Behöver räkor extra kalk??

#1 - 20 maj 2005 11:21
Har nyligen skaffat 2 (amono??)räkor o jag kom o tänka på att dom kanske behöver extra kalk men tanke på att dom ömsar skinn.
Jag har hört att vissa kräft o skaldjur behöver det.
Isåfall hur kan jag hjälpa dom med det, finns det nåt extra kalk tillskott eller ska jag lägga ner tex snäckkross i gruset??

Dessutom vore ju trevligt om man på bonus skulle få dom o trivas så bra att dom förökar sig :)

Tack på förhand
Ann
#2 - 20 maj 2005 12:14
Det finns speciellt skaldjursfoder att köpa i zooaffären som innehåller mycket mineraler de behöver för ömsning. Det ska inte vara nödvändigt egentligen. Brukar mata mina kräftor med det men sällan räkorna. Räkorna har aldrig haft problem vid ömsning.

MVH
/Jens
#3 - 20 maj 2005 13:45
Om du söker på räkor och kalk så hittar du ett gäng trådar om just det. Såvitt jag minns består räkornas skal av protein, och extra kalk behöver därför inte tillsättas. Och amanoräkorna är bökiga att föröka, behöver bräckvatten i något stadium. Även det finns redan en hel del trådar om.

Hälsningar Ida
#4 - 20 maj 2005 13:49
mina räkor har ömsat skinn ett flertal gånger utan nåt kalkhaltigt i karet men numera finns där ett snäckskal.

idanajad det är bara vissa amano räkor som behöver bräckt.
svarta prickar på stjärtfenan så behövs bräckt.
inga svarta prickar så går det i sötvatten.
#5 - 20 maj 2005 15:26
Åhå. Då har jag missförstått, ledsen om jag hunnit vilseleda någon.
#6 - 20 maj 2005 21:05
Nej, räkor behöver inte mer kalk än som finns i vattnet. De gillar dock inte pH under 6.5.
#7 - 20 maj 2005 21:08
då borde de göteborgska kranvattnet med ett ph på 8 va perfekt då.
#8 - 21 maj 2005 07:29
Tackar för svaren!!

Ok men då vet jag att summan av allt så borde dom klara sig utan nån speciell mat eller så.
Men hur mycket räkar bör/kan man ha? Jag har ett 60liters akvarium med just nu 11 fiskar (små, mellen 2,5-4cm) o en algätare som knappt sköter sitt jobb.
Och dessutom angåeende förökning är det lättare med (cerrie)körsbärs räkor?
Är lite sugen o skaffa fler räkor o då kan det bli körsbär. Dom är ju så häftiga.

Tack igen
Ann
#9 - 21 maj 2005 10:52
Du kan ha 5-10 räkor i det akvariet, de är inte särskilt utrymmeskrävande. Körsbärsräkor förökar sig lätt i akvarium, vilket Amanos inte gör, och är dessutom mycket mindre (och alltså ännu mindre utrymmeskrävande).
Räkna dock inte med att räkorna kommer att göra särskilt mycket åt algerna. Amanos äter alger, men inte några större mängder och de föredrar fiskmat, medan körsbärsräkor knappt äter alger alls.
#10 - 21 maj 2005 15:10
har märkt att mina 2 amano räkor äter en del alger.

mina 3 rotbitar är HELT rena och dom går även över min anubias rätt ofta och håller den ren.
dom har även tagit hand om trådalgerna jag fått på några av mina vallisnerior.

nu har jag ju inte så stort akvarium och matar inte så mycket så dom får jobba lite för att inte gå hungriga

lite offtopic men nån som sett några "rekommenderade" siffror på hur många räkor man kan ha i ett akvarium ?

typ 1 räka per 10 liter vatten ?
#11 - 21 maj 2005 16:16
Har ett 53 L akvarium. En som jag pratade med i en akvarieaffär sa att jag kan ha upp till 6 amanoräkor, men jag har bara 3 stycken, och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Det är visseligen ett sex-kantigt akvarium jag har, så jag skulle tro att i ett rektangulärt så är det fullt ok att ha 6 stycken, utan att det verkar trångt.
#12 - 22 maj 2005 19:38
Tack för svaren!!

Som det ser ut just nu efter alla velerier så blir det nog 2-4st körsbärräkor.
Jag är helt fachinerad av dom, kan sitta i timma o inspektera. Roligaste nummret dom har är nog när dom simmar upp o ner vid ytan o äter av flingmaten som fiskarna får eller när dom jäklas med dom mycket större fiskarna o "nyper/äter" på dom.....

