Behövs nya Zoopetartiklar

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 8 juni 2005 07:54
Ja rubriken är kanske lite tillspetsad men jag har konstaterat att om man lägger in en ny artikel här på Zoopet (oavsett om det är en goldartikle eller inte) så uppmärksammas det överhuvudtaget inte.
Ta Aquarama-artiklarna som tog mig drygt 20 timmar att sammanställa och som nästan ingen tittar på. Jag startade två trådar i forumet om detta och TOTALT så har bara två personer kommenterat artiklarna.
Om man istället startar en tråd om ett spel med en tokig groda eller en tråd om kattungar så engagerar sig mängder med pesroner. Jag har absolut inget emot den typen av inlägg i forumet - tvärtom så tycker jag att trådar som dessa är en viktig del för att ett forum skall bli levande.
Vad jag istället undrar över det nästintill totala ointresset för artiklen som jag nämner ovan och även för andra artiklar som vi lagt in på Zoopet.

Kanske är vi inne på fel väg på Zoopet om man nu skall se det lite ur krasst kommersiell synpunkt - vi kanske istället för att jobba med att förbättra det akvaristiska innehållet på Zoopet istället skall satsa på mer spel och lekar om vi skall få fler att bli goldisar. Jag vet inte, men efterlyser synpunkter.

Problemet med om vi istället skall gå "spel/lek" vägen är att jag själv personligen är totalt ointresserad av sånt och därför inte kan bidra med att utveckla Zoopet i den riktningen.
Inte heller är det direkt Christians starka sida så om Zoopet skall utvecklas åt det hållet så behöver vi hjälp.
#2 - 8 juni 2005 08:11
Jag har varit inne och läst dina artiklar, däremot inte kommenterat dem, tror du inte att det är fler som gör så?

Håller med om att det blivit lite väl mycket "lekstuga", och JA jag VET att det är frivilligt att delta i dem, men när man söker på "nya inlägg" så får man ibland upp 10 lektrådar och två om fiskar. Av nån märklig anledning är det samma trend på min danska akvariesite. Vi behöver kanske in lite nytt blod?
#3 - 8 juni 2005 08:13
Jag tillhör i alla fall dom som tittat genom artiklarna och är tacksam för att dom "annonserades" via forumet - annars hade jag nog inte själv hittat fram till dem eftersom jag närmast till 100% häckar på forum-delen.
Det var i alla fall intressanta artiklar som rekommenderas. :)
Däremot är formatet svårt med först all text och därefter en rad bilder utan kopplade kommentarer.
Jag lägger också med viss glädje märke till att Kjell numera hör till de kritiska rösterna vad gäller lek-trådarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 juni 2005 08:26
Jag har varit inne och läst dina artiklar, däremot inte kommenterat dem, tror du inte att det är fler som gör så?

Jo då, det är det säkert men jag kan också se hur många som t.ex. har klickat på fotona och det är faktiskt väldigt få så hur man än vrider och vänder på det så är det inte specillöet många som tittar på artiklarna.

Däremot är formatet svårt med först all text och därefter en rad bilder utan kopplade kommentarer.

Ja, det kan ju faktiskt vara så att de inte uppmärksammas så mycket helt enkelt pga att de är dåliga layoutmässigt eller innehållsmässigt - om så är fallet vill jag självklart gärna ha synpunkter på det också. Föredrar helt klart kritik framför likgiltighet;)
Vad gäller layouten så är det svårt att göra något åt det i webbformat. La dock ner nästan en hel dags extra jobb på att göra gold-artiklen från Aquarama mer lättläst.

Jag lägger också med viss glädje märke till att Kjell numera hör till de kritiska rösterna vad gäller lek-trådarna.

Håller med om att det blivit lite väl mycket "lekstuga",

Låt mig än en gång poängtera - jag är absolut inte kritisk mot lektrådarna som sådana, tvärtom så skrev jag ju ovan
"Jag har absolut inget emot den typen av inlägg i forumet - tvärtom så tycker jag att trådar som dessa är en viktig del för att ett forum skall bli levande."
Vad jag däremot är konfunderad över är det stora ointresse som ibland gäller för typ nya artiklar, recensioner om offentliga akvarier etc. etc. och efterlyser synpunkter på detta.
#5 - 8 juni 2005 08:38
Som nybliven Goldmedlem kan jag säga att artiklarna lästes och uppskattades stort, men att jag kunde kommentera dem gick mig spårlöst förbi... :o
Det är ffa akvaristiken och allt som hör dit som intresserar mig, men det är ju inte alltid det finns inlägg i forumet som "berör" mig, och då kan det vara roligt med nå´n lek eller kul sajt som det länkas till. Barnasinnet sitter trotts allt orubbligen kvar! :D
Kan känna, fast jag inte varit aktiv här så länge, att det är samma frågor som upprepas rätt ofta, typ PMDD och Palettfrågor, och det kanske kan bli lite tradigt, så i väntan på någon intressant diskussion fördriver man tiden med lite minigolf eller nå´t. Man kanske borde trycka mer på att det finns en sökfunktion? Så slipper man irriterade inlägg av folk som inte fått svar på sin standardfråga 1 A pronto!!?
Zoopet fyller nog en viktig funktion (förutom den rent kunskapsmässiga), och det är att detta forum nog är en rent social grej för många, man blir lite polare med en del helt enkelt...
Men tro mig, jag kan nästan säga säkert att alla Goldmembers uppskattar artiklar och forskning jättemycket!!! Jag tror inte att man blir Goldmember annars, lekarna har man ju tillgång till ändå ;)! So keep up the good work, but don´t forget to laugh sometimes! :)
MYCKET varma hälsningar från en nyfiken, kundkapstörstande newbe!
#6 - 8 juni 2005 08:59
Förresten tar det en halv dag för mig att lägga till kommentarer märker jag nu... Får typ uppdatera sidan för att lyckas, vad beror det på?
#7 - 8 juni 2005 09:24
En liten sak som kanske bidrar till det är att det krävs ett annat inlogg som guldmedlem på sidan för artiklar etc än i forumet. Själv så tog det mig lite detektivarbete att hitta mailet jag fick när jag blev gold-medlem så jag kunde logga in och läsa. Varför är inte lösenordet och login:et detsamma där som i forumet?

Sen tycker jag det är bra att det förs upp och noteras här i forumet också - hade nog kanske också missat det, även om jag brukar hålla koll på artiklarna rätt ofta. Dock jobbat mycket sista 2 veckorna så bevakningen har minskat. :rolleyes:

Det är viktigt med både lek och allvar. Sen märker jag själv också att det är mycket samma frågor som cirkulerar och att man då inte läser de trådarna igen.
Lekarna i sin tur bidrar till att medlemmarna lär känna varandra lite mer personligen vilket är ett kul inslag, även om det inte bör vara dominerande.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 juni 2005 10:01
Varför är inte lösenordet och login:et detsamma där som i forumet?

