Behövs verkligen kolet?

#1 - 9 oktober 2012 10:29
Jag har nyss fått hem mitt nya ytterfilter.. Håller på att ska skölja ur det och så.
I första behållaren är det en platspåse med kol i.. Behöver jag verkligen använda det?
Jag har för mig att det är lite onödigt, om man inte har medicinerat karet eller så.

Oh.. En sak till..
Det är lite roligt att det står i bruksanvisningen att platspåsarna måste tas bort :D
#2 - 9 oktober 2012 10:38
Visst är det onödigt. Finns inget giftigt i akvariet så tar det ju bort lite för mycket nyttigt.

Kul det där med plastpåsarna :D undrar om någon kört filtret med dem på?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 oktober 2012 10:38
Kol är ju bara aktivt en kort period så då är det ju lämpligt att spara det tills det behövs. T.ex. till efter medicinirening som du skriver, men det funkar också ofta till att ta bort färgning av vattnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 oktober 2012 10:40
Bluewing skrev:
Kul det där med plastpåsarna :D undrar om någon kört filtret med dem på?

Så är det garanterat - tyvärr måste man vara övertydlig för att folk skall förstå.
#5 - 9 oktober 2012 10:43
Okej men då sparar jag kolet till någon gång då det behövs. Tack för svaren! :)
Ja, det där med att platspåsarna måste tas bort innan användning var faktiskt lite roligt! Men som sagt, de finns nog människor som inte skulle göra det.. OM det inte stod :P
#6 - 9 oktober 2012 11:42
Jag har sett folk köra igång sina ytterfilter utan att ens plocka ur filtermaterialet och skölja det utan bara kört igång, med kolet och biomakaroner inplastade... Man ska inte överskatta människans intelligens;):D
#7 - 9 oktober 2012 12:27
Nej, uppenbarligen ska man inte det :P
För att rentvå mig redan nu så kan jag säga att jag tog ur dom ur påsarna ;) haha
#8 - 9 oktober 2012 13:01
Mysan__ skrev:
Nej, uppenbarligen ska man inte det :P

För att rentvå mig redan nu så kan jag säga att jag tog ur dom ur påsarna ;) haha
Du är kanske mänskligheten hopp då:d
#9 - 9 oktober 2012 13:11
Antagligen :D haha!

Annons