Behöver tips på amerikansk ciklid!

#1 - 6 januari 2007 15:40
Jag är sugen på att skaffa mina första ciklider! Men jag behöver tips, det finns så sjukt många och det snurrar bara runt i huvvet av all information! :p

Förutsättningar:
Karet är på 250 liter, Ph ligger mellan 6 och 7, jag vill gärna ha en hel del växter, mina corydoras och ancistrus måste få vara kvar och jag skulle gärna vilja komplettera med en stim typ tetror.

Jag skulle vilja ha antingen typ 3 hanar och sex honor av någon mindre ciklid eller typ 1-2 hanar och 3-5 honor av någon mellanstor. De får absolut inte vara skygga för jag vill se dem utan att behöva sitta blick stilla i 10 minuter som med mina corydoras. De får hemsk gärna vara gul-orange-röda eller blåa men inte för hysteriskt färgglada som paletter eller brun-grå trista. Det gör inget heller om de inte är alltför svåra att odla...

Finns det någon fisk som passar in på denna beskrivning och klarar alla mina knäppa krav? [:o]
#2 - 6 januari 2007 15:52
Boliviansk fjärilsciklid, ser inte riktigt ut som på kortet då den är mycket snyggare i verkligheten: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193
#3 - 6 januari 2007 16:20
ansjo skrev:
Boliviansk fjärilsciklid, ser inte riktigt ut som på kortet då den är mycket snyggare i verkligheten: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193

Låter ju bra... ;)
Försökte hitta bilder på denna på nätet - ser mycket olika ut, måste nog se en vuxen i verkligheten för att få en uppfattning....
#4 - 6 januari 2007 16:21
Varför inte ett gäng Discusar?
#5 - 6 januari 2007 16:34
Varför inte ett gäng Discusar?

Oj! Näää... det känns som om de blir lite för stora för det akvariumet, tycker jag. Jag tycker diskusar är finast i riktigt jättestora kar.
#6 - 6 januari 2007 16:36
ansjo skrev:
Boliviansk fjärilsciklid

Hur många vuxna par kan man ha i 250 liter? Mindre än tre par skulle kännas futtigt, men bråkar de inte med varandra då? Är det olika för olika dvärgciklider?
#7 - 6 januari 2007 16:44
Nyckelhålsciklider kanske och gul fjärilsciklid.
De är finare i verkligheten än på bilder.
MvH Richard
#8 - 6 januari 2007 16:58
[FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123
[COLOR=DarkOrchid] Riktigt fin fisk, lite känslig kanske men annars hade jag bolivianer i det stora akvariet. Inte så känsliga som vanliga fjärilar.[/COLOR][/FONT]
#9 - 6 januari 2007 17:08
Hur många vuxna par kan man ha i 250 liter? Mindre än tre par skulle kännas futtigt, men bråkar de inte med varandra då? Är det olika för olika dvärgciklider?

3 par ska nog inte vara några problem och kanske även 4 par kan gå bra. Har själv haft 5 st i ett 170 liters med en hel del annan fisk och det var aldrig några problem. De är inte heller skygga utan håller sig alltid framme (i alla fall mina). ;)
#10 - 6 januari 2007 17:50
gigardt skrev:
Nyckelhålsciklider kanske och gul fjärilsciklid.

De är finare i verkligheten än på bilder.

MvH Richard

Nyckelhålisar har jag sett på affären, de är fina, men i beskrivningen här på zoopet står det att de är lättskrämda, så då är de inget för mej.
Gul fjäril är också väldans fin, men lite liten....
#11 - 6 januari 2007 17:53
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Riktigt fin fisk, lite känslig kanske men annars hade jag bolivianer i det stora akvariet. Inte så känsliga som vanliga fjärilar.[/COLOR][/FONT]

På vilket sätt är fjärilar känsliga? Förresten, var det inte de/den som höll till i bakgrunden och var lite blyg?
#12 - 6 januari 2007 17:54
dom får lätt sjukdomar,mkt petiga med pH,speciellt den vanliga fjärilscikliden
#13 - 6 januari 2007 18:00
Jag hade satsat på ett gäng Carnegiella strigata(Bilfisk)och Fjärils ciklider och ett gäng Kardinaltetrer blaningen blir helt perfekt en snygg mal en färgglad kanske vips så har du ett renodlat syd amerikanskt kar.
#14 - 6 januari 2007 18:08
Jag gillar förstås de ciklider jag redan har:
* Bujurquina moriorum, med mycket intressant lek:

* Mesonauta insignis, gul glaggciklid (obs att bilden i Zoopets artbeskrivning imho föreställer en annan art):

Båda funkar bäst parvis. Jag hade paren tillsammans i 250 liter, och det gick bra - tills det var dags att leka.
#15 - 6 januari 2007 18:23
Nyckelhålisar har jag sett på affären, de är fina, men i beskrivningen här på zoopet står det att de är lättskrämda, så då är de inget för mej.