Tack o vad roligt o få svar
MVH Ann
#13 - 22 maj 2005 19:49
haha jo räkor är kul.
båda mina kom framrusandes som små ångvältar förut när dom fick mat.
#14 - 23 maj 2005 12:05
[QUOTE=Queen of frogs]Som det ser ut just nu efter alla velerier så blir det nog 2-4st körsbärräkor.[/QUOTE]

Hej Ann,

jag skulle nog rekommendera att köpa minst 8 eller 10.
a. Med 2 eller 4 är risken stor att du inte får båda könen.
b. dvärgräkor är "flockdjur"
c. du kommer får det svårt att njuta av de i ett så "stort" kar. Speciellt när det inte är ett artakvarium, d.v.s. att det finns fiskar med som kommer skrämmer de...

Lycka till! Hejhopp. Ralp
#15 - 23 maj 2005 12:11
[QUOTE=Raven] ... lite offtopic men nån som sett några "rekommenderade" siffror på hur många räkor man kan ha i ett akvarium ?
typ 1 räka per 10 liter vatten ?[/QUOTE]

När det gäller dvärgräkor så finns det rekommenderade siffror från Gerd Voss. 1 räka per liter.

Hejhopp. Ralp
#16 - 23 maj 2005 13:46
[QUOTE=ralp][QUOTE=Raven] ... lite offtopic men nån som sett några "rekommenderade" siffror på hur många räkor man kan ha i ett akvarium ?
typ 1 räka per 10 liter vatten ?[/QUOTE]

När det gäller dvärgräkor så finns det rekommenderade siffror från Gerd Voss. 1 räka per liter.

Hejhopp. Ralp[/QUOTE]

då borde 4 amanoräkor i mitt kar inte va några större problem.
#17 - 23 maj 2005 18:40
Lite förvirrad...

Med mina 2 amono (eller vad det nu är) är det full fart, men menar du/ni att det inte är samma fart o effektivitet på körsbären?
skulle iofs vara super häftigt med en hel flock med räkor som patrulerar överrallt, men hur funkar det då med mat? Jag menar det är ju ändå 8-10st till på botten som måste äta....
Dessutom är det ju en kostnads fråga, här i Sundsvall kostar en cerrieräka 49kr, blir ju BARA en nätt lite summa på nästan 500 spänn!!!! inte direkt vad jag hade tänkt lägga ut på ett bräde.
Hur funkar det med flock biten då? Kan man köpa nån nu o då o dom bildar samma flock eller kan det bli nån form av utmobbning av endel??
Var kan man annars köpa räkor billigare o hur funkar det o frakta räkor o fiskar per postorder eller är det bara till o ta bilen o åka??

Usch vad frågor det blev

Höres alla
MVH Ann
#18 - 24 maj 2005 07:47
[QUOTE=Raven]... då borde 4 amanoräkor i mitt kar inte va några större problem.[/QUOTE] Nej - personligen - tror jag inte att det skulle vara ett problem - tvärtom - för deras trivsel skulle det nog vara bra med fler.

Hejhopp. Ralp
#19 - 24 maj 2005 08:32
[QUOTE=Queen of frogs]Med mina 2 amono (eller vad det nu är) är det full fart, men menar du/ni att det inte är samma fart o effektivitet på körsbären?[/QUOTE] Nej - de är nog ganska olika - inte bara till utseende även till betende. Körsbärs är ganska skygga (speciellt när det finns fiskar i sällskap). Men ungefär en gång i veckan (oftast i samband med vattenbyte) så får de "frispel" och simma omkring som galningar. Oavbruten - det är nästan så att man blir orolig. Någon slags parningsgrej - har jag fått lära mig.

skulle iofs vara super häftigt med en hel flock med räkor som patrulerar överrallt, men hur funkar det då med mat? Jag menar det är ju ändå 8-10st till på botten som måste äta....
Hur menar du? Att de inte får tillräckligt med mat? Hur många och vilka fiska är sällskapet?

Dessutom är det ju en kostnads fråga, här i Sundsvall kostar en cerrieräka 49kr, blir ju BARA en nätt lite summa på nästan 500 spänn!!!! inte direkt vad jag hade tänkt lägga ut på ett bräde.

