Min kompis har skaffat ett 80 L akvarium men har inge doppvärmare.
tror ni att det räcker med bara ljusrör?
just nu är det ca 21 grader.
han tänkte ha svärdbärare och guppys och ancistrus, kanske fler fiskar sen.
tack för svar
hannesc skrev:ja det går nog bra. vad har du för temp inne? o står det inte under ett fönster så är det inga problem
21gr är inte optimalt för dessa arter, skulle behöva komma upp i ca26gr så doppvärmare är att föredra!Fischy skrev:Min kompis har skaffat ett 80 L akvarium men har inge doppvärmare.
tror ni att det räcker med bara ljusrör?
just nu är det ca 21 grader.
han tänkte ha svärdbärare och guppys och ancistrus, kanske fler fiskar sen.
tack för svar
åheim skrev:Molly i 20 och guldfisk i 29... Nää generaliseringar funkar inte i akvarievärlden heller;)
Fiskar är inte varmblodiga, så de gör inte av med energi för att motverka kyla, och fryser alltså inte. Vad som händer är istället att vid höga temperaturer så går deras metabolism snabbare (de äter mer, växer snabbare, lever kortare) och vid låga temperaturer går metabolismen långsammare. Under en viss artspecifik temperatur dör fisken pga problem som att cellmembranen blir ogenomsläppliga, och över en viss artspecifik temperatur dör fisken pga att metabolismen skenar och protein denatureras.
Ska inte sätta mina kunskaper mot Azur och hannesc, men är det verkligen bara en fråga om huruvida fiskarna klarar sig? Är inte temperaturen en väldigt viktig faktor när det gäller fiskarnas trivsel?
Fischy skrev:så att slutsatsen blir då att det går utan doppvärmare men är bättre med doppvärmare?
tänkte framför allt på svärdbärare och ancistrus.
Azur skrev:Bättre ur vilken synvinkel? De äter mer, växer snabbare, och har kortare livslängd om vattnet är varmare, men de är inte friskare. Om de får välja själva väljer de förmodligen en temperatur mellan 25 och 30, men de tar inte skada av 20 - 25 heller.