behöver nån som städar upp hos mig!

#1 - 4 maj 2010 08:26
Jag får rätt mkt skit på botten och får inte upp allt med slamsugen, dessutom har jag fått toffsalger som ancistrus ratar, finns det nån firre som trivs i drygt 100l som käkar både bajs och toffs/andra alger ?

nu simmar det mollys, guppys, tigerbarber och 2 ancistrus, så det är ju rätt många arter redan.
#2 - 4 maj 2010 08:50
Yollis skrev:
Jag får rätt mkt skit på botten och får inte upp allt med slamsugen, dessutom har jag fått toffsalger som ancistrus ratar, finns det nån firre som trivs i drygt 100l som käkar både bajs och toffs/andra alger ?

nu simmar det mollys, guppys, tigerbarber och 2 ancistrus, så det är ju rätt många arter redan.

finns ingen fisk som käkar bajs.

räkor kan ta en del skit, men egentligen skall karet bryta ner det självt.

gör det inte det, så är det nått som inte är som det skall.

antingen en obalans i karet, eller så är det för mycket fisk.

ibland kan ett extra filter hjälpa.

siameser tar en del tofsalger.

men de blir stoooora efter ett tag...uppemot 15 cm.....

.
#3 - 4 maj 2010 09:04
borde satt en smilegubbe bakom frågetecknet, det är egentligen inte bajs jag vill att de ska äta utan sånt smuts som samlas på botten.
du kan se vad jag menar då denna bilden i gruset: http://i42.tinypic.com/2cfceja.jpg

det kanske är det som gör att mina växter växer så in i bomben?
#4 - 4 maj 2010 09:18
Yollis skrev:
borde satt en smilegubbe bakom frågetecknet, det är egentligen inte bajs jag vill att de ska äta utan sånt smuts som samlas på botten.

du kan se vad jag menar då denna bilden i gruset: http://i42.tinypic.com/2cfceja.jpg

det kanske är det som gör att mina växter växer så in i bomben?

det kan det vara.

men det är samma svar som innan, ingen fisk tar detta,
räkor kan ta lite, men det är karet som skall ta hand om det självt.

ibland kan det dock vara så att det samlas lite på ställen där
cirkulationen är låg, och då är det bara två lösningar.

1) Mer cirkulation
2) Slamsuga

.
#5 - 4 maj 2010 09:21
Kensa skrev:
det kan det vara.

men det är samma svar som innan, ingen fisk tar detta,

räkor kan ta lite, men det är karet som skall ta hand om det självt.

ibland kan det dock vara så att det samlas lite på ställen där

1) Mer cirkulation

2) Slamsuga

.

ok, då vet jag vad det beror på :) tack! :)
Bilagor:
#6 - 4 maj 2010 09:36
Jag svarar på din rubrik; Skaffa flickvän... hahahaha!!! ;):)
#7 - 4 maj 2010 10:16
Kensa skrev:
... men det är samma svar som innan, ingen fisk tar detta... ibland kan det dock vara så att det samlas lite på ställen där

1) Mer cirkulation

2) Slamsuga

Pansarmalar är duktiga på att riva runt på bottnen. Då åker skiten in i filtret istället för att samla sig i lugna vattenfickor.
#8 - 4 maj 2010 10:41
NIC skrev:
Jag svarar på din rubrik; Skaffa flickvän... hahahaha!!! ;):)

HAHAHAA!!! bästa svaret idag...jag ska se om jag ska komma ut ur GARDEROBEN så småningom :p
#9 - 4 maj 2010 10:42
hawkse skrev:
Pansarmalar är duktiga på att riva runt på bottnen. Då åker skiten in i filtret istället för att samla sig i lugna vattenfickor.

det låter ju som en ide! men dom vill väl vara ett stim?
fan jag måste bli guldmedlem snart så jag kan kolla artbeskrivningar!
#10 - 4 maj 2010 13:06
hawkse skrev:

Lägger även hör en röst på Långsträckta Pansarmalar då de som du säger rör runt allt så att det virvlar upp rejält sakta men säkert hamnar närmare filtret eller ner i avgrunden.
#11 - 4 maj 2010 13:25
En ganska enkel grej gärna i kombination med starkare cirkulation och/eller slamsugning och/eller bökande fiskar (dock lite svårt med rejäla bökare i 100L) är helt enkelt att pröva att mata mindre. Vet inte hur mkt du matar men ibland kan det faktiskt va så enkelt.
Har tex. själv bla. ett kar på 250L med ett ytterfilter och det blev alltid en massa skit på den kortsidan där utblåset sitter dvs. motsatt kortsida där insuget sitter, och visst det hjälpte att slamsuga men det var som "plåster på skottskada" så att säga, men ända sen jag drog ned på maten så har det blivit mkt bättre!
Har alltså inte ändrat några andra parametrar i karet så jag är helt säker på att det var just det som var boven i dramat. Vet som sagt inte hur mkt du matar men ofta matar man "för mkt" eller åtminstone onödigt mkt. Ett alternativ kan vara att delvis byta foder till nått lättare som inte "skitar ned" lika mkt.
Lycka till!
#12 - 4 maj 2010 14:13
Rooster skrev:
En ganska enkel grej gärna i kombination med starkare cirkulation och/eller slamsugning och/eller bökande fiskar (dock lite svårt med rejäla bökare i 100L) är helt enkelt att pröva att mata mindre. Vet inte hur mkt du matar men ibland kan det faktiskt va så enkelt.

Har tex. själv bla. ett kar på 250L med ett ytterfilter och det blev alltid en massa skit på den kortsidan där utblåset sitter dvs. motsatt kortsida där insuget sitter, och visst det hjälpte att slamsuga men det var som "plåster på skottskada" så att säga, men ända sen jag drog ned på maten så har det blivit mkt bättre!

Har alltså inte ändrat några andra parametrar i karet så jag är helt säker på att det var just det som var boven i dramat. Vet som sagt inte hur mkt du matar men ofta matar man "för mkt" eller åtminstone onödigt mkt. Ett alternativ kan vara att delvis byta foder till nått lättare som inte "skitar ned" lika mkt.

Lycka till!

jag ska testa att halvera mängden! Tack!
#13 - 4 maj 2010 14:39
Yollis skrev:
HAHAHAA!!! bästa svaret idag...jag ska se om jag ska komma ut ur GARDEROBEN så småningom :p

Jaha, på så vis, aldrig för sent eller vad säger dom ;):d
#14 - 4 maj 2010 15:58
Yollis skrev:
det låter ju som en ide! men dom vill väl vara ett stim?

fan jag måste bli guldmedlem snart så jag kan kolla artbeskrivningar!

metallpansarmal kan du läsa om i artbeskrivningarna utan att vara goldmedlem:)
Bilagor:
#15 - 5 maj 2010 21:24
Yollis skrev:
jag ska testa att halvera mängden! Tack!

Ingen orsak ;).
#16 - 10 maj 2010 14:33
Är inte snäckor världsmästare på att äta precis allting?

Annons