Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Jag håller helt med malman om att man inte skall ha något tjockt lager med väldigt finkornig sand utan jag skulle också rekommendera något grövre.
Blir minst förvånad av det Magnus skriver om saltkar - de saltvattensexperter jag känner (själv är jag ingen sådan, även om jag haft saltvattensakvarier några gånger) "predikar" alltid tvärtom att man skall ha ett mycket tunt lager med grus.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Med risk för att vi lämnar ämnet lite så kan jag talaom att idén med dsb (deep sand bed) har under många år varit normen i amerikanska revakvarium. Under de senaste åren har även tyskarna tagit upp denna idén. Man vet att nitrat bryts ner i anaeroba miljöer i den levande stenen. Har man då skapat anaerob miljö i en tjocksandbädd så funkar det efter ett tag på ungefär samma sätt. Dessutom så kan dsb funka som en kalkreaktor (om man har kalkaktig sand). När co2 från nerbrytningsbakterierna lösersanden så ökar det ca och kh. Det finns system med dsb (bla ron shimeks) som funkat i flera år utan vare sig skummare eller kalkreaktor. Dock så brukarman uppskatta ett sådant systems livslängd till ca 10 år. Givetvis så är det många saltvattensakvarister som fortfarande förlitar sig på ingen eller lite korallgrus. Omdsb skall funka så skall den vara minst 12 cm hög och bestå av mycket fin sand (ca 0,005mm).
Så där lärde du dig något nytt Kjell[:-94]
Om detta kan funka lika bra i sötvatten vet jag dock inte, det var en lite väl förhastad slutsats. Men ett experiment skulle vara interessant.
MVH
Magnus