Gul fjäril är också väldans fin, men lite liten....

Det är nog väldigt olika det där med att de är skygga och lättskrämda.
Mina är i alla fall inte det.I affärer tycker jag inte heller de verkar lättskrämda.
MvH Richard
#16 - 6 januari 2007 18:52
På vilket sätt är fjärilar känsliga? Förresten, var det inte de/den som höll till i bakgrunden och var lite blyg?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fjärilar, enligt mig, är lite besvärligare för de kräver mer. Jag vet inte vad eftersom jag inte lyckats så bra med dem. [:o]

Bolivianerna fick stora självan när det kom så mycket folk p åandra sidan rutan och dessutom så är hanen och honan i lite ofas just nu så de äger varsin ända av akvariet. De har tidigare gått i 110:an och helt oförskräckt försvarat sina yngel mot allt som rört sig på andra sidan rutan (och i akvariet med). Jag tycker nog inte att bolivianerna är blyga men kanske att 450 liter ger dem rejält med utrymme att simma kring på. Vi hade fem från början, då såg man dem men ett par som inte är sams är väl ingen höjdare...[/COLOR][/FONT]
#17 - 6 januari 2007 21:21
Jag har bla ett par fjärilsciklider och 1 par kakaduavciklider i mitt kar. De är oerhört pigga. Bara jag går förbi akvariet kommer de fram och vill ha mat. Sticker jag ned ett finger i vattnet vill de undersöka det. De bråkade lite i början, men är nu för tiden helt fredliga mot varandra. Båda paren har lekt.
#18 - 6 januari 2007 22:13
Jag är sugen på att skaffa mina första ciklider! Men jag behöver tips, det finns så sjukt många och det snurrar bara runt i huvvet av all information! :p

Förutsättningar:

Karet är på 250 liter, Ph ligger mellan 6 och 7, jag vill gärna ha en hel del växter, mina corydoras och ancistrus måste få vara kvar och jag skulle gärna vilja komplettera med en stim typ tetror.

Jag skulle vilja ha antingen typ 3 hanar och sex honor av någon mindre ciklid eller typ 1-2 hanar och 3-5 honor av någon mellanstor. De får absolut inte vara skygga för jag vill se dem utan att behöva sitta blick stilla i 10 minuter som med mina corydoras. De får hemsk gärna vara gul-orange-röda eller blåa men inte för hysteriskt färgglada som paletter eller brun-grå trista. Det gör inget heller om de inte är alltför svåra att odla...

Finns det någon fisk som passar in på denna beskrivning och klarar alla mina knäppa krav? [:o]

Låter som det akvariet jag ska starta om några veckor, fast mitt kommer vara 275 liter. Tetror, ett gäng corydoras och någon ancistrus stämmer i alla fall, sen blir det mest troligt ett par av "Röd hantelciklid" och några fjärilsciklider. I din info-ruta vid inlägget står det Gbg/Ale - om du kollar hos Ciklidhobby i Nol finns otroligt vackra Röda hantelciklider! Har inte lyckats hitta någon bild på dem någonstans, vare sig i böcker eller på nätet, men de påminner om diskus men blir inte lika stora. De har typ orange bottenfärg med rött mönster på.
#19 - 6 januari 2007 22:15
Fast du får inte köpa alla röda hantelciklider på Ciklidhobby! Spara minst ett par åt mig! ;)
#20 - 6 januari 2007 22:17
Lene skrev:
de påminner om diskus

Tror väl att de brukade kallas för fattigmansdiscus:D. Men trevliga är dom iaf.
#21 - 6 januari 2007 22:57
Långås skrev:
Tror väl att de brukade kallas för fattigmansdiscus:D. Men trevliga är dom iaf.

Ja! Det är så det heter - fattigmansdiskus! Har också hört det, men när jag skrev inlägget nyss var uttrycket helt bortblåst och dök inte upp i huvet hur mycket jag än grubblade.