Var kan man annars köpa räkor billigare o hur funkar det o frakta räkor o fiskar per postorder eller är det bara till o ta bilen o åka??
50 kr för körsbärsräkor är nog ganska vanlig i Sverige. Jag betalade 55 kr. I Tyskland kostar de nästan lika mycket i affären men är dock bra billigare hos hobbyodlare - typ 14 kr. De skickar räkor kors och tvärs i Tyskland med posten (men bara i början av veckan) och det funkar ganska bra så länge det inte är för kallt ute. Jag hämtade mina med bilen när jag ändå var på "hembesök".

Hur funkar det med flock biten då? Kan man köpa nån nu o då o dom bildar samma flock eller kan det bli nån form av utmobbning av endel??
Räkor är inte revierhävande. Det där med "flockdjur" var kanske inte speciell välformulerad. Jag menade att de trivs bättre när de är fler - de förlora en del av sin skygghet när det finns fler "kompisar". Det går utmärkt att introducera de en efter en.

Mitt råd. Funderar du över att ha räkor skall du också satsar ordentlig på de (inte minst med tanke på deras pris). Jag har sålt mina fiskar - förutom ancistrus - och ha "bara" räkor nu (Körsbärs, Chrystal Red, Hummla och Whitepearl). Det går utmärkt att ha Amanos i ett vanligt sällkapskar, eftersom de är tillräklig stora för att inte blir mat, deras yngel/larver klara sig iallafall inte i sötvatten och de ha en stöddig attityd. Alla dvärgräkor kräver nog lite mer "skötsel" om man vill göra det rätt för de.

Lycka till! Hejhopp. ralp

p.s.: Kanske läge för en ny tråd. Det känns ganska offtopic nu.
#20 - 24 maj 2005 10:48
För tillfället bor
4 Guppy, 2 hanar o 2 honor
5 Drottningrasboror
2 Guldbarber
1 Algätare (liknar Otocinclus)
2 Räkor (tror på amono)
Det kommer nog att bli 2-3st guppy honor till

Kan förstå att det blir "lite" mer jobb med räkor speciellt om jag ska få räkungarna att överleva så dom andra fiskarna inte äter upp dom.
Som det är nu så har jag "räddat" ett yngel från att bli uppäten så den bor i en stor burk på sidan om så det kanske skulle gå o flytta över dom havande räkorna dit?? Om det blir nån.. :)

Hur ger man dom mat på bästa sätt? Alltså 10 räkor äter ju mer än mina 2 o som jag förstått det så käkar räkor alger o matrester, då kommer do behöva mer mat eller kanske på ett annat sätt.

Vilket osammanhängande babbel!!!
Hoppas nån förstår
MVH Ann
#21 - 24 maj 2005 13:07
Hej Ann,

här finns det en lista på små fiskar som går att ha tillsammans med dvärgräkor. Tyvärr på tyska men som hjälp: verträglich=passar ihop, unverträglich=passar inte ihop och frisst Junggarnelen=äter räkyngel.

Dina Amano (Caridina japonica) kommer att vara havande men du behöver inte vara orolig och flytta de i extra yngelbur, eftersom de kommer ändå inte överleva.

När Amanos släpper sina larver så är de inga färdiga räkor och behöver bräckt vatten för att kunna utveckla sig till räkor. Med andra ord - det nog ganska svårt att dra upp de om du inte är en expert som Azur här på forumet.

Skulle du bestämmer dig för dvärgräkor så blir det nog inte "jobbigt" men du behöver tänker på några extra saker så t.ex. att skydda yngeln ifrån insuget av din filter. Räkorna är så himla nyfiken så de ta sig i alla filter före eller senare - impellern kan givetvis göra räkmix av de.

När det gäller matningen av räkorna så är de ganska så okomplicerade - de äter det mesta. Bl.a. fiskmat, algtabletter, gurka, zuccini, morotter, paprika, fryst artemia, fryst cyclops, okokta spaghetti, torkade bok- och eklöv. Kolla bilderna på denna tråd så får du en känsla av hur det ser ut.

Hejhopp. ralp
#22 - 24 maj 2005 17:06
[QUOTE=ralp]Dina Amano (Caridina japonica) kommer att vara havande men du behöver inte vara orolig och flytta de i extra yngelbur, eftersom de kommer ändå inte överleva.

När Amanos släpper sina larver så är de inga färdiga räkor och behöver bräckt vatten för att kunna utveckla sig till räkor. Med andra ord - det nog ganska svårt att dra upp de om du inte är en expert som Azur här på forumet.[/QUOTE]

ska tydligen finnas amanoräkor som inte behöver bräckt vatten.
läs mer här
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=72844&highlight=japonica

Annons