Tyvärr är det ännu inte praktiskt genomförbart. Även om detta smärre praktiska problem i och för sig kan påverka något så är det ändå ganska marginellt eftersom det också är väldigt få som läser de helt öppna artiklarna.

Förresten tar det en halv dag för mig att lägga till kommentarer märker jag nu... Får typ uppdatera sidan för att lyckas, vad beror det på?

Förstår inte riktigt vad du menar?
#9 - 8 juni 2005 10:09
Jag har läst många av de artiklar som lagts ut och då även klickat på bilderna... Men att det gick att kommentera bilderna har gått mig helt förbi, sorry..Det kanske beror på att jag tittat på den större bilden och inte scrollat ner den ordentligt för att se längre ner, jag vet inte.

Men om det är kommenterade bilder som behövs för att andra skall kunna se att man läst en artikel så kan jag givetvis göra detta. Dock så vet jag kanske inte alltid vad jag vill säga om en viss bild eller så, känns lite konstigt att kanske bara skriva "horribel fisk" eller nåt liknande.

Artiklarna är intressanta och jag är tacksam för att du, Kjell, lägger ner så mycket tid för att vi skall kunna få ta del av olika evangemang. Att det tar tid att sammanställaen artikel vet jag själv...eftersom jag sammanställde tråden Man vet att man är akvarist då....Hur många som har läst den har jag ingen aning om men jag har heller inte gjort nån reklam för den :)

Jag fortsätter gärna att läsa artiklarna och om det behövs kommentarer i artiklarnas bilder så gör jag gärna detta... Allt för att det ska synas att jag faktiskt tagit mig tid till att läsa igenom ett arbeta som det lagts ner mycket möda på..
#10 - 8 juni 2005 10:43
Jag menar att när jag skrivit en kommenter och klickar på "skicka inlägg" så står datorn bara och tickar, det tar evigheter innan det lyckas. Men om jag trycker på uppdatera-knappen så går det fortare... ??? Konstigt tycker jag... Det tar lite tid att kommentera då menar jag alltså...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 juni 2005 10:47
Antar att ni med att kommentera menar att man kommenterar själva fotona - detta har jag överhuvudtaget inte räknat in.
När jag skriver att väldigt få har tagit del av artiklarna så har jag dels tittat på hur många som klickat på dom, samt också tagit hänsyn till hur många som skrev och läste i de två trådar jag la in om de bägge Aquaramartikeln.

Dessa bägge forumtrådar om Aqurama ihop på totalt 9 dygn (5 resp. 4) haft lika många visningar som "Crazy Frog" haft på 1 dygn!!!!
Nu vill jag återigen påpeka att jag inte har något emot trådar som Crazy Frog - det är inte det det handlar om utan varför så få läser artiklarna.

Faktum är att Zoopets artiklar läses av väldigt få och då man ställa sig frågan varför?
1/ Är artiklarna tråkiga innehållsmässigt
2/ Handlar de om fel saker
3/ Är layouten svåröverskådlig
4/ Hittar ingen artiklarna
5/ Är folk helt enkelt ointresserade av att läsa artiklar
6/ eller något annat

Gäller punkt 1-4 så får vi naturligtvis se om vi kan förbättra oss
häller punkt 5 så har vi kanske helt fel inriktning på Zoopet och i så fall borde vi istället lägga vårt krut på med spel/lekar

Nu är jag ju självklart medveten om att en tråd som denna i huvudsak bara läses av sådana som de facto också har kollat i artiklarna - så därför ger de svar och synpunkter som kommer fram här inte en korrekt bild på varför inte artiklarna läses, men jag startar ändå tråden för att kunna ta del av era synpunkter.
#12 - 8 juni 2005 11:00
Jo, det är klart att det blir en skev bild genom att vi som är intresserade av artiklarna och läser dem och tycker att de är bra, är de som är inne på denna tråden.:) Jag uppskattar artiklarna mycket och tycker att de ger mycket intressant läsning och fotografierna är himla fina.

Kanske är de svårupptäckta... vet att jag ibland "glömmer bort" att de finns och inte kollar första sidan så ofta som man borde och då säkert missar någon artikel. Handlar inte om ointresse utan snarare om att man inte tänker på att titta där. Efterlyste ju tidigare om en möjlighet att kommentera artiklarna direkt och fick då veta att detta inte går rent tekniskt. Då är det ju bra om man både för att upplysa om att artikeln kommit och för att få kommentarer startar en ny tråd om just den artikeln (precis som Kjell gjort). Roligt om man kan kommentera och diskutera om det och det gör ju dessutom andra nyfikna på artikeln=fler läser den.

Layouten på senaste artikeln tycker jag var bra. Bildtext gör att bilderna blir mer intressanta och i sitt sammanhang, än om de kommer i slutet efter texten i en klump. Mycket bättre!
#13 - 8 juni 2005 11:02
Jag kan nog säga att jag inte är på 1a sidan lika mycket nu som med "gamla" Zoopet, och jag tycker att den nya är rörigare än den gamla var. Jag gillade den där "10 senaste inläggen" eller vad det hette, och var där inget intressant, så klickade jag vidare - oftast ganska oplanerat, och hittade nåt annat att läsa. Nu är jag av nån märklig anledning nästan bara på forumet...fast att jag är Gold.
#14 - 8 juni 2005 11:24
Funderingar!