Vet inte så värst mycket mer om dem, de är fredliga mot andra fiskar, men jag har för mig att de inte är direkt skygga ändå. Kent på Ciklidhobby tyckte att det absolut inte borde vara nåt problem med att ha ett par i ett 275 liters eftersom de är så fredliga, så det borde gå i ett 250 liters också även om de blir relativt stora.
#22 - 7 januari 2007 01:20
Fredliga? Jämfört med vad? Alla cichlider kan bli oväntat tuffa när dom skaffar lekrevir. Men det är även indviduellt. Min minsta Heros "redshoulder" (då ca 12 cm och inte könsmogen) terroriserade nästan dubbelt så stora Hoplarchus psittacus i ett 500 liters så jag fick sära på dem.
#23 - 7 januari 2007 08:54
Lene skrev:
- om du kollar hos Ciklidhobby i Nol finns otroligt vackra Röda hantelciklider! Har inte lyckats hitta någon bild på dem någonstans, vare sig i böcker eller på nätet, men de påminner om diskus men blir inte lika stora. De har typ orange bottenfärg med rött mönster på.

Jag var där i fredags och såg några som passar din beskrivning, in till vänster, längst bort, högst upp, med en skylt: Nyhet! Det var en vuxen i karet som ej var till salu - är det de? I så fall var de uuuuunderbart vackra!!!!
#24 - 7 januari 2007 08:59
Fredliga? Jämfört med vad? Alla cichlider kan bli oväntat tuffa när dom skaffar lekrevir. Men det är även indviduellt. Min minsta Heros "redshoulder" (då ca 12 cm och inte könsmogen) terroriserade nästan dubbelt så stora Hoplarchus psittacus i ett 500 liters så jag fick sära på dem.

Nu blir jag lite orolig.... menar du att det egentligen inte finns några garanterat "fredliga" ciklider?
Är din Heros en sån där Röd Hantelciklid?
#25 - 7 januari 2007 09:33
Vet inte vad som menas med "röd hantelciklid" men det skulle kunna vara den variant som kallas "red shoulder" - här är en av mina små, då bara 15 cm (de vuxna är 25 cm och alltså alldeles för stora för 250 liter).
Eller så är det frågan om den gulröda albinovarianten som kan beskådas här.
En finess med ciklider är att de försvarar sina yngel. Detta innebär att andra fiskar kan råka illa ut. Men bara en gång har jag varit med om att aggressionerna drabbat icke-ciklider (då bet ett ilsket gäng Gymnogeophagus ihjäl tio Scleromystax barbatus). Alla andra lekande ciklider här hemma har vänligt men bestämt motat undan tetror & malar.
#26 - 7 januari 2007 10:08
Hantelciklider är ganska duktiga att äta växter också.
Vill man ha växter så är det nog ingen bra idé.
MvH Richard
#27 - 7 januari 2007 10:39
gigardt skrev:
Hantelciklider är ganska duktiga att äta växter också.

Vill man ha växter så är det nog ingen bra idé.

MvH Richard

Ja, då är det uteslutet, jag vill absolut ha en hel del växter. Men de där som var gulorangea med röda prickar är ursnygga!
#28 - 7 januari 2007 21:18
Jag var där i fredags och såg några som passar din beskrivning, in till vänster, längst bort, högst upp, med en skylt: Nyhet! Det var en vuxen i karet som ej var till salu - är det de? I så fall var de uuuuunderbart vackra!!!!

Precis dom jag menade! Otroligt snygga!!!

När det gäller deras humör har jag ju ingen egen erfarenhet, det var Kent på Ciklidhobby som sa att de är fredliga - och han verkar vara ruggigt påläst! (Kan typ allt som är värt att veta om de flesta ciklider, eller så är han superbra skådespelare ;) ) Fast, jag vet ju inte vad han jämför med, och visserligen så verkar ju fiskar kunna ha lite vad som helst för humör beroende på vilka andra fiskar de bor tillsammans med, oavsett vad som står i böcker om dem...
#29 - 7 januari 2007 21:26
Jepp, tydligen äter de gärna växter :( Citat från ciklid.se : "En stor men fredlig ciklid som passar bra i ett sydamerikanskt ciklidsällskapsakvarium. Tyvärr äter den gärna växter så därför bör dessa vara väl rotade och robusta."
#30 - 7 januari 2007 22:19
Hur mycket skada på växtligheten de gör beror lite på hur mycket mat de får och vilka växter som finns till hands. Jag tror inte alla Heros-arter är lika mycket vegetarianer - men det är en gissning.

Ja, alla cichlider är aggressiva i någon mån, men de flesta inte mer än vad man kan hantera. Gott om utrymme. Mycket gömställen. Lära sig att direkt se om maktpositionerna förändrats.

Ju mer "lik" en fisk är desto mer aggression. Ett könsmoget par + en mindre udda-fisk av samma art kan betyda slakt. Men ett par som leker och inte har någon fisk att försvara äggen mot kan bli osams inbördes vilket brukar betyda skadad eller tom dödad hona. Man bör nog lära sig "se" vad som händer genom att öva på relativt snälla cichlider - t ex scalare.
#31 - 7 januari 2007 22:42
Man bör nog lära sig "se" vad som händer genom att öva på relativt snälla cichlider - t ex scalare.

