Igår upptäckte jag att en av mina Skalarer bettedde sig konstigt. Den simmade med huvudet rakt neråt. Idag har det blivit värre och den hamnar upp och ner på om den inte simmar aktivt. Idag har även en till Skalar börjat göra likadant. Akvariet är på 450L, pumpen är en Fluval FX5 och jag gör ca 25% vattenbyte 1ggr/vecka. Akvariet har varit igång ca 6-8 månader. Alla värden är bra och Skalarerna har jag haft i ungefär 2 månader. Förutom Skalarerna går där Ancistrus och tetror. Temperaturen ligger på 26-27grader.
Någon som vet vad det kan vara och om jag kan göra något för de?
Hur sköter du dina vattenbyten? Äter de torrfoder?
Det kan även vara sk. "headstanding" som är en bakterieinfektion på simblåsan som bla diskus kan få. Visst kan du medicinera med någon medicin som tar död på bakterier, men gör det då i ett karantänskar då du annars riskerar att ta död på alla bakterier i hela karet, såväl goda som dåliga.
Ska du nu medicinera så bör du vara hyffsat säker på vad det är för sjukdom fisken drabbats av, något som kan vara väldigt svårt i ditt läge och skulle det vara min fisk, hade jag nog tagit bort den om den såg ut att inte repa sig, som ciklidtok föreslog.