Det är lite marigt att hitta nya artiklar, eller kanske mera slöhet från min sida. Sen så strular påloggningen till artiklarna för mig och jag får hoppa runt och testa att logga på på olika ställen för att komma åt dom. Tyvärr gör jag så att jag hoppar in på Zpet på en länk från min Zoon (som är min startsida) via fotogalleriet. Sen går jag direkt till forumet. Startsidan är jag i princip aldrig på, jag tycker den är "rörig", och i själva forumet så går jag nästan bara till dom trådar som intresserar mig i några få avdelningar. Jag märker ju att jag missar mycket på det sättet. Jag gillar det nya Zpet, den är mycket större, men jag hinner helt enkelt inte med att kolla överallt. Använda en funktion som visar allt som postats sen sist är inte kul när det ser ut som det gör i forumet. Då tycker jag att "prenumerationerna" funkar mycket bättre. Men, tjaaa... jag missar nyheterna då.
Sen är det väldigt lugnt på fiskfronten just nu. Folk prioriterar annat än sina akvarier och forum, tror jag.
Men jag tycker att det är trevlig med artiklarna dom gånger jag kommer att tänka på att dom finns. Deathdealers artikel om digitalfotoarbete har jag kikat på också.
Och att det finns kommentarer under respektive artikelbild är väldigt bra, som i den senaste.
#15 - 8 juni 2005 11:45
[QUOTE=mckvinnan]
Kanske är de svårupptäckta... vet att jag ibland "glömmer bort" att de finns och inte kollar första sidan så ofta som man borde och då säkert missar någon artikel. Handlar inte om ointresse utan snarare om att man inte tänker på att titta där. Efterlyste ju tidigare om en möjlighet att kommentera artiklarna direkt och fick då veta att detta inte går rent tekniskt. Då är det ju bra om man både för att upplysa om att artikeln kommit och för att få kommentarer startar en ny tråd om just den artikeln (precis som Kjell gjort). Roligt om man kan kommentera och diskutera om det och det gör ju dessutom andra nyfikna på artikeln=fler läser den.[/QUOTE]
Jag håller med mckvinnan. Jag har nästan helt glömt bort förstasidan till för ett par veckor sen. Där finns ju mycket information och bra tips. Att jag "glömt" bort framsidan beror nog på många saker men specielt två. På forumet får jag sällskap och att mycket text "skrämmer" mig. Nu har jag inte läst just dom artiklar som Kjell skriver om men jag var in på offentliga akvarium och läste. Fast jag är dyxiletiker så tyckte jag att det var lätt läst och framför allt roliga att läsa. Artiklarna om "gör det själv" och fisk informtionen är både informations rik och lätt läst. Jag har den senaste veckan märkt att jag är mindre på "off tropic" och mer på första sidan. Jag vet inte varför det blivigt så, men skoj är det att läsa om fiskar man har eller vill ha. Jag tror att det är lätt att man blir "forum beroende" och "glömmer" bort första sidan. Jag tror att dom här diskutionern är nyttiga och ledder frammåt.
#16 - 8 juni 2005 11:51
Tyvärr har jag inte varit inne på de nya artiklarna för jag hittar inte mailet med lösenordet. Lite dumt att man måste använda sig av 2 lösenord. Jag har själv samma lösenord på många för jag har så otroligt dåligt minne när det gäller alla uppsjöer av koder och lösenord mm som finns i mitt liv.

Artiklarna är bra men jag känner att just dom artiklarna inte berör mig så mycket då jag är mer intresserad av sådana ställen som finns i min närhet som jag har möjlighet att besöka. Nu menar jag inte bara Sverige utan även våra närmsta grannländer.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 8 juni 2005 12:08
Flera har framfört synpunkter om att man hoppar över första sidan för att den är rörig och att den gamla var bättre.
När vi hade den gamla så fick vi kritik för att det inte hände nått där och därför byggde vi om den till en första sida där det så gott som dagligen händer nåt (till skillnad från tidigare) och dessutom med fler länkar så att man snabbat kan navigera sig vidare.
Jag kan dock hålla med om att den nuvarande känns rörigare men själv föredrar jag en aktiv och något rörig första sida framför en statisk sida med snygg layout -men som sagt ni verkar ju inte hålla med om detta.
Har dock svårt att se att om vi återinförde en statisk första sida med mindre info så skulle det leda till att fler läste artiklarna.

Tyvärr har jag inte varit inne på de nya artiklarna för jag hittar inte mailet med lösenordet. Lite dumt att man måste använda sig av 2 lösenord.

Att vi tvingas använda två lösenord har jag tagit upp tidigare. Lösenordet till artiklarna återfinns i den översta tråden i Zoopet-Gold kategorin i forumet (kolla vem som ställde första frågan i den tråden;) )
Inloggning sker enbart på Fösrta sidan.

Artiklarna är bra men jag känner att just dom artiklarna inte berör mig så mycket då jag är mer intresserad av sådana ställen som finns i min närhet som jag har möjlighet att besöka. Nu menar jag inte bara Sverige utan även våra närmsta grannländer.

Även de artiklar som varit "närmare" har inte samlat fler läsare.
#18 - 8 juni 2005 12:11
Tja vad ska man säga som inte redan är sagt. Jag är mycket sällan på 1:a sidan, tycker den är rörig och svårläst. I menyrutan ser jag ingen som helst ordning, finns ingen för mig uppenbar ordning i rubrikerna och det gör att jag inte ser vad som står där utan att behöva koncentrera mig ordentligt och då tappar jag intresset. De få ggr jag velat läsa nån artikel har jag behövt söka rätt på hur man loggar in och det känns osmidigt. Oavsett vad orsaken är till varför man inte kan synka inloggningen med forumet så är det osmidigt.

De enda råden från mig är att skala bort information från 1:a sidan, framhäv det som ni vill ska synas (Artiklar och vad vet jag?) och tona ner eller dölj det andra på andra nivåer. Huvudsaken är att det blir mindre med text och mer ögonfångande rubriker. Det tror jag är en väg.

Själv tillbringar jag 99% av min Zoopet-tid i forumet och den totala tiden är på nedåtgående. Just nu är mina prioriteringar på annat håll.

I övrigt så vet jag inte vad som förväntas av oss zoopetare, vi är ju här av olika anledningar. Många av oss uppskattar det arbete som läggs ner på sidan och en del av oss betalar t.o.m. en slant för detta. Att det är ett sådant fokus på forumet istället för artikelarkivet tycker jag inte alls är konstigt. Jag tror inte man ska räkna med en anstormning av läsare av artiklar oavsett hur bra dessa är och hur mycket oavlönat arbete man lägger ner på dem. Jag skulle hellre se till helheten, ett aktivt forum tror jag gör att fler hittar till artiklarna än annars. En förbättrad annonsering i forumet av nya (och kanske också gamla) artiklar tror jag kan hjälpa upp läsarsiffrorna om man nu är så intresserad av det.

Tycker man att arbetsinsatsen inte motsvarar resultatet då får man väl fundera över sina prioriteringar.
#19 - 8 juni 2005 12:22
[QUOTE=Kjell Fohrman]Flera har framfört synpunkter om att man hoppar över första sidan för att den är rörig och att den gamla var bättre.
När vi hade den gamla så fick vi kritik för att det inte hände nått där och därför byggde vi om den till en första sida där det så gott som dagligen händer nåt (till skillnad från tidigare) och dessutom med fler länkar så att man snabbat kan navigera sig vidare.
Jag kan dock hålla med om att den nuvarande känns rörigare men själv föredrar jag en aktiv och något rörig första sida framför en statisk sida med snygg layout -men som sagt ni verkar ju inte hålla med om detta.
Har dock svårt att se att om vi återinförde en statisk första sida med mindre info så skulle det leda till att fler läste artiklarna.[/QUOTE]

Har aldrig tyckt att det ska vara en statisk första sida - det är tråkigt tycker jag, precis som du. Kul med en levande sida där man genast ser vilka nya annonser som finns och nya fiskar etc. Men som flera har sagt så gillar vi forumet starkt (jättepositiv tumme upp!:D) och går oftast in på det först eller har det som bokmärke till och med. Då blir det lätt att man missar att kolla in första sidan, men det betyder definitivt inte att vi inte uppskattar den eller vill ha den kvar. Kanske skulle man läsa fler artiklar om de var längre upp på sidan och de saker med bilder (annonser etc) låg längre ned på sidan... bara en fundering...eller om en bild från artikeln fanns med - bilder drar alltid till sig uppmärksamhet och speciellt då du brukar lyckas ta läckra bilder som gör en nyfiken. Enkla saker som kanske hjälper?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 8 juni 2005 12:24
I övrigt så vet jag inte vad som förväntas av oss zoopetare, vi är ju här av olika anledningar.

