[QUOTE=Queen of frogs]Med mina 2 amono (eller vad det nu är) är det full fart, men menar du/ni att det inte är samma fart o effektivitet på körsbären?[/QUOTE] Nej - de är nog ganska olika - inte bara till utseende även till betende. Körsbärs är ganska skygga (speciellt när det finns fiskar i sällskap). Men ungefär en gång i veckan (oftast i samband med vattenbyte) så får de "frispel" och simma omkring som galningar. Oavbruten - det är nästan så att man blir orolig. Någon slags parningsgrej - har jag fått lära mig.
skulle iofs vara super häftigt med en hel flock med räkor som patrulerar överrallt, men hur funkar det då med mat? Jag menar det är ju ändå 8-10st till på botten som måste äta....
Hur menar du? Att de inte får tillräckligt med mat? Hur många och vilka fiska är sällskapet?
Dessutom är det ju en kostnads fråga, här i Sundsvall kostar en cerrieräka 49kr, blir ju BARA en nätt lite summa på nästan 500 spänn!!!! inte direkt vad jag hade tänkt lägga ut på ett bräde.
Var kan man annars köpa räkor billigare o hur funkar det o frakta räkor o fiskar per postorder eller är det bara till o ta bilen o åka??
50 kr för körsbärsräkor är nog ganska vanlig i Sverige. Jag betalade 55 kr. I Tyskland kostar de nästan lika mycket i affären men är dock bra billigare hos hobbyodlare - typ 14 kr. De skickar räkor kors och tvärs i Tyskland med posten (men bara i början av veckan) och det funkar ganska bra så länge det inte är för kallt ute. Jag hämtade mina med bilen när jag ändå var på "hembesök".
Hur funkar det med flock biten då? Kan man köpa nån nu o då o dom bildar samma flock eller kan det bli nån form av utmobbning av endel??
Räkor är inte revierhävande. Det där med "flockdjur" var kanske inte speciell välformulerad. Jag menade att de trivs bättre när de är fler - de förlora en del av sin skygghet när det finns fler "kompisar". Det går utmärkt att introducera de en efter en.
Mitt råd. Funderar du över att ha räkor skall du också satsar ordentlig på de (inte minst med tanke på deras pris). Jag har sålt mina fiskar - förutom ancistrus - och ha "bara" räkor nu (Körsbärs, Chrystal Red, Hummla och Whitepearl). Det går utmärkt att ha Amanos i ett vanligt sällkapskar, eftersom de är tillräklig stora för att inte blir mat, deras yngel/larver klara sig iallafall inte i sötvatten och de ha en stöddig attityd. Alla dvärgräkor kräver nog lite mer "skötsel" om man vill göra det rätt för de.
Lycka till! Hejhopp. ralp
p.s.: Kanske läge för en ny tråd. Det känns ganska offtopic nu.