Beläggningar på rutan trots snäckor?! Dags att skafffa mal?

#1 - 6 juni 2008 10:47
Hej.

Efter att jag haft mitt räkkar igång 4 dagar så har det redan bildats en grå beläggning på rutorna.

Jag har ca 15 snäckor som är av modell större och lika många mindre snäckor.
Snäckorna är ju aktiva och trivs mest på glaset men det verkar inte hjälpa något alls mot beläggningarna.

Om man kollar efter någon av de största snäckornas framfart så ser det ut som man skrapat med en penna, kanske kan vara från skalet eller så har de mumsat lite lite på glaset.

Jag som trodde att snäckorna skulle vara ett räksäkert alternativ till algätare/malar och att de hela tiden putsade glaset samtidigt som de förflyttar sig, men det verkar inte så.

Hur har ni andra det med era snäckor, klarar de ensamma av att hålla rutorna rena?

Om man ska köra på säkra kort och kalla in en algätare, hur pass räk-vänliga är mindre ancistrus och plecomalar? Erfarenheter av dem?

Räkkaret är på 45 liter.

Tack för hjälpen :)
#2 - 6 juni 2008 11:58
Själv har jag två större Zebra snäckor och de äter alger som galna. 3 timmar efter jag satte in dem i akvariet var alla alger borta. Jag har ingen nämnvärd erfarenhet av ancistrus och plecomalan men jag tror inte att de är speciellt ovänliga mot räkor.
#3 - 6 juni 2008 12:39
Skaffa en mag-float eller liknande magnet för rengöring...
#4 - 7 juni 2008 12:45
Ancistrus är utmärkt tillsammans med räkor. Jag har ett par vuxna som leker då och då, de rör inte levande räkor.....
#5 - 7 juni 2008 18:04
tummen skrev:
Ancistrus är utmärkt tillsammans med räkor. Jag har ett par vuxna som leker då och då, de rör inte levande räkor.....

oj, så pass.

Man kanske skulle flytta över ett par av mina ancistrusar som går i 222an.

Är de inte ens aggressiva mot nyfikna räkor när de leker/lägger/vaktar rom?

Nu har mina snäckor blivit självmordsbenägna, de klättar över, räkorna har inte försökt smita över kanten vad jag vet. (har 3cm till kanten och inge täckglas)

Har noga koll runt karet och skulle en räka smita över så kan den knappast komma långt och hittills inte hittat något främmande runt karet :)
#6 - 7 juni 2008 20:10
Men karet är väl ändå för litet för en mal? En ancistrus ska väl ha över 100 liter? Snäckor rymmer gärna, ja. Gäller att ha heltäckande. Har aldrig varit med om att en räka har hoppat över, förutom ne gång när jag höll på att koppa in. Det är i alla fall större risk att en snäcka tar en tur än att en räka gör det.
#7 - 7 juni 2008 21:17
Ok. och äppelsnäckorna är ju inga vackra skapelser precis och knappast att någon vill ha sådanna?!

Det blir nog att byta ut de slembollarna mot en ancistrus, jag har tidigare haft 2 sådanna i 54liters utan problem. De var aktiva och friska.

Stoppar man i dem när de är små går det nog bra... skulle jag flytta på mina fullvuxna så kanske de blir lite instängda.

Annons