Jag förväntar mig inget eller ställer självklart inga krav utan snarare undrar jag över hur jag/vi skall kunna utvecka Zoopet så att fler kan uppskatta sidan och i viss mån rent krasst få fler gold-medlemmar.
När jag ser vilka delar som uppskattas mest så är det väl snarare som så att vi kanske också borde utveckla Zoopet i den riktningen istället för i den riktning vi följer nu.
#21 - 8 juni 2005 12:35
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tycker absolut att artiklarna behövs. :) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag läser gärna båda artiklarna och smått & gott.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag brukar oftast "scanna" av 1:a sidan om det hänt nå´t och då ser man direkt om det är t ex nya foton i guldisarnas fotoalbum, dessa måste ju naturligtvis kollas. Jag kan tänka mig att focuset från i alla fall guldisarna har varit nyheterna, d v s fotoalbum, tävlingar och sådant medans artiklarna har kommit lite i skymundan. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Dom "försvinner" lite på 1:a sidan oxå då blicken främst dras till dom bilder som ligger där. Kanske skulle en lockande bild från t ex senaste artikeln samt en slumpbild från smått & gott göra det lättare att "hitta" in. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Håller med om att bildtexter gör att det blir både lättare och roligare och mer intressant att läsa.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske en liten rullgardinsmeny när man är inne i en artikel typ "vill du läsa mer om" och därunder kunna välja bland alla olika artiklar som finns.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Skulle definitivt önska mig en utförlig artikel om "växtakvarier för dummies" eller nå´t liknande. :D [/color][/font]
#22 - 8 juni 2005 12:41
För mig låter det som att akvaristiska artiklar ställs mot en spel-o-lek-väg i forumet som varken du Kjell eller Christian är intresserade av. Antingen det ena eller det andra. Jag förmodar och hoppas att jag tolkar det fel och att Zoopet även i fortsättningen kan få innehålla både och och allt där emellan utan att man överger ett spår bara för att det är mindre populärt än nåt annat. Internet är ett dynamiskt media och de websajter som lever här ute måste också vara dynamiska för att kunna fortsätta leva.

Bra debatt för övrigt, kanske det kan komma lite konstruktivt ur detta. En kontinuerlig dialog med medlemmarna är viktigt för dynamiken.
#23 - 8 juni 2005 12:41
Men som flera har sagt så gillar vi forumet starkt (jättepositiv tumme upp!:D) och går oftast in på det först eller har det som bokmärke till och med. Då blir det lätt att man missar att kolla in första sidan, men det betyder definitivt inte att vi inte uppskattar den eller vill ha den kvar.[/QUOTE] Håller fullständigt med dig.
#24 - 8 juni 2005 12:42
En av sakerna som jag tycker är så otroligt mycket bättre i nya Zpet är fotona i forumet. Att man kan fota en fisk/pryl och infoga den till frågan är så suveränt bra.
Men det har ju inte med artiklarna att göra, ville bara berömma lite annat också ;)
#25 - 8 juni 2005 12:46
[QUOTE=Hasse H]Bra debatt för övrigt, kanske det kan komma lite konstruktivt ur detta. En kontinuerlig dialog med medlemmarna är viktigt för dynamiken.[/QUOTE] Bra sagt. En debatt som denna för fram många bra ide'er.
#26 - 8 juni 2005 12:51
[QUOTE=mckvinnan][ Men som flera har sagt så gillar vi forumet starkt (jättepositiv tumme upp!:D) och går oftast in på det först eller har det som bokmärke till och med. Då blir det lätt att man missar att kolla in första sidan, men det betyder definitivt inte att vi inte uppskattar den eller vill ha den kvar.[/QUOTE] Precis så var det för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 8 juni 2005 12:53
För mig låter det som att akvaristiska artiklar ställs mot en spel-o-lek-väg i forumet som varken du Kjell eller Christian är intresserade av. Antingen det ena eller det andra.

Nja, idag är ju alla nyheter vi jobbar med att förbättra "seriösa" infodelar (med ett undantag för T-shirt etc.) med vi till 0% satsar på spel/lekar etc.
Vid en ändring inriktning skulle det kanske bli 50-50 istället för som nu 99-1
#28 - 8 juni 2005 13:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]
För mig låter det som att akvaristiska artiklar ställs mot en spel-o-lek-väg i forumet som varken du Kjell eller Christian är intresserade av. Antingen det ena eller det andra.

Nja, idag är ju alla nyheter vi jobbar med att förbättra "seriösa" infodelar (med ett undantag för T-shirt etc.) med vi till 0% satsar på spel/lekar etc.
Vid en ändring inriktning skulle det kanske bli 50-50 istället för som nu 99-1[/QUOTE]

Tycker nog inte att det behövs ändras från er del så länge off-topic delen i forumet finns kvar. Kanske isf akvarierelaterade roliga grejer som akvarie-skärmsläckare till datorn etc. Men annars räcker off-topic:en för mig som "oseriös" del.
#29 - 8 juni 2005 13:38
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske man enkelt skulle kunna ta sig till artiklarna via rutan överst med:[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Hem/Forum/Annonsbörs etc.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Som det är nu måste man ta sig dit via 1:a sidan[/color][/font]
#30 - 8 juni 2005 16:46
*klappar mig på bröstet över att jag läst artikeln och kollat bilderna*

Jag är inte riktigt överens med första sidan. Jag saknar faktiskt funktionen med de senaste 10 inläggen som fanns tidigare. Kalendariet är placerad allra överst och det är jag inte heller så nöjd med, där skulle jag hellre vilja ha nån artikelbild med länk till artiklarna. Jag upplevde aldrig den gamla sidan som statisk, snarare tycker jag att den nya är lite "tråkigare". Jag hoppar sällan in på första sidan utan oftast rätt in i forumet. Jag tycker nya zoopet är kanonbra men... saknar lilla pilen som man kan hoppa upp i toppen på sidorna med (den har jag behandlat i en egen tråd!) och sedan tycker jag det är mycket "musarbete", dvs många klickar till både sidor hit och sidor dit, många klick för att skriva pm och öppna sin meddelandesida. Mycket scrollande oxå och musarbetet upplever jag som lite störigt.

För allt smör i Småland så ta inte bort artiklarna, jag läste aquaramaartikeln med stort intresse och kände att det var attans man inte var miljonär å kunde åkt dit å kollat saltvattensakvarier. Akvarieartiklarna behövs för att särskilja denna websajt från andra. Vad gäller övriga lekaktiviteter så tycker jag de har nog med utrymme i off-topic-avdelningen. Å där behövs de! Även en liten akvarist behöver ibland flumma bort med lite förströelse och lite "anti-fisk"-trådar. Men för att återgå... just allt klickande gör att det blir lite besvärligt att ibland läsa artiklar od. Jag hade önskat att de kunde vara lite mer lättåtkomliga. Kanske skulle "Artiklar" finnas med som en egen rubrik bland rubrikerna i "hem-gardinen", precis som affärsrecensioner, goldmedlemmars fotoarkiv mfl?

