Behöver tips om mina grodor

#1 - 24 oktober 2007 19:13
Hej,
Har 2 st afrikanska klogrodor i ett 240 L akvarium, där finns också många andra snabba fiskar.
Mitt problem är att grodorna inte är så snabba, så finns det någon som har ett bra tips för att mina små slöa men söta grodor ska få sin "portion" av mat.
Alla andra fiskarna är mycket snabbare och glupskar i sig maten innan den når botten.

Behöver verkligen tips.
#2 - 24 oktober 2007 19:16
När du ger tex mygglarver så kan du tina upp det rätt mycket, sen sprider det sig...

sen kan du röra om med fingret så det åker ner mot botten,,, vilka andra fiskar har du i?
#3 - 24 oktober 2007 19:18
Jag vet precis hur det är. Ett alternativ är att "specialmata" med en "grillpincett". Jag tar lite mygglarver eller oxhjärta med pincetten och viftar framför dem. Då ser jag exakt hur mkt mat de får i sig. Lite krångligare, men fungerar rätt bra. Annars har jag någongång sett dem äta efter släckning av karet.
#4 - 24 oktober 2007 19:45
andra fiskar såsom scalare, malawi, papegoja, praktbotia, paktistanbotia mm finns i detta akvarium.
#5 - 26 oktober 2007 07:48
Flytta grodorna till ett annat kar där de kan få lugn och ro, så kommer de klara att äta också.
#6 - 26 oktober 2007 14:29
mata dom genom ett rör vetja
#7 - 10 november 2007 21:57
liijoh skrev:
Hej,

Har 2 st afrikanska klogrodor i ett 240 L akvarium, där finns också många andra snabba fiskar.

Mitt problem är att grodorna inte är så snabba, så finns det någon som har ett bra tips för att mina små slöa men söta grodor ska få sin "portion" av mat.

Alla andra fiskarna är mycket snabbare och glupskar i sig maten innan den når botten.

Behöver verkligen tips.

Vi brukar handmata dem. Vi håller en klump mat (rätt så tinad men fortfarande lite fast) framför / snett ovanför nosen på dem och viftar lite med den så hugger de direkt. Ibland får de "spatt" och far omkring i hela karet men brukar lugna ner sig och äta med god aptit. En del blir liggande på botten men det som hamnar där simmar de runt och skyfflar i sig, dammsuger botten. :)

Från början la vi bitarna på botten, och det går också bra så länge man inte har för många glupska fiskar i karet. Men släpper du bara maten i vattnet så sprids det lite för mycket för att de ska få i sig tillräckligt.

Våra två som nu är är ca 6 cm från rumpa till nos (eller kanske ca 12 cm helt utsträckta) delar på ca 5 rutor röda mygglarver eller motsvarande.

Lycka till! :)
#8 - 20 november 2007 19:18
Jag har också en klogorda..en albino så jag antar att d eär den stora varianten eftersom den inte fanns i dvärg läste jag.

iallafall jag handmatar min grodis..tar en bit räka eller mygglarver o håller den tills han/hon hugger tag i den :)
ibland nafasar den på mina händer med men till slut så haffar den rätt :D

men den ligger stilla mkt ofta...den simmar mest omkring när dne fått mat, sen ligger den oftast vid ytan eller på bottnen.
Gör dom så normalt?
dom simmar inte så mkt...in ligger ofta o "flyter" typ...

sen har den också bara sluktar några neontetror...den äter liksom inte flingmat eller på botten eller så..bara när jag ger den annars
#9 - 21 november 2007 08:34
Jessi_86 skrev:

men den ligger stilla mkt ofta...den simmar mest omkring när dne fått mat, sen ligger den oftast vid ytan eller på bottnen.

Gör dom så normalt?

dom simmar inte så mkt...in ligger ofta o "flyter" typ...

Jo det är väldigt vanligt att de mest ligger och slappar! :D
Vi har två stycken, en albino och en brun. Bägge är den stora varianten, även om flera har sagt till mig att brun bara finns som dvärg. Det är inte sant, men den verkar vara svår att få tag i som stor groda. Dessa två är olika i sitt beteende. Albinon rör sig ganska mycket i karet och är också mycket hetare på maten. Den bruna bara latar sig hela tiden. Så de är individer. Visst är de häftiga? :D
#10 - 21 november 2007 08:57
jag lägger mina två i håven på kanten av akvariet så att dom fortfarande ligger i vattnet
då får dom i sej allt dom ska. man behöver inte stå o vakta eller stoppa fingrar i akvariet
så jag tycker det e smidigast
#11 - 21 november 2007 13:36
Att bara dvärgarna är bruna stämmer inte. Brunt är ju naturliga färgen på dom stora sas
#12 - 21 november 2007 21:26
eriahl skrev:
Att bara dvärgarna är bruna stämmer inte. Brunt är ju naturliga färgen på dom stora sas

Nej men i zoo-affärerna har de ingen som helst koll på detta. De affärer jag har varit inne i säljer bara albino som stora och bruna som dvärg. När jag hävdade att den jag köpt från dem som dvärgklogroda inte var dvärg så vägrar de tro på det. Bruna finns "bara som dvärg" enligt dem. Har hört i flera butiker och alla säger samma sak.

Men min bruna groda har ingen simhud mellan "fingrarna" vilket dvärgarna har. De gav med sig till slut i den butiken där jag köpt den, efter att de fått besked av sin leverantör att de levererat "fel" sorts groda.

Vet någon varför de sällan verkar ta hem bruna stora grodor? Är det för att lättare kunna skilja dem åt? Konstigt i så fall för simhuden gör ju att det är jättelätt att skilja dem åt!

Annons