Jag är lite osäker på om jag kan ha scalarer, mitt akvarium är "bara" 50 cm högt, det kanske är i minsta laget? Finns det scalarer som inte blir så stora?
#32 - 7 januari 2007 22:42
Att ALLA ciklider är aggressiva ger ju ändå utrymme för väldiga variationer. I vårt Malawikar finns för tillfället 5 olika ciklidarter med minst 1 hanne av varje art, och för det mesta är de flesta ganska lugna, så länge cynotilapia afra-hannen får vara hyfsat ostörd i sitt revir, även när en del par försöker leka. Fast å andra sidan så är alla munruvande, så när de blivit "gravida" har vi flyttat dem till yngelkaret och då slipper de ju försvara ynglen mot andra fiskar, så det kanske gör att man slipper en massa bråk.
#33 - 7 januari 2007 22:43
Skulle bara vilja tilläga att mina fjärilar leker just nu:D:D:D
#34 - 7 januari 2007 22:46
Jag är lite osäker på om jag kan ha scalarer, mitt akvarium är "bara" 50 cm högt, det kanske är i minsta laget? Finns det scalarer som inte blir så stora?

Här på zoopet rekommenderas att akvariet ska vara minst 45 cm, gärna högre, och helst 100 cm långt (275 liter), så 50 cm högt borde väl vara okej, men då är ju frågan om 250 liter är i minsta laget kanske.
#35 - 7 januari 2007 23:09
Jag tycker att Pelvicachromis pulcher (Palettciklid) är roliga att ha i akvarium, leker lätt gör de också. Men det funkar nog bara med ett par.
#36 - 8 januari 2007 08:24
Pannecke skrev:
Jag tycker att Pelvicachromis pulcher (Palettciklid) är roliga att ha i akvarium, leker lätt gör de också.

Visst, fast några sydamerikaner är de inte! :D
#37 - 8 januari 2007 09:46
Sorry, tänkte fel. Guldskalarer är trevliga dom också.
#38 - 8 januari 2007 14:34
En av mina favoritciklider är chokladcikliden, stor, men lugn och majestätisk. Den är även lättskött och lättlekt. Enligt mina erfarenheter äter den inte växter heller.

Angående cikliders aggressivitet... Alla ciklider vårdar ju sina yngel på nå´t sätt, men hur intensivt de gör det varierar, och även hur stort revir de tar. En del arter tar hela akvariet i besittning, och försöker skoningslöst köra ut de andra fiskarna ur det. Andra arter tar mindre revir, och är inte alls lika aggressiva mot de andra fiskarna. Det beror förmodligen på vilka förhållanden de har i naturen, och hur mycket hot från andra fiskar deras yngel har där.

Inte helt fullvuxet chokladciklidpar:
#39 - 8 januari 2007 15:36
Micke_A skrev:
En av mina favoritciklider är chokladcikliden,

Ja, de är fantastiskt vackra! Har spanat på den (den är ju roooooosa....) men den blir för stor för mitt kar... :(
#40 - 8 januari 2007 17:35
Ok, ni pratade ju lite om hantlar, och de blir ungefär lika stora. Så jag tänkte att chokladcikliden kunde passa.
#41 - 8 januari 2007 17:41
Micke_A skrev:
Ok, ni pratade ju lite om hantlar, och de blir ungefär lika stora. Så jag tänkte att chokladcikliden kunde passa.

Hanteln är också fiiiiiin (särskilt den röda) men blir även den för stor... :(

Har börjat fundera lite på Apistogramma borelii - Gul dvärgcilkid (gul variant).
Någon som vet något om dens temperament?
#42 - 8 januari 2007 18:41
Kakadua...

Hej, fick rådet här att titta på Kakadua och vilken underbar fisk... Vi har skrattat mycket här hemma...
Eftersom vi har guppy och sådant så passar ju inte maten Kakaduorna... Attans svåra att "handmata", tveksamma och vägrade rota i sanden i början...

Nu har de lärt sig! När vi kommer med plastkoppen ner i akvariet så möter de upp och får sin egen mat... :p
Neontetrorna stjäl och när sedan alla invånare invaderar deras revir för att stjäla resterna så står Kakaduorna med "nosen" mot botten och skräms :D Man kommer att tänka på "Hajen", tumtumtum, till attack!!!!!!!!!;)
#43 - 8 januari 2007 19:07
Mina Apistogramma borelii är mycket försynta och fredliga. De är inte så stora i maten, mina guppy snor ofta fodret framför näsan på dem.

Annons