Nä nu lät jag bra gnällig.... Skämmes på mig! Jag är SÅÅ glad för att zoopet finns, vad skulle jag annars göra med all min lediga tid? Brodera tavlor, sticka koftor och baka kanske???
#31 - 8 juni 2005 16:46
Hej, jag tycker det är helt ok som det är, jag har kollat artiklarna men som nybörjare läser jag allt jag kan komma över . Tänkte inte heller på att kommentera (de var jättebra) men bättre sent än aldrig, eller:) . Jag har i alla fall röstat på fotona, vilket inte var lätt (att välja menar jag).
MVH
Annelie
#32 - 8 juni 2005 16:56
[QUOTE=Lenmar]Jag är inte riktigt överens med första sidan. Jag saknar faktiskt funktionen med de senaste 10 inläggen som fanns tidigare. Kalendariet är placerad allra överst och det är jag inte heller så nöjd med, där skulle jag hellre vilja ha nån artikelbild med länk till artiklarna. Jag upplevde aldrig den gamla sidan som statisk, snarare tycker jag att den nya är lite "tråkigare". Jag hoppar sällan in på första sidan utan oftast rätt in i forumet. Jag tycker nya zoopet är kanonbra men... saknar lilla pilen som man kan hoppa upp i toppen på sidorna med (den har jag behandlat i en egen tråd!) och sedan tycker jag det är mycket "musarbete", dvs många klickar till både sidor hit och sidor dit, många klick för att skriva pm och öppna sin meddelandesida. Mycket scrollande oxå och musarbetet upplever jag som lite störigt.

För allt smör i Småland så ta inte bort artiklarna, jag läste aquaramaartikeln med stort intresse och kände att det var attans man inte var miljonär å kunde åkt dit å kollat saltvattensakvarier. Akvarieartiklarna behövs för att särskilja denna websajt från andra. Vad gäller övriga lekaktiviteter så tycker jag de har nog med utrymme i off-topic-avdelningen. Å där behövs de! Även en liten akvarist behöver ibland flumma bort med lite förströelse och lite "anti-fisk"-trådar. Men för att återgå... just allt klickande gör att det blir lite besvärligt att ibland läsa artiklar od. Jag hade önskat att de kunde vara lite mer lättåtkomliga. Kanske skulle "Artiklar" finnas med som en egen rubrik bland rubrikerna i "hem-gardinen", precis som affärsrecensioner, goldmedlemmars fotoarkiv mfl?

Nä nu lät jag bra gnällig.... Skämmes på mig! Jag är SÅÅ glad för att zoopet finns, vad skulle jag annars göra med all min lediga tid? Brodera tavlor, sticka koftor och baka kanske???[/QUOTE] Jag tycker iallafall inte att du är gnällig, utan kommer med väldigt många sunda ide'er. Tycker att det är en härlig ton på den här tråden.
#33 - 8 juni 2005 18:33
Jag tycker absolut att artiklarna skall vara kvar, jag har läst dom(dock inte kommenterat dom), och tycker det är mycket intressant läsning!
Artiklar med ett tema som känns mer "nära", alltså något man själv som akvarist kanske kan omvandla i praktiken i sina egna burkar tex. "växtakvarier för dummies" som Maria - sjöjungfru skrev, det tror jag hade lockat mer läsare.
Varför inte en "artikel-tävling" bland medlemmarna emellanåt, som fototävlingen vi har nu fast mer sällan.Det kanske hade flyttat focus lite från "lekarna" till artiklarna istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 8 juni 2005 18:40
Tacksam för alla synpunkter som kommer in - läser och begrundar.

Bara en liten kommentar till denna synpunkt
"Varför inte en "artikel-tävling" bland medlemmarna emellanåt"
Faktum är att samtidigt som vi körde igång fototävlingen så startade vi en artikeltävling och vi har under hela denna tid inte fått in en enda artikel.
#35 - 8 juni 2005 18:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Bara en liten kommentar till denna synpunkt
"Varför inte en "artikel-tävling" bland medlemmarna emellanåt"
Faktum är att samtidigt som vi körde igång fototävlingen så startade vi en artikeltävling och vi har under hela denna tid inte fått in en enda artikel.[/QUOTE]
OK, att det redan finns en artikeltävling är ngt jag missat:o!
Hittade den nu i rullgardinen under "Tävlingar":D!!
#36 - 8 juni 2005 18:53
Jag har ett förslag...

Se till att man får bäst överblick över nya inlägg i forumet på Zoopet's förstasida (och där förståss exkludera Offtopic). Då kommer folk automatiskt att börja använda den istället (som förut).

Då kan man göra "reklam" för nyheter där, det blir liksom svårare att missa dom ! Jag har personligen skapat mig två "knappar" i Firefox. En som heter nya i 101 och en nya i 102. Detta för att "slippa" lekarna. Då missar jag alldeles säkert en del annat men det har blivit enklast på nått sätt.

Inte så att jag på något sätt har några problem med Offtopic men jag måste vara extremt uttråkad för att "trigga" på något där...

Oj vilket svammel detta blev men jag ville bara tillföra något i ämnet som kanhända vore kreativt.
#37 - 8 juni 2005 19:11
Nu har jag inte läst mer än början på tråden.

Jag ville direkt läsa artikeln när du skrev om den först men först å främst hade jjg problem att hitta den, hittade inget i snabbmenyerna sen fick jag lusläsa framsidan tills jag hittade den. Klickar på den "du är inte inloggad" jag med mitt dåliga minne kommer inte ihåg vad jag har för lösenord där vilket gjorde att det tog någon vecka innan jag orkade luska mig in.

Hela dubbla inloggningsgrejjen är otroligt jobbig vilket gör att jag i princip inte har använt några gold funktioner, synd att det inte går att sammköra med forumet.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 8 juni 2005 20:25
Återigen bara en liten kommentar till en detalj för att undvika missförstånd (gör en mer övergripande kommentar senare)

"Hela dubbla inloggningsgrejjen är otroligt jobbig vilket gör att jag i princip inte har använt några gold funktioner"

Den enda som man behöver logga in extra för är Goldartiklarna - för allt annat gäller foruminloggningen och då tycker jag det är lite märkligt att du missat alla andra gold-funktioner pga detta.
#39 - 8 juni 2005 20:32
[QUOTE=gosatta]Nu har jag inte läst mer än början på tråden.

Hela dubbla inloggningsgrejjen är otroligt jobbig vilket gör att jag i princip inte har använt några gold funktioner, synd att det inte går att sammköra med forumet.[/QUOTE]
Himla bra med bredband, inloggad hela tiden:D
MVH
Annelie
#40 - 8 juni 2005 20:44
Kjell har det alltid varit så? isåfall är det bara jag som är förvirrad så då får jag väl börja kolla runt då :)
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 8 juni 2005 21:10
[QUOTE=gosatta]Kjell har det alltid varit så? [/QUOTE]
Svar ja.
#42 - 8 juni 2005 21:26
Efter att ha läst början av tråden och skummat lite på slutet är min kommentarer enligt följande.

Jag tycker själv att det är lite svårt att hitta olika artiklarna. Kanske skulle man ha en länk i stil med forum och annonsbörsen och under denna länka ha kategorier. Tror att det skulle bli lite lättare att hitta.

Angående återkommande frågor. Ja det är mycket som kommer upp gång på gång men samtidigt är det akvarierelaterat och ny användare dyker upp hela tiden. Bara att acceptera.

Lekar. Ingen "har något emot dem". Jag har tyvärr ganska mycket emot dem. Jag tycker att de tar dör på forumet eller i varje fall den akvarierelaterade delen. Tyckte väl att det var roligt i början, men det är så otroligt många att funktionen senaste inlägg är näst intill onödigt. Jag tror att det skulle vara bättre för zoopet att ta bort denna del. Denna fråga har lyfts i någon enstaka tråd tidigare. Jag anser att det har blivit för mycket lekar. Klart att jag inte behöver gå in på dem men jag är intresserad av att följa vad som händer på forumet i övrigt och då tycker jag att dessa är "i vägen".

Lite personliga åsikter om det hela.
#43 - 8 juni 2005 21:29
Bara för att jag har skrivit av mig så var det ovanligt lite lekar på senaste inlägget funktionen.
#44 - 8 juni 2005 21:34
Jag har läst aquarama artikeln och tyckte den var intressant och layouten var bra. Jag klickade dock aldrig på bilderna eftersom det inte behövdes p.g.a. de var tillräckligt stora direkt i artikeln så jag kände inte att jag behövde klicka upp dem till stor storlek. Jag hade troligtvis aldrig noterat artikelt om du inte hade annonserat att den fanns via forumet också. Anledningen är helt enkelt att oftast går jag direkt in i forumet och väljer att se de senaste inläggen och har inget behov av att använda första sidan.

Anledningen att jag inte ser något behov av att använda första sidan är att oftast så kommer de nyheter jag är intresserad av via forumet och inte via första sidan, med undantag för artiklar, fast de brukar i och för sig oftast också annonseras via forumet i och för sig. Jag tror inte jag skulle använda förstasidan mer om de 10 senaste trådarna syndes på första sidan, anledningen är att ofta är jag in på zoopet varje kväll och då burkar det ha kommit in ca 75 nya trådar sen föregående rad och då är det ändå de som syns på första sidan för få.

Ofta behöver jag inte ens heller gå tlll startsidan om jag vill komma åt andra delar på zoopet utan man kan bara gå i huvudmenyn högst upp om man t.e.x. vill gå till "artbeskrivningar" eller "medlemmarnas bildarkiv".

Men nu blev det mycket snack om första sidan och jag tror inte det egentligen var det du var ute efter. Jag är personligen helt övertygad om att de flesta goldmedlemmar har betalt medlemsavgiften för att få mer akvaristiskt innehåll och jag tror inte att de skulle ha betalt den för att få tillgång till en massa lekar/spel. Lekar/spelen får gärna finnas kvar i Off Topic som nu för de som tycker de är kul, jag är dock personligen helt ointresserad av dem. Däremot skulle jag gärna se att Off Topic inte kom men när man väljer att visa "Inlägg sedan förra besöket", eller åtminstone vore det bra om man kunde välja att man vill att den inte skall komma med.
Saker som enbart annonseras via första sidan tror jag missas av många just p.g.a. många går in direkt i forumet. Sen tror jag precis som någon sagt tidigare att artiklar som ligger närmare ens egen verkligen nog är intressantare för fler personer, exempelvis "Så startar du ett växtakvarium", "Så bygger du din egen dam", "Så får du dina växter att överleva", e.t.c. '

Artikeltävligen skulle säkert kunna ta fart om den annonserades lite mer. Jag har sett att den funnits sen tidigare men det har inte pratats så mycket om den eller påmints om att den finns. Samma sak gäller för övrigt även videotävlingen. Tröskeln till att skicka in en artikel till artikeltävligen tror jag för många liksom för mig är att man tror att en artikel måste vara ganska lång och saklig, och "jantelagen" säger väl att "jag kan ju inget", "inte har jag något att skriva om", e.t.c. vilket gör att man säkert låter bli att skicka in någon artikel överhuvud taget. Tycker det vore jättekul om vi kunde få fart på artikel tävlingen så det varje månad/kvartal komm ett antal nya artiklar skrivna att medlemmar som man kunde ta del av.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 8 juni 2005 21:38
Bör väl kanske poängteras att mindre än 12% av alla inlägg har skrivits i kategorierna Off Topic, hund, katt, smådjur, fåglar, terrariedjur och övriga husdjur - med andra ord är ca. 88% av alla inlägg akvarierelaterade så jag förstår faktiskt inte varför de en del hänger upp sig på detta.
Det är ju bara att avstå från att läsa dessa 12% om man inte känner för det eftersom det vi ju faktiskt i detta forum har ganska många kategorier just för att den specialintresserade kan hoppa över det som man inte är intresserad av.
Tycker det är värre med andra forum där allt är mixat.

Sedan om man tittar på Off Topic tråden så finns det ju faktikst även där en hel del av akvaristiskt och naturintresse som t.ex. just nu
"Ett klick för skogen"
"Kan man kallas kändis nu" (artikel i en tidning om en Zoopetakvarist)
"Så kan man smuggla fisk"
Många trådar i Off Topic är ett grattis till de goldisar som fyller år.
osv osv
Även icke akvaristiska trådar i ett forum är absolut nödvändiga för att att ett forum inte skall bli stelt och tråkigt och om man nu inte vill läsa sådana trådar så är det ju som sgat bara att hoppa över Off topic-trådarna.
#46 - 8 juni 2005 22:05
Jag uppskattar artiklarna. Sen som sagt har det varit lite svårt att hitta fram. Jag väntade faktiskt på Kjells artikel eftersom denna resa flera ggr nämnts i Zoopetväst tråden. Tycker sedan att Kjell gjort ett jättejobb för att få ut den så snabbt.
Sedan skall jag ärligt säga att jag missat att artiklarna fanns i tre delar. Jag har bara läst de senast aktuella (Trodde det var de som fanns).
Men sedan vet jag också att det finns mycket kunskap ute på forumet som vi medlemmar måste kunnna bidra med mera i artikelform. Så skriv mer artiklar.
Jag skall själv försöka skärpa mig. Har kort från flera tyska offentliga akvarium o även andra tillställningar. Det som fattas är lite text. :o :o

Sedan är det väl så att det man skriver i forumet blir snabbt inaktuellt medan det man skriver i artiklar o reportage lever kvar.:)
#47 - 8 juni 2005 23:23
[QUOTE=peppito]Lekar. Ingen "har något emot dem". Jag har tyvärr ganska mycket emot dem. Jag tycker att de tar dör på forumet eller i varje fall den akvarierelaterade delen. [/QUOTE]Hur menar du att lekarna tar död på forumet? Om du menar att folk blir fast på off tropic så har du fel. Några av dom som är mest aktiva på off tropic är dom mest aktiva på resten av forumet.

