Behöver rekomendationer ang märke

#1 - 15 januari 2012 21:43
Hejsan, är min första tråd och hoppas jag hamnt i rätt "grupp"

Det är så att jag är på jakt efter ett akvarium runt 400-500 liter och har fastnat för Juwels vision 450 liter,
det är ju så jävla snyggt och stilrent. Så till min fråga har ni några märken att rekomendera som det är bra kvalite på och som ändå är jävligt snygga för det finns fan för mkt fula akvarium och givetvis som inte alls är för dyra. Kan oxå påpeka att jag tänker köpa beg :)

Mvh
#2 - 15 januari 2012 21:47
Kollat oceanson?De är rätt dyra att köpa nya men under det senaste halvåret har jag ett flertal till salur för 1/3 - 1/4 av priset :-) http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=10556
#3 - 15 januari 2012 21:55
Galactia var riktigt nice ;) men som sagt är på jakt efter beg vill helst köpa ett helt kit risk för att låta lite snål men vill komma undan så billigt som möjligt då jag egentligen var på jakt efter ett litet, men fått höra större e mindre underhåll på =)
#4 - 15 januari 2012 21:59
Juwels kar är snygga men tänk på att de har lite dumheter för sig med special-lysrör etc som begränsar urvalet av tillbehör och material. Annars är det bra grejor.

Skulle jag köpa ett märkeskar skulle jag nog köpa MP. Tycker de är snyggast.
#5 - 15 januari 2012 22:05
Till det pinsamma då har en en budget på 4000 och har hittat ett kar för dom pengarna med massa tillbehör är ett juwel vision 450 med fiskar och massa bös till, dock vill jag som sagt se mig lite för innan man haffar nått ! Som du säger dom har ju lite special för sig
med lysrör och sånt läste det förut!

Men vad står mp för om man får fråga ? =)
#6 - 15 januari 2012 22:10
Vet ej men MP saluförs av EHEIM iallafall...
#7 - 15 januari 2012 22:20
Tack =) sökte på google och fann =D
#8 - 16 januari 2012 11:21
tror inte det är någon speciallängd på lysrören i den rampen

Rune.
#9 - 16 januari 2012 11:29
hawkse skrev:
Juwels kar är snygga men tänk på att de har lite dumheter för sig med special-lysrör etc som begränsar urvalet av tillbehör och material. Annars är det bra grejor.

Skulle jag köpa ett märkeskar skulle jag nog köpa MP. Tycker de är snyggast.

Hej jag tror inte det är specialrör på just det Juwel karet

Rune
#10 - 16 januari 2012 13:13
Blir ett juwel vision 450 idag =)
#11 - 16 januari 2012 13:27
Kul!

En liten grej med Juwels kar är att de dels har ganska tunt glas. Dessutom har de tvärstag av plast. Dessa är silikonade platt på glaset med alldeles för litet silikon. Vilket medför att när man lutar sig mot kanten för att jaga nån firre så släpper den limningen och fram- och bakruta börjar bångna. Men någon cm flex klarar de, det är varmglas.

Sen är innerfiltret både bra och dåligt. Det som är bra är att det är rejält stor filtervolym. Det som är mindre bra är att det är silikonat på plats. Dessutom med fasade kanter, så yngel och mindre fiskar tenderar att simma in utan möjlighet att komma ut igen. Fast det där är inget som inte en inbyggnad med t.ex. slimline fixar. Eller att plocka ut yngel direkt ur akvariet.

I övrigt snygg och prydligt akvarium med stilren möbel. Kolla gärna in polska Diversa också. Säljs bl.a. av Akvarielagret. Samt Rubin (pwss).

Lycka till!
#12 - 21 januari 2012 14:47
Jag provar och ser jag köpte karet rätt billigt (tror jag ) betalade 4500:- plus att jag fick med 2 st fluval 404 pumpar samt att jag fick med ett 50 liters akvarium komplett med möbel och pumpar o hela kittet =) och ca 30 st malawi ciklider, stenar sand och mat o diverse tillbehör.

Dock lite tråkigt att man ska behöva se utblåset och insuget! Så vet ni nån sida där det finns billig inredning till akvarium ? =)

Annons