen. Detta är dock relativt få arter och de allra flesta Loricaridae kan inte göra detta och de lever dessutom i sin naturliga miljö i relativt strömmande och därmed syrerikt vatten. För dessa är det livsviktigt med bra cirkulation på vattnet - dit hör för övrigt pit bull plecos.

Sedan kan det väl för övrigt också vara värt att nämnas att de arter som kan andas via tarmkanlaen ofta blir rätt stora och därför kräver stora akvarier.
#23 - 10 juli 2008 18:42
Jodå men då behövs det kunskap om både biologi och om olika fiskarter samt om hur man håller ett akvarium i bra biologisk balans.

T.ex. om man nu pratar om malar i familjen Loricaridae så finns det en del arter som lever i låglandet i relativt stillastående vatten och dessa kan ta in atmosfärisk luft och andas via tarmkanalen. Detta är dock relativt få arter och de allra flesta Loricaridae kan inte göra detta och de lever dessutom i sin naturliga miljö i relativt strömmande och därmed syrerikt vatten. För dessa är det livsviktigt med bra cirkulation på vattnet - dit hör för övrigt pit bull plecos.

Sedan kan det väl för övrigt också vara värt att nämnas att de arter som kan andas via tarmkanlaen ofta blir rätt stora och därför kräver stora akvarier.

Ja, iom att jag inte har någon oerhörd kunskap/erfarnehet av detta så skrev jag inte att så är det och det är bara dumheter med filter/pump.
Det jag först svarade på var mest generaliseringen av att "alla fiskar behöver pump" vilket jag ställde mig tveksam till.
Men det här är en diskussion jag möjligen får återkomma till om 10 år eller så när jag skaffat mig mer erfarenhet/kunskap :)
#24 - 10 juli 2008 20:06
jag kommer följa ert råd om att INTE köpa pitbull pleco till mitt akvarium. har en liten lista över malar som klarar ett liv i en 45 liter. :)
#25 - 10 juli 2008 20:25
SJonsson skrev:
jag kommer följa ert råd om att INTE köpa pitbull pleco till mitt akvarium. har en liten lista över malar som klarar ett liv i en 45 liter. :)

Vilka malar finns på den listan?
#26 - 10 juli 2008 20:41
Kanske en Tinea pellionella, glöm bara inte att tappa ur vattnet först..
#27 - 10 juli 2008 20:49
enligt zoo-butiksinnehavaren lämpar sig randig otocinclus, skäggmunsmal, fläckig pansar-mal och/eller panda-pansarmal.

vad tycker ni?

PS, jag vill ha minst 2 malar i akvariet... d nog ensamt för malen om det bara är en...
#28 - 10 juli 2008 20:59
Otocinclus vittatus behöver minst 50 cm och 50 liter.
Corydoras panda behöver minst 60 cm och 60 liter.
Corydoras paleatus behöver minst 70 cm och 80 liter.
Ancistrus dolichopterus behöver minst 80cm och 120 liter.

Be den butiksinnehavaren att hoppa upp och sätta sig på någonting stort för jag tycker att det luktar skit, skaffa en stor balja och gör om ditt 45 till yngelburk eller karantän kar.
#29 - 10 juli 2008 21:04
d har jag tyvärr varken plats eller råd med.
#30 - 10 juli 2008 21:06
SJonsson skrev:
enligt zoo-butiksinnehavaren lämpar sig randig otocinclus, skäggmunsmal, fläckig pansar-mal och/eller panda-pansarmal.

vad tycker ni?

PS, jag vill ha minst 2 malar i akvariet... d nog ensamt för malen om det bara är en...

Ok.. Du kan inte lita blint på vad de säger i zoobutiken, tyvärr..

Randig otocinclus-behöver ett utrymme på ungefär 50L och lever i stim men absolut den mest lämpade av de du säger.

Skäggmunsmal-antar att du menar Ancistrus och de ska du absolut inte ha i 45L. De blir ca. 13cm och kräver ca. 120L

Fläckig pansarmal-kräver ett akvarium på ca. 80L och blir ca. 8cm. Dessutom lever de oxå i stim.

Panda pansarmal-bättre än ovanstående eftersom de inte blir så stora men kräver ändå ett akvarium på ca. 60L och lever i stim.
#31 - 10 juli 2008 21:07
Äsch.. Gaffel hann före. :)

Annons