[QUOTE=peppito]Tyckte väl att det var roligt i början, men det är så otroligt många att funktionen senaste inlägg är näst intill onödigt.[/QUOTE]Jag är/var väldigt aktiv på off tropic och tycker inte att off tropic är så övervägande dominant på "nya inlägg". Det är som Kjell säger att off tropic utgör 12% av forumet. Och hur många prosent av dom 12% som är spel vet jag inte men det kan inte vara många.

[QUOTE=peppito]Jag tror att det skulle vara bättre för zoopet att ta bort denna del.[/QUOTE]Hur skulle forumet bli bättre då?

[QUOTE=peppito]Denna fråga har lyfts i någon enstaka tråd tidigare. Jag anser att det har blivit för mycket lekar. Klart att jag inte behöver gå in på dem men jag är intresserad av att följa vad som händer på forumet i övrigt och då tycker jag att dessa är "i vägen".[/QUOTE]Hur många lekar rör det sig om? Vad jag får ihop det till så är det fem resten är grattis trådar och som jag skulle vilja kalla dom umgänges eller lära känna varandra trådar. Hur kan off tropic/lekar vara ivägen?

Inge personligt men jag tror att off tropic behövs lika mycket som resten av forumet och artiklarna.
#48 - 9 juni 2005 07:22
Håller helt och hållet med Rödlöga. Ofta så det generellt sett aktiva forummedlemmar som även skriver i OffTopic. Vi måste ju få skratta och skämta med varandra emellanåt också. :)
#49 - 9 juni 2005 07:40
"Off-topic"-trådarna kan läsas av alla medlemmar medans artiklarna bara kan läsas av guldmedlemmar (ca 300st). För mig förefaller det självklart att fler kommar att läsa och kommentera "Off-topic"-trådarna eftersom så många fler har tillgång till dessa. Det blir väldigt skevt att statistiskt jämföra dessa två!
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 9 juni 2005 08:06
[QUOTE=petnym]"Off-topic"-trådarna kan läsas av alla medlemmar medans artiklarna bara kan läsas av guldmedlemmar (ca 300st). För mig förefaller det självklart att fler kommar att läsa och kommentera "Off-topic"-trådarna eftersom så många fler har tillgång till dessa. Det blir väldigt skevt att statistiskt jämföra dessa två![/QUOTE]
Nu var det ju inte bara goldartiklarna som inte läses utan även de artiklar etc. som alla kan ta del av.
30 av 33 artiklar kan läsas av alla, de 26 artiklarna i "Offentliga Akvarium" samt "Gör det själv" kan läsas av alla.
Sedan ser jag det väl kanske inte som så att det är för många som tar del av "Off topic"-trådarna (det kan gärna bli ännu fler) utan snarare undrar jag varför så få tar del av artiklarna och framförallt vad man kan göra åt detta.

Kul att så många tar del av och bidrar med synpunkter i denna tråd. Jag har tidigare lovat att göra en sammanfattning så småningom och ge mina synpunkter på alla (eller nästan alla) ideer som kommit in och det stpr jag väl fortfranade fast vid även om det blir en hel del att läsa.
#51 - 9 juni 2005 16:04
[QUOTE=Kjell Fohrman]Bör väl kanske poängteras att mindre än 12% av alla inlägg har skrivits i kategorierna Off Topic, hund, katt, smådjur, fåglar, terrariedjur och övriga husdjur - med andra ord är ca. 88% av alla inlägg akvarierelaterade så jag förstår faktiskt inte varför de en del hänger upp sig på detta.
[/QUOTE]

Jag vet inte om det är mig du missförstod eller om det var någon annan, jag menade i alla fall inte att Off Topic skulle tas bort från forumet. Off Topic behövs i forumet så den skall självklart finnas kvar.

Det jag var ute efter var däremot att jag skulle vilja ha möjlighet att ställa in så att jag slapp få upp "Off Topic" trådarna när jag valde att visa "Inlägg sedan senaste besöket". Anledningen är att lek trådarna har en tendens att vara de som uppdateras oftast och därmed alltid ligger bland de första när man väljer att se "Inlägg sedan senaste besöket", för mig personligen är dessa trådar helt ointressanta och det är lite trist när det alltid är de första trådarna man ser. Men inställningen bör nog kanske vara personlig för jag kan tänka mig att de som skriver i lek trådarna gärna vill ha upp dem i "Inlägg sedan senaste besöket".

Nu är det dock inget stort problem för det går ganska enkelt att visuellt på titeln avgöra om en tråd är "lektråd" eller ej och då kan man enkelt ignorera den.

Det som däremot kanske är mer intressant att fundera på är hur man skall göra för att fler skall använda förstasidan istället för att direkt gå in i forumet. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att högst upp i huvudet på forumsidan, t.e.x. under menyn högst upp, annonsera när man lagt in något nytt på första sidan. Skulle t.e.x. kunna stå "Ny artbeskrivning inlagd", "Ny artikel inlagd". På detta sätt så skulle man upptäcka när det hänt något nytt på förstasidan som man kanske är intresserad av. Det får dock inte bli för mycket text högst upp för då tar det upp för stor del av skärmen.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 10 juni 2005 07:44
Sammanfattning

Kul att det blev en sådan diskussion och att så många synpunkter kom upp - precis det var ju meningen med mitt första inlägg.

Grundorsaken till att många missar nyheterna på Zoopet (inte bara nya artiklar) verkar ju vara att man verkar gå rätt in i forumet istället för att gå in på Första sidan.
Detta tycker jag är lite tråkigt eftersom det är på Första sidan där alla nyheter presenteras som "Officiella meddelanden om Zoopet (semester, tävlingar, avstängd server etc.), nya artbeskrivningar (en ny var tredje dag), nya annonser, nya möten, nya medlemsfoton, nya artiklar etc. och hoppar man då denna sida helt så missar man faktiskt väldigt mycket av vad som händer på Zoopet.
Det har väl inte angetts någon direkt anledning till att man hoppar över första sidan mer än att layouten är rörig - vilket jag delvis kan instämma i.

Bakgrunden till att layouten är som den är beror helt enkelt på att vi tidigare hade en visserligen snyggare och mindre rörig första sida men också en betydligt mer statisk (dvs det förändrades rätt lite där) och då är det lättare att göra den snygg. Detta fick vi då också kritik för (berättigad, liksom nu kritiken om rörigheten är berättigad) och många slutade då använda fösrta sidan och gick istället direkt in på forumet. Därför byggde vi om den på ett sådant sätt att det nu hela tiden händer saker där men då leder det tyvärr ofelbart till en viss rörighet. Visst hade vi haft massor av personalresurser så hade det säkert kunnat byggts på ett bättre sätt, men som läget är måste vi skapa "mallar" där vi lägger in de olika sakerna för att det skall funka rent praktiskt utan alltför mycket arbetsinsats.
Så tyvärr har jag svårt att se hur vi idag skall kunna genomföra några grundläggande förändringar på första sidan för att den skall bli både mindre rörig och ändå vara ständigt aktuell.

Några praktiska förslag:
1/ Återinföra 10 senaste inläggen på första sidan.
Som vi tagit upp tidigare så skrivs det idag "för många" inlägg i forumet och för att en sådan lista skall vara aktuell krävs det att man går in på Zoopet varje halvtimma. Jag tror också att det skulle leda till att "Off Topic"-trådarna skulle lyftas fram ännu mer eftersom det är lätt och snabbt att svara i sådana trådar och de därför ofta ligger högt upp på listan över senaste inlägg. Går man t.ex. in en gång varannan timma så finns det kanske 20 aktuella trådar och av dom är kanske 4 st Off Topic (dvs 20%), men dessa fyra ligger ofta med bland de 10 senaste vilket innebär att 40% av de som syns på första sidan då blir Off Topic vilket kommer att leda till att det skrivs ännu mer i Off Topic etc. etc. och alla kommer att klaga ännu mer.
Den dag det i forumet går att bestämma vilka kategorier man vill ha med på "senaste inläggen" så kan det bli aktuellt att återinföra 10 senaste inläggen på första sidan, men inte dessförinnan.
2/ Annan inloggning till artiklarna
Den dag det är praktiskt genomförbart så kommer det självklart omedelbums
3/ "Artiklar" skall vara med i rullgardinsmenyn - bra och lätt genomförbar idé som kommer att genomföras
4/ På forumsidan skall det överst vara en ruta där nyheter annonseras.
Bra idé som jag dock inte vet om den är praktiskt genomförbar (dvs så att det sker automatiskt). Det räcker ju inte heller att det t.ex. står "Ny annons inlagd" eftersom det läggs in nya annonser varje dag så måste det ju komma med hela rubriken på annonsen. Sannolikt kräver detta tyvärr ett mycket omfattande arbete av Christian för att det skall kunna genomföras - vi skall dock kolla om det är praktiskt genomförbart
5/ Foto till senaste artikeln
Vi får titta på om det låter sig göras utan att layouten blir ännu rörigare
6/ Artiklarna skall vara "närmare" typ dummies
Just för att vi ville ha in fler sådana artiklar så startade vi ju en artikeltävling men den har ju blivit en stort fiasko eftersom inga bidrag kommit in. Visst jag kan själv skriva sådant också men om det inte är något som direkt berör mig så tar det för lång tid att göra så jag hinner helt enkelt inte - så som sagt vi tar med glädje emot sådana artiklar - det är upp till er.

Hoppas att jag nu fick med alla förslag som nämnts - om jag missat något så påminn mig.
#53 - 10 juni 2005 09:54
Trevligt att det kommit fram så många idéer och förslag till förbättringar. Mindre kul att det ofta stupar på tekniken och att det inte finns några färdiga standardlösningar för just detta forumet. Kanske det kunde vara idé att efterlysa programmerare med kunskap om webprogrammering (PHP antar jag) som på frivillig basis (eller kanske med gratis Goldmedlemskap som arvode) kunde bidra med utveckling av funktioner som så ofta efterfrågas men som aldrig kommer pga att det inte finns i vBulletin eller plugin-moduler till denna?

Bara ett förslag från min sida.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 10 juni 2005 12:21
Mindre kul att det ofta stupar på tekniken och att det inte finns några färdiga standardlösningar för just detta forumet. Kanske det kunde vara idé att efterlysa programmerare med kunskap om webprogrammering (PHP antar jag) som på frivillig basis (eller kanske med gratis Goldmedlemskap som arvode) kunde bidra med utveckling av funktioner som så ofta efterfrågas men som aldrig kommer pga att det inte finns i vBulletin eller plugin-moduler till denna?

Just så gjorde vi tidigare och Christian försökte då ofta här på Zoopet efterlysa hjälp för att t.ex. utveckla forumet. Tyvärr funkade det inte alls eftersom få hade den nödvändiga kunskapen även om många ansåg sig ha den. Det ledde alltsomoftast till att Christian "lade" ut arbete till några som lovade göra det men aldrig åstadkom någonting. Så till slut fick ändå Christian göra allt arbete plus att han blev frustrerad över att alkla som lovade brett och höll tunt.
Detta är anledningen till att vi bytte till det nuvarande (som är ett köpt system) - visserligen har det sina nackdelar också men samtidigt så kan Christian få proffessionell hjälp när han stöter på problem.
#55 - 10 juni 2005 12:30
Ok. Då får vi hoppas att han får hjälp med de önskemål som förts fram här om han inte löser det själv. Nu vet jag inte hur det funkar med vBulletins support, men mina erfarenheter under flera år är att man oftast får snabbast hjälp av professionella när man använder sig av open source och communitys i olika former där användarna själva bidrar till utvecklingen av programvaran. Nu är ju vBulletin kommersiellt och jag vet inte vilka drivkrafter man kan tänkas ha för att lyssna på enskilda användare/kunder, men man får väl hoppas på det bästa.
PatrikMalmo
#56 - 12 juni 2005 15:54
För egen del så tänker jag inte alltid på att det finns artiklar. Är mest på forum, men jag tycker det har blivit svårt att hitta bra trådar där om det som intresserar mig. Har haft akvarier i en himla massa år, och rätt nyligen börjat satsa mer och mer på Tanganyika. Ligger månne på en lite mer avancerad nivå än genomsnittsakvaristen, men forumdelen om Afrikanska ciklider upptas ju till stor del av diskussioner kring palettciklider...

Nå, folk undrar ju över det som just de pysslar med så jag är inte avig till palettfrågor i sig. Bara det att det inte intresserar mig.

Vart vill jag nu komma med detta? Jo, att jag är himla glad för artbeskrivningarna över firrar från Tanganyika. Inte samma sak som artiklar, men i allafall. Är jag på jakt efter något så kan jag lägga mycket tid på informationssökning, så artiklar läses ofta när jag är på jakt efter något specifikt. Kan ju ta tid innan jag behöver/vill ha info om det du precis skrivit om.

I vilket fall så tycker jag det är bra med artiklar, även om jag förstår att det tar tid att sammanställa dem - och det i slutänden kanske inte känns mödan värt pga att få läser dem. Har man väl gjort ett jobb med en artikel så ligger den ju där i vart fall. Som en godisbit som bara väntar på att få papperet borttaget... :)

Sammanfattning: trist med dålig respons, men bra med artiklar. Tycker